آزاد سازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت 1402 + شرایط، مدارک و هزینه


دانش آموختگان رشته های دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آزادسازی مدرک خود می‌توانند از طریق روش‌های متفاوتی اقدام کنند. آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت معمولاً از طریق انجام طرح خدمت یا ارائه وثیقه امکان‌پذیر است و افراد باید پس از پرداخت هزینه آزادسازی مدرک، فرایند تحویل اصل مدرک و گواهی تحصیلی خود را انجام دهند.

برای دریافت اطلاعات مربوط به راهنمای آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت می‌توانید با همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل در تماس باشید تا شما فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و دندانپزشکی را راهنمایی کنند.

نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت

👈دانشگاه‌ها و رشته های مختلف برای تحصیل دانشجویان شرایط خاصی را مدنظر قرار می‌دهند. وزارت بهداشت برای رشته هایی که تحت پوشش خود هستند از جمله دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی شرایط خاصی را اعلام کرده است. هنگامی که دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند، براساس قانون جدید آزادسازی مدرک تحصیلی پس از طی کردن مراحل فارغ التحصیلی به آنها گواهی موقت ارائه می‌شود.

👈فارغ التحصیلان می‌توانند از این گواهی برای اشتغال به کار و تحصیل در مقاطع بعدی در کشور استفاده کنند. روند آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت با دیگر دانشگاه‌ها تفاوت دارد. افرادی که بخواهند به کشور دیگری مهاجرت کنند و مشغول به تحصیل شوند، برای درخواست پذیرش خود را به دانشگاه مقصد ارائه کنند. بنابراین باید دانشنامه خود را آزاد نمایند.

👈پس از آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت برای آنها گواهی اصل فارغ التحصیلی صادر می‌شود. در این مسیر افراد می‌توانند از روش‌های مختلفی برای آزادسازی مدرک خود بهره ببرند.

نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت

روش‌ های آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت

👈افرادی که در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی که تحت نظارت وزارت بهداشت ارائه می‌شود تحصیل کرده‌اند، باید مدارک خود را با انجام شرایط و تعهدات خاصی آزاد کنند. این تعهدات به چند شیوه قابل انجام است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

آزادسازی مدرک تحصیلی وزارت بهداشت با انجام طرح خدمت

👈رشته های ارائه شده در وزارت بهداشت تعهدات خاصی دارند که شما هنگام شروع تحصیل باید به صورت رسمی و محضری این تعهدات را بپذیرید. چنانچه رشته شما طرح خدمت داشته باشد، پس از پایان تحصیل باید در جایی که وزارت بهداشت برای شما تعیین خواهد کرد، طرح خدمت خود را طی کنید. پس از گذراندن طرح خدمت می‌توانید برای آزادسازی مدرک خود اقدامات لازم را انجام دهید.

 آزادسازی مدرک تحصیلی وزارت بهداشت با ارائه دادن وثیقه

👈ممکن است برخی از افراد پس از اتمام تحصیل خود بخواهند برای دریافت ویزای تحصیلی به یک کشور خارجی اقدام کنند. در این شرایط زمان کافی برای گذراندن طرح خدمت وجود ندارد. اگر زمان کمی وجود داشته باشد و افراد بخواهند مدرک خود را سریعتر آزاد کنند، برای این کار باید وثیقه گذاشته شود.

👈وثیقه فقط زمانی اعتبار خواهد داشت که فرد بخواهد برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌هایی برود که مورد قبول وزارت بهداشت هستند. افراد این امکان را دارند که وثیقه خود را در اختیار دولت بگذارند تا مدرک تحصیلی آنها آزاد شود و بتوانند برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند.

توجه داشته باشید که گذاشتن وثیقه به این معنی است که شما پس از پایان دوران تحصیل خود باید به کشور برگردید و وثیقه شما در آن صورت آزاد می‌شود. وثیقه‌ای که در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد تا مدرک آزاد شود به دو شکل است:

✔️وثیقه نقدی: در این صورت باید هزینه مورد نیاز به صورت نقدی ارائه شود تا اجازه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت به دانشجو داده شود.

✔️وثیقه ملکی: با توجه به هزینه‌ای که برای آزادسازی مدرک تعیین می‌شود، باید ارزش گذاری شود و در صورتی که ملک به حد نصاب برسد، سند ملکی وثیقه گذاشته و فرایند آزادسازی مدرک انجام می‌شود.

برای آزاد سازی مدرک پزشکی دانشگاه آزاد وارد لینک شوید.

آزادسازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت دانشجویان دوره روزانه

👈اگر شما دانشجوی دوره روزانه باشید و رشته شما دارای طرح خدمت اجباری باشد، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. دانشجویان دوره روزانه به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و دولت باید هزینه تحصیل آنها را پرداخت کند.

👈این دانشجویان باید پس از پایان تحصیلات خود به میزان تمام سال‌های تحصیل برای کشور خدمت کنند تا بتوانند اصل دانشنامه خود را دریافت نمایند. دانشجویان رشته های دندانپزشکی، پزشکی، پیراپزشکی و داروسازی که در دوره روزانه تحصیل کرده‌اند، در صورتی که بخواهند بدون گذراندن تعهد خدمت مهاجرت کنند، باید برای آزادسازی مدرک تحصیلی وزارت بهداشت هزینه آن را بپردازند.

👈این هزینه شامل هزینه تحصیل رایگان و هزینه طرح خدمت رشته های پزشکی خواهد بود.

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت

👈هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت به مقطع و رشته دانشجویان بستگی دارد. رشته های پزشکی، دکترای حرفه‌ای، پیراپزشکی و داروسازی براساس مقطع تحصیلی هزینه مورد نظر را پرداخت می‌کنند.

👈این هزینه به صورت سالانه دریافت خواهد شد و اگر مدت تحصیل دانشجو بیش از یک سال باشد، باید هماهنگی لازم با وزارت بهداشت صورت بگیرد. در جدول زیر مبلغ آزادسازی مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان وزارت بهداشت رشته پزشکی ارائه شده است.

دوره تحصیلی مبالغ وثیقه
دانشگاه آزاد و شبانه و شعب بین الملل این دانشگاه دانشگاه های دولتی مبالغی که به ازای هر سال خدمت طرح از مبلغ وثیقه کسر می گردد
مقطع دکتری حرفه ای دندانپزشکی مبلغ ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) مبلغ ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان)
مقطع دکتری حرفه ای پزشکی مبلغ ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) مبلغ ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان)
مقطع دکتری حرفه ای داروسازی مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۲۵۰ میلیون تومان) مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۲۵۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان مبلغ ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال (۱۲۵ میلیون تومان)
مقطع کارشناسی ارشد مبلغ ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) مبلغ ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان مبلغ ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان)
مقطع کارشناسی مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان) مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال (۷۵ میلیون تومان)
مقطع کاردانی مبلغ ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) مبلغ ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان متناسب با زمان ایفای تعهدات دانشگاه

 

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت

فرایند آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت

👈دانشجویان رشته های مختلف وزارت بهداشت برای اینکه بتوانند مدارک تحصیلی خود را آزاد کنند باید مراحل زیر را طی نمایند:

✔️دانشجویان باید در گام اول به امور مالی دانشگاه خود مراجعه کرده و همه تسویه حساب‌ها را انجام دهند.

✔️در گام بعد باید رسید تسویه حساب را به اداره تعهدات در وزارت بهداشت ارائه دهند.

✔️چنانچه رشته دارای طرح خدمت اجباری باشد، نامه‌ای برای فرد صادر می‌شود تا بتواند وثیقه مالی را گرو بگذارد.

✔️ پس از انتخاب نوع وثیقه باید فرایند مربوط به هرکدام از وثیقه ها انجام شود. فارغ التحصیلان برای وثیقه مالی، باید یک حساب بانکی باز کرده و مبلغ مورد نیاز را در این حساب واریز کنند.

✔️چنانچه وثیقه از نوع ملکی باشد، نماینده دانشگاه و نماینده دادگستری باید قبل از هر چیز ملک را ارزش‌گذاری کنند. علاوه بر این باید از اداره دارایی و شهرداری استعلام گرفته شود.

✔️دانشجویان پس از گرفتن تاییدیه وثیقه می‌توانند برای آزادسازی مدرک خود اقدام نمایند.

آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت برای دریافت ویزای تحصیلی

👈افرادی که قصد دریافت ویزای تحصیلی دارند باید مدارک خود را به دانشگاه مقصد ارائه کنند، این مدارک شامل مدارک تحصیلی، مدارک شناسایی، رزومه و سوابق علمی و پژوهشی است. در این شرایط شما باید اصل دانشنامه را از محل دانشگاه محل تحصیل خود دریافت کنید و همراه مدارک دیگر به صورت رسمی ترجمه نمایید.

👈ترجمه رسمی مدارک تحصیلی گام بزرگی برای دریافت ویزا است، چرا که هویت شما و دستاوردهای تحصیلی را اثبات خواهد کرد و در عرصه بین‌الملل برای شما معتبر است. به این منظور شما باید مدارک مورد نیاز خود را آماده کنید و آنها را در اختیار یک دارالترجمه رسمی قرار دهید تا ترجمه مدارک شماره را تحت نظارت قوه مترجم قوه قضاییه ترجمه ‌کند.

👈پس از دریافت تأییدیه وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه این امکان را دارید که اصل و ترجمه رسمی مدارک را برای دانشگاه مورد نظر و سفارت کشور مقصد ارسال نمایید.

برای اطلاع از مراحل فارغ التحصیلی دانشگاه دولتی وارد لینک شوید.

 نکات مهم آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت

👈افرادی که دانش‌آموخته رشته های وزارت بهداشت هستند و قصد آزادسازی مدرک خود را دارند، باید به نکات زیر توجه داشته باشند.

✔️دانشجویان مرد، برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود حتما باید وضعیت خدمت سربازی را مشخص کنند و کارت معافیت یا پایان خدمت را برای آزاد کردن مدرک ارائه نمایند.

✔️دانشجویان دوره روزانه باید علاوه بر پرداخت هزینه طرح خدمت، هزینه آموزش رایگان را هم بپردازند.

✔️هرچه دوره تحصیلی بالاتر باشد، هزینه آزادسازی مدرک نیز افزایش می یابد.

✔️افرادی که پذیرش تحصیلی دریافت می‌کنند، باید حتما گواهی اشتغال به تحصیل خود را برای وزارت بهداشت ارسال نمایند.

✔️پس از آزادسازی مدرک، برای اینکه مدرک اخذ شده شما قابل ترجمه باشد، باید از وزارت بهداشت تاییدیه مدرک تحصیلی را دریافت کنید.

 نکات مهم آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت

خلاصه مطالب

دانش آموختگان رشته های وزارت بهداشت از جمله رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی و داروسازی باید برای آزادسازی مدرک خود برای ادامه تحصیل در کشورهای دیگر مراحلی را طی کنند. آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت تبصره‌ها و دشواری‌های خاصی دارد. بنابراین قبل از اقدام به هر کاری باید از مراحل کلی آن اطلاع داشته باشید تا دچار سردرگمی نشوید.

در این مقاله در ارتباط با مراحل و هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت چگونه است؟

فارغ التحصیلان برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود آر روش گذاشتن ثیقه یا انجام طرح خدمت استفاد کنند.

نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت دوره روزانه چگونه است؟

فارغ التحصیلان دوره روزانه باید از طریق گذاشتن وثیقه یا پرداخت هزینه، مدرک خود را آزاد کنند.

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های وزارت بهداشت چقدر است؟

در متن مقاله به طور کامل هزینه آزادسازی مدارک فارغ التحصیلان مقاطع مختلف ارائه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا