بخشش غیبت اولیه سربازان + آیین نامه 1402


بخشش غیبت اولیه سربازان یکی از مهمترین مواردی است که مشمولان خدمت در مورد آن سوال دارند و مایلند بدانند که سازمان نظام وظیفه در ارتباط با این مورد چه اطلاعیه‌های صادر کرده است. مشمولانی که در تاریخ مشمولیت خود مدارک لازم را برای خدمت سربازی ارسال نمی‌کنند یا در تاریخ‌های تعیین شده نسبت به رسیدگی به پرونده خود هیچ اقدامی نکرده اند، به عنوان مشمول غایب به شمار می‌آیند.

از سوی دیگر مشمولی که به خدمت سربازی اعزام شده و در حین خدمت وظیفه غایب است، به عنوان سرباز فراری شناخته خواهد شد. در مجموع بخشش غیبت اولیه سربازان بر اساس یک سری قوانین صورت می‌گیرد که افراد باید در ارتباط با این موارد قوانین و بخشنامه‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند.

قوانین بخشش غیبت اولیه سربازان 1402

👈آن دسته از مشمولان خدمت نظام وظیفه سربازی که در حین دوران خدمت خود غایب هستند، اسم آنها به عنوان سرباز فراری ثبت می‌شود. در ارتباط با بخشش غیبت اولیه سربازان که حین خدمت در یگان خود حاضر نشده اند، قطعاً براساس اطلاعیه‌های سازمان نظام وظیفه قانون‌هایی وجود دارد که این قوانین موارد زیر را دربرمی گیرد:

✔ مشمولانی که غیبت اولیه آنها سه ماه طول می‌کشد، باید به مدت سه ماه برابر مدت غیبت خود اضافه خدمت داشته باشند.

✔ از سوی دیگر مشمولانی که مدت غیبت غیر موجه آنها بالاتر از سه ماه باشد، باید به مدت ۶ ماه اضافه خدمت خود را سپری کنند.

✔ بر اساس قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی و بر اساس شرایط مشمولین این قوانین تغییر خواهد کرد، چرا که شرایط غیبت سربازی و بخشش آنها موارد زیادی را در برمی‌گیرد و هر ساله ممکن است دستخوش تغییرات زیادی شود و ممکن است به مدت خدمت سربازی فرد اضافه شود.

✔ یکی دیگر از قوانین بخشش غیبت اولیه سربازان این است که متقاضیان باید در نظر بگیرند که غیبت اولیه آنها اگر بالاتر از یک سال طول بکشد، شرایط خود را دشوارتر خواهند کرد، چرا که این افراد به دلیل غیبت غیر موجه علاوه بر غیبت داشتن به عنوان سرباز فراری نیز شناخته خواهند شد. این مشمولین پس از معرفی خود به سازمان نظام وظیفه مجبور هستند که به مراجع قضایی فرستاده شوند و جریمه‌های دیگری نیز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

قوانین بخشش غیبت اولیه سربازان

شرایط بخشش غیبت اولیه سربازان 1402

👈غیبت اولیه سربازان در یک سری شرایط مورد بخشش قرار خواهد گرفت. شرایطی که می‌توان از طریق آن برای بخشش غیبت اولیه سربازان اقدام کرد شامل موارد زیر است:

✔ آن دسته از مشمولانی که به خدمت نظام وظیفه اعزام می‌شوند، چنانچه حین خدمت از وضعیت انضباطی خوبی برخوردار باشند و دارای رفتار و جدیت در انجام وظیفه محوله شناخته شوند یا چنانچه شجاعت و فداکاری خود را در عملیات جنگی به اثبات برسانند با تایید فرمانده یگان خدمتی یا روسای مربوط تمامی بخشی از اضافه خدمت آنها بخشیده خواهد شد.

✔ آن دسته از کارکنان وظیفه‌ای که در عین رعایت انضباط، در طول خدمت موفق به ثبت ابتکاری که منجر به تولید محصول یا تولید مقاله علمی و معتبر می‌شود، این امکان را دارند که از بخشودگی بهره ببرند.

✔ سربازانی که جزو فرزندان ایثارگر باشند یا متاهل بوده یا پدر در حبس داشته باشند مشروط به اینکه محکومیت امنیتی نداشته باشد یا سربازانی که به دلیل فوت اعضای درجه یک خانواده در طول خدمت نتوانستند به موقع در خدمت سربازی حضور داشته باشند و یا سربازان تحت پوشش سازمان بهزیستی کمیته امداد می‌توانند از بخشش اضافه خدمت غیبت سربازی بهره ببرند.

✔ کارکنان نظام وظیفه که حافظ حداقل یک جزء قرآن باشند. فعالان در امور فرهنگی، افراد برگزیده در مسابقات ورزشی، فرهنگی، علوم قرآنی و علمی در سطح نیروهای مسلح استانی می‌توانند از طریق تایید فرمانده از این بخشش بهره‌مند شوند.

✔ کارکنانی که حداقل مدت ۱۲ ماه از نظام خدمت وظیفه را در مناطقی با مسافت بالاتر از ۳۰۰ کیلومتر خارج از محل سکونت خود در حال خدمت هستند، می‌توانند از بخشش غیبت اولیه سربازان استفاده کنند.

✔ خدمت سربازی فرد مشمول در مشاغل سخت و زیان آور که توسط ستاد کل نیروهای مسلح مشخص شده، باعث بخشودگی ۱ ماه اضافه خدمت سربازی وی می شود.

✔ سرباز نمونه ای که مطابق با دستور العمل نیروهای مسلح گزینش می شود، می تواند از ۱ ماه بخشودگی اضافه خدمت سربازی استفاده کند.

نحوه بخشش غیبت اولیه سربازان

👈در سال‌های گذشته بخشش غیبت اولیه سربازان و رسیدگی آن بر عهده سازمان نظام وظیفه و از طریق فرمان عفو رهبری صورت می‌گرفت. اما براساس قوانین جدید بخشش غیبت اولیه سربازان یا غیبت حین خدمت و جرائم ناشی از آن بر عهده فرمانده پادگان است.

👈از این رو فرمانده یگان می‌تواند براساس قوانینی که در سازمان نظام وظیفه تعیین شده تا دو سوم از اضافه خدمت غیبت سربازان مشمول را مورد بخشش قرار دهد.

چگونگی بخشش غیبت اولیه سربازان

اضافه خدمت سنواتی در صورت غیبت اولیه

✔ در غیبت اولیه سربازان در صورتی که سه ماه غیبت داشته باشند، مشمول سه ماه اضافه خدمت خواهند بود.

✔  اگر مدت غیبت بین ۳ ماه تا یک سال به طول بینجامد، ۶ ماه اضافه خدمت برای فرد مشمول صادر خواهد شد.

✔ اگر باز مدت غیبت مشمول بالاتر از یک سال باشد، علاوه بر مدت اضافه خدمت تعیین شده مجازات‌هایی نیز برای وی در نظر گرفته می‌شود.

✔ لازم به ذکر است که این اضافه خدمت مستقیماً از طرف سازمان نظام وظیفه عمومی برای فرد مشمول لحاظ می‌گردد.

برای بررسی شرایط توجیه غیبت سربازی بهزیستی وارد لینک شوید.

مشاوره بخشش غیبت سرباز اولیه سربازان

👈غیبت سربازی به دو نوع تقسیم می‌شود غیبت اولیه سربازی و غیبت در حین خدمت. چنانچه فرد مشمول دارای غیبت اولیه باشد، هنگام اعزام به خدمت نظام وظیفه برحسب مدت غیبت اضافه خدمت خواهد خورد.

👈اگر فرد مشمول در حین انجام خدمت سربازی مرتکب غیبت شود، براساس تایید فرمانده یگان اضافه خدمت و جریمه‌هایی برای وی در نظر گرفته می‌شود.

👈براساس قوانین سازمان نظام وظیفه بخشش غیبت اولیه سربازان تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است.

👈چنانچه غیبت اولیه فرد سه ماه باشد، ۳ ماه اضافه خدمت خواهد خورد. اگر مدت غیبت وی سه ماه تا یک سال باشد، ۶ ماه به خدمت وی اضافه می‌شود و اگر این مدت غیبت بالاتر از یک سال باشد، علاوه بر اضافه خدمت، مجازات‌ دیگر نیز برای وی در نظر گرفته می‌شود.

👈شما مشمولان خدمت سربازی در صورتی که در مهلت مقرر دفترچه اعزام به خدمت خود را ارسال نکنید، وارد دوره غیبت سربازی می‌شوید. غیبت سربازی تبعات بسیاری دارد که از جمله آنها اضافه خدمت و جریمه نقدی است. اما براساس بخشش غیبت اولیه سربازان چنانچه شما مشمولان بتوانید غیبت خود را بر اساس یکسری مدارکی توجیه کنید، می‌توانید از اضافه خدمت معاف شوید.

👈برای دریافت مشاوره غیبت سربازی و کسب اطلاعات تکمیلی در ارتباط با شرایط بخشش غیبت اولیه سربازان و نحوه اقدام برای معافیت از اضافه خدمت می‌توانید از مشاوران مجموعه ایران تحصیل کمک بگیرید.

مشاوره بخشش غیبت سرباز اولیه سربازان

خلاصه مطالب

بخشش غیبت اولیه سربازان یکی از دغدغه‌های مشمولانی است که ۱۸ سال خود را تمام کرده اند ولی عازم خدمت نشده اند. بسیاری از افرادی که به موقع نتوانسته اند، دفترچه خدمت خود را ارسال کنند، در ارتباط با بخشش غیبت اولیه سربازان سوال دارند. غیبت سربازی به دو نوع غیبت اولیه و غیبت در حین خدمت تقسیم می‌شود. مشمولانی که دارای غیبت اولیه سربازی هستند، بر اساس مدت زمان غیبت خود اضافه خدمت خواهند گرفت و اگر این غیبت بیشتر از یک سال طول بکشد، حتماً مجازات‌هایی از جمله جریمه نقدی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

در متن مقاله به شرایط بخشش غیبت اولیه سربازان اشاره کردیم. چنانچه شما عزیزان در ارتباط با مراحل و همچنین نحوه اخذ معافیت از اضافه خدمت سربازان سوال و ابهامی دارید، می‌توانید با همکاران ما در مجموعه ایران تحصیل در ارتباط باشید تا شما را به بهترین شکل ممکن یاری نمایند.

برای دانلود pdf مقاله بخشش غیبت اولیه سربازان کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

آیا بخشش غیبت اولیه سربازان امکان‌پذیر است؟

بله، در حال حاضر سربازان می‌توانند تحت شرایطی برای معافیت از اضافه خدمت و بخشش غیبت خود اقدام کنند.

شرایط بخشش غیبت اولیه سربازان چیست؟

سربازانی که در مناطق محروم یا بد آب و هوا به مدت حداقل ۹ ماه خدمت کرده یا سربازانی که جز نفرات اول تا سوم مسابقات علمی و فرهنگی هستند، می‌توانند از این بخشش بهره‌مند شوند. در متن مقاله به طور کامل به شرایط بخشودگی غیبت اولیه سربازی اشاره کردیم.

نحوه دریافت معافیت از اضافه خدمت و بخشش غیبت اولیه سربازان چیست؟

برای اینکه بتوانید برای بخشش غیبت اولیه سربازان اقدام کنید، باید پس از ارائه مدارک تاییدیه فرمانده پادگان را دریافت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا