بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان 1403 + آخرین اخبار


بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان سال 1403-1404 برای اطلاع‌رسانی درباره شرایط و ضوابط نام‌نویسی در این مدارس ارائه می‌شود. همچنین منابع آزمون آنها و سایر نکات این‌چنینی در اختیار دانش‌آموزانی که کلاس ششم و نهم هستند قرار می‌گیرد. آزمون ورودی استعداد‌های درخشان بر اساس مفاد بخشنامه آزمون تیزهوشان تحت‌نظر سازمان مالی سمپاد برای شناسایی و جذب دانش‌‌آموزان تیزهوش و بااستعداد برگزار می‌شود.

بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان چه زمانی منتشر می‌شود؟

در بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان برای شما شرایط ثبت‌نام و پذیرش در این مدارس شرح داده‌اند. به همین منظور اطلاع از زمان انتشار این بخشنامه می‌تواند به دانش‌آموزان درباره روش ثبت‌نام در این آزمون شما را یاری نماید. همچنین آگاهی دانش‌آموزان از منابع مربوطه به پایه‌ تحصیلی‌شان کمک کند.

زمان ثبت‌نام آزمون تیزهوشان معمولاً در فروردین‌ماه است و حدود یک ماه قبل از آن شروع به انتشار بخشنامه جدید می‌کنند. این بخشنامه‌ها برای ورود به کلاس هفتم و دهم است و مطالعه آن برای دانشجویان اهمیت زیادی دارد. در واقع تا حدود زیادی شما را با ماهیت این آزمون آشنا می‌کند.

شرایط بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان 1403

بخشنامه جدید مدارس تیز‌هوشان دارای قسمت‌های مختلفی است که شامل مراحل ثبت‌نام، اعلام نتایج، مواد امتحانی، شرایط ثبت‌نام، تعداد و ضرایب سؤالات امتحان می‌شود. ما در این مقاله از ایران تحصیل هر کدام از این بخش‌ها را به‌طورکلی برای شما شرح می‌دهیم.

مهلت ثبت نام در مدارس تیزهوشان طبق بخشنامه 1403

در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون تیزهوشان کلاس هفتم که از طریق بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. ثبت‌نام آزمون تیزهوشان هر ساله از فروردین‌ماه شروع می‌شود و تا 15 روز ادامه پیدا می‌کند. این کار را باید به‌صورت اینترنی و با مراجعه به سایت ثبت‌نام انجام دهید.

مهلت ثبت نام مدارس تیزهوشان

کارت ورود به جلسه حاوی مشخصات فردی، عکس متقاضی، مدرسه‌های موردنظر و حوزه امتحانی است. این کارت 5 روز قبل از برگزاری آزمون صادر می‌شود. دانش آموزان بدون این کارت نمی‌توانند امتحان بدهند. به شما پبشنهاد می‌کنیم برای کسب آگاهی بیشتر، حتما شرایط ثبت نام مدارس تیزهوشان را مطالعه نماید .

مراحل ثبت ‌نام طبق بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان

طبق بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان ایران، اولین مرحله کامل‌کردن برگه و آپلود عکس است. به این منظور داوطلب می‌تواند به سایت my.medu.ir مراجعه کند و تقاضانامه ثبت‌نام را تکمیل نماید. فایل عکس باید طبق شرایطی که در این سایت ذکر شده باشد. اگر فرد از عکس‌های قدیمی یا فرد دیگری استفاده کند، از شرکت در آزمون تیزهوشان محروم می‌شود.

در مرحله دوم دانش‌آموز مبلغی را به‌عنوان هزینه ثبت‌نام باید پرداخت کند. این مبلغ در سال‌های گذشته سی هزارتومان بوده است و فقط از طریق درگاه اینترنتی سامانه ثبت‌نام گرفته می‌شود. درصورتی‌که این وجه را از طریق بانک یا دستگاه خودپرداز واریز کنید، ثبت‌نام انجام نمی‌شود و مبلغ پرداختی هم قابل‌برداشت نیست.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهریه مدارس تیزهوشان، روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

یکی از ویژگی‌های ابزار سنجش پایه هفتم و دهم این آزمون، سنجش هوش، خلاقیت و استعداد است که ابزار آن به‌وسیله متخصصان مربوطه طراحی خواهد شد. طبق بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان به‌ازای هر پاسخ صحیحی که فرد داوطلب بدهد، 3 نمره مثبت می‌گیرد. اما در غیر این به‌ازای هر سؤالی که غلط جواب دهد، یک نمره‌منفی در کارنامه ثبت می‌شود. اگر داوطلبی برای سؤالی دو گزینه را علامت بزند، یک نمره‌منفی برای او لحاظ می‌شود.

مراحل ثبت نام طبق بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان

مواد امتحانی طبق بخشنامه مدارس تیزهوشان 1403

محتوای آزمون مشتمل بر دو دسته سؤالات استعداد تحلیلی و تحصیلی است. حدود 50 درصد امتیاز آزمون در رابطه با سوالات استعداد تحلیلی و مابقی آن از سوالات استعداد تحصیلی است. منابع، ضریب سوالات و تعداد سوالا و همچنین مدت زمان پاسخگویی به آنها، به این شرح است:

سؤالات استعداد تحصیلی میزان سؤال ضریب برای ریاضی و فیزیک رشته تجربی ضریب برای انسانی  سمپاد مهارتی زمان پاسخگویی
قرآن و پیام‌های آسمانی 10 1 1 1 1
فارسی 10 2 2 4 2
مطالعات اجتماعی 10 1 1 1 1
علوم‌تجربی 10 2 4 2 3
ریاضی 10 4 2 2 3
جمع کل 50 70 دقیقه

 

سؤالات مربوط به استعداد تحصیلی میزان سؤال مهلت پاسخگویی
استعداد تحصیلی 50 50 دقیقه

منابع طرح سؤالات استعداد تحصیلی در واقع همان محتوای تمامی کتاب‌های درسی کلاس هشتم و نهم هستند. سؤالات استعداد تحصیلی همگی به‌صورت چهارگزینه‌ای طرح می‌شوند و هدف از آنها ارزیابی توانایی تحلیل، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و ریشه‌یابی است. سؤالات استعداد تحلیلی و تحصیلی هر دو چهارگزینه‌ای و در سطح محتوای کتاب‌های درسی هستند. شما برای این که نتیجه بهتری بگیرید، می‌توانید نمونه سؤالات آزمون تیزهوشان سال‌های گذشته را بخوانید.

سؤالاتی درس قرآن و معارف اسلامی، بر اساس محتوای مشترک اهل‌تشیع و اهل‌تسنن طراحی می‌شود. داوطلبان اقلیت‌های دینی مثل مسیحی، کلیمی و زرتشتی به سؤالات مشترک اقلیت‌های دینی بر اساس کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ویژه اقلیت‌های دینی پاسخ می‌دهند. جالب است بدانید برای سؤالات بی‌پاسخ نمره‌ای در نظر نمی‌گیرند. پس اگر در جواب سؤالی شک داشتید، به آن پاسخ ندهید؛ زیرا پاسخ نادرست نمره‌منفی دارد.

مواد امتحانی طبق بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان

ضوابط بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان 1403

ظرفیت پذیرش مدارس تیزهوشان در هر شهر یا شهرستان با درنظرگرفتن مناطق تحت پوشش و تا سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان معین می‌شود. این ظرفیت در زمان ثبت‌نام الکترونیکی به‌وسیله سامانه ثبت‌نام به دانش‌آموزان اطلاع داده می‌شود. بر اساس بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان پذیرش هر دانش‌آموز شرکت‌کننده در آزمون ورودی این مدارس طبق نتیجه سنجش داوطلبان صورت می‌گیرد. کسانی در پایه دهم پذیرش می‌شوند که رتبه و امتیاز خوبی در آزمون ورودی بگیرند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر مدارس تیزهوشان در کنکور، روی لینک کلیک کنید.

 

با توجه‌ به ضوابط خاصی که در بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان وجود دارد، فرد باید نزدیک‌ترین مدرسه را انتخاب کند. در شهر‌های که چندین مدرسه تیزهوشان وجود دارد، هر فرد می‌تواند سه مدرسه انتخاب نماید. داوطلبان آزمون ورودی دوره دوم در اولویت‌های که انتخاب کرده است، فقط می‌تواند یک‌رشته را مدنظر بگیرد.

پذیرش نهایی دانش‌آموز در مدارس تیزهوشان، برای رشته‌های مانند تجربی، انسانی، ریاضی و سمپاد مهارتی منوط به دریافت شرایط منطبق بر بخشنامه هدایت تحصیلی است. ضمناً افرادی که در این مدارس پذیرفته شده‌اند در سال اول نمی‌توانند رشته خود را تغییر دهند.

ضوابط بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان

خلاصه مطلب

ضوابط بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان دارای نکات زیادی است که ما آن را در این مقاله از ایران تحصیل برای شما عنوان کردیم. درس‌ خواندن در مدارس تیزهوشان می‌تواند آرزوی خیلی از دانش‌آموزان باشد. این مدارس معمولاً داری قوانین خاصی هستند و برای پذیرش در آنها حتماً باید آزمون دهید. مدارس تیزهوشان از لحاظ کیفیت در بالا‌ترین سطح هستند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در این باره هستید، حتماً سری به مقاله ثبت ‌نام مدارس تیزهوشان بزنید.

 

 

برای دانلود pdf مقاله بخشنامه جدید مدارس تیزهوشان روی لینک مربوطه کلیک کنید.

آیا در سال اول پذیرفته‌شدن در آزمون استعداد‌های درخشان می‌توان تغییر رشته داد؟

خیر، در سال اول که پذیرفته‌ می‌شوید، امکان تغییر رشته وجود نداد. در واقع این کار ممنوع است و نمی‌توان این قانون را نقض کرد. همان‌طور که گفتیم مدارس تیزهوشان دارای قوانین خاصی هستند که شاید با دیگر مدرسه‌ها تفاوت داشته باشد.

در هنگام اولویت‌‌بندی می‌توانیم چند مورد را انتخاب کنیم؟

فقط می‌توانید سه اولویت انتخاب کنید. بهتر است نام مدارسی را در فرم بنویسید که به محل زندگی شما نزدیک هستند. چون مدارس تیزهوشان معمولاً برای رفت‌وآمد قوانین و ضوابطی دارند. جدا از این قانون، اگر مدرسه شما به خانه‌تان نزدیک باشد، برای رفت‌وآمد با مشکلی برخورد نمی‌کنید.

 در اولویت‌های که انتخاب می‌کنیم چند رشته را می‌توانیم مدنظر بگیریم؟

فقط یک‌رشته را می‌توانیم انتخاب کنید این هم جزو قوانین مدارس تیزهوشان است. پس یکم رشته را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. هنگام انتخاب رشته‌، حتماً باید یک مشاور صحبت نمایید و طبق آن تصمیم بگیرید، چون یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی‌تان محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا