اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری 1402 + مراحل


شرکت در کنکور سراسری و رقابت کردن برای کسب رتبه عالی، یکی از مهمترین مرحله در زندگی هر دانش آموزی است. تک تک سوالاتی که برای این آزمون طرح شده اند، برای دانش آموزان سرنوشت ساز هستند؛ به طوری که پاسخ صحیح یک سوال می تواند رتبه و تراز داوطلبان را به کل تغییر دهد. به همین دلیل هم حساسیت داوطلبان بر روی سوالات کنکور سراسری زیاد است. گاه پس از شرکت در جلسه آزمون داوطلبان متوجه می شوند که یک و یا چند سوال به اشتباه طرح شده بودند و صورت مسئله به کل غلط بود؛ در چنین حالتی چه می توان کرد؟ سازمان سنجش بخشی را طراحی کرده است که داوطلبان بتوانند با مراجعه به آن مراحل اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری را طی کرده و اعتراض خود را ثبت کنند. البته این ثبت اعتراض باید در بازه زمانی باشد که سازمان سنجش مشخص می کند. اگر شما هم نسبت به سوالات این آزمون اعتراضی دارید، برای مشاهده زمان و نحوه اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

داوطلبان گرامی اگر موفق به اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری در سازمان سنجش نشدید و یا خطایی در مراحل ثبت اعتراض شما ایجاد شد، می توانید با کارشناسان مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید و درخواست راهنمایی کنید. مشاوران ما همه روزه (حتی در ایام تعطیل) از ساعت 8 صبح الی 12 شب به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

نحوه اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری

شرکت در کنکور سراسری نقش سرنوشت سازی را در زندگی اکثر دانش آموزان دارد؛ چرا که مسیر شغلی و تحصیلی آن ها را رقم می زند. پذیرش در رشته های پر درآمد و پرطرفدار مستلزم پاسخ صحیح دادن به اکثر سوالات کنکور است و همین هم کافیست تا تک تک سوالات کنکور سراسری برای داوطلبان نقش حیاتی داشته باشد. 

از آنجایی که احتمال خطا در هر آزمونی وجود دارد و کنکور سراسری هم از آن مستثنا نیست، گاه ممکن است پس از پایان جلسه کنکور داوطلبان متوجه شوند که یک یا چند سوال به اشتباه طرح شده اند و صورت سوال غلط است. در چنین حالتی پاسخ صحیح هم برای سوال وجود نخواهد داشت و همین مسئله هم باعث افت رتبه دانش آموزان خواهد شد. اما راه چاره چیست؟

سازمان سنجش آموزش کشور در سامانه خود به نشانی اینترنتی sanjesh.org بخش را طراحی کرده است تا داوطلبان بتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نحوه اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری اقدام کنند و این اشتباه را به گوش مسئولین برسانند. البته که امکان ثبت نحوه اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری در هر زمانی وجود ندارد و تنها باید در بازه زمانی مشخص شده از سوی این سازمان نسبت به ثبت اعتراض اقدام کرد. در ادامه نحوه ثبت اعتراض را به شما کاربران گرامی همراه با راهنمای تصویری توضیح خواهیم داد.

مراحل نحوه اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری عبارتند از:

در ابتدا لازم است وارد سامانه سازمان سنجش به نشانی اینترنتی sanjesh.org شوید و سپس از سمت چپ صفحه بر روی گزینه «انتقادات و پیشنهادات» کلیک کنید. برای ورود مستقیم به بخش «سیستم پاسخگویی» می توانی بر روی لینک request.sanjesh.org کلیک کنید.

مرحله اول اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری

لازم است تا ابتدا در این سیستم عضو شوید. بر روی عبارت «عضویت در سامانه» کلیک کنید و اطلاعات هویتی خود را مانند نام و نام خانوادگی، تابعیت، کدملی و … را وارد کنید. سپس اطلاعات رمز عبور و نام کاربری شما از طریق ایمیل و شماره تلفن همراه برایتان ارسال خواهد شد.

پس از دریافت این اطلاعات دوباره بر روی گزینه «ورود به سیستم پاسخگویی» کلیک کنید و این بار بر روی عبارت «ورود به سامانه» کلیک کنید. اطلاعات خواسته شده مانند ایمیل، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. 

مرحله دوم اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری

در مرحله بعد لازم است تا از طریق منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه «درخواست جدید» کلیک کنید. سپس عبارت «سراسری» را در بخش آزمون انتخاب کنید. پس از درج سالی که در آن کنکور داده اید، بر روی «جستجو» کلیک کنید.

مرحله سوم اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری

از میان عباراتی که به شما نشان داده می شود، عنوان «اعتراض به کلید سوالات آزمون» را انتخاب کنید.

مرحله چهارم اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری

در این بخش از شما اطلاعات مختلفی خواسته می شود که باید کادرها را به دقت تکمیل کنید. پس از وارد کردن دلیل اعتراض خود، می توانید اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری خود را با موفقیت نهایی کنید. 

مرحله پنجم اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری

 

🔗 برای اطلاع از روند اعتراض به نتایج کنکور کارشناسی ارشد بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

چه زمانی می توان به طرح سوالات کنکور سراسری اعتراض کرد؟

در بخش قبلی با نحوه اعتراض به نتایج طرح سوالات کنکور سراسری آشنا شدید، اما مهم است که بدانید چه زمانی باید برای ثبت اعتراض خود به سامانه سنجش مراجعه کنید. لازم به ذکر است که در گذشته با توجه به اینکه کنکور سراسری تک مرحله ای بود، تنها یک بازه زمانی برای ثبت اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری اعلام می شود. اما در حال حاضر آزمون سراسری کنکور دو مرحله ای شده و در دو تاریخ متفاوت از هم برگزار می شود. 

مرحله اول کنکور سراسری در دی ماه و مرحله دوم در تیر ماه برگزار می شود. به همین دلیل نیز سازمان سنجش دو تاریخ را برای ثبت درخواست اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری اعلام می کند. با توجه به اینکه مرحله اول کنکور سراسری در دی ماه 1401 برگزار شده است، لینک ثبت درخواست اعتراض به طرح سوالات مرحله اول کنکور سراسری تا 14 بهمن ماه 1401 برای داوطلبان فعال بود تا بتوانند اعتراض خود را ثبت کنند.

با توجه به اینکه در حال حاضر مرحله دوم کنکور سراسری برگزار نشده است، تاریخی نیز برای ثبت اعتراض به سوالات کنکور اعلام نگردیده است و به محض اعلام تاریخ جدید، به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی خواهد شد؛ همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران تحصیلی ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید و درخواست راهنمایی کنید. 

 

🔗 برای اطلاع از نحوه اعتراض به نتایج آزمون دکتری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری

📢 آموزش و پرورش باید به طراحی سوالات کنکور نظارت کند:

در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور مدعی است سؤالات کنکور سراسری از متن کتاب‌های درسی طراحی می‌شود و داوطلبان با مطالعه این کتاب‌ها قادر به پاسخگویی به تمام سؤالات خواهند بود، اما سؤالات کنکور سراسری واقعیت دیگری را تصویر می‌کنند و در کنکور 1400، داوطلبان به دشواری سوالات ریاضی اعتراض داشتند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کارشناسی به بررسی موضوع «ضرورت نظارت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر طراحی سوالات آزمون سراسری» پرداخته است. یکی از مسائلی که هر ساله داوطلبان آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند شبهه طراحی سوالات آزمون سراسری خارج از محتوای کتب درسی است.

این در حالی است که بین «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» به عنوان متولی کتاب‌های درسی رسمی و «سازمان سنجش آموزش کشور» مذاکرات و توافقاتی درخصوص تعیین و معرفی منابع آزمون وجود داشته است. طراحی سؤال‌های آزمون سراسری خارج از محتوای کتب درسی مصوب موجب کم ارزش شدن محتوای کتاب‌ها، دور شدن مدارس از اهداف آموزشی و تربیتی، بی انگیزگی دانش‌آموزان در توجه به کتاب‌های درسی و جایگزین شدن کتاب‌های کمک درسی می‌شود.

همچنین اگرچه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر اساس سند تحول و برنامه درسی ملی و نیز قانون تشکیل این سازمان، متولی اصلی برنامه درسی و نظارت بر آن است اما نظرات و پیشنهادهای این سازمان در خصوص سوالات آزمون سراسری فاقد ضمانت اجرایی لازم است و سازمان سنجش ملزم به رعایت آنها نیست.

 

خلاصه مطلب

کنکور سراسری یکی از مراحل پر استرس زندگی هر دانش آموزی است. تک تک سوالات کنکور اهمیت و حساسیت بالایی برای داوطلبان دارند و می توانند رتبه آن ها را تغییر دهند. با این حال احتمال دارد که برخی از سوالات کنکور اشتباه بوده باشند و پس از انتشار کلید آزمون داوطلبان به آن پی ببرند. در چنین حالتی سازمان سنجش امکان اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری را برای داوطلبان از طریق سامانه پاسخگویی به نشانی اینترنتی request.sanjesh.org فراهم کرده است. داوطلبان می توانند با مراجعه به این سامانه در زمان تعیین شده از سوی سازمان سنجش، اعتراض خود را به همراه دلیل در سامانه ثبت کنند. 

در مقاله فوق نحوه ثبت اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری به صورت کامل همراه با راهنمای تصویری ارائه شده است. هم چنین زمانی که سازمان سنجش برای ثبت اعتراض رد نظر گرفته نیز بیان شده است؛ با این حال چنانچه داوطلبان گرامی پس از مطالعه دقیق مقاله در هر یک از مراحل اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری با مشکل مواجه شدند، می توانند با کارشناسان مجرب مجموعه ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل کنند. متخصصان ما همه روزه (حتی در ایام تعطیل) از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخگوی سوالات شما هستند و شما را راهنمایی خواهند کرد. هم چنین می توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه برای ما نوشته و ارسال کنید. در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود.

📥 برای دانلود پی دی اف کامل مقاله اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

آیا امکان اعتراض به سوالات کنکور سراسری 1402 وجود دارد؟

بله؛ چند روز پس از منتشر شدن کلید سوالات اولیه، داوطلبان می توانند به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش مراجعه کرده و درخواست اعتراض دهند. 

نحوه ثبت اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری چگونه است؟

ثبت اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری به صورت اینترنتی و از طریق سامانه پاسخگویی سازمان سنجش به نشانی request.sanjesh.org امکان پذیر است. برای مشاهده راهنمای تصویری به مقاله فوق مراجعه کنید. 

چه زمانی داوطلبان می توانند اعتراض به طرح سوالات کنکور سراسری کنند؟

زمان اعتراض به سوالات کنکور مرحله اول تا 14 بهمن ماه 1401 بود. باتوجه به اینکه در حال حاضر مرحله دوم کنکور سراسری برگزار نشده است، تاریخ اعتراض آن نیز اعلام نشده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا