انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان + قانون جدید 1402


انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان
سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

افرادی که به عنوان دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان مشغول به ادامه تحصیل هستند و قصد انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان را دارند، باید با پرداخت هزینه از این دانشگاه انصراف دهند. این هزینه در واقع خساراتی است که به عنوان جریمه از دانشجویان فرهنگی اخذ خواهد شد. میزان هزینه پرداختی به وزارت آموزش و پرورش نیز بستگی به سال ورود به دانشگاه فرهنگیان و میزان سابقه کار در آموزش و پرورش خواهد داشت.

دانشجو معلمان باید توجه داشته باشند که پس از انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان دیگر نمی توانند به دانشگاه فرهنگیان بازگردند. از آنجا که بسیاری از افراد با شرایط انصراف از خدمت فرهنگیان و مراحل درخواست آن آشنایی کامل ندارند، در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

تعهد خدمت فرهنگیان چیست؟

👈 بسیاری از افرادی که به عنوان دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند، باید با مفهوم تعهد خدمت فرهنگیان آشنایی داشته باشند تا زمانی که می خواهند درخواست خود را جهت انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان ارائه دهند، بتوانند به راحتی مراحل آن را طی کنند. بر اساس ماده ۱ قانون متعهدین خدمت وزارت آموزش و پرورش مصوبه سال ۱۳۶۹، آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند، پس از فارغ التحصیلی باید به مدت دو برابر دوره تحصیل خود در آموزش و پرورش خدمت نمایند.

👈انتخاب محل خدمت دانشجویان فارغ التحصیل معمولاً با وزارت آموزش و پرورش می باشد و فارغ التحصیلان باید در این دوره بر اساس دستورات وزارت آموزش و پرورش در مناطق مورد مختلف تدریس کنند. زمانی که دانشجو به مدت چهار سال در وزارت آموزش و پرورش درس می خواند، در ازای آن هشت سال تعهد خدمت دارند و باید بر اساس امکاناتی که از این دانشگاه بهره برده اند، در مناطق مختلف خدمت کنند.

👈پس از اتمام تحصیل نیز در صورت اتمام دوره خدمت می توانند تا بازنشستگی خود در آموزش و پرورش کار کنند یا در غیر این صورت از این وزارتخانه انصراف دهند. چنانچه کسی بخواهد قبل از ۸ سال تعهد خدمت خود را بخرد یا انصراف تعهد خدمت فرهنگیان را درخواست کند، باید مبلغ آن را به عنوان جریمه به آموزش و پرورش پرداخت کنند که به آن خرید تعهد خدمت فرهنگیان نیز گفته می‌ شود. لازم به ذکر است که این مبلغ دو برابر هزینه تحصیلات فرهنگیان می باشد. اما انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان شرایط و قوانینی دارد که در ادامه باید به بررسی این شرایط بپردازیم.

اطلاعیه

دانشجو معلمانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند، در قبال دریافت امکانات آموزش و پرورش تعهد خدمت 8 ساله خواهند داشت.

شرایط انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان

 

شرایط انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان

👈در سال 1402 هر کدام از دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند، می توانند اقدام به لغو عهد خدمت فرهنگیان کنند. اما به خاطر داشته باشید که به ازای انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان باید جریمه آن را بپردازید. در غیر این صورت می توانید تعهد خدمت خود را لغو یا بازخرید نمایید.

👈 بسیاری از افراد این سوال را دارند که چگونه می توان خرید و انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان را انجام داد. در مجموع برای درخواست انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان باید همه هزینه های دوران تحصیل و حقوق دریافتی که آموزش و پرورش بحساب شما واریز نموده را به طور کامل به دولت بپردازید. توجه داشته باشید که پس از خرید تعهد خدمت، نمی توانید به دانشگاه فرهنگیان بازگردید. اگر با مراحل انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان آشنایی ندارید، در ادامه به این مراحل اشاره خواهیم کرد.

🔗 برای آشنایی با ثبت نام ضمن خدمت فرهنگیان بر روی لینک کلیک نمایید.

مراحل انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان

👈برای اینکه  بتوانید درخواست انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان را به وزارت آموزش و پرورش ارائه دهید، باید مراحل زیر را طی کنید:

✔️در گام اول باید درخواست انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان را به اداره آموزش و پرورش شهر خود ارسال کنید.

✔️پس از بررسی شرایط درخواست شما از سوی اداره آموزش و پرورش، تصمیم در مورد خرید و لغو تعهد خدمت شما اعلام خواهد شد.

✔️در صورتی که اداره آموزش و پرورش با انصراف تعهد خدمت شما موافقت کند، باید فرم شماره ۱۱ و ۵۰۲ را با تعهدات انجام شده محاسبه کرده و از اداره آموزش و پرورش به دانشگاه ارسال نمایید.

✔️چنانچه تعهد خدمت فرهنگیان خود را خریده باشید، باید تصویر فیش را به همراه مدارک درخواست شده به دانشگاه محل تحصیل ارسال نمایید.

✔️هزینه های تحصیل توسط دانشگاه محاسبه می شود و شما می توانید آن را به اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود ارسال کنید تا آن را واریز نمایید.

✔️در ادامه باید نامه ایفای تعهد خود را از اداره کل آموزش و پرورش به همراه نامه ایفای تعهد آموزش رایگان را از دانشگاه دریافت کنید.

مراحل انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان

هزینه انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان

👈بسیاری از افرادی که خواهان لغو تعهد خدمت فرهنگیان هستند، درباره هزینه خرید تعهد خدمت نیز سوال را دارند. افرادی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده اند، در ابتدا متعهد می شوند که به مدت دو برابر مدت تحصیل خود که این مدت کمتر از ۵ سال نیست، به وزارت آموزش و پرورش خدمت نمایند.

👈از آنجا که در مدت تعهد خدمت فرهنگیان، دولت نمی تواند افراد جدید را به جای شما استخدام درآورد، شما اگر قصد لغو تعهد خدمت را داشته باشید، باید دو برابر تمام حقوق خود را از زمان تحصیل تاکنون به آموزش و پرورش بپردازید و مبلغی که تعیین شده را  به عنوان جریمه بپردازید. میزان هزینه پرداخت لغو تعهد خدمت به عنوان جریمه برای افراد مختلف وابسته به سال ورود به دانشگاه و میزان سابقه کار در وزارت آموزش و پرورش متفاوت خواهد بود. اما آیا لغو تعهد خدمت فرهنگیان بدون پرداخت جریمه نیز امکان پذیر است؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

🔗 جهت دریافت فیش حقوقی فرهنگیان با کد پرسنلی بر روی لینک کلیک نمایید.

 

انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان بدون پرداخت جریمه

👈بسیاری از افراد این سال دارند که آیا هیچ راهی وجود دارد که  لغو تعهد خدمت فرهنگیان بدون جریمه انجام شود؟ براساس ماده ۵ قانون متعهدین خدمت وزارت آموزش و پرورش که در سال ۱۳۶۹ تصویب شده است، ممنوعیت از ادامه تحصیل، ترک تحصیل اخراج یا انفصال از خدمت، اخراج دائم از خدمت، استنکاف از استخدام، عدم استخدام در نتیجه تقصیر فرد متعهد، ترک خدمت و در مجموع هر گونه اقدامی که سبب انجام خدمت به صورت ناقص توسط شخص متعهد شود یا فرد را در شرایطی قرار دهد که از روی ضرورت باید لغو تعهد خدمت را انجام دهد، برای اینکار باید دو برابر مجموع حقوق خود را که از وزارت آموزش و پرورش دریافت کرده به حساب دولت پرداخت نمایند.

👈مطابق تبصره همین ماده چنانچه یکی از موارد بالا بدون هیچگونه تقصیر از سوی متعهد به وجود آید و نتوانند متعهد را مسئول بدانند، نیازی به پرداخت جریمه از طرف متعهد نخواهد بود. در این شرایط وزارت آموزش و پرورش مقصر بودن یا عدم تقصیر متعهد را تشخیص می دهد.

انصراف تعهد خدمت فرهنگیان بدون پرداخت جریمه

اطلاعیه

لغو تعهد خدمت فرهنگیان برای دانشجویان در شرایط خاصی بدون پرداخت جریمه امکان پذیر خواهد بود. 

 

قانون جدید انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان 1402

👈در حال حاضر آموزش و پرورش قانون جدیدی در ارتباط با انصراف تعهد خدمت فرهنگیان ارائه کرده است که شامل موارد زیر می‌باشد:

✔️حداقل دوران تعهد خدمت فرهنگیان ۵ سال می باشد.

✔️محل خدمت فرهنگیان برای هر سال تحصیلی از سوی وزارت آموزش و پرورش مشخص می‌ شود.

✔️دانشجو معلم پیش از اتمام دوران تعهد خود نمی تواند در هیچ ارگان دولتی مشغول به کار شود و به استخدام رسمی درآید به جز آن دسته از افردی که می خواهند تعهد خدمت فرهنگیان را بخرند.

✔️همه افرادی که انصراف از تحصیل داشته، یا ترک تحصیل کرده اند، یا از ادامه تحصیل ممنوع شده یا به هر دلیلی نمی‌ توانند تعهدات خود را به طور کامل انجام دهند، باید دو برابر هزینه های تحصیل از سوی آموزش و پرورش را به خزانه دولت پرداخت نمایند.

✔️چنانچه دانشجویی بخشی از تعهدات خود را انجام داده باشد، از مبلغ جریمه کسر می‌ شود. مثلاً اگر تعهد خدمت دانشجو معلم ۸ سال باشد و دو سال خدمت کرده باشد، از مبلغ جریمه خرید انصراف تعهد خدمت فرهنگیان درصدی کسر از خواهد شد.

✔️در صورتی که دانشجوی فرهنگی در لغو تعهد خدمت فرهنگیان مقصر نباشد، جریمه ی از وی دریافت نمی‌ شود و می‌ تواند برای لغو تعهد خدمت خود اقدام کند.

✔️دانشجویانی که در دانشگاه های شهریه پرداز اعم از آزاد، علمی کاربرد و پیام نور تحصیل می کنند، در صورت انصراف از تحصیل یا موارد دیگر مشمول پرداخت جریمه نمی شوند. اما دانشجو معلمانی که در دانشگاه های روزانه فرهنگیان در حال تحصیل هستند، باید از این قانون پیروی نمایند.

قانون جدید انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان

🔗 برای آشنایی با چگونگی ورود به سامانه دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بر روی لینک کلیک نمایید.

 

جدیدترین اخبار پیرامون انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان

📌 مدارک انصراف از دانشگاه فرهنگیان

برای انصراف از دانشگاه فرهنگیان باید یکسری مدارک را داشته باشید از جمله کارت ملی، اصل شناسنامه، داشتن کارت دانشجویی، همراه داشتن یک نسخه کپی از کلیه مدارک و داشتن فیش واریزی جریمه نقدی انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان.

📌 شرایط استفاده از مرخصی زایمان در تعهد خدمت فرهنگیان رسمی 

آن دسته از معلمانی که در بخش های دولتی و غیر دولتی کار می کنند، می توانند از 9 ماه مرخصی زایمان خود استفاده کنند. این قانون که برای فرهنگیان شاغل اجرا می شود، برای اشخاصی که در مرخصی زایمان هستند نیز اعمال خواهد شد. لازم به ذکر است که طول دوران مرخصی زایمان که 9 ماه است، جزو سابقه خدمت فرهنگیان بحساب می آید.

خلاصه مطالب

آن دسته از افرادی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند، چنانچه تمایل به انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان داشته باشند، باید  هزینه انصراف خود را بپردازند. دانشجویان فرهنگی باید دوران تعهد خدمت خود را سپری کنند و طول دوران خدمت آنها ۵ ساله است. بنابراین باید قبل از شروع تحصیل در دانشگاه آن را بررسی کنند. این افراد پس از آن که تعهد خدمت خود را انجام دادند، می توانند تا دوران بازنشستگی در آموزش و پرورش مشغول به کار شده یا از سمت خود کناره‌ گیری نمایند.

اگر قبل از اتمام دوره طول تحصیل خود درخواست لغو تعهد خدمت فرهنگیان را بدهند، باید شرایط و مراحلی را طی کنند که در این مقاله به طور مفصل به آنها اشاره شد. چنانچه در ارتباط با شرایط لغو تعهد خدمت فرهنگیان سوال و ابهامی داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

🔗 برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید

سوالی دارید ؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

تماس از سراسر کشور : 909 9075307

انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان چگونه است؟

انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان شرایطی دارد که در متن این مقاله به آن اشاره شد. 

تعهد خدمت فرهنگیان چیست؟

تعهد خدمت فرهنگیان به این معنی است که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی باید به مدت دو برابر دوره تحصیل خود در آموزش و پرورش خدمت نمایند.

هزینه انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان چقدر است؟

هزسنه انصراف از تعهد خدمت فرهنگیان بستگی به سال ورود به دانشگاه فرهنگیان و میزان سابقه کار در آموزش و پرورش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا