بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته + رشته ها و سنوات 1403


اطلاع از آخرین مصوبات بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته بسیار اهمیت دارد. در سال های اخیر حذف کارشناسی ناپیوسته از نظام مهندسی اعلام و همین امر موجب اعتراض بسیاری از مهندسین شد. اما با اصلاح قانون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته این طرح موقتا اجرا نشده و افرادی که فارغ التحصیل مقطع کاردانی نظام مهندسی هستند، می توانند برای دریافت مجوز و پروانه اقدام کنند.

از آنجا که اطلاع از لیست رشته ها و سنوات کارشناسی ناپیوسته برای نظام مهندسی در بخشنامه جدید اهمیت دارد، شما می توانید از طریق سایت سازمان نظام مهندسی به اطلاعات لازم در این زمینه دسترسی یابید. بعلاوه در صورت داستن هرگونه سوال و ابهام در ارتباط با بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته می توانید با کارشناسان ما در مجموعه ایران تحصیل در تماس باشید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

معرفی مصوبات بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

👈 طبق قوانین و مقررات نظام مهندسی و کنترل ساختمان در ایران، دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته در زمینه رشته‌ های هفتگانه مهندسی ساختمان باید شرایط خاصی را رعایت کنند تا بتوانند پروانه اشتغال به کار مهندسی در این حوزه را دریافت کنند. برخی از این شرایط و موارد مرتبط با بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته به شرح زیر می باشد:

✔️ دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی با تکنولوژی در رشته‌های اصلی هفتگانه ساختمان باید به موارد خاصی توجه کنند که در قوانین مربوطه ذکر شده است.

✔️ در برخی موارد، اشخاصی که قبل از تاریخ مصوبات کمیسیون مذکور وارد حرفه مهندسی شده و پروانه اشتغال به کار را دریافت کرده‌اند، می‌توانند با رعایت شرایط آخرین ابلاغیه مصوبات این کمیسیون قبل از تاریخ ۲۰/۰۵/۱۳۹۴ پروانه خود را تمدید یا پایه آن را ارتقا دهند.

✔️ افرادی که دارای مدارک کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی با تکنولوژی در رشته‌های اصلی ساختمان با مدرک کاردانی مرتبط هستند، می‌توانند طبق مصوبات کمیسیون مذکور ابلاغی به شماره ۲۷۸۸۲/۴۰۰ مورخ ۲۵/۰۵/۱۳۹۴ م، پروانه اشتغال به کار مهندسی را دریافت کنند.

✔️ فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته در زمینه رشته‌های هفتگانه مهندسی ساختمان تنها با داشتن مدرک کاردانی می‌توانند پروانه اشتغال به کار را دریافت کنند.

✔️ افرادی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته در رشته‌های مرتبط با ساختمان هستند، می‌توانند پروانه اشتغال به کار مرتبط با مهندسی با صلاحیت نظارت و اجرا را دریافت کنند.

✔️ برخی از دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته با داشتن مدرک کاردانی غیر مرتبط با رشته‌های مهندسی ساختمان می‌توانند پروانه اشتغال به کار مهندسی را دریافت کنند، اما با داشتن مدارک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته کارشناسی‌شان، صلاحیت طراحی (محاسبات) را نیز دریافت نمایند.

✔️ تنها مدرک قابل قبول برای فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته در رشته‌های هفتگانه مهندسی ساختمان، مدرک کاردانی است که تاریخ اخذ آن قبل از ورود به مقطع کارشناسی باشد.

✔️ افرادی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته در رشته‌های مرتبط با مهندسی ساختمان هستند و مدرک کاردانی‌شان مرتبط با رشته کارشناسی‌شان باشد، می‌توانند پروانه اشتغال به کار مرتبط با مهندسی را دریافت کنند.

برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی بر روی لینک کلیک کنید.

✔️ نحوه صدور و ارتقا پایه برای فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته در رشته‌های مهندسی ساختمان با استناد  جدول پیوست بخشنامه ۴۳۰/۲۷۸۸۲ مورخ ۲۵/۰۵/۹۴ می‌باشد.

✔️ پروانه اشتغال به کار افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته یا علمی-کاربردی با تکنولوژی هستند و پروانه اشتغال آنها اصلی یا مرتبط با رشته‌های هفتگانه ساختمان و کاردانی غیر مرتبط با رشته‌های مهندسی ساختمان به تأیید ضوابط قبلی صادر شده است، به همان ترتیب تمدید خواهد شد.

✔️ به مدارک کارشناسی ناپیوسته آموزش عالی غیررسمی که به تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری رسیده و در اسفندماه ۱۳۷۰ به دانشگاه‌ها ابلاغ گردیده است، فقط کد مرتبط و صلاحیت نظارت تعلق می‌گیرد.

✔️ به افراد دارای مدرك تحصیلی کارشناسی ناپیوسته رشته اصلی با کاردانی مرتبط با رشته مقطع کارشناسی، پروانه اشتغال به کار در رشته مرتبط با حدود صلاحیت طراحی و نظارت بدون محدودیت و برحسب سنوات تعلق می‌گیرد.

✔️ به افراد دارای مدرك تحصیلی کارشناسی ناپیوسته رشته اصلی با کاردانی اصلی و یا مرتبط در زمینه سایر رشته‌های هفتگانه ساختمان، پروانه اشتغال به کار در رشته مرتبط با حدود صلاحیت فقط نظارت بدون محدودیت و بر حسب سنوات تعلق خواهد گرفت.

معرفی مصوبات بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

✔️ به دارندگان مدارك تحصیلی کارشناسی ناپیوسته با عناوین علمی کاربردی، تکنولوژی، کاربردی در رشته‌های موضوع ماده ۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که دارای مدرك کاردانی در رشته دوره کارشناسی (رشته های کاردانی اصلی و یا مرتبط) هستند، پروانه اشتغال به کار صلاحیت نظارت، طراحی یا محاسبات بدون محدودیت و برحسب سنوات تحصیلی تعلق می‌گیرد.

✔️ صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی ساختمان برای دارندگان مدارك تحصیلی کارشناسی ناپیوسته با عناوین علمی کاربردی، تکنولوژی، کاربردی با کاردانی در رشته‌های غیر مرتبط با رشته‌های هفتگانه ساختمان، امکان پذیر نمی‌باشد.

✔️ دریافت صلاحیت اجرا برای کلیه دارندگان صلاحیت نظارت در رشته‌های عمران و معماری (حداکثر تا همان پایه نظارت) پس از قبولی در آزمون مربوطه و با رعایت کلیه ضوابط مندرج در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی، شیوه‌نامه‌ها و بخشنامه‌های جاری آن بلامانع می‌باشد.

موارد مهم بخشنامه صلاحیت شرکت در آزمون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

👈 افرادی که قصد شرکت در آزمون نظام مهندسی مقطع کارشناسی ناپیوسته را دارند، باید قبل از هر چیز بخش های مهم این آیین نامه را مورد بررسی قرار دهند. اصلی ترین بخش های مربوط به صلاحیت شرکت در آزمون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح می دهیم عبارتند از:

✔️ رشته های اصلی حوزه مهندسی ساختمان

✔️ کمیسیون هم ارزی رشته ها

✔️ تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی کنترل و بازرسی ساختمان

معرفی رشته های اصلی و مرتبط با مهندسی ساختمان

👈 رشته ‌های اصلی و مرتبط با مهندسی ساختمان که افراد می توانند براساس بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته برای دریافت پروانه اقدام کنند، عبارتند از:

☑️ معماری

☑️ عمران

☑️ تأسیسات مکانیکی

☑️ تأسیسات برقی

☑️ر شهرسازی

☑️ نقشه‌برداری و ترافیک

👈 در تبصره ۱ ماده ۷ این بخشنامه، رشته های مرتبط با مهندسی ساختمان به رشته هایی گفته می شود که عنوان انها با رشته های اصلی مذکور در ماده ۶ متفاوت است، اما محتوای آموزشی و علمی آنها با رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان بیش از ۷۰٪ در مطابقت دارد.

موضوعات بخشنامه صلاحیت شرکت در آزمون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

👈 فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند با دریافت پروانه اشتغال خدمات فنی معینی را در زمینه مهندسی ساختمان ارائه دهند. اما این خدمات معمولاً همتراز خدمات ارائه شده توسط فارغ‌التحصیلان رشته‌های اصلی نمی‌باشد و ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد. در ادامه لیست کامل رشته‌های اعلام شده در بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته ارائه شده است.

رشته تحصیلی کد پروانه رشته موضوع پروانه نوع پروانه صادر شده عناوین مدرک تحصیلی کاردان های فنی ساختمان
اصلی مرتبط
رشته معماری ۱۰۰ معماری * رشته معماری نقشه کشی معماری – معماری
۱۱۰ مرتبط با معماری * معلم فنی معماری / دبیر فنی معماری/ معادل کاردانی معماری / معماری – ساختمان / معماری – معماری داخلی /  معماری اسلامی / معماری – نقشه کشی ساختمان / حفاظت و مرمت بناهای تاریخی / رشته معماری – مرمت و احیای بناهای تاریخی معماری/ معماری سنتی
رشته شهرسازی ۲۰۰ شهرسازی * کاردانی رشته شهرسازی
رشته عمران ۳۰۰ عمران * عمران / ساختمان / کارهای عمومی ساختمان / راه و ساختمان / اجرای ساختمان‌های بتنی / پیش ساخته‌ها / رشته امور پیمان‌ها / ساختمان‌های فلزی / رشته ساختمان‌های فولادی / رشته پل سازی و ابنیه فنی ساختمان سازی / رشته مرمت و نگهداری ساختمان
۳۱۰ مرتبط با عمران * معلم فنی عمران / دبیر فنی عمران/ معادل کاردانی عمران / رشته عمران – خط و ابنیه / عمران – تاسیسات آبی / رشته عمران – ساختمان‌های آبی / رشته عمران – سازه های دریایی / رشته عمران – راهسازی / زیر سازی راه / روسازی راه / راهداری / رشته عمران – روستایی

کاردانی رشته فنی آزمایشگاهی عمران / کاردانی رشته فنی عمران شهری

رشته تاسیسات مکانیکی  ساختمان ۴۰۰ تاسیسات مکانیکی ساختمان * مکانیک /  تاسیسات حرارتی و برودتی / تاسیسات – ترید / تاسیسات – حرارت مرکزی و تهویه مطبوع / رشته مکانیک – وسایل بهداشتی و گاز رسانی / رشته مکانیک – آبرسانی و گاز رسانی
۴۱۰ مرتبط با رشته تاسیسات مکانیکی ساختمان * رشته معلم فنی مکانیک / رشته دبیری فنی مکانیک/ رشته معادل کاردانی مکانیک / رشته مکانیک – تاسیسات حرارتی نیروگاه‌ها / رشته مکانیک صنایع – تاسیسات عمومی صنایع
رشته تاسیسات برقی ساختمان ۵۰۰ تاسیسات برقی ساختمان * تاسیسات الکتریکی / برق – قدرت / الکترونیک / الکتروتکنیک / رشته برق  ماشین های الکتریکی / الکترونیک عمومی / رشتهالکتروتکنیک برقی صنعتی
۵۱۰ مرتبط با تاسیسات برقی ساختمان * دبیر فنی برق / معلم فنی برق / معادل کاردانی برق / برق  مخابرات / رشته برق – الکترونیک و ابزار دقیق / الکترونیک و مخابرات دریایی
رشته نقشه‌‌برداری ۶۰۰ نقشه‌‌برداری * رشته نقشه برداری / رشته نقشه برداری – کارتوگرافی /  رشته عمران – نقشه‌برداری / رشته عمران – ژئو دزی / عمران – فتوگرامتری
۶۱۰ مرتبط با نقشه‌‌برداری * معلم فنی رشته نقشه‌برداری/ معادل کاردانی نقشه برداری/ دبیر فنی رشته نقشه برداری
رشته ترافیک ترافیک * رشته راه و ترابری / رشته حمل و نقل

کمیسیون هم ارزی رشته ها در بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

👈 مطابق با تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، حدود صلاحیت حرفه ای افرادی که دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط با مهندسی ساختمان و عناوین  این رشته ها هستند، توسط کمیسیونی متشکل از وزیر فرهنگ علوم، تحقیقات و فناوری، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تحت عنوان “کمیسیون هم ارزی رشته ها” تعیین شده و به تصویب وزیر راه و شهرسازی خواهد رسید.

👈 با توجه به تنوع مدارک تحصیلی و عناوین رشته‌ها، بسیاری از فارغ‌التحصیلان ممکن است ابتدا نیاز به بررسی دقیقی از تطابق مدرک تحصیلی خود با شرایط مورد نیاز داشته باشند.

👈 با توجه به اینکه مدارک تحصیلی و شرایط دریافت پروانه ممکن است بسته به تصمیمات کمیسیون هم‌ارزی رشته‌ها و مصوبات آن تغییر کند، توصیه شده که فارغ‌التحصیلان با مدارک تحصیلی مختلف، قبل از ثبت نام در آزمون نظام مهندسی، با مراجعه به سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان و یا دفاتر مربوطه، شرایط لازم را از حیث امکان اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی بررسی کنند.

سنوات کارشناسی ناپیوسته برای نظام مهندسی

👈 طبق بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته، افراد باید میزان سنوات برای اخذ پروانه را نیز مدر نظر قرار دهند. سنوات کارشناسی ناپیوسته برای نظام مهندسی به شرح زیر می باشد.

👈 برای شرکت در آزمون، باید از زمان فارغ التحصیلی ۳ سال برای کارشناسی پیوسته، ۲ سال برای کارشناسی ارشد و ۱ سال برای دکتری گذشته باشد.

👈 از این رو سقف کاهش سنوات دو سال خواهد بود و یک سال باقیمانده می بایست از تاریخ فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی تا زمان آزمون گذشته باشد.

👈 برای رشته مهندسی عمران، معماری و طراحی، کاهش مدت زمان مرتبط با مدرک کاردانی لحاظ نمی‌شود و داوطلبان باید حتماً ۳ سال از زمان کارشناسی گذشته باشند.

👈 مهمترین نکته این است که محاسبه سنوات مورد نیاز از تاریخ فارغ التحصیلی تا تاریخ برگزاری آزمون انجام می‌شود و حتی یک روز هم کسر کردن از این بازه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

اگر می خواهید بدانید که آیا آزمون نظام مهندسی نمره منفی دارد؟ وارد لینک شوید.

سنوات کارشناسی ناپیوسته برای نظام مهندسی

تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی کنترل و بازرسی ساختمان

👈 تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی کنترل و بازرسی ساختمان یکی از موارد مهم در بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته است که توسط سازمان‌های نظام مهندسی صادر می‌شود. این بخشنامه شامل مقررات و الزاماتی است که برای تعیین صلاحیت و اعطای مجوز به اشخاص حقوقی برای کنترل و بازرسی ساختمان لازم است.

👈 در این بخشنامه، معیارهای دقیقی برای ارزیابی و تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی در زمینه کنترل و بازرسی ساختمان تعیین می‌شود. این معیارها ممکن است شامل مواردی مانند تحصیلات و مهارت‌های فنی مورد نیاز، سابقه کار آزمون نظام مهندسی، حضور در دوره‌های آموزشی مرتبط و داشتن مجوزهای لازم باشد.

👈 علاوه بر این، بخشنامه ممکن است شرایط و مقرراتی را برای اجرای بازرسی‌ها و کنترل‌های فنی در ساختمان‌ها تعیین کند. این شرایط ممکن است شامل استانداردها و مقررات فنی، روش‌های بازرسی، و گزارش‌دهی نتایج بازرسی باشد.

👈 بنابراین، این بخشنامه اهمیت زیادی در تعیین صلاحیت اشخاص حقوقی برای کنترل و بازرسی ساختمان دارد و به منظور حفظ استانداردهای فنی و ایمنی در عرصه ساخت و ساز صادر می‌شود.

👈 آخرین بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته که به تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی برای کنترل و بازرسی ساختمان می‌پردازد، شامل موارد زیر است:

👈 معیارها و شرایط لازم برای صدور مجوزهای کنترل و بازرسی ساختمان به اشخاص حقوقی، از جمله الزامات تحصیلی، سابقه کار، دوره‌های آموزشی، و دیگر موارد مرتبط.

👈 شرایط و مقررات مربوط به اجرای بازرسی‌ها و کنترل‌های فنی در ساختمان‌ها، شامل استانداردها و روش‌های بازرسی.

👈 الزام گزارش‌دهی نتایج بازرسی و اقدامات لازم برای رفع نقصان.

👈 این بخشنامه با هدف حفظ استانداردهای فنی، ارتقاء ایمنی و کیفیت ساختمان‌ها، و تضمین صلاحیت و شایستگی اشخاص حقوقی در این زمینه صادر می‌شود و برای اطلاع عمومی و استفاده مهندسان و متخصصان صنعت ساختمان منتشر می‌شود.

حذف کارشناسی ناپیوسته از نظام مهندسی

در سال گذشته موضوع حذف کارشناسی ناپیوسته از نظام مهندسی  در صحن علنی مجلس مطرح شد. اما طبق آخرین گزارش ها، حذف کارشناسی ناپیوسته از نظام مهندسی فعلا در دستور کار قرار ندارد. براساس اعلام سنخگوی کمیسیون عمران مجلس، افراد دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته نظام مهندسی مشمول دریافت و تمدید پروانه خدمات مهندسی ساختمان خواهند بود.

قبلا گفته شده بود که در طرح اصلاح قانون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته، افراد دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته نمی توانند با چنین مدرکی در حوزه نظام مهندسی فعالیت کنند. اما این چنین نیست. براساس اصلاح قانون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته، در طرح مذکور افرادی که فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته های ساختمان هستند، می توانند برای اخذ پروانه اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد که متن اصلاح قانون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته که در رسانه ها منتشر شده، صحت ندارد و افراد باید اطلاعات درست در مورد مصوبات مجلس را از سایت رسمی قوه مقننه دریافت نمایند.

سایت انتشار بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

اطلاعات مرتبط با بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته عموماً در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان به نشانی tceo.ir قابل دسترسی است. این سایت شامل اطلاعات جامع درباره قوانین، ضوابط، دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مربوط به اخذ صلاحیت حقوقی می‌باشد.

با مراجعه به بخش‌های مرتبط مانند “صلاحیت‌ها”، “مقررات” یا “قوانین و مقررات” در سایت، می‌توانید جزئیات مربوط به شرایط اخذ صلاحیت، مدارک مورد نیاز، مراحل لازم برای اخذ صلاحیت و سایر مقررات را مطالعه کنید. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا با فرآیند اخذ صلاحیت و تمامی موارد مرتبط آشنا شوید.

سایت انتشار بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

خلاصه مقاله بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

اطلاع از بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته بسیار اهمیت دارد. مهندسان فارغ التحصیل در دوره کاردانی که قصد اخذ پروانه نظام مهندسی را دارند، باید از قوانین و مقررات سال 1403 مطلع باشنند. براساس آخرین اصلاح قانون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته، طرح حذف کارشناسی ناپیوسته از نظام مهندسی فعلا متوقف شده و افراد دارای این مدرک می توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند.

در این مقاله به طور کامل به سنوات کارشناسی ناپیوسته برای نظام مهندسی اشاره کردیم. چنانچه نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته هستید، می توانید با کارشناسان ما در مجموعه ایران تحصیل در تماس باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

آیا کارشناسی ناپیوسته از نظام مهندسی در سال جدید حذف شده است؟

خیر. موقتا حذف کارشناسی ناپیوسته از نظام مهندسی متوقف شده است.

رشته های اصلی و مرتبط با مهندسی ساختمان کدامند؟

این رشته ها شامل معماری، عمران، تأسیسات مکانیک، تأسیسات برقی، شهرسازی و نقشه‌برداری و ترافیک هستند.

سنوات کارشناسی ناپیوسته برای نظام مهندسی چقدر است؟

به میزان سنوات کارشناسی ناپیوسته برای نظام مهندسی در متن مقاله به طور کامل اشاره شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا