اگر درخواست معافیت پزشکی رد شود + قوانین 1403


رد شدن درخواست معافیت پزشکی یکی از دغدغه‌های مشمولان خدمت نظام وظیفه است. از همین رو اطلاع از کلیه مراحل کمیسیون پزشکی برای مشمولین نظام وظیفه عمومی، ضرورت دارد. جواب کمیسیون پزشکی سربازی، باتوجه به شرایط افراد اعلام می‌شود و ممکن است 1 تا 3 ماه طول بکشد.

تمامی مراحل ثبت درخواست اخذ معافیت پزشکی برای هر نوع بیماری، یکسان است؛ اما شاید باتوجه‌ به نوع بیماری فرد متقاضی، مدت‌ زمان جواب کمیسیون طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد. بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند در صورت رد شدن درخواست معافیت پزشکی چگونه باید اعتراض بزنند تا معافیت پزشکی را دریافت کنند.

روند رد شدن درخواست معافیت پزشکی

معافیت پزشکی یکی از انواع معافیت‌های سربازی محسوب می‌شود که افراد می‌توانند با گرفتن آن دیگر به سربازی نروند. برای دریافت معافیت پزشکی فرد متقاضی باید یک سری شرایط را داشته باشد در غیر این صورت نمی‌تواند مشمول دریافت معافیت پزشکی شود. متقاضیان معافیت پزشکی که واجد شرایط هستند، باید ابتدا به پلیس +۱۰ مراجعه کنند. سپس دفترچه نظام‌ وظیفه را گرفته و آن را تکمیل نمایند. سپس مدارک خواسته شده را ارائه دهند.

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که متقاضیان باید انجام دهند، تکمیل فرم خوداظهاری است. برای تکمیل این فرم افراد باید تمام دقت و توجه خود را بگذارند؛ زیرا پس از انجام آن برای انجام معاینه‌های اولیه باید به یک مرکز مورد تأیید مراجعه کنند. بعد از معاینه اولیه به افراد مدارک پزشکی داده می‌شود تا آن را به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ تحویل دهند و درخواست خود را به ثبت برسانند.

پس از طی این مراحل، یک برگه معرفی به بیمارستان به آدرس متقاضی ارسال می‌شود تا در زمان مشخص شده به بیمارستانی که آدرس آن در برگه وجود دارد، مراجعه نماید. بعد از این که معاینه ثانویه متقاضی در بیمارستان مورد نظر انجام شد، پاسخ آن به حوزه نظام‌ وظیفه مربوطه ارسال می‌شود. پس از اتمام این مراحل نوبت به تشکیل جلسه شورای پزشکی است که برای حضور فرد در این جلسه، بایستی دعوت‌نامه فرستاده شود تا فرد بتواند نظر مسئولان مربوطه را دریافت کند.

در اینجا اگر درخواست فرد تأیید شود، فرد معافیت می‌گیرد؛ ولی در صورت رد شدن درخواست معافیت پزشکی در این جلسه، فرد باید برای سربازی آماده شود. این مراحل شاید طولانی به نظر برسند؛ ولی اگر آن‌ها را به تعویق نیندازید، بین 1 تا 3 ماه طول می‌کشد تا پاسخ نهایی به دست شما برسد. برای این معافیت پزشکی سربازی بهتر است با تمامی این مراحل آشنا شوید.

روند رد شدن درخواست معافیت پزشکی

زمان جواب رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی

مدارک پزشکی متقاضی بعد از تکمیل مرحله معاینه ثانویه برای حوزه نظام‌ وظیفه ارسال می‌شود. بعد از آن مدتی طول می‌کشد تا شورای پزشکی درخواست معافیت فرد و گزارش‌های پزشکی او را بررسی کند و جواب نهایی را صادر نماید. در نهایت، پیامی برای فرد مشمول فرستاده می‌شود تا برای گرفتن جواب نهایی در جلسه شورای پزشکی شرکت کند.

زمان تشکیل کمیسیون پزشکی و اعلام پاسخ نهایی به طور دقیق مشخص نیست؛ یعنی زمان خاصی برای آن تا به امروز تعیین نشده است. طبق تحقیق‌های انجام شده در حال حاضر کمیسیون پزشکی قدری زودتر برگزار می‌شود و نیازی نیست فرد مدت طولانی منتظر بماند. همان‌طور که گفتیم زمان دقیقی برای جواب رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی نمی‌توان مشخص کرد؛ اما معمولا بعد از گذشت 1 تا 3 ماه پاسخ نهایی اعلام می‌شود.

به این ترتیب در پاسخ به این سؤال که پاسخ کمسیون پزشکی چقدر طول می‌کشد؟ باید گفت این بازه زمانی ممکن است باتوجه‌ به نوع معافیت پزشکی مشمول متفاوت باشد؛ اما همه افرادی که می‌خواهند معاف شوند باید یک سری مراحل مشابه را سپری کرده و در نهایت با رفتن به جلسه شورای پزشکی پاسخ خود را دریافت نمایند.

البته این نکته مهم را فراموش نکنید که امکان ابطال کارت معافیت پزشکی وجود دارد. به همین خاطر بهتر است مشمولین، تمامی مدارک پزشکی خود را به صورت دقیق و مستند به پزشک ارائه دهند تا پس از دریافت کارت معافیت با چنین مشکلی مواجه نشوند.

زمان جواب رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی

مدارک مورد نیاز برای ارائه به کمیسیون پزشکی

پیش از این که فرد درباره رد شدن درخواست معافیت پزشکی چیزی متوجه شود، ابتدا باید برای ثبت درخواست به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کند. سپس دفترچه نظام‌ وظیفه را تحویل گرفته و بعد از ثبت درخواست منتظر اعلام نتایج باشد. برای ثبت درخواست معافیت پزشکی باید مدارک هویتی خود را ارائه دهید و فرم‌های مربوطه را پر کنید. مدارک مورد نیاز برای رفتن به کمیسیون پزشکی شامل موارد زیر است:

  • کارت ملی و کپی آن
  • شناسنامه و کپی از تمام صفحات
  • دو قطعه عکس سه‌ در چهار تمام‌ رخ با پس‌زمینه
  • گواهی فارغ‌التحصیلی یا نسخه اصلی و کپی از آخرین مدرک تحصیلی
  • برگه معاینه اولیه پر شده توسط پزشک مورداعتماد نظام‌ وظیفه
  • برگه پر شده مربوط به وضعیت مشمولان
  • برگه واکسیناسیون
  • در افتتاح حساب در بانک سپه.

یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید برای تقاضای دریافت معافیت ارائه دهید، فرم وضعیت مشمولان پزشکی است. مشمول باید فرم‌ها را بادقت کامل پر کند تا از رد شدن درخواست معافیت پزشکی خود جلوگیری نماید. همچنین در این مرحله فرد باید یکی از عکس‌ها را در سمت چپ این فرم بچسباند.

فرم معاینه اولیه باید به‌ وسیله یک پزشک که سازمان نظام‌ وظیفه به آن اعتماد دارد، پر شود. همچنین فرد متقاضی باید واکسن بزند که برای این کار باید به مرکز واکسیناسیون سربازی مراجعه کند. این مرکز وظیفه دارد که فرم واکسیناسیون را پر کند. این فرم جزء مدارک ضروری محسوب می‌شود، طوری که مشمول وقتی بخواهد درخواست معافیت را ثبت کند، باید این فرم را نیز ارائه دهد.

در صورت رد شدن درخواست معافیت پزشکی باید چه کرد؟

بعد از این که درخواست معافیت پزشکی خود را را از طریق دفاتر +۱۰ ثبت کردید، باید منتظر دریافت پاسخ بمانید. اگر درخواست شما تأیید شود، از خدمت سربازی معاف می‌شوید؛ اما در صورت رد شدن درخواست معافیت پزشکی برای شما برگه‌ای صادر می‌شود که در آن زمان اعزام به خدمت در آن نوشته‌ شده است.

رد شدن درخواست معافیت پزشکی به این معنا نیست که دیگر فرد به‌هیچ‌ عنوان نمی‌تواند معافیت بگیرد؛ بلکه متقاضی می‌تواند به رأی صادر شده اعتراض کند و یک شانس دوباره به خود بدهد؛ اما این نکته را فراموش نکنید که اگر دوباره درخواست شما رد شود دیگر نمی‌توانید به رأی اعتراض کنید.

به این ترتیب متقاضی بعد از گرفتن پاسخ می‌تواند برای ثبت اعتراض به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و به این رأی اعتراض نماید. بعد از این که اعتراض شما ثبت شد، باید به شورای‌ عالی پزشکی معرفی شوید تا همه موارد را مجدد بررسی کنند.

البته این که نکته را فراموش نکنید که امکان اعتراض به رأی شورای‌ عالی به‌هیچ‌ عنوان وجود ندارد. در واقع این رأی به‌ صورت قطعی است. حتی اگر بعد از این که شورای‌ عالی درخواست شما را رد کرد و بیماری شما وخیم‌تر شد، باید به سربازی بروید. بعد از رفتن به سربازی می‌توانید به‌وسیله یگان برای معاف شدن اقدام نمایید. برای همین بهتر است مدارک پزشکی خود را کامل و مستند ارائه دهید.

در صورت رد شدن درخواست معافیت پزشکی باید چه کرد؟

نکات مهم درباره رد شدن درخواست معافیت پزشکی

اگر شانس مشمول برای گرفتن معافیت کم است؛ یعنی بیماری وخیم و شدید نباشد، باید برای اثبات بیماری بیشتر تلاش کند. در واقع باید مدارک بیشتری درباره بیماری خود در دست داشته باشد؛ بنابراین اگر یک‌بار درخواست معافیت رد شد، ناامید نشوید و اعتراض کنید.

اگر با رد درخواست معافیت پزشکی خود مخالف هستید، می‌توانید در موعد مقرر؛ یعنی معمولا 10 روز، اقدام به ثبت اعتراض کنید. البته باید به صورت کتبی به شورای پزشکی دلایل مخالفت خود را توضیح دهید.

در صورتی که اعتراض مشموال در شورای پزشکی پذیرفته نشود، پرونده به شورای عالی پزشکی ناجا ارجاع داده خواهد شد. شورای عالی پزشکی آخرین مرجع رسیدگی به اعتراضات مربوط به معافیت‌های پزشکی است.

خلاصه مقاله رد درخواست معافیت پزشکی

در این مقاله درباره رد شدن درخواست معافیت پزشکی اطلاعاتی به صورت شفاف ارائه دادیم. برای ثبت درخواست معافیت پزشکی و در صورت رد آن، اعتراض به عدم موافقت، باید با مراحل آن آشنا شوید و اینکه در هر کدام از این مراحل به چه مدارکی احتیاج دارید.

در ضمن برای اینکه بتوانید معافیت پزشکی خود را اخذ کنید، بهتر است کلیه کدارک پزشکی خود را به صورت مستند به پزشک نظام وظیفه نشان دهید و درباره بیماری و علائمی که دارید، به صورت کامل و دقیق توضیح دهید. در صورت رد درخواست معافیت پزشکی می‌توانید اعتراض کنید تا شورای عالی پزشکی، مجدد مدارک را بررسی کند تا رای نهایی صادر شود.

 برای دانلود pdf مقاله اگر درخواست معافیت پزشکی رد شود کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

بعد از رد شدن درخواست معافیت پزشکی چه باید کرد؟

باید ابتدا مدارک بیشتر و کامل‌تری درباره بیماری خود جمع‌آوری کنید و سپس به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید. بعد از این که اعتراض شما ثبت شد، پرونده‌ به شورای‌عالی ارجاع داده می‌شود.

چند بار می‌توان به رأی صادر شده کمیسیون پزشکی اعتراض کرد؟

فقط یکبار می‌توان اعتراض کرد و بعد از آن دیگر امکان اعتراض به رأی وجود ندارد.

زمان تشکیل کمیسیون پزشکی چه موقع است؟

مهلت تشکیل کمیسیون پزشک و اعلام پاسخ نهایی مشخص نیست و نمی‌توانیم زمان دقیقی برای آن در نظر بگیریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا