تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد + آیین نامه 1403


تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد از جمله بحث‌های داغ دانشجویان است. کنکور کارشناسی ارشد یکی از مهمترین آزمون‌‌های ورود به دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزشی عالی محسوب می‌شود. در این آزمون، دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، بر اساس عملکرد و نمرات خود در آزمون، میزان ورود به رشته مورد نظر خود را تعیین می‌‌کنند. یکی از عوامل مهمی که می‌‌تواند بر نتیجه کنکور کارشناسی ارشد تأثیر بگذارد، معدل تحصیلی دانشجو در مقطع کارشناسی است.

معدل تحصیلی نشانگر عملکرد و علایق تحصیلی دانشجو در طول دوره کارشناسی است و می‌‌تواند به عنوان یک گزینه مهم در ارزیابی توانایی و استعداد دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله، به بررسی تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد می‌‌پردازیم. با مطالعه این مقاله، می‌‌توانید بیشتر درباره تأثیر معدل در کنکور ارشد آگاهی پیدا کنید و بهترین استراتژی‌‌ها را برای بهره‌برداری از معدل خود در آزمون بیابید. با ما همراه باشید تا درک بهتری از رابطه بین معدل و کنکور کارشناسی ارشد پیدا کنید.

تاثیر معدل در کنکور ارشد به چه میزان است؟

در کنکور سراسری مقطع کارشناسی ارشد، تاثیر معدل موضوعی با اهمیت است که شبهاتی را برای داوطلبان به همراه دارد. باتوجه به آیین نامه درج شده در دفترچه کنکور ارشد، نمره کنکور سراسری 80 درصد و تاثیر معدل دوره کارشناسی 20 درصد در نظر گرفته شده است.

باتوجه به اینکه دانشگاه‌های مختلف از نظر سطح علمی و کیفی با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین عادلانه نیست که فقط معدل داوطلب در نتیجه کنکور کارشناسی ارشد تاثیر داشته باشد، به همین خاطر سازمان سنجش با در نظر گرفتن جوانب و یکسری اقدامات خاص تصمیم به تراز بندی معدل کرده است. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد + آیین نامه 1403 | ایران تحصیل

نحوه تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد

همانطور که گفتیم سطح علمی دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال کیفیت دانشگاه‌‎های برتر مانند دانشگاه شریف با دانشگاه‌های آزاد اصلا قابل مقایسه نیست. به همین خاطر سازمان سنجش برای تراز شدن معدل داوطلبان، برای هر دانشگاهی ضریبی اختصاص داده است. به این صورت که ضریب اختصاصی هر دانشگاه در معدل دوره کارشناسی اعمال می‌شود و یک معدل تراز شده برای دانشجو محاسبه می‌گردد.

اکنون این معدل به عنوان معدل موثر در کنکور سراسری کارشناسی ارشد اعمال می‌شود. از طرف دیگر تاثیر معدل مانند سال‌های قبل بر کنکور سراسری ارشد قطعی است؛ بنابراین نمره نهایی یا تراز داوطلب با معدل تراز شده مقایسه می‌شود. این میزان معدل چه باعث پایین آمدن تراز داوطلب شود چه باعث بالا رفتن آن شود، تاثیر خود را خواهد گذاشت.

 

برای اطلاع از مشاوره کنکور ارشد کلیک کنید.

اهمیت معدل در کنکور کارشناسی ارشد

با توجه به اهمیت 20 درصدی معدل در کنکور کارشناسی ارشد، به داوطلبان توصیه می‌شود در هنگام ثبت نام در کنکور سراسری کارشناسی ارشد، حتما معدل خود را در فرم اینترنتی مربوطه به صورت کاملا دقیق وارد نمایند. زیرا برخی از داوطلبان در هنگام ثبت نام به دلیل همراه نداشتن مدارک، ممکن است این گزینه را به طور دقیق وارد نکنند.

اما باید بدانید تاثیر معدل در کنکور ارشد از اهمیت بالایی برخوردار است و در نتیجه نهایی تاثیر چشم گیری دارد. تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد و اهمیت آن به قدری است که سازمان سنجش فرصت ویرایش اطلاعات را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. پس اگر معدل خود را به طور صحیح در زمان ثبت نام وارد نکرده‌اید، حتما در فرصت ویرایش نسبت به تغییر آن اقدام کنید.

به علاوه اهمیت این موضوع اینقدر زیاد است که هنگام دریافت کارت ورود به جلسه نیز می‌توانید معدل خود را تصحیح کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، دقت به زمان انتشار کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد می‌باشد. در صورتی که در زمان مقرر نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه اقدام نکنید، اجازه ورود به جلسه آزمون را نخواهید داشت.

نحوه محاسبه نمره کنکور کارشناسی ارشد

نحوه محاسبه نمره کنکور کارشناسی ارشد 1403

همانطور که در این مقاله بیان شد، تاثیر معدل در کنکور ارشد به میزان 20 درصد است؛ بنابراین محاسبه نهایی براساس 80 درصد نمره کتبی کنکور سراسری به همراه 20 درصد معدل دوره کارشناسی صورت می‌گیرد. به طور کلی محاسبه نمره کنکور کارشناسی ارشد به صورت زیر است:

نمره معدل موثر که در ضریب 20% ضرب می‌شود + نمره کتبی از آزمون سازمان سنجش که در 80% ضرب می‌شود. 

بنابراین داوطلبان باید بدانند اهمیت معدل موثر در کنکور کارشناسی ارشد بسیار بالاست و تاثیر چشم گیری در رتبه کنکور خواهد گذاشت.

 

برای اطلاع از فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

 

تاثیر معدل در کنکور ارشد برای تغییر رشته چقدر است؟

اگر داوطلبی هستید که دوره کارشناسی را در یکی از رشته‌های تحصیلی یا موفقیت گذرانده‌اید و اکنون قصد دارید در آزمون سراسری کارشناسی ارشد در رشته‌ای دیگر شرکت کنید، قطعا می‌خواهید بدانید آیا در این صورت، تاثیر معدل دوره کارشناسی در کنکور کارشناسی ارشد تفاوتی دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تاثیر معدل در کنکور ارشد ربطی به رشته تحصیلی ندارد و به طور کلی همان 20% می‌باشد.

آیا در صورت پایین بودن معدل امکان قبولی در دانشگاه خوب وجود دارد؟

درست است که تاثیر 20 درصدی معدل دوره کارشناسی تاثیر بسزایی در نتیجه کنکور کارشناسی ارشد دارد. اما به هرحال تاثیر 80 درصدی نتیجه آزمون کتبی سازمان سنجش نیز، قابل توجه است؛ بنابراین داوطلبانی که قصد دارند کارشناسی ارشد را در یک دانشگاه برتر بخوانند و در دوره کارشناسی به هر دلیلی نتوانسته‌اند معدل بالایی دریافت کنند، نباید نا امید شوند. زیرا تاثیر 80 درصدی نتیجه کنکور نیز کم نیست و می‌تواند معدل پایین را پوشش دهد. پس با کسب نمره عالی در کنکور کارشناسی ارشد، امکان قبولی در دانشگاه‌های برتر را خواهید داشت.

خلاصه مطلب

در کنکور سراسری تاثیر معدل موضوعی بسیار مهم است که برای برخی داوطلبان ابهاماتی را به وجود می‌آورد. یکی از پر تکرارترین سوالات داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد این است که نحوه محاسبه معدل در کنکور ارشد به چه صورت انجام می‌گیرد؟ ما در این مقاله هر آنچه که باید در مورد تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد بدانید را در اختیارتان قرار دادیم. در کنکور کارشناسی ارشد، چه معدل دوره کارشناسی او کم یا زیاد باشد، تاثیر 20 درصدی معدل تراز شده دانشجو در نتیجه نهایی آزمون کارشناسی ارشد نقش به سزایی خواهد داشت. بنابراین احتیاجی به نگرانی نیست البته تراز دانشگاه‌ها را نیز نباید فراموش کرد هرچند که سازمان سنجش در خصوص تراز دانشگاه‌های دولتی و آزاد نمونه‌ای برای آشنایی بیشتر دانشجویان نیاورده است.

 

برای مشاهده و دانلود PDF تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد کلیک کنید.

 

 

آیا معدل بالای 17 تاثیرگذاری بیشتری در کنکور کارشناسی ارشد دارد؟

به طور کلی تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد به میزان 20 درصد است و اینکه معدل چند است، تاثیری نخواهد داشت.

ضریب معدل هر دانشگاه چقدر است؟

متاسفانه سازمان سنجش در خصوص ضرایب دانشگاه‌ها توضیحی نداده است.

تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد چقدر است؟

تاثیر معدل دوره کارشناسی برای کنکور کارشناسی ارشد 20% می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا