انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ + راهنما کامل


زمان و نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد اعلام شد. بر این اساس، آن دسته از داوطلبانی که پس از دریافت کارنامه اولیه موفق به کسب رتبه مجاز در رشته امتحانی خود شده‌اند، می‌توانند ضمن دانلود دفترچه راهنما و مطالعه دقیق آن، برای تکمیل فرم تقاضانامه اقدام نمایند. گفتنی است که مطابق با راهنما انتخاب رشته ارشد، متقاضیان دانشگاه‌های سراسری بایستی به سامانه سازمان سنجش و داوطلبان دانشگاه‌های آزاد به سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه و اولویت‌های خود را به ثبت برسانند. 

با توجه به اهمیت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در ادامه با جزئیات بیشتری به نحوه انجام این کار پرداخته و تمامی نکات لازم را ارائه می‌کنیم. همچنین، متقاضیان عزیز می‌توانند برای آگاهی از جدیدترین اخبار، طرح سوالات خود و دریافت مشاوره انتخاب رشته ارشد با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی‌های جامع را کسب نمایند. 

اطلاعیه :

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 از 11 خرداد ماه شروع شده و تا 16 خرداد ماه ادامه دارد.

 

زمان انتخاب رشته ارشد 1402

برای داوطلبانی که پس از ثبت نام کنکور ارشد  در جلسه حضور یافته و به سوالات پاسخ داده‌اند، اطلاع از زمان انتشار کارنامه اولیه و انتخاب رشته بسیار اهمیت دارد؛ چرا که همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد، دفترچه انتخاب رشته منتشر شده و آن دسته از متقاضیانی که رتبه مجاز را کسب نموده اند، می توانند فرم تقاضانامه را بر اساس علاقه مندی های خود تکمیل نمایند.

طبق اعلام سازمان سنجش، زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 از 11 خرداد ماه شروع شده و تا 16 خرداد ماه ادامه دارد. 

همچنین، داوطلبان توانستند در بازه زمانی 10 الی 13 شهریور به انتخاب رشته بپردازند. البته به طور معمول برای رفاه حال متقاضیانی که در بازه مقرر موفق به انتخاب رشته نشدند، یک تمدید مهلت نیز در نظر گرفته می‌شود. به محض مشخص شدن مهلت انتخاب رشته ارشد آزاد و سراسری، همه اطلاعات لازم در سایت و کانال تلگرامی در اختیار شرکت کنندگان گرامی قرار می گیرد.

 

برای اطلاع از نتایج ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد وارد لینک مربوطه شوید

 

تاثیر کارنامه در انتخاب رشته ارشد

یکی از سوالات رایج داوطلبان کنکور ارشد، در مورد تاثیر کارنامه در این آزمون و اینکه معدل چقدر روی آن تاثیرگذار خواهد بود می باشد. پذیرش دانشگاه‌ها و گزینش نهایی در آزمون ارشد بر اساس نمره کل به این صورت انجام می‌گیرد که 80 درصد نمره کسب شده در آزمون و 20 درصد معدل کارشناسی به صورت تراز شده اعمال خواهد شد. صد نمره کل دانشجو نیز با فرمول درصدهای دانشجو ضرب در 0.08 و معدل موثر دانشجو ضربدر 0.02 در نظر گرفته می‌شود.

این معدل همان معدل مؤثری است که به عنوان بیست درصد از تراز شما در نظر گرفته شده و اعمال می‌شود. اینکه در در هر دانشگاه دقیقاً چقدر از معدل در نظر گرفته شود، متفاوت بوده و براساس طبقه بندی دانشگاه ها اعمال خواهد شد.

توجه داشته باشید که ضریب معدل موثر در کنکور ارشد با معدلی که شما وارد کرده‌اید متفاوت بوده و 20 درصد از آن در نظر گرفته می‌شود. در واقع معدل موثر از ضریبی که سازمان سنجش در نظر گرفته به دست خواهد آمد.

تاثیر کارنامه در انتخاب رشته ارشد

مراحل انتخاب رشته ارشد 1402

هر سال پس از برگزار آزمون مراحل انتخاب رشته ارشد آغاز خواهد شد. لازم به ذکر است که در ابتدا داوطلبان باید به مشاهده کارنامه اولیه خود بپردازند. برای این کار نیز مراحل زیر باید طی شود:

  • مراجعه به سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد
  • دریافت دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد و مطالعه شرایط آن
  • استخراج رشته محل‌های متناسب با مجموعه امتحانی خود
  • اولویت‌بندی رشته محل‌های مورد علاقه
  • تکمیل فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد
  • تحلیل و بررسی کارنامه اولیه کارشناسی ارشد

برای انتخاب رشته ارشد مرحله اول دریافت کارنامه است که داوطلبان باید با مطالعه آن به تحلیل وضعیت علمی خود پرداخته و ببینند که آیا حد نصاب علمی لازم را کسب کرده‌‎اند یا خیر.

مطالعه دفترچه راهنما نیز از جمله موارد مهم است. زیرا در دفترچه انواع شرایط و ضوابط خاصی که وجود دارد، اعلام می شود. قابل توجه است که برای دریافت دفترچه نیاز است داوطلبان به سایت سنجش مراجعه نمایند. سایر مواردی که در دفترچه به آن‌ها اشاره می‌شود شامل، ظرفیت پذیرش، سهمیه‌ها و تسهیلات، تاثیر معدل و سایر شرایط و ضوابط این مرحله می‌باشد.

برای استخراج اولویت‌ها نیز هر فردی باید با توجه به تمایل خود این کار را انجام دهد. برای استخراج اولویت‌ها می‌توانید از ابتدا فرم پیش نویسی که در انتهای دفترچه قرار دارد، استفاده کنید.

برای تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته کارشناسی ارشد نیز باید دوباره به سایت سنجش مراجعه کرده و فرم اینترنتی قرار داده شده را تکمیل کنید.

نحوه انتخاب رشته ارشد

در این مرحله قصد داریم به بررسی نحوه انتخاب رشته ارشد برای افرادی بپردازیم که مجاز به انتخاب رشته شده اند. برای انتخاب رشته ارشد نیاز است به ابتدا به سایت سنجش در آدرس sanjesh.org مراجعه کنید. سپس با انتخاب گزینه کارشناسی ارشد از سمت راست صفحه ادامه مراحل را دنبال کنید.

گام 1 انتخاب رشته ارشد

در ابتدا نیاز است روی لینک فعال “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ (کارنامه اولیه و انتخاب رشته)” کلیک کنید.

گام 2 انتخاب رشته ارشد

در مرحله دوم انتخاب رشته کارشناسی ارشد باید کلید “ورود به سیستم” را بفشارید.

گام 3 انتخاب رشته ارشد

در مرحله سوم انتخاب رشته کارشناسی ارشد، به صورت کلی دو روش برای ورود به سیستم خواهید داشت.

روش اول: وارد کردن شماره پرونده + شماره پیگیری ثبت نام + عبارت امنیتی

روش دوم: درج شماره پرونده + کد ملی + سال تولد + عبارت امنیتی

گام 4 انتخاب رشته ارشد

در مرحله چهارم انتخاب رشته کارشناسی ارشد به میزکارتان دسترسی پیدا می کنید و می توانید روی گزینه انتخاب رشته کلیک کنید.

گام 5 انتخاب رشته ارشد

در مرحله پنجم انتخاب رشته کارشناسی ارشد، نیاز است تمامی کادرهای صفحه را با اطلاعات خواسته شده پر نمایید.

گام 6 انتخاب رشته ارشد

 در مرحله ششم نیز امکان انتخاب حداکثر 100 کد رشته را با توجه به رشته امتحانی خود خواهید داشت و پس از زدن دکمه تایید وادامه می توانید ادامه مراحل را طی نمایید.

گام 7 انتخاب رشته ارشد

دانلود دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402

دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ از دو قسمت تشکیل شده که قسمت اول دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد به کلیات، شرایط، سهمیه ها و نحوه انتخاب رشته و قسمت دوم دفترچه به لیست رشته ها و دانشگاه های پذیرنده پرداخته است.

این دفترچه معمولاً بعد از اعلام نتایج روی سایت سنجش قرار خواهد گرفت.

زمان قرارگیری دفترچه در سال گذشته شهریور ماه بود؛ اما برای سال جاری هنوز مشخص نیست و باید منتظر زمان برگزاری آزمون بمانیم تا زمان بارگزاری دفترچه نیز مشخص شود.

توجه داشته باشید که دفترچه انتخاب رشته ارشد برای آزاد و سراسری با هم متفاوت است.  برای دانشگاه های سراسری در سایت sanjesh.org و برای دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org قرار می گیرد. 

این دفترچه شامل موارد زیر می شود :

  • جزئیات مرتبط با انتخاب رشته
  • شرایط و ضوابط
  • سهمیه ها
  • شیوه های آموزشی
  • شرایط پذیرش سهمیه استعداد درخشان ارشد
  • جداول کد رشته محل ها
  • فایل های پیوست (شهریه ها، فرم ها و…)

 

اطلاعیه :

دفترچه زیر مربوط به انتخاب رشته ارشد سال گذشته می باشد و به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲، لینک دانلود آن در جدول زیر به روز رسانی می شود.

نکات مهم در زمان انتخاب رشته ارشد

✅ پس از شرکت در کنکور و انتشار کارنامه، یکی از مراحل حساس تحصیل در مقطع ارشد، انتخاب رشته است. اگر در انتخاب رشته ارشد اشتباهی را مرتکب شده و یا از قوانین مربوط به آن اطلاعات کافی را نداشته باشید، ممکن است با مشکلات متعددی رو به رو شوید.

✅ در ابتدا لازم است نکته مربوط به اعلام علاقه مندی پیام نور و غیرانتفاعی را بدانید که به صورت جداگانه انجام خواهد شد.

✅ بهتر است قبل از آغاز مراحل انتخاب رشته ازسهمیه‌‎ها، امتیازات، نحوه و میزان تاثیر معدل در کنکور ارشد اطلاعات لازم را بدست آورید.

✅ در مرحله انتخاب رشته به شما داوطلبان امکان انتخاب 100 کد رشته محل داده خواهد شد، که باید به ترتیب اولویت وارد شوند.

✅ آن دسته از داوطلبانی که رشته محل‌های دارای آزمون عملی و مصاحبه را انتخاب نموده‌اند، می‌بایست مطابق با زمان‌بندی اعلام شده در آزمون عملی و مصاحبه‌ها شرکت کنند.

✅ یکی از فعالیت‌های مهمی که مشاوران قبل از انتخاب رشته ارشد پیشنهاد می‌دهند، بررسی کارنامه‌های سال‌های‌ گذشته می‌باشد؛ زیرا با این کار می‌توانید از آمار قبولی‌های سال‌های گذشته اطلاعات بهتری را بدست آورید.

✅ داوطلبان برای اطلاع از شرایط خود در انتخاب کد رشته محل‌های مختلف لازم است درک خوبی از اعداد و ارقام ثبت شده در کارنامه اولیه داشته باشند که شامل ضریب برای دانشگاه‌های روزانه و غیر روزانه می‌شود.

✅ داوطلبان برای اولویت‌بندی بهتر است رتبه خود در کارنامه اولیه را با آخرین رتبه مجاز در دوره‌های روزانه و دوره‌های غیر روزانه شامل دانشگاه‌های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد مقایسه کنند تا اطلاعات بهتری از نحوه انتخاب رشته داشته باشند.

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد

🔵 اولین اولویت‌های انتخابی شما همان رشته‌هایی باشد که مورد علاقه شما بوده و یا امکان تحصیل در آن را خواهید داشت.

🔵 از شرایط اخذ خوابگاه برای انتخاب دانشگاه‌های سایر استان ها مطلع شوید. (دقت داشته باشید که با توجه به شرایط به وجود آمده به دلیل کرونا حتما در رابطه با نحوه برگزاری کلاس‌ها با مشاوران ما در ارتباط باشید).

🔵 در رابطه با شرایط تحصیل در هر یک از دانشگاه ها، مزایا و معایب تحصیل و همچنین هزینه های مربوط به خوابگاه و سایر امکانات رفاهی قبل از انتخاب رشته، اطلاعات لازم را به دست آورید.

🔵 تصمیم‌گیری در رابطه با نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان، پس از پذیرش در دانشگاه برعهده سازمان سنجش نمی‎‌باشد؛ به همین دلیل در تکمیل نمودن فرم اینترنتی و انتخاب محل دانشگاهی دقت لازم را داشته باشید.

🔵 در صورتی که تعداد پذیرفته‌شدگان دوره های مجازی و بین الملل پردیس های خودگردان به حد نصاب نرسد، امکان تشکیل کلاس ها وجود نخواهد داشت و در این صورت به سایر اولویت های داوطلبان رسیدگی خواهد شد. چنانچه امکان پذیرش در هیچ یک از اولویت های بعدی وجود نداشته باشد، داوطلب باید در آزمون سال آینده شرکت نماید و مجددا جهت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد اقدام نماید.

🔵 ابتدا تمامی کد رشته محل‌های انتخابی خود را در برگه‌ای جداگانه یادداشت کرده و سپس تمامی اطلاعات خود را در زمان تعیین شده در سامانه مورد نظر و فرم اینترنتی وارد نمایید.

🔵 دارا بودن شرایط تعیین شده مندرج در دفترچه برای تمامی داوطلبان الزامی بوده و همچنین در صورتی که مطابق با دفترچه راهنمای انتخاب رشته امکان انتخاب رشته دانشگاه‌های شرایط خاص را داشته باشید، می‌توانید نسبت به انتخاب رشته محل اقدام نمایید.

🔵 پذیرش در برخی از رشته‌ها منوط به کسب ضرایب مورد نیاز می‌باشد؛ به همین دلیل بر اساس رتبه کسب شده هر یک از داوطلبان، لازم است متناسب با نتیجه موجود در کارنامه خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است که در کنار عنوان رشته امتحانی، کد ضریب مربوط به همین منظور درج شده است.

🔵 امکان انتقالی و همچنین اخذ مهمانی در برخی از دانشگاه‌ها وجود نخواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که که قبل از اقدام به تکمیل نهایی فرم مربوط به انتخاب رشته، از جزئیات و اطلاعات مروبوط به کد رشته محل اطلاعات لازم را به دست آورید.

🔵 پذیرفته‌شدگان مقطع کارشناسی ارشد که مدرک کارشناسی آن‌ها غیر مرتبط با با رشته قبولی خود می‌باشد، حتما باید دروس پیش نیاز یا همان دروس جبرانی را گذرانده و همچنین مبالغ تعیین شده برای هر درس (یا همان شهریه هر واحد) را پرداخت نمایند.

🔵 در جلسه مشاوره بنابر نیاز کاربران ممکن است اطلاعات مختلفی در اختیار آن ها قرار داده شود. به طور مثال برخی از داوطلبان در رابطه با نحوه اولویت بندی رشته ها می پرسند که در این مورد نیز نظرات متعددی وجود دارد. ما در ادامه مهم ترین معیارهایی را که لازم است داوطلبان بدانند، بررسی خواهیم کرد.

چهار معیار انتخاب رشته ارشد شامل موارد زیر می شود:

  • اعتبار علمی دانشگاه محل تحصیل
  • نزدیکی به محل زندگی شما
  • وجود امکانات رفاهی و خوابگاه
  • موقعیت‌های کاری آینده

🔵 طبیعی است که اعتبار علمی دانشگاه محل تحصیل بسیار مهم می‌باشد. پس شما بهتر است بر اساس رتبه خود، رشته‌هایی را که انتخاب کرده‌اید را براساس اعتبار علمی دانشگاه محل تحصیل مرتب نمایید.

🔵 مورد بعدی نزدیکی به محل زندگی است. اکثر داوطلبان ارشد تمایل به کار در حین تحصیل دارند و یا حتی ممکن است بسیاری از آن‌ها قبل از ورود به دانشگاه شاغل باشند. از طرفی برخی خانم‌های متاهل و یا حتی مجرد نیز ممکن است تمایلی برای تحصیل در شهری غیر از شهر محل زندگی خود نداشته باشند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید باید به این موضوع توجه کرده و شهرهایی را انتخاب نمایید که نزدیک به محل زندگی تان هستند.

🔵 پس از همه این موارد باید انتخاب‌های خود را به سه صورت خوش بینانه، واقع بینانه و کف قبولی تقسیم‌بندی کنید.

🔵 انتخاب‌های خوش‌بینانه را در اولویت قرار داده و انتخاب‌های میانی یا واقع‌بینانه خود را با دقت و تمرکز بیشتری در بخش دوم بنویسید. توجه داشته باشید که انتخاب‌های میانی شما باید حداقل 50 مورد از کل لیست انتخاب رشته را تشکیل داده باشد.

 

آیا از رشته های ارشد بدون کنکور پیام نور آگاهی دارید؟ برای اطلاع وارد لینک شوید.

 

اطلاعات مهم در کارنامه برای انتخاب رشته ارشد

همانطور که ذکر شد، در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد بایستی بر اساس مندرجات کارنامه انتخاب نمایند.  داوطلبان بایستی با دقت به چند نکته، کارنامه خود را بررسی کرده و بر اساس آن انتخاب رشته نمایند. مهمترین این موارد به شرح زیر می باشد.

  • متقاضیانی که در دو کد رشته امتحانی شرکت کرده اند، یک کارنامه دریافت خواهند نمود و همه اطلاعات اعم از مشخصات فردی و علمی در آن به ثبت رسیده است.
  • معیار عمل معدل ویژه داوطلبانی است که در زمان ثبت نام دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی بوده‌اند.
  • انتخاب رشته‌های دانشگاه‌های پیام نور و موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی منوط به اعلام علاقه‌مندی در هنگام نام‌نویسی است.
  • در هر یک از کد رشته های امتحانی که رتبه مجاز به دست آمده باشد، در کارنامه با عنوان ” مجاز می‌باشید” مشخص شده است. به معنای آنکه در رشته امتحانی، کد ضریب و یا کد ضرایب هر رشته و سهمیه نمره اکتسابی را به دست آورده است.
  • معدل داوطلب مطابق با رشته، دانشگاه و نمره علمی تراز شده و معدل موثر خواهد بود.
  • وضعیت ذکر شده در هر کد ضریب بر اساس وضع علمی بوده و این مورد ملاک اعلام اسامی چند برابر ظرفیت خواهد بود.
  • رتبه کل متقاضی در سهمیه برای شرکت‌کنندگانی ملاک خواهد بود که رشته امتحانی آن‌ها آزمون عملی، دروس پروژه یا تشریحی نداشته باشد.
  • رشته‌های دوره روزانه و شبانه در ستون نتیجه در رشته‌های دوره روزانه و نوبت دوم ذکر می‌گردد که نشان‌دهنده مجاز بودن داوطلب برای انتخاب آن‌ها است.

 

برای دانلود دفترچه آزمون استخدامی وزارت بهداشت بر روی لینک مربوطه کلیک بفرمایید.

 

شیوه گزینش در انتخاب رشته ارشد

داوطلبانی که راهنما انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد را به درستی اعمال می کنند، می بایست با نحوه گزینش در این مقطع نیز آشنا باشند. بدین منظور به نکات زیر دقت نمایید. اما برای دریافت اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از مشاوره انتخاب رشته ارشد می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید. 

  • تنها از میان متقاضیانی که بر اساس نمره کل اکتسابی و اولویت کد رشته‌های انتخابی ذکر شده در کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده باشند، گزینش نهایی انجام خواهد گرفت.
  • اگر رشته مربوطه دارای آزمون عملی باشد، نمره کل اکتسابی پس از آزمون عملی محاسبه خواهد شد.
  • 10% از ظرفیت پذیرش در هر کد رشته محل، به رتبه‌های اول دوره کارشناسی که دارای شرایط لازم باشند، اختصاص داده خواهد شد.
  • سهم نمره کل آزمون و معدل دوره کارشناسی در گزینش نهایی به ترتیب 80% و 20% می‌باشد.
  • تاثیر معدل 20% خواهد بود.
  • هر داوطلب می‌تواند 100 کد رشته محل را به ترتیب اولویت و علاقه مندی وارد نماید.
  • در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد داوطلبانی که در دو کد رشته محل پذیرفته شده‌اند، می‌توانند برای هر دو کد رشته محل اقدام به انتخاب رشته نمایند. متقاضیان عزیز توجه داشته باشند که تنها مجاز به انتخاب رشته دو کد رشته محل خواهند بود.
  • دانشگاه‌هایی که دارای شرایط خاص می‌باشند از این قاعده مستثنی خواهند بود و پذیرش در انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد آنان منوط به پذیرش در مصاحبه خواهد بود.

 

به منظور اطلاع از زمان و نحوه ویرایش ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت بر روی لینک قرمز کلیک نمایید

 

هزینه انتخاب رشته کنکور ارشد  

هیچ کدام از داوطلبان در زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد رشته های روزانه نیازی به پرداخت هزینه ندارند. این در حالی است که اگر مایل به انتخاب کد رشته های دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی باشید، بایستی در هنگام نام نویسی، ضمن اعلام علاقه مندی هزینه مربوطه را نیز پرداخت نمایند. برای این امر نیز لازم است که مبلغ را از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب و به صورت اینترنتی در درگاه سازمان سنجش واریز گردد.

همچنین برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز پرداخت هزینه مشخصی الزامی می‌باشد؛ به نحوی که با توجه به راهنما انتخاب رشته ارشد پس از مراجعه به سایت این دانشگاه، وجه خواسته شده را در درگاه azmoon.org پرداخت کنید. البته در زمان ویرایش انتخاب رشته ارشد سراسری یا آزاد دیگر نیازی به پرداخت مجدد هزینه نخواهد بود.

نکته قابل ذکر برای متقاضیان دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد این است که حتما قبل از واریز هزینه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، بررسی‌ها و مطالعات لازم را انجام دهید؛ چراکه پس از پرداخت، در صورت پشیمانی مبلغ مربوطه به هیچ وجه قابل استرداد نخواهد بود.

 

جهت دریافت لیست منابع کنکور ارشد وزارت بهداشت روانشناسی به لینک مربوطه مراجعه فرمایید.

 

آیا مهلت انتخاب رشته ارشد تمدید می شود؟

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مدت زمان مشخصی را برای انتخاب رشته تمامی داوطلبان در نظر می‌گیرند که به طور معمول تمدید انتخاب رشته ارشد تنها برای چند روز می‌باشد.

سازمان سنجش در صورت اتمام زمان انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد طی اطلاعیه‌ای مهلت دو روزه ای را جهت ثبت نام به داوطلبان می دهد و در همین زمان هر یک از متقاضیان می توانند به انجام انتخاب رشته خود بپردازند.

اخبار پیرامون انتخاب رشته ارشد

تمدید مهلت ثبت نام در دوره فراگیر کارشناسی ارشد پیام نور و آزاد تا 20 فروردین ۱۴۰۲ بوده است.

در خصوص سهمیه کنکور ارشد ۱۴۰۲ در خبرها آمده است که، تغییرات سهمیه‌ها هنوز در مرحله بررسی است و قطعاً به آزمون‌های سال ۱۴۰۲ نمی‌رسد. همه تغییرات آزمون‌های ۱۴۰۲ انجام‌شده و تغییر جدیدی ندارد.

خبرها حاکی از آن است تا سال 1403 به کل آزمون ارشد الترونیکی خواهد شد.

خبرها حاکی از آن است که برای کنکور ارشد ۱۴۰۲، بیشتر از 625 هزار نفر ثبت نام کرده اند.

طبق آمار در دسترس از تعداد افراد ثبت نام کننده، برای سال ۱۴۰۲ تعداد نفرات بیشتری نسبت به سال ۱۴۰۲ ثبت نام کرده اند.

 

جهت آشنایی با زمان و نحوه دریافت کارت ورود به جلسه ارشد وزارت بهداشت بر روی لینک کلیک فرمایید

 

خلاصه مطالب

در این مقاله از ایران تحصیل به انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد و نکات مهم مربوط به آن پرداختیم. شما با خواندن این مقاله دریافتید که زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 از 11 خرداد ماه شروع شده و تا 16 خرداد ماه ادامه دارد. همچنین درباره نحوه انجام فرایند انتخاب رشته کارشناسی ارشد نیز خواندید که در ابتدا باید به سایت سازمان سنجش وارد شده و از طریق گزینه مربوطه، فرایند آن را ادامه دهید. در این مقاله راهنمای تصویری مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد آورده شده است. 

چنانچه پس از خواندن این مقاله ابهامی درباره انتخاب رشته کارشناسی ارشد داشتید، می‌توانید از طریق شماره 9099075307 با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس گرفته و ابهامات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد روی لینک کلیک کنید.

 

انتخاب رشته آزمون ارشد چه زمانی آغاز می شود؟

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 از 11 خرداد ماه شروع شده و تا 16 خرداد ماه ادامه دارد.

چگونه می‌توان فرم انتخاب رشته ارشد را دریافت کرد؟

فرم مربوط به انتخاب رشته در انتهای دفترچه راهنما و همچنین سامانه دانشگاه آزاد و سایت سازمان سنجش موجود می‌باشد.

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، چه تعداد کد رشته محل می توان وارد کرد؟

متقاضیان می توانند حداکثر 100 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا