اشتباه در انتخاب رشته کنکور 1402 + اصلاح سریع sanjesh


اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری تا حدودی قابل جبران است و داوطلبان می‌ توانند در صورت خطا در انتخاب رشته کنکور، فرم اینترنتی رشته محل های خود را ویرایش نمایند. البته لازم است بدانید تا سال گذشته امکان بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور وجود داشت و داوطلبان کنکور سراسری در صورتی که پس از اعلام نتایج متوجه بروز اشتباهاتی در انتخاب رشته خود می شدند می‌ توانستند از طریق ثبت درخواست بررسی خطا در انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش درخواست تجدید نظر خود را به این سازمان اعلام نمایند اما از سال گذشته این امکان وجود ندارد و چنانچه هر یک از داوطلبان دچار اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری شوند تنها می توانند در دانشگاه محل تحصیل خود درخواست تغییر رشته و یا انتقالی بدهد.

از این رو ما در این مقاله به اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری می‌ پردازیم و نحوه اصلاح آنها را بیان کنیم تا اگر دچار خطا در انتخاب رشته کنکور شدید بتوانید آنها را پیش از زمان اعلام نتایج اصلاح نمایید. بنابراین این مقاله را مطالعه نمایید و اگر متوجه بروز خطایی در انتخاب رشته کنکور خود شدید با شماره9099075307 (بدون پیش شماره استانی) از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی در روزهای تعطیل تماس بگیرید تا کارشناسان ایران تحصیل شما را برای رفع خطاهای انتخاب رشته و تغییر اولویت هایتان کمک نمایند.

علت خطا در انتخاب رشته کنکور چیست؟

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری به علت داشتن استرس بسیار زیاد در هنگام انتخاب رشته خود دچار اشکال و خطا می‌ شوند و ترتیب اولویت‌ های خود را به درستی وارد نکرده و یا کد رشته محل مورد نظر خود را به صورت نادرست در فرم انتخاب رشته اینترنتی وارد می‌ نمایند.

سازمان سنجش و آموزش کشور به دلیل این گونه خطاها، امکان تصحیح را برای داوطلبان فراهم کرده است تا آن ها بتوانند چنانچه مرتکب اشتباه در انتخاب رشته کنکور شدند؛ آن را اصلاح نمایند.
اما اشتباهاتی که هر یک از داوطلبان در هنگام انتخاب رشته خود ممکن است مرتکب شوند اغلب به علت موارد زیر می باشند:

📌 مطالعه نکردن دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته که در سایت سنجش منتشر می‌ شود.

📌 فشار از سوی خانواده برای قبولی در دانشگاه بدون توجه به رشته دلخواه داوطلب

📌 توجه نکردن به زمان اعلام شده برای انتخاب رشته

📌 بی اطلاعی از اینکه تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟

📌 بی اطلاع بودن نسبت به نوع پذیرش دانشگاه که لازم است توجه داشته باشید برخی از دانشگاه‌ ها مانند دانشگاه های شبانه و غیر انتفاعی به صورت شهریه پرداز می‌ باشند و برای تحصیل در آنها باید شهریه ثابت و متغیر آن دانشگاه را پرداخت نمایید.

📌 نداشتن اطلاعات کافی نسبت به محل استقرار دانشگاه و امکانات آن مانند خوابگاه

📌 قبولی در دانشگاه را ملاک قرار دادن برای نرفتن به خدمت سربازی یا گذراندن یک سال دیگر در پشت کنکور و انتخاب کردن دانشگاه های دور از خانواده یا دانشگاه هایی که قبولی در آن ها راحت تر است.

📌 نداشتن اطلاعات کافی برای انتخاب رشته و اینکه ندانند با کدام رتبه انتخاب رشته کنند؟ کشوری یا منطقه؟

بنابراین توصیه می‌ کنیم حتما قبل از اینکه انتخاب رشته خود را انجام دهید با مشاوران آگاه و دلسوز مشورت نمایید و به موارد ذکر شده فوق توجه کنید.

"علت

👈🏻 برای اطلاع از نحوه ویرایش انتخاب رشته سراسری بر لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

انواع درخواست بررسی فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

برای اینکه داوطلبان کنکور سراسری درخواست بررسی فرم اینترنتی انتخاب رشته خود را در سازمان سنجش ثبت کنند باید یکی از انواع درخواست های بررسی را انتخاب نمایند. یعنی این افراد یا باید درخواست دهند که اولویت های بعدی آنان مورد بررسی قرار گیرد و یا برای تغییر دوره قبولی خود که یکی از موارد روزانه، شبانه و یا پردیس خودگردان است، درخواست دهند. 

افزون بر این اگر رشته انتخابی فرد داوطلب در دانشگاه قبولی وی به حد نصاب نرسد، او می تواند تقاضای بررسی اولویت های بعدی خود را برای سازمان سنجش ارسال نماید.

راهنمای تصویری نحوه ارسال درخواست بررسی خطاها در انتخاب رشته کنکور

همانطور که گفتیم از سال جاری امکان ارسال بررسی فرم انتخاب رشته به سازمان سنجش ممکن نیست اما با این حال در این بخش از مقاله راهنمای درخواست بررسی این فرم را برای شما عزیزان قرار دادیم تا اگر سنجش و آموزش کشور مجددا این فرصت را برای داوطلبان ایجاد کرد برای ارسال درخواست خود بتوانید با توجه به این راهنمای تصویری اقدام نمایید.

در اولین مرحله شما باید وارد سایت سازمان سنجش شده و سپس از قسمت ارتباط با ما که در بالای صفحه قرار دارد وارد سیستم پاسخگویی سازمان سنجش شوید.

سایت سازمان سنجش

در مرحله بعد مانند تصویر زیر باید برای ارسال درخواست خود گزینه تماس از طریق اینترنت را انتخاب نمایید و پس از وارد شدن به منوی کشویی آن بر لینک ورود به سامانه پاسخگویی کلیک کنید.

ورود به سیستم پاسخگویی سنجش

سپس در صورتی که برای اولین بار است که می خواهید درخواست خود را به سایت سنجش ارسال کنید باید ابتدا در این سامانه عضو شوید و لازم است بر گزینه عضویت در سامانه کلیک نمایید و اطلاعات خود را در فرم اینترنتی این سامانه ثبت کنید تا عضویت شما در آن انجام شود.

عضویت و وارد شدن به سیستم پاسخگویی سنجش برای ارسال درخواست

اما چنانچه قبلاً به این سازمان درخواست داده باشید لازم است برگزینه ورود به سامانه کلیک کنید و پس از آن، پست الکترونیک ، رمز عبور و کد ملی خود را وارد کرده و گزینه ورود را بفشارید. همچنین اگر نام کاربری یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌ اید می‌ توانید بر لینک آبی رنگی که زیر گزینه ورود می باشد، کلیک کنید و با دادن پست الکترونیک و نوشتن کد ملی خود، رمز عبورتان را مجدداً بازیابی نمایید.

نحوه ورود به سیستم پاسخگویی سنجش برای ارسال درخواست بررسی خطا در انتخاب رشته کنکور

حال پس از واردشدن به این سامانه باید از منو سمت راست صفحه، گزینه درخواست جدید را انتخاب نمایید و پس از آن نام آزمون و سال آن را نیز وارد کنید و شماره داوطلبی و شماره پرونده خود را نیز در محل های خواسته شده بنویسید. سپس گزینه جستجو را انتخاب کرده و از میان گزینه های زیر، گزینه بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بعدی را نیز مورد انتخاب قرار دهید.

✅ درخواست تغییر دوره قبولی

✅ درخواست به حد نصاب نرسیدن محل قبولی

✅ درخواست مجوز شرکت در آزمون سال بعد

درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بعدی

ارسال بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

در مرحله آخر نیز لازم است درخواست خود را تایید نمایید.

توجه داشته باشید چنانچه با درخواست شما برای بررسی اولویت‌های بعدی فرم انتخاب رشته تان موافقت شود می‌توانید در ترم بهمن ماه وارد دانشگاه شوید.

 

👈🏻 برای اطلاع از انتخاب رشته کنکور فنی حرفه ای بر لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

زمان ویرایش فرم انتخاب رشته اینترنتی کنکور سراسری

بنابر اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور داوطلبان کنکور سراسری می توانند در زمان مقرر، فرم انتخاب رشته خود را ویرایش کرده و اشتباهات آن را تصحیح کنند. شایان ذکر است این سازمان تنها به درخواست‌ هایی که در مهلت اعلام شده ارسال شده باشند رسیدگی می‌ کند و به درخواست‌ های خارج از بازه زمانی اعلام شده ترتیب اثر داده نخواهد شد.

در این خصوص نیز باید بگوییم شما عزیزان به هنگام انتخاب رشته کنکور و مهلت تمدید شده آن که معمولاً در مرداد ماه است می‌ توانید به ویرایش انتخاب های خود بپردازید. 

"زمان

👈🏻 برای اطلاع از نحوه اعتراض به نتایج انتخاب رشته کنکور بر لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

اخبار پیرامون قبولی در دانشگاه 

📢 امکان درخواست شرکت در کنکور سال بعدی برای داوطلبان

در کنکور سال 1402 نه تنها لغو محرومیت دوره های روزانه برای تمامی افرادی که در سال 1401 قبول شده بودند برداشته شد؛ بلکه به تمامی دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های روزانه و غیر روزانه (به شرط نداشتن منع نظام وظیفه) مجوز داده شد که بدون انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود بتوانند در کنکور سراسری شرکت کنند و اگر در رشته مورد نظر خود قبول شدند از دانشگاه قبلیشان انصراف دهند که در این صورت لازم نیست دانشجویان برای شرکت در کنکور سال بعدی درخواست دهند و اجازه این کار به آن ها داده شده است.

📢 تمدید مهلت انتخاب رشته پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی

داوطلبان دستیار تخصصی پزشکی می‌ توانستند از ۱۱ تا ۱۷ تیرماه 100 کد رشته محل را به ترتیب اولویت در فرم اینترنتی انتخاب رشته خود وارد نمایند که بنابر اطلاعیه سازمان سنجش آموزش پزشکی، این مهلت تمدید شد و متقاضیان از روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه تا ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۵ تیر ماه نیز برای انتخاب رشته خود فرصت خواهند داشت.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش پزشکی، مهلت انتخاب رشته پنجاهمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی دیگر تمدید نمی شود و چنانچه هر یک از افراد متقاضی در موعد مقرر انتخاب رشته خود را به ثبت نرسانند از مراحل پذیرش حذف می شود.

خلاصه مطلب 📝

در این مقاله به بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ پرداختیم و گفتیم تا قبل از آنکه نتایج انتخاب رشته هر یک از داوطلبان منتشر شود، می‌ توانند برای ویرایش فرم اینترنتی انتخاب رشته خود که شامل تغییر چیدمان و اولویت بندی کد رشته‌ محل ها و حذف و اضافه کردن آن ها است اقدام کنند.

افزون بر این گفتیم هر یک از داوطلبان کنکور سراسری تا قبل از سال جاری می توانستند پس از زمان اعلام نتایج در صورتی که مرتکب خطایی شده بودند از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش درخواست بررسی و اصلاح فرم انتخاب رشته خود را برای سازمان سنجش ارسال نمایند که در حال حاضر این امکان برای داوطلبان وجود ندارد. با این وجود در این مقاله راهنمای ثبت درخواست بررسی اشتباهات فرم انتخاب رشته را برای شما عزیزان قرار دادیم تا اگر زمانی این امکان مجددا برای داوطلبان فراهم شد بتوانید درخواست خود را برای سازمان سنجش ارسال نمایید.

امیدواریم مطالعه این مقاله توانسته باشد ابهام و سوالات شما را پاسخ دهد و مطالب سودمندی را در اختیارتان قرار داده باشیم.

شما همراهان گرامی اگر پس از مطالعه این مقاله همچنان در خصوص نحوه اصلاح خطاهای انتخاب رشته نیازمند راهنمایی هستید می توانید همه روزه حتی در روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب از تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید و یا سوالات خود را به صورت کامنت در انتهای این مقاله در قسمت دیدگاه ها برای ما یادداشت کنید تا مشاوران مرکز مشاوره ایران تحصیل در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند. 

 

👈🏻 برای دانلود فایل پی دی اف مقاله اشتباه در انتخاب رشته کنکور بر لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید

آیا امکان اصلاح اشتباه در انتخاب رشته کنکور بعد از اعلام نتایج قبولی سازمان سنجش وجود دارد؟

خیر تا سال گذشته امکان ثبت درخواست اصلاح انتخاب رشته کنکور سراسری بعد از اعلام نتایج وجود داشت اما از سال جاری این امکان برای داوطلبان فراهم نمی باشد.

چه زمانی می توان برای اصلاح خطا در انتخاب رشته کنکور سراسری اقدام کرد؟

امکان اصلاح خطا در انتخاب رشته کنکور سراسری تا پیش از زمان اعلام نتایج قبولی سازمان سنجش یعنی در زمان های انتخاب رشته و همچنین تمدید مهلت انتخاب رشته وجود دارد.

در زمان انتخاب رشته و تمدید مهلت آن مجاز به چه تغییراتی در فرم انتخاب رشته خود می‌ باشیم؟

در زمان های ذکر شده می توان به تغییر اولویت رشته‌ ها و یا حذف یا اضافه کردن کد رشته محل‌ ها پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره 909075307 از تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد استانی تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا