به نظر شما کدام آبشار طبیعی ایران زیباتر است؟


همه جای ایران واقعا زیباست و تفاوتی نمی‌کند که در روزهای گرم تابستان به دیدن ایران برویم یا اینکه روزهای زمستانی و سرد را برای مشاهده جذابیت‌های آن مانند قلعه دختر یا آبشار زرد لیمه انتخاب کنیم. البته نمی‌توان انکار کرد که در روزهای تابستان هوا معتدل و گرم و ازاین‌ نظر بهتر است. اما درعین‌حال شلوغی و ازدحام جمعیت بیشتر است.

در صورتی که روزهای سرد زمستان را برای دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران مانند آبشار تنگ زندان انتخاب کنید، زاویه دید جدید از زیبایی را مشاهده خواهید کرد. یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای ایرانی، آبشارهای مختلف آن هستند. در این صفحه با برخی از زیباترین آبشارهای ایرانی آشنا می‌شویم.

آبشار ویسادار

کلمه ویسادار یک کلمه تالشی و به معنی سایه درخت بید است. آبشار ویسادار نیز در ۳۰ کیلومتری بعد از شهر تالش در استان گیلان قرار دارد. زمانی که به آبشار برسید حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا جای جذاب و پر از شگفتی آبشار برسید. آبشار ویسادار با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد خود در دل طبیعت و جایی بسیار بکر قرار دارد. البته طی چند سال گذشته به دلیل اینکه گردشگران زیادی به این منطقه آمدند، باعث شده که این آبشار، حالت بکر و دست‌نخورده خود را از دست بدهد. اما هنوز هم بسیار زیبا است، به خصوص زمانی که در زمستان را برای دیدن این آبشار انتخاب نمایید.

البته برای رسیدن به آب‌های ویسادار باید از چند پله عبور کنید و روی پلی هیجان‌انگیز بایستید تا به دو طرف آبشار مشرف شوید. شاید ایستادن روی این پل وحشتناک به نظر بیایید، اما بعد چند دقیقه فقط محو زیبایی آن خواهید شد.

آبشار زردلیمه

شهرکرد جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد و در این میان، آبشار زردلیمه که در فاصله 80 کیلومتری از استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، یکی از زیباترین‌ها است. آبشاری در شهرستان اردل که برای دسترسی به آن، باید از صخره‌ها بالا بروید و راهی پرپیچ‌وخم را پیمایید. البته صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به آبشار، باعث شده که این منطقه بکر و دست‌نخورده باقی بماند.

درباره معنای کلمه زردلیمه نیز نظرات متعددی وجود دارد. برخی معتقدند که زرد در گویش محلی مردم منطقه اردل به دو معنای متفاوت بلندی و ارتفاع و منطقه‌ای سرسبز به کار میرود. همچنین واژه لیمه به معنای پایین و دره استفاده می‌شود. بنابراین با ترکیب این دو کلمه میتوان گفت که معنای زردلیمه به معنای «بلندی در دل پستی» یا «دره‌ای سرسبز» است.

همچنین برخی معتقد هستند که زرد لیمه برگرفته از مسیر حرکت آبشار از بالا به پایین است و به همین دلیل درباره جایی که عشایر برای جابجایی به آنجا میروند، اشاره می‌کند.

آبشار زرد لیمه نیز در فصل تابستان و زمستان بسیار زیبا است و صدای آب بر جذابیت بیشتر آن اضافه کرده است. همچنین پوشش سرسبز جنگل‌های بلوط در اطراف آبشار، باعث شده که زیبایی غیرقابل وصفی برای آن ایجاد کند.

علاوه بر جنگل‌های سرسبز، کوهستان‌های مرتفع و رودخانه در این منطقه قرار دارد و یک اثر باستانی به نام «پلکان اشکانی» در این طبیعت زیبا خودنمایی می‌کند. به همین دلیل منطقه را بسیار تماشایی کرده است. درنهایت اینکه در کنار آبشار زردلیمه، دره لیمه قرار دارد که علاوه بر پوشش درختان بلوط، گیاهان متعدد و ارزشمندی در کنار آنها میروید و به همین دلیل این منطقه از نیز به عنوان مرتع کاربرد دارد.

آبشار لاتون

لاتون نیز به عنوان یکی از بهترین آبشارها در ایران و شمال ایران محسوب می‌شود. این آبشار که در گیلان قرار دارد، در دسته یکی از بهترین شاهکارهای طبیعی ایران شناخته می‌شود که از کوه های اسپیناس سرچشمه می‌گیرد. همچنین ارتفاع این آبشار حدود ۱۰۵ متر است. زمانی که به محل آبشار لاتون برسید، باید خودتان را  برای پیاده‌روی در یک مسیر ۴ ساعته آماده کنید. البته شاید در ابتدای مسیر کمی خسته شوید، اما با مشاهده زیبایی‌های اطراف حتما برای ادامه این مسیر پیاده‌روی شوق و رغبت بیشتری پیدا می‌کنید.

این آبشار زیبا که د منطقه لاتون قرار دارد، از بلندترین کوه های آستارا سرچشمه می‌گیرد و درنهایت به رودخانه لوندویل سرازیر می‌شود. همچنین در ادامه از سه مسیر کوته کومه و شهر لوندویل عبور می‌کند. بعد از اینکه این مسیر به پایان رسید، در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. همچنین اگر شما هم آبشار لاتون را برای گردش در طول روزهای زمستان یا تابستان انتخاب کردید، حتما به قلعه اسپیناس و لاتون بروید که جاذبه شگفت‌انگیزی دارد و واقعا بی‌نظیر است.

آبشار سمیرم

اگرچه آبشارهای ایرانی بسیار زیبا و شگفت‌انگیز هستند؛ اما ایران از جاذبه‌های دیگری نیز برخوردار است. به طور مثال شاید بد نباشد در روزهای گرم و معتدل سال سا در اواخر زمستان که از سردی هوا کاسته شده، به دیدن مناطقی مانند قلعه دختر بروید. اما در صورتی که مایل به دیدن ابشارهای ایرانی هستید، آبشار سمیرم رابه شما پیشنهاد میکنیم.

این آبشار زیبا نیز در شهر سمیرم قرار دارد. سمیرم یکی از شهرستان‌های اصفهان است که در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار گرفته و البته سمیرم در اعماق یک تنگه واقع شده است. قرار گرفتن سمیرم در فاصله دو تنگه باعث شده که آبشاری زیبا نیز در این بین به صورت طبیعی ایجاد شود و زیبایی این شهر را دوچندان کند. آبشاری که هوای بسیار خوب، گیاهان زیبا و با طراوت و سایر جاذبه‌ها را به این منطقه بخشیده تا بهانه خوبی برای گذران اوقات فراغت در روزهای بهاری باشد.

آبشار تنگ زندان

آخرین آبشاری که به بررسی آن می‌پردازیم، آبشاری است که در درده تنگ زندان قرار گرفته است. این دره در حدفاصل بین شهرستان اردل، لردگان و بروجن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. همچنین این دره در یکی از خشن‌ترین و بلندترین کوه‌های استان واقع شده است و به همین دلیل چند آباشر زیبا در این میان ایجاد شده است. یکی از این آبشارها نیز آبشار تنگ زندان است که زیبایی، طراوت و گیاهان مختلف را در خود پرورانده است. اگر دوست دارید در روزهای آخر زمستان حال و هوای خودتان را کمی تغییر دهید، حتما از آبشار تنگ زندان دیدن کنید.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا