بخشنامه سنوات دانشجویان دکتری 1402 + متمم جدید


امروزه یکی از معضل‌های بزرگ دانشجویان آقا رفتن به سربازی است. بیشتر افراد قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالا را دارند و یا ترجیح می‌دهند از سربازی معاف شوند و یا دیر برای ورود به نظام اقدام نمایند. اما با توجه به بخشنامه سنوات دانشجویان دکتری 1402 و متمم جدید، اوضاع فرق کرده است. دانشجویان رشته پزشکی به صورت مجاز باید درس خود را پس از ۸ سال به پایان برسانند، اما اگر در طول مدت مقرر شده واحدهای قبول نشده داشته باشند، بایستی از سنوات دوره دکتری که به مدت ۲ سال است؛ استفاده کنند. اما هر سال با توجه به تغییر شرایط جامعه، قوانین عوض می‌شود و به همین خاطر بهتر است با توجه به همان سال، بخشنامه سنوات دانشجویان دکتری را پیگیری کنید.

بخشنامه سنوات دانشجویان مقطع دکتری 1402

اکثر دانشجویان آقا که مشمول خدمت سربازی می‌شوند، باید در زمان مقرر به پلیس +۱٠ مراجعه کرده و دفترچه اعزام به نظام وظیفه را دریافت کنند. اما همانطور که می‌دانید با توجه به سختی‌های سربازی و وقفه بین تحصیل که گاهی منجر به عقب افتادن فرد از درس و کار می‌شود، باعث شده که سنوات دانشجویان دکتری مطرح گردد. افرادی که در رشته دکتری پذیرفته می‌شوند، بایستی درس خود را طی ۸ سال تمام کنند. اگر پس از به پایان رسیدن این مدت، واحدهای پاس نشده‌ای باقی بماند، می‌توانند طبق بخشنامه سنوات دانشجویان دکتری 1402 به مدت ۲ سال برای فارغ التحصیلی از ثبت نام در نظام وظیفه جلوگیری کنند.

سنوات-دانشجویان-دکتری

البته به غیر از این ۲ سال، حدود دو سال و نیم سنوات مازاد وجود دارد که با در نظر گرفتن شرایطی معین و مشخص می‌توانند از این مدت برای تمام کردن دکتری خود استفاده کنند. توجه داشته باشید که در دوره سنوات تحصیلی، امکانات دولتی مانند هزینه خوابگاه استفاده از سلف و مواردی این چنینی فرق خواهد کرد. اما افرادی که می‌خواهند به هر نحوی مدرک دکتری خود را کسب کنند و سپس با اطلاع از شرایط نظام وظیفه دکتری برای سربازی آماده شوند، استفاده از سنوات دانشجویان دکتری گزینه مناسبی است.

میزان سنوات دانشجویان دکتری

پس از بخشنامه سنوات دانشجویان دکتری 1402، ارفاق مجاز دانشجویان بر اساس نیمسال مقطع تحصیلی فرق پیدا کرده است که در ادامه هر یک را به صورت مجزا شرح خواهیم داد:

  • سنوات مجاز آموزشی در مقطع دکتری و کارشناسی پیوسته ۸ نیمسال و در مقاطع کارشناسی ارشد، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی ۴ نیمسال است.
  • سنوات دانشجویان دوره روزانه مقطع دکتری و کارشناسی پیوسته تا ۹ نیمسال است که این دسته از دانشجویان به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و فقط برای تمدید سنوات دکتری، به عنوان دانشجوی شبانه فارغ التحصیل می‌شوند.
  • سنوات دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی ناپیوسته تا ۵ نیمسال است که این دسته از افراد به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و فقط برای تمدید سنوات دکتری، به عنوان دانشجوی شبانه فارغ التحصیل می‌شوند.
  • سنوات مجاز آموزشی دانشجویان ستاد شاهد و افراد دارای سهمیه ایثارگری در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی؛ حدود ۲ سال و در مقطع کارشناسی پیوسته ۲/۵ سال بیشتر می‌شود.

جریمه سنوات مجاز دانشجویان دکتری 1402

در بندهای پیشین به صورت مفصل درباره سنوات مجاز دانشجویان دکتری که نسبت به هر مقطع چقدر تعیین شده است، توضیحاتی ارائه دادیم. دانشجویان آقا به دلیل سختی رشته پزشکی می‌توانند از سنوات مجاز دکتری برای اتمام درس خود استفاده کنند. رشته پزشکی یکی از سخت‌ترین و پرزحمت‌ترین رشته‌ها است که گاهی باعث نگرانی و استرس مشمولین نظام وظیفه می‌شود.

جریمه-سنوات-مجاز-دانشجویان-دکتری

اما دولت با در نظر گرفتن این موضوع برای هر مقطع، کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکتری پیوسته و ناپیوسته، سنوات مجازی را برای دانشجویان دکتری وضع کرده است.

اما به هر دلیلی اگر فرد نتواند واحدهای تخصصی و عمومی خود را در طول دوران سنوات مجاز بردارد و موفق به کسب نمره قبولی شود، بایستی با پرداخت جریمه سنوات مجاز دانشجویان دکتری 1402 تعداد واحدهای مانده را بردارد تا فارغ التحصیل شود. لازم به ذکر است که جریمه سنوات دانشجویان دکتری توسط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مشخص می‌شود.

متمم جدید سنوات دانشجویان دکتری

داوطلبانی که در کنکور پزشکی شرکت می‌کنند، باید در زمان مقرر مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند و بلافاصله برای سربازی اقدام نمایند. اما گاهی به دلیل سختی این رشته، دانشجو به زمان بیشتری برای فارغ التحصیلی احتیاج دارد. در کل دوره پزشکی نیز به دو صورت پیوسته و ناپیوسته است. به همین خاطر دانشجو بایستی طبق قانون همان دوره از متمم جدید سنوات دکتری مطلع شود. سنوات مجاز تحصیلی دکتری را خدمت وظیفه عمومی مشخص می‌کند که به شرح زیر است:

سنوات مجاز تحصیلی دانشجویان آقا که در دوره دکتری پیوسته تحصیل می‌کنند، حدود ۸ سال وضع شده است. البته جدا از این ۸ سال، افراد می‌توانند از سنوات ۲/۵ ساله برای اتمام تحصیل خود استفاده کنند.

برخلاف دوره دکتری پیوسته که ۸ ساله است و نیز ۲/۵ سال هم ارفاقی دارد، دانشجویان آقا بایستی دوره دکتری ناپیوسته را در عرض ۵ سال تمام کنند و در صورتی که فرد به هر دلیلی واحد پاس نشده داشته باشد، لازم است که درخواستی رسمی برای دریافت سنوات دانشجویی، به کمیسیون دانشگاه تنظیم و ارسال کند.

حداکثر سنوات دانشجویان دکتری

سازمان نظام وظیفه عمومی هر سال با قوانین و تبره‌های متفاوت، با انتشار اطلاعیه‌های رسمی در سایت،  حداکثر سنوات دانشجویان دکتری و مقاطع مختلف تحصیلی را مثل کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکتری پیوسته و ناپیوسته را مشخص می‌کند. همانطور که بندهای پیشین، سنوات مجاز هر یک از مقاطع را نام بردیم تا افراد بتوانند با اطلاع از قوانین و شرایط این سازمان تصمیم گیری کنند، قصد داریم در این بخش به صورت تفکیک شده به سنوات مجاز دانشجویان دکتری اشاره کنیم:

حداکثر سنوات دانشجویان دکتری پیوسته: سنوات مجاز افرادی که به صورت پیوسته در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند، حدود 8 سال است.

حداکثر سنوات دانشجویان دکتری ناپیوسته: سنوات مجاز افرادی که به صورت پیوسته در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند، حدود 6 سال است.

بخشنامه سنوات دکتری دانشگاه آزاد

در بخشنامه سنوات دکتری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی به نشانی ctb.iau.ir مطالبی در زمینه امور مالی گفته شده که عبارت است از:

دانشجویان سنوات دکتری در کلیه مقاطع تحصیلی، می‌بایست بدهی گذشته را تسویه نموده و پس از واریز شهریه ثابت و 6 واحد نظری برای مقاطع کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی و شهریه ثابت برای مقاطع ارشد و دکترا مجاز به انتخاب واحد در زمان مقرر خواهند شد.

دانشجویان پس از انتخاب واحد، ظرف حداکثر 15 روز فرصت دارند وضعیت شهریه را با واریز یا دریافت تسهیلات از طریق صندوق رفاه دانشجویی تسویه نمایند.

دانشجویان برای حذف و اضافه واحد، موظف می‌باشند پس از مشخص شدن شهریه دروس تخصصی، میزان مبلغ مشخص شده آن را واریز نمایند تا سیستم اجازه ثبت دروس را بدهد.

ارائه خدمات آموزشی و دانشجویی منوط به تسویه کامل شهریه با شرایط فوق خواهد بود.

هزینه انصراف از تحصیل، متناسب با مقطع تحصیلی و زمان انصراف از تحصیل دانشجویان خواهد بود.

همچنین در بخشنامه سنوات دکتری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی مطالبی آمده است که در جدول زیر به آن اشاره کردیم:

سقف سنوات تحصیلی
مقطع سقف مجاز تحصیل سقف قابل افزایش سنوات
کاردانی 3 سال 1 نیمسال
کارشناسی ناپیوسته 3 سال 1 نیمسال
کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال 1 نیمسال
دکتری ناپیوسته 5 سال 2 نیمسال
کارشناسی پیوسته 6 سال 2 نیمسال
کارشناسی ارشد پیوسته 8 سال 2 نیمسال
دکتری پزشکی پیوسته 8 سال 2 نیمسال

مراحل دریافت سنوات دانشجویان دکتری

افراد یکه قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دانرد باید برای دریافت معافیت از نظام وظیفه مراحلی را انجام دهند تا سنوات دانشجویی دکتری شامل حال انا شود. داوطلبانی که می‌خواهند در هر صورتی ادامه تحصیل دهند و مدرک فارغ التحصیلی خود را بگیرند، سپس برای سربازی اقدام کنند، لازم است با مراحل دریافت سنوات مجاز دکتری آشنا شوند.

مراحل-دریافت-سنوات-دانشجویان-دکتری

بنابراین در ادامه قصد داریم به موارد قابل توجه که توسط سازمان نظام وظیفه عمومی برای سنوات مجاز دکتری، مشخص شده است، بپردازیم:

  • در مرحله اول دریافت سنوات دانشجویان دکتری، داوطلب بایستی بلافاصله از فارغ التحصیلی برای کنکور مقطع دکترا شرکت کنند.
  • در مرحله دوم دریافت سنوات دانشجویان دکتری، با قبولی داوطلب در صورتی که به تاریخ اعزام خدمت سربازی نزدیک شده باشد، ابتدا باید به سازمان نظام وظیفه برود و در صورت قبولی برگه ترخیصی را از ارگان مورد نظر دریافت کند.
  • در مرحله سوم دریافت سنوات دانشجویان دکتری، داوطلب باید به سرعت مدارک مورد نیاز برای ثبت نام را به بخش آموزش دانشکده تحویل دهد و پس از ثبت نام، به سرعت نامه معافیت تحصیلی خود را به سازمان نظام وظیفه ببرد.
  • در مرحله آخر، نامه معافیت تحصیلی توسط پلیس +10 و سازمان نظام وظیفه عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا معافیت تحصیلی فرد برای دانشگاه ارسال شود.

 

برای دانلود فایل PDF بخشنامه سنوات دانشجویان دکتری کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

در این مقاله به موضوع بخشنامه سنوات دانشجویان دکتری 1402 پرداختیم. بیشتر دانشجویان آقا که برای اتمام تحصیل خود در رشته دکتری پزشکی نگران هستند، با استفاده از ارفاق و سنوات تحصیلی، می‌توانند از دانشگاه فارغ التحصیل شوند و سپس برای ثبت نام در نظام وظیفه و ورود به ارگان‌های نظامی اقدام نمایند. طبق بخشنامه‌ سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، سنوات دانشجویان دکتری حدود ۲/۵ سال با ارفاق است. البته در بخشنامه ذکر شده که نوع دریافت سنوات دکتری با توجه به مقطع تحصیلی فرق خواهد کرد. به عنوان مثال طبق متمم جدید اعلام شده در قانون، دکتری پیوسته ۸ سال است که ۲/۵ سال نیز ارفاق سنوات دارد. همچنین دکتری ناپیوسته ۵ سال است که با سنوات دکتری ناپیوسته تفاوت دارد. بنابراین داوطلبان برای بهره‌مندی از ارفاق تحصیلی در مقطع دکتری، بایستی با توجه به سال جدید و قوانین به‌روز شده، درخواست سنوات خود را ثبت نمایند.

 

به این پست امتیاز دهید

سایت سنوات دکتری دانشگاه آزاد کدام است؟

آدرس سایت سنوات دکتری دانشگاه آزاد iau.ir می‌باشد.

بخشنامه سنوات دانشجویان دکتری چیست؟

ظبق بخشنامه هر مقطع کاردانی، کارشناسی و دکتری سنوات تحصیلی مازاد دریافت می‌کند.

متمم جدید سنوات دانشجویان دکتری چند سال است؟

ظبق متمم جدید سنوات ارفاقی دانشجوبان دکتری، دو سال و نیم می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا