آیین نامه آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1403 + راهنما جامع


آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد هر سال برای داوطلبانی که به دنبال تکمیل رساله خود در مقطع دکتری هستند، منتشر می‌شود. به این ترتیب دانشجویان باید دوره پژوهشی خود را با موفقیت بگذرانند تا بتوانند نمره قبولی آزمون جامع دکتری را کسب کنند. پس قبل از هرچیز اطلاع از شرایط آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد حائز اهمیت است.

البته دانشجویان مقطع دکتری برای شرکت در آزمون باید دارای معدل حداقل 16 باشند. همچنین یکی دیگر از شرایط مهم و اساسی، مدرک زبان است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در آزمون جامع دکتری داشته باشد. چراکه که هدف این آزمون ارزیابی سطح علمی و آموزشی دانشجویان است تا در صورت مستعد بودن برای نگارش رساله دکتری آماده شوند.

آزمون جامع دکتری چگونه است؟

همان طور که گفتیم، آزمون جامع دکتری یکی از مهم‌ترین آزمون‌های مقطع دکتری محسوب می‌شود که برای دانشجویان رشته‌های مختلف فنی مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی و هنر اهمیت به‌سزایی دارد. دانشجویان با دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری سراسری می‌توانند در امتحان شرکت کنند. این آزمون هم به‌ صورت کتبی و هم شفاهی برگزار می‌شود و دانشجویانی که در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد نمره قبولی را به دست بیاورند، می‌توانند وارد مرحله نگارش رساله پژوهشی دکتری شوند. 

برای این که بهتر متوجه شوید که آزمون جامع دکتری چگونه است، باید درباره مرحله کتبی این امتحان جامع از سایت سنجش sanjesh.org اطلاعاتی موثق به دست آورید تا بتوانید شانس بیشتری در قبولی داشته باشید. این سوالات معمولا به‌ صورت استانی طرح می‌شوند و داوطلبان باید به‌صورت حضوری در محل‌های تعیین شده حضور پیدا کنند تا با رعایت تمام پروتکل‌های مورد نیاز، وارد حوزه امتحانی شوند.

همچنین بخش شفاهی نیز به‌صورت حضوری یا غیرحضوری برگزار می‌شود که برای روش حضوری، داوطلبان باید به واحدهای دانشگاهی بروند. این در حالی است که در بخش غیر حضوری می‌توانند از طریق سامانه‌های آموزشی اعلام شده که موردتایید دانشگاه آزاد باشد، نمره شفاهی را دریافت کنند. درصورتی‌که داوطلبان بخواهند در روش غیرحضوری شرکت کنند، باید حتما فایل بخش شفاهی ارزیابی را به‌صورت ذخیره‌شده در سیستم خود داشته باشند. 

نحوه برنامه‌ریزی، طراحی سوالات و زمان برگزاری آزمون در آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد به‌صورت هماهنگ بین استان‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود و هر منطقه مسئولیت برنامه‌ریزی و برگزاری آزمون را بر عهده دارد. 

آزمون جامع دکتری چگونه است؟

شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری آزاد

زمان برگزاری آزمون دکتری در اول هر نیم‌سال تحصیلی اعلام می‌شود. دانشجویان مقطع دکتری پیش از شرکت در آزمون جامع، باید از شرایط آن که توسط هر دانشگاه اعلام می‌شود، مطلع گردند تا باتوجه به آن برای ثبت نام و شرکت در امتحان اقدام کنند. به طور کلی شرایطی که دانشجویان برای ورود به آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد نیاز دارند؛ عبارت است از:

☑️ میانگین نمرات تمامی درس‌های نظری 16 است. اگر نمره دانشجویی کمتر از 16 شود، تنها 1 بار حق شرکت دوباره در آزمون جامع دکتری را دارد.

☑️ دانشجو باید تمامی واحدای عمومی و تخصصی درسی خود را پاس کرده باشد. حداقل 15 تا 18 واحد درسی برای شرکت در آزمون تعیین شده است.

☑️ ریزنمرات، کارنامه و معدل کارشناسی ارشد داوطلب باید در پروده وی درج شده باشد تا حق ورود به آزمون جامع دکتری به او داده شود.

☑️ تمامی دانشجویان باید طبق آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد در نیمسال اول سال تحصیلی، فرم آمادگی شرکت در امتحان دکتری را تکمیل کنند.

☑️ یکی از شرایط ثبت نام آزمون دکتری، نمره قبولی در آزمون‌های زبان یا مدرک MSRT، EPT، MHLE است که باید به بخش آموزشی دانشکده تحویل داده شود.

☑️ دانشجویان دانشگاه آزاد می‌توانند در دوره‌های EPT شرکت کنند و در صورت قبولی برای شرکت در آزمون جامع دکتری رشته خود اقدام کنند. این امکان توسط دانشگاه آزاد به اجرا درآمده است.

☑️ داوطلبانی که بتوانند 80 درصد از نمره آزمون جامع را کسب کنند، در صورتی که گواهی یا نمره زبان خود را اراده نکرده باشند، باید در زمان ثبت رساله دکتری خود آن را ارائه دهند. در غیر این صورت دانشجو باید یا نمره کامل زبان را کسب کند یا به عنوان مرخصی نیمسال تحصیلی در نطر گرفته می‌شود. دانشجویانی که نتوانسته‌اند مدرک زبان خود را دریافت کنند، می‌توانند با رعایت برخی شرایط در آزمون جامع دکتری شرکت کنند.

آزمون جامع دکتری چند واحد است؟

یکی از موضوعات مهمی که دانشجویان مقطع دکتری باید درباره آن اطلاع داشته باشند؛ الزامی بودن آزمون جامع دکتری برای دانشجویان سراسری و آزاد است. به این صورت تمامی داوطلبان برای اینکه بتوانند وارد دوره پژوهشی شوند و رساله دکتری خود را نگارش کنند، به نمره قبولی در آزمون دکتری احتیاج دارند.

به طور کلی، دوره دکتری 36 واحد دارد. از بین این 36 واحد، واحدهای درسی و پژوهشی به ترتیب بین 15 تا 18 و 18 تا 21 واحد است. همچنین 50 درصد از نمره قبولی را آزمون کتبی و 50 درصد دیگر را آزمون شفاهی در برمی‌گیرد.

آزمون جامع دکتری چند واحد است؟

بخشنامه امتحان جامع دانشگاه آزاد

تمامی دانشجویان رشته گرایش‌های مختلف در مقطع دکتری، باید بخشنامه امتحان جامع دانشگاه آزاد را مطالعه کنند. معمولا در این بخشنامه‌ها قسمت قابل‌ توجهی از اطلاعات جدید از آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد وجود دارد که با کسب اطلاعات کافی درباره آن‌ها، می‌توانید خود را برای آزمون دکتری آماده کنید.

به عنوان مثال در بخشنامه امتحان جامع دانشگاه آزاد اطلاعات متعددی مانند زمان برگزاری، نحوه طراحی سوالات و حتی در برخی مواقع تعداد سوالات و سایر موارد این‌چنینی وجود دارد. یکی از این اطلاعات مهم که در بخشنامه آمده، طراحی سوالات به‌ صورت استانی و هماهنگ شده است.

یکی دیگر از نکاتی که در بخشنامه امتحان جامع دانشگاه آزاد ذکر می‌شود، شرایط شرکت در این آزمون است که در ابتدای این مقاله نیز به‌صورت مختصر به آن پرداختیم. به این ترتیب هر یک از واحدهای دانشگاه‌های آزاد باید با توجه به شرایط آزمون جامع دکتری، داوطلبان را ثبت‌نام کنند. به عنوان مثال، در قسمت پایین به برخی از مهم‌ترین شرایط که در آیین نامه آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد درج شده است، خواهیم پرداخت:

  • ارائه مدارک لازم مانند تاییدیه تحصیلی، مدرک فارغ‌التحصیلی و ریز نمرات مقطع کارشناسی ارشد
  • گذراندن دروس مورد نیاز و جبرانی
  • گذراندن دروس نظری حداقل بین 15 تا 18 واحد
  • فرم تکمیل شده برای شرکت در آزمون جامع دکتری
  • مدرک زبان معتبر MSRT، EPT، MHLE

بخشنامه جدید نمره زبان آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

یکی از مهمترین شرایطی که دانشجویان باید برای ورود به آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد داشته باشند، مدرک زبان معتبر MSRT، EPT، MHLE است. باتوجه به بخشنامه جدیدی که درباره مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری ارائه شده، می‌توان گفت که داوطلبان می‌توانند با داشتن نمره قبولی در آزمون‌هایی مانند آیلتس یا EPT در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد شرکت کنند.

البته در آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شده که نمره قبولی در هر یک از این آزمون‌ها با یکدیگر متفاوت است. از این رو در این قسمت جدولی درباره امتیازها و نمره حد نصاب برای قبولی داوطلبان دکتری آماده کرده‌ایم.

بخشنامه جدید نمره زبان آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد
آزمون نمره حد نصاب برای قبولی مشروط نمره حد نصاب برای دفاع از رساله دکتری
آزمون EPT 40 50
آزمون تافل(IBT) 52 65
آزمون تافل کتبی 400 500
آزمون آیلتس 4.8 6
آزمون MSRT 40 50
آزمون TOLIMO 400 500

بااین‌حال، ممکن است برخی از دانشجویان تنها 80 درصد از حد نصاب به نمره مورد نیاز زبان را دریافت کرده باشند که در این صورت، قبولی مشروط دارند. به این معنی که آن‌ها می‌توانند در آزمون جامع شرکت کنند و قبل از این که برای دفاع از رساله خود آماده شوند، باید نمره زبان خود را به حد نصاب رسانده باشند.

دانشجویانی که به این حد نصاب نرسیده باشند؛ اما در عین حال در آزمون جامع دکتری نمره قبولی را به دست آورده باشند، باید به‌صورت هم‌زمان که در حال نگارش رساله دکتری خود هستند در دوره‌های زبان نیز شرکت کرده و نمره قبولی زبان را به دست بیاورند. در ضمن درصورتی‌ که نمره قبولی یا حتی قبولی مشروط زبان را دریافت کنند، می‌توانند برای دریافت رساله دکتری خود اقدامات لازم را انجام دهند.

بخشنامه جدید نمره زبان ازمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

مدرک زبان آزمون جامع دکتری برای دانشجویان شاهد و ایثارگر

باتوجه به آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد و اطلاعات مربوط به مدرک زبان، مشخص شده که نمره مورد نیاز مدرک زبان برای دانشجویانی که شاهد یا ایثارگر هستند، کمی متفاوت از دانشجویان معمولی است. از این رو در این بخش می‌توانید نمره حد نصاب مورد نیاز برای دفاع از رساله دکتری یا حتی قبولی مشروط این دانشجویان را مشاهده کنید.

مدرک زبان برای آزمون دکتری دانشجویان شاهد و ایثارگر
آزمون نمره حد نصاب برای قبولی مشروط نمره حد نصاب برای دفاع از رساله دکتری
آزمون EPT 32 40
آزمون تافل(IBT) 41.6 52
آزمون تافل کتبی 320 400
آزمون آیلتس 3.84 4.8
آزمون MSRT 32 40
آزمون TOLIMO 320 400

آزمون جامع دکتری تستی یا تشریحی است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن بیشتر متقاضیان را برای شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد درگیر کرده، نحوه طراحی و پاسخ‌دهی به سوالات است. تمامی این موارد در آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد درج می‌شود؛ بنابراین در پاسخ به این سوال که آزمون جامع دکتری تستی یا تشریحی است؟ باید گفت که این آزمون به‌صورت کتبی و شفاهی در دو مرحله برگزار می‌شود. در آزمون کتبی، دانشجویان باید سوالات را به‌صورت تشریحی پاسخ دهند تا در صورت قبولی به مرحله بعدی دعوت شوند.

مکان پاسخ‌دهی به سوالات آزمون جامع دکتری به صورت تستی و تشریحی در دو نوبت صبح و عصر در مراکزی است که از طرف خود دانشگاه آزاد مورد نظر شما اعلام می‌شود. اغلب سوالات تستی هستند. اگرچه ممکن است گاهی مواقع در کنار سوالات تستی، سوالات تشریحی نیز قرار داده شوند؛ اما غالبا سوالات باید به‌ صورت تشریحی طرح گردند. به این ترتیب دانشجویان باید خود را برای سوالات تشریحی نیز آماده کنند. 

آزمون جامع دکتری تستی یا تشریحی است؟

تاثیر نمره آزمون جامع دکتری در معدل

یکی از مهم‌ترین شرایط ورود به آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد، داشتن معدل بالاتر از 16 است. به همین دلیل باید به این نکته تاکید کرد که داشتن معدل بالا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی برای شرکت در آزمون جامع دکتری داشته باشد. در واقع حتی دانشجویانی که معدل آن‌ها بیشتر از 17 باشد و حداقل دو مقاله ثبت شده داشته باشند، می‌توانند خود را از شرکت در آزمون جامع دانشگاه آزاد معاف کنند.

بااین‌حال، سوالی که ممکن است پیش بیاید، این است که آیا نمره نهایی آزمون جامع دکتری نیز می‌تواند در معدل فرد تاثیر بگذارد؟ برای پاسخ به این سوال، باید گفت که این آزمون فاقد نمره است و به همین خاطر هم تاثیری در معدل نهایی داوطلب ندارد. در نتیجه، تاثیر نمره آزمون جامع در معدل تقریبا صفر است. البته پیش از این نیز گفتیم که قبولی در آزمون جامع دکتری باعث می‌شود که داوطلب امکان نگارش رساله دکترای خود را داشته باشد و بتواند با نگارش این رساله، مدرک نهایی خود را در مقطع دکتری دریافت کند.

مشاوره آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد

به طور کامل مهم‌ترین بخش‌های آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد را در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که گفتیم، دانشجویان و داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد بعد از فارغ‌التحصیلی باید برای دریافت شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری، حداقل معدل 16 به بالا داشته باشند. با دریافت این مجوز و شرکت در آزمون، آن‌ها می‌توانند در آزمون جامع دکتری شرکت کرده و رساله دکترای خود را بنویسند.

از طرف دیگر، داشتن این رساله نیز اهمیت خیلی زیادی برای دریافت نمره نهایی مقطع دکتری دارد. دانشجویانی که شرایط لازم را داشته باشند، مثلا چند مقاله ثبت شده یا معدل بالا داشته باشند، می‌توانند از شرکت در آزمون جامع دکتری معاف شده و بدون این آزمون، رساله مقطع دکترای خود را بنویسند.

برای دانلود فایل pdf آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

مهم‌ترین شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد چیست؟

طبق آیین نامه آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد، مهم‌ترین شرایط برای شرکت در آزمون داشتن حداقل نمره 16 است.

مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری چیست؟

مدرک زبان که برای شرکت در آزمون دکتری ضروری است، شامل تافل، EPT و MSRT می‌شود.

چه کسانی مشمول شرکت در آزمون جامع دکتری هستند؟

تمامی دانشجویان دوره دکتری برای انجام رساله باید در این آزمون شرکت کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا