تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟ راهنما جامع


در سال های گذشته تمامی گروه های آزمایشی، دارای زیرگروه های مختلفی بوده، که هر کدام از این زیرگروه ها شامل تعدادی رشته بودند. اما با توجه به تغییرات در سال جاری دیگر هیچ زیرگروهی در هیچ یک از زیرگروه ها وجود ندارد. مسلما این حذف زیرگروه ها تاثیرات زیادی داشته است که ما در این مقاله قصد داریم در خصوص تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟ صحبت نماییم و اطلاعات کامل و جامعی را در این خصوص برای شما عزیزان شرح دهیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاثیر زیرگروه ها در انتخاب رشته 

تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟ و آیا با حذف هر کدام از این زیرگروه ها چه تاثیرات بر روی انتخاب رشته به وجود آمده است در ادامه به شرح اطلاعات حذف هر یک از زیرگروه 5 گانه پرداخته و سپس به تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟ می پردازیم.

برای اینکه بتوانید تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته را بدانید در ابتدا باید ضریب دروس زیر گروه ها در سال های پیش را اطلاع پیدا کرده و سپس ضرایب دوره با سوابق تحصیلی را بدانید که در ادامه به تمامی این موارد خواهیم پرداخت. همچنین در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص یک گروه آزمایشی خاص داریم، می توانید با مشاورین ایران تحصیل با شماره  9099075307 تماس حاصل فرمایید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

تاثیر زیرگروه ها در انتخاب رشته 

تاثیر زیرگروه کنکور تجربی در انتخاب رشته 1402

همانطور که بیان شد بر اساس تغییرات در سال جاری، کلیه زیرگروه های کنکور مانند دروس عمومی حذف شده اند و بر همین اساس ضرایب کنکور و همچنین رتبه های آن تغییراتی پیدا کرده اند. 

در کنکور سال گذشته هر گروه آزمایشی، خود شامل تعدادی زیرگروه بود که با توجه به رشته، ضرایب مختلفی داشت و افراد متقاضی باید برای اینکه در رشته مورد نظر خود پذیرفته شوند، در زیر گروه مرتبط با آن رشته، رتبه قبولی کسب می نمودند، اما در سال جاری با حذف زیرگروه، هر فرد متقاضی تنها یک رتبه کلی دارد و با انتشار کارنامه او، به جای چندین رتبه برای هر گروه تنها یک رتبه مشخص دارد. 

حال بسیاری از افراد پاسخ به پرسش تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟ را نمی دانند. بدانید با کمک دانستن ضرایب هر زیرگروه، فرد می توانست به صورت صحیح و منطقی دروس خود را اولویت بندی کرده و بر اساس یک برنامه ریزی دقیق آن ها را مطالعه می نود. با یک برنامه ریزی صحیح و درست هم در زمان وقت خود صرفه جویی می نمود.

اما در سال جاری تمامی دروس دارای اولویت یکسانی می باشد و با به دست آوردن یک رتبه کلی، معیار قبولی فرد متقاضی مشخص می شود.

حال برای درک بهتر پرسش تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟ به ضرایب دروس زیرگروه ها در سال جاری می پردازیم و با توچه به این که در سال جاری تمامی زیرگروه ها حذف شده اند، هرچه فرد متقاضی، بتواند دروس ضریب دار را بیشتر بزند و درصد آن بیشتر شود، رتبه کلی فرد بالاتر رفته و شانس قبولی خود را افزایش می دهد.

ضرایب و دروس در گروه علوم تجربی در سال جاری به شرح زیر است:

 

ضرایب دروس اختصاصی زیرگروه های تجربی در سال جاری
درس زمین شناسی دارای ضریب 1
درس ریاضی دارای ضریب 7
درس فیزیک دارای ضریب7
درس شیمی دارای ضریب 9
درس زیست شناسی  دارای ضریب 12

 

اما با توجه به اینکه بیش از 80 در صد رشته ها به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی می باشد، در آخرین دفترچه منتشر شده سامانه سنجش به نشانی اینترنتی sanjesh.org ضرایب دروس عمومی و اختصاصی منتشر شد تا داوطلبین از اهمیت هر یک از دروس مطلع گردند. ضرایب سوابق تحصیل در کنکور سال جاری به شرح زیر می باشد:

 

ضرایب سوابق تحصیلی و دروس اختصاصی در سه سال آینده 
1402 ضریب سوابق تحصیلی 26 ضریب دروس تخصصی 14 نمره کل 40
1403 ضریب سوابق تحصیلی 28 ضریب دروس تخصصی 22 نمره کل 50
1404 ضریب سوابق تحصیلی 30 ضریب دروس تخصصی 30 نمره کل  60

 

برای اطلاع از رتبه کنکور چگونه محاسبه میشود؟  کلیک نمایید.

تاثیر زیرگروه کنکور انسانی در انتخاب رشته 1402

همانطور که تاکنون دانستید، تمامی گروه ها مانند گروه انسانی دیگر زیرگروه ندارد و بر اساس تصمیمات جدید این زیرگروه ها حذف شده اند. ما در ادامه به ضریب دروس اختصاصی گروه آزمایشی انسانی به انضمام سوابق تحصیلی می پردازیم که می توانید تمامی ضرایب را در ادامه مشاهده نمایید:

 

ضرایب دروس در کنکور انسانی 1402
ضرایب دروس تخصصی  تاثیر سوابق تحصیلی دروس عمومی دیپلم علوم انسانی نظام جدید
زبان و ادبیات فارسی 8 فارسی 3 21.63
ریاضی 6 تعلیمات دینی 3 19.13
زبان عربی 5 زبان خارجی 3 11.80
تاریخ و جغرافیا 5 سلامت و بهداشت 3.44
فلسفه و منطق 5 جغرافیا 6
علوم اجتماعی 5 جامعه شناسی 7
روان شناسی 2 فلسفه 5.1
اقتصاد 2

 

 تاثیر سوابق تحصیلی دروس پیش دانشگاهی علوم انسانی 
دروس عمومی  دروس تخصصی نظام جدید دروس تخصصی نظام قدیم
زبان فارسی 5.84 ریاضی و آمار 3 6 ادبیات فارسی 1.95
معارف اسلامی 5.21 علوم و فنون ادبی 3 7.80 عربی 1.28
عربی 3 (زبان تخصصی رشته) 5.10
تاریخ 3 7
جغرافیا 3 6
جامعه شناسی 3 7
فلسفه 2 5.10

تاثیر زیرگروه کنکور انسانی در انتخاب رشته

تاثیر زیرگروه کنکور هنر در انتخاب رشته 1402

با حذف زیرگروه های هنر، ضرایب دروس هنر نیز دچار تغییراتی شده است و این تغییرات به دو دسته سوابق تحصیلی رشته هنر و کنکور هنر تقسیم می شود. ضرایب دروس بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان سنجش به شرح زیر است:

 

ضرایب دروس اختصاصی کنکور هنر
درک عمومی هنر دارای ضریب 12 
درک عمومی ریاضی، فیزیک دارای ضریب 5 
خلاقیت تصویری و تجسمی دارای ضریب 3 

همچنین همان طور که می دانید برخی از رشته های دروس هنر دارای آزمون های عملی هستند که این آزمون به صورت تخصصی و با ضریب 12 می باشد. برخی از رشته هایی که آزمون عملی در کنکور هنر دارد به شرح زیر است:

نقاشی

✔️طراحی پارچه و طراحی لباس 

✔️آموزش هنر 

✔️ارتباط تصویری  

✔️ادبیات نمایشی 

✔️مجسمه سازی 

✔️طراحی صنعتی 

✔️گرافیک 

✔️نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی 

✔️کتابت نگارگری 

✔️آهنگسازی 

✔️نمایش عروسکی 

✔️بازیگری و سینما 

✔️طراحی صحنه 

✔️عکاسی و …

تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟ برای پاسخ در رشته هنر باید اینگونه بیان نمود که بر اساس اطلاعیه ای از سوی سامانه سنجش، سهم کل سابقه تحصیلی در سال جاری برای این رشته با تاثیر 26 درصدی محاسبه می نماید که البته این موارد تنها برای دروس عمومی سوابق تحصیلی می باشد و دروس تخصصی با ضرایب متفاوتی بررسی می گردد و در نهایت تمامی ضرایب عمومی و اختصاصی با هم ادغام می گردد. 

ضرایب سوابق تحصیلی نظام جدید و قدم به شرح زیر است:

ضرایب سوابق تحصیلی نظام جدید و قدیم هنر
دروس عمومی دیپلم های نظام 3-3-6 کنکور هنر دروس دیپلم  نظام سالی واحدی/ ترمی واحدی  دروس عمومی پیش دانشگاهی  نظام 3-3-6 کنکور هنر
فارسی (3) 21/63 زبان فارسی 3 و  ادبیات فارسی 3 8/11 زبان فارسی 5/41
عربی، زبان قرآن (3) عربی3 ( زبان تخصصی رشته) زبان فارسی تخصصی 8/11 معارف اسلامی / اصول و عقاید 4/13
تعلیمات دینی 3 ( دینی، اخلاق و قرآن) اصول عقاید (3) 16/52 عربی3 / عربی 3 ویژه علوم انسانی/ عربی 3 ویژه علوم معارف 16/22
زبان خارجی (3) 11/80 تعلیمات دینی و قرآن 3 / اصول عقاید 3 9/05
سلامت و بهداشت 3/44 زبان خارجی 3 11/80

برای اطلاع از تراز کنکور چگونه محاسبه می‌شود؟  کلیک نمایید.

تاثیر زیرگروه کنکور ریاضی در انتخاب رشته 1402

تاثیر زیرگروه کنکور ریاضی در کنکور سال جاری نیز شامل تغییراتی شده است و دیگر دروس تخصصی دارای ضرایب متفاوتی نبوده و این تغییرات بر روی کنکور و سوابق تحصیلی تاثیر گذاشته است.

تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟ می دانید با دانستن ضرایب دروس می توانید به خوبی برنامه ریزی کرده و به هدف خود برسید و همان طور که می دانید دروس عمومی در سال جاری تاثیری بر روی رتبه نخواهند داشت و ضرایب دروس تخصصی در گروه آزمایشی ریاضی در سال جاری به شرح زیر است:

 

ضرایب دروس اختصاصی کنکور ریاضی
ریاضی دارای ضریب 12
فیزیک دارای ضریب 9
شیمی دارای ضریب 7

همچنین توچه نمایید، ضرایب سوابق تحصیلی در سال جاری تا 40 درصد می باشد. 

در مورد ضرایب سوابق تحصیلی گروه آزمایشی ریاضی، یکی از نکات قابل توجه می توان به این مورد اشاره کرد که در این گروه آزمایشی اشخاص نظام جدید یا 6-3-3 که شرکت می کنند، توانایی این را دارند که به صورت قطعی از تاثیر 40 درصدی سوابق خود بهره مند گردند.

ضرایب سوابق تحصیلی نظام جدید و قدیم رسته ریاضی
دروس عمومی سوابق تحصیلی دیپلم نظام جدید  دروس تخصصی سوابق تحصیلی دیپلم نظام جدید  دروس تخصصی سوابق تحصیلی دیپلم نظام قدیم دروس پیش دانشگاهی سوابق تحصیلی دیپلم نظام قدیم
فارسی 3 21/63 حسابان 2 7/84 حسابان 5/88 زبان فارسی 6/16
قرآن زبان، عربی 9/05 هندسه 2 4/63 هندسه 2 4/63 معارف اسلامی 4/88
تعلیمات دینی 3 16/52 ریاضیات گسسته 3/92 جبر و احتمال 3/92 حساب دیفرانسیل و انتگرال 1/96
زبان خارجی 3 11/80 فیزیک 3 11/12 فیزیک 3 و آزمایشگاه 8/34 فیزیک 2/78
سلامت و بهداشت 3/44 شیمی 3 7/49 شیمی 3 و آزمایشگاه 7/49
علوم اجتماعی 2/56

تاثیر زیرگروه کنکور ریاضی در انتخاب رشته

اخبار پیرامون تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی گفت: زیرگروه‌ها حذف شده است، زیرا داوطلبی که برای کسب رشته موردنظر در زیرگروه خاص تمرکز می‌کرد و احیاناً اگر درس را در آزمون خراب می‌کرد، در زیرگروه‌های دیگر شانسی نداشت و باعث می‌شد که فرصت‌ها را از دست دهد.

🔊دروس عمومی از آزمون سراسری حذف نشده است

زارعی گفت: دروس عمومی حذف نشده است؛ سهم دروس عمومی در آزمون سراسری سال‌های گذشته بین ۱۷ تا ۲۳ درصد بوده و الان سهم آن به ۲۶ درصد افزایش‌یافته است و به‌جای آنکه در یک آزمون تستی بسنجیم به‌صورت تشریحی و با توجه به اهداف تعریف شده آن را می‌سنجیم و حذفی این اتفاق نیفتاده است، تضعیف هم نشده و تقویت انجام‌گرفته است و از ۴۰ درصد ۲۶ درصد سهم دروس عمومی است و ۱۴ درصد سهم دروس اختصاصی است که سهم دروس عمومی از دروس اختصاصی بیشتر است.

🔊انتخاب با داوطلب است چگونه انتخاب رشته کند

وی گفت: تغییراتی که بر اساس مصوبه ۸۶۱ اتفاق افتاده این است که برای سال ۱۴۰۲ یعنی سالی که پذیرش آن می‌شود ۱۴۰۲-۱۴۰۳ باید کنکور دومرتبه برگزار و انتخاب رشته آن یک‌مرتبه اتفاق می‌افتد؛ دانش‌آموزی که در دی‌ماه در آزمون سراسری شرکت می‌کند می‌تواند تیرماه هم در آزمون سراسری شرکت کند و یا می‌تواند دی‌ماه را ملاک انتخاب خود قرار دهد و اگر در هر دو آزمون شرکت کرد آزمونی که تراز بالاتری دارد برای او محاسبه می‌شود و اگر در دو گروه آزمایشی شرکت کرد باز هم انتخاب با داوطلب است چگونه انتخاب رشته نماید.

برای دانلود پی دی اف این مقاله کلیک نمایید.

خلاصه مطلب

اگر شما پرسش تاثیر زیرگروه در انتخاب رشته چیست؟ را دارید، توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه نمایید، زیرا ما در این مقاله تاثیر زیرگروه ها در سال گذشته و تغییرات جدید با حذف زیر گروه ها را در طول مقاله به صورت کامل بررسی نمودیم. اگر به صورت تخصصی نیاز به برنامه ریزی با توجه به ضرایب جدید دارید حتما با مشاورین ایران تحصیل با شماره  9099075307 در ارتباط باشید و یا پرسش خود را در زیر همین مقاله کامنت نمایید.

ضریب درس ریاضی در دروس اختصاصی رشته ریاضی 1402 چقدر است؟

ضریب درس ریاضی در دروس اختصاصی رشته ریاضی 1402، 13 می باشد

 ضرایب گروه آزمایشی هنر با حذف زیر گروه ها به چه صورت می باشد ؟

ضرایب بر اساس کنکور و سوابق تحصیلی مورد بررسی قرار می گیرد.

 گروه آزمایشی علوم تجربی دارای چند زیرگروه می باشد؟

این گروه دارای 5 زیرگروه با چندین رشته بود که بر اساس آخرین تغییرات در سال ۱۴۰۲ تمامی زیر گروه ها حذف شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا