امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی + جدول قانون 1402


آیا از قوانینی که درباره امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی وجود دارند، آگاه هستید؟ فرزندان ایثارگران، جانبازان و شهدا در زمان سربازی امتیازاتی دریافت می‌کنند که ما می‌خواهیم درباره آن در این مقاله بحث کنیم. با برخی از این امتیازات حتی فرد می‌تواند معافیت ایثارگری بگیرد.

در این مقاله از ایران تحصیل می‌خواهیم جدول امتیازات سربازی ایثارگران را با شما بررسی کنیم. اگر شما هم جز خانواده ایثارگران هستید و مایلید در مورد سهمیه های مربوطه اطلاعت کاملی را دریافت کنید، می توانید از طریق شماره 9099075307 با مشاوران نظام وظیفه ایران تحصیل در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی شامل چه مواردی می‌شود؟

براساس  طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی، در ماده 45 قانون خدمت نظام وظیفه عمومی مصوب 1363 نوعی امتیاز برای ایثارگران در نظر گرفته شده است. البته باید بگوییم که نمی‌توان آن را در قالب معافیت کفالت قرار داد، پس غیبت افراد مشمول باعث جلوگیری از دریافت امتیازات نمی‌شود. این قانون یک تبصره دارد که براساس آن متولدین سال 1372 و قبل از آن که غیبت ندارند، می‌توانند از امتیازات سربازی ایثارگران و کسری خدمت استفاده کنند.

اگر مشمولی در حین خدمت فرار کند، اما معافیت ایثارگری داشته باشد، باید ابتدا به یگان خدمتی برود. سپس با ارائه گواهی اشتغال به خدمت به درخواست آنها رسیدگی می‌کنند. تمامی مشمولانی که در هنگام آموزش معاف شوند، بعد از اتمام دوره آموزشی از خدمت برگه ترخیص می‌گیرند. از جمله‌ روش‌های که یک فرد می‌تواند به‌وسیله آن از سربازی معاف شود، معافیت از طریق ایثارگری است. معافیت با این روش، شرایطی دارد که در ادامه این مقاله ایران تحصیل بیشتر به آن می‌پردازیم.

امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی شامل چه مواردی می‌شود؟

آیا به دنبال دریافت امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی هستید؟ از الزامات گرفتن معافیت ایثارگری چقدر اطلاع دارید؟ بالاخره بعد از این که جلسات مختلفی که بین نماینده‌های مجلس و مسئولان ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد، قانونی تصویب کردند که به آن می‌پردازیم. بر اساس این قانون به‌ازای هر یک ماه اسارت و رزمندگی و هر درصد جانبازی والدین، فرزندانشان می‌توانند 12 روز کسری خدمت بگیرند.

البته این قوانین و مقررات در برنامه ششم توسعه وضع شده‌اند. پس این برنامه تا انتهای برنامه ششم ادامه دارد و بعد از آن دوباره تصمیم و قانون‌های جدیدی وضع می‌کنند. همچنین از خیلی افراد تعهد گرفته‌اند که هر زمانی لازم شد به خدمت سربازی بروند. اما در حال حاضر این اتفاق رخ نمی‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آیین نامه کسری خدمت ایثارگران، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

انواع امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی

کلیه فرزندان شهدا و جاویدالاثران وقتی که به سن مشمولیت برسند، از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند. اگر در گذشته فرزندی از ایثارگران معافیت خود را به‌خاطر استفاده فرزند دیگر یا برادر شهید یا جاویدالاثر باطل کرده باشد، به شرطی معافیت می‌گیرد. شرط این است که در حال حاضر معافیت دیگری شاملش نشود و کارت معافیت دیگری نداشته باشد. تا وقتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران، جاویدالاثری فرد رزمنده را تأیید می‌نمایند، می‌توانند از امتیاز فرزندان ایثارگران در خدمت سربازی استفاده کنند.

در صورتی‌که شهید یا ایثارگر پسر نداشته باشد، با درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران فقط یکی از برادر آنها می‌تواند معاف شود. قانون‌گذار اشاره‌ای به سن فرزند نکرده است، پس برای همین اگر فرد ایثارگر فرزندی پسر کوچک داشته باشد، باز بردار می‌تواند معافیت بگیرد. در خانواده ایثارگر بدون پسر حق انتخاب با بردار تنی یا نتی است. اگر شخص ایثارگر یا شهید باشد، برداری که تنی است نسبت به ناتنی حق‌تقدم دارد.

اگر فرد ایثارگر برادران تنی زیادی داشته باشد، حق انتخاب با پدر است؛ اما در صورت فوت پدر مادر می‌تواند تصمیم‌گیری کند. البته باید برادران هم به توافق برسند. درصورتی‌که برادر تنی وجود نداشت، اولویت با برداری است که با فرد ایثارگر از یک مادر متولد شده‌اند. اگر فرد ایثارگر چندین برادرناتنی داشته باشد، مادر انتخاب می‌کند که کدام پسرش معاف شود.

وقتی هم که مادر فوت کند، برادران با توافق یکدیگر و هماهنگی با بنیاد شهدا یک نفر را معاف می‌نمایند. آن دسته از آزادگان که طبق مقررات دوران گذشته و به‌خاطر آزادگی کمتر از 36 ماه برای یکی از فرزندان یا برادران خود کسری خدمت گرفته‌اند. دیگر نمی‌توانند برای برادر و فرزندان دیگر معافیت دریافت نمایند.

شرح امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی

افرادی که شرایط خرید سربازی فرزندان ایثارگران و جانبازان را ندارند، می توانند از امتیازات دیگری استفاده کنند. براساس امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی، به‌ ازای هر 24 ماه اسارت آزادگان یکی از بچه‌های آنها از خدمت سربازی معاف می‌شود. به ازای هر 25 درصد جانیازی یکی از فرزندان می‌توانند معافیت بگیرند. اگر فردی حدود 30 ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشد، یکی از فزندان خود را می‌تواند معاف کند. استفاده فرزندان ایثارگر از امتیازات متعلقه محدودیتی ندارد و هر فرد می‌تواند متناسب با امتیازاتش از خدمت معاف شود.

شرح امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی

این معافیت فقط برای فرزندان ایثارگر است و برادران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. ایثارگرانی که فرزند آنها برابر مصوبه رهبری فرماندهی کل قوا یا قانون ماده‌واحده در سال‌های اخیر و با قوانین زمان رسیدگی از معافیت‌های مربوط به جانبازان و ایثارگران استفاده نمایند. اگر فرد قبلاً از امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی را داشته باشد و باقی‌مانده امتیازش به حدنصاب برسد، می‌تواند برای فرزندان دیگر معافیت بگیرد.

جدول امتیازات سربازی ایثارگران

به دلیل اهمیت اطلاع از جدول امتیازات سربازی ایثارگران، در ادامه این جدول را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا به طور کامل از امتیازات متعلقه خود مطلع شوید.

امتیازات مدت جبهه مدت اسارت درصد جانبازی
600 از 1 تا 6 ماه تا 6 ماه 5
750 تا 12 ماه تا 12 ماه تا 10
900 تا 18 ماه تا 18 ماه تا 15
1050 تا 24 ماه تا 24 ماه تا 20
1200 تا 30 ماه تا 30 ماه تا 25
1350 تا 36 ماه تا 36 ماه تا 30
1500 تا 42 ماه تا 42 ماه تا 35
1650 تا 48 ماه تا 48 ماه تا 40
1800 تا 54 ماه تا 54 ماه تا 45
1950 تا 60 ماه تا 60 ماه تا 50
2100 تا 70 ماه تا 70 ماه تا 60
2250 بالاتر از 70 ماه بالاتر از 70 ماه 60 بالاتر

شرایط استفاده از امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی

استفاده از امتیازات فرزندان ایثارگران در خدمت سربازی فقط برای افرادی است که بیشتر از 28 تا 29 ماه سابقه ایثارگری داشته باشند. در صورت غیبت فرد متقاضی، حتی اگر سابقه ایثارگری والدین او بیشتر از 30 ماه هم باشد، تمی‌تواند معافیت ایثارگری بگیرد. کسانی که غیبت ندارند و والدینشان بیشتر از 30 ماه ایثارگر بوده‌اند، به طور قطعی از سربازی معاف می‌شوند.

اگر والدین فرد مشمول جانبازی داشته باشند و حداقل 25 ماه به‌عنوان ایثارگر فعالیت کند، فرد می‌تواند از معافیت سربازی استفاده نمایند و معاف شوند. نکته ضروری این است که فقط یکی از پسران خانواده می‌تواند از این شرط استفاده کند. یعنی هر فرد به‌ازای 25 تا 30 ماه سابقه ایثارگری، می‌تواند یکی از فرزندان خود را معاف نمایند.

شرایط استفاده از امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی

آزادگان به‌ ازای هر 24 ماه سابقه ایثارگری که دارند، طبق قانون یکی از فرزندانشان معاف می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید هر درصد جانبازی چقدر کسری خدمت دارد؟ حتما روی این لینک کلیک کنید. خیلی از شما هنوز نمی‌دانید که هر درصد جانبازی تا چه حدی می‌تواند بر روی امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی تاثیر گذار باشد. پس حتما برای کسب اطلاع بیشتر مقاله نام برده را مطالعه نمایید. شاید شما هم مشمول معافیت یا کسری خدمت شوید. پس بررسی جدول امتیازات سربازی ایثارگران را از یاد نبرید.

معافیت تلفیقی با استفاده از امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی

در برخی موارد فردی که چند مورد از این شرایط را دارد با مد نظر گرفتن همه آنها حکمی برای معافیت فرزندانش به وی داده می‌شود. برای مثال رزمنده‌ای که قبلاً سابقه 20 ماه حضور در جبهه را دارد و از طرفی 35 درصد جانبازی را گرفته باشد. یکی از فرزندانش به خاصر 25 درصد سربازی معاف می‌شود. همچنین ده درصد باقی مانده به اضافه 20 ماه سابقه حضور در جبهه‌اش می‌تواند فرزند دیگرش را هم معاف کند.

معافیت تلفیقی با استفاده از امتیازات فرزندان ایثارگر

در صورتی‌ که یک فرد والدینش ایثارگر باشند، اگر امتیاز یکی از آنها نتواند او را معاف کند، از امتیاز  هر دوی آنها استفاده می‌شود. برای مثال فردی که پدرش 15 درصد و مادرش 10 درصد معافیت کسب کرده‌اند، با امتیاز یکی از آنها نمی‌تواند معافیت بگیرد. پس باید از مجموعه امتیاز هر دو نفر استفاده کند تا به 25 درصد جانبازی برسد و معاف شود.

ایثارگرانی که فرزندان آنها براساس مصوبه رهبری فرماندهی کل قوا یا قانون ماده واحده در سال های قبل و با مقررات زمان رسیدگی از معافیت های ایثارگری (جانبازان، آزادگان و رزمندگان) استفاده کرده‌اند، در صورت داشتن سوابق بیشتر از امتیازات، به شرطی که باقی مانده هر کدام از امتیازات به تنهایی به حد نصاب اخذ معافیت برسد، امکان تقاضای معافیت فرزند یا فرزندان دیگر را دارند.


 

خلاصه مقاله امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی

ما در این مقاله از ایران تحصیل نکته‌هایی درباره نحوه استفاده از امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی به شما گفتیم. شما می‌توانید در صورتی‌ که واجد شرایط هستید، از این معافیت‌ها استفاده کنید و معافیت بگیرد. شاید خیلی از شما به هر دلیلی نخواهید به سربازی بروید، پس استفاده از این امتیازات و بررس جدول امتیازاتسربازی اثیارگران را به شما توصیه می‌کنیم.

در صورتی که پس از مطالعه مطالب این مقاله، هنوز هم سوال و ابهامی در مورد امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی دارید، می توانید با همکاران ما در مرکز مشاوره اران تحصیل در تماس باشید تا شما را در ارتباط با امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی راهنمایی کنند.

برای دانلود pdf مقاله امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی کلیک کنید.

معافیت تلفیقی ایثارگران چیست؟

معافیت تلفیقی یعنی اگر هم پدر و هم مادر شما ایثارگر باشند، می‌توانید از امتیاز هر دوی آنها استفاده کنید. در واقع گاهی اوقات امتیاز یکی از والدین به‌تنهایی نمی‌تواند شما را معاف کند. در این صورت شما از امتیاز هر دوی این افراد استفاده می‌کنید و معاف می‌شوید.

برای دریافت امتیازات فرزندان ایثارگر در خدمت سربازی اولویت با چه کسی است؟

در واقع پدر خانواده مشخص می‌کند که کدام فرزندش از این امتیاز استفاده نماید. درصورتی‌که پدر در قید حیات نباشد، حق انتخاب با مادر است. البته در این زمینه باید هماهنگی‌های لازم با امور ایثارگران و بنیاد شهید صورت بگیرد و برادران هم با یکدیگر به توافق برسند.

اولویت استفاده از امتیازات با بردار تنی است یا ناتنی؟

اولویت در واقع با برادر تنی است. اما اگر در صورت نداشتن برادر تنی، این اولویت به برادری می‌رسد که با ایثارگر از یک مادر متولد شده باشد. در صورت وجود برادرناتنی متعدد، مادر انتخاب می‌کند که این امتیازات به چه کسی برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا