تجربه کسانی که در تیزهوشان قبول شدند + مصاحبه 1402


مدارس تیزهوشان یا استعداد های درخشان از جمله برترین مدارس کشور به لحاظ سطح علمی هستند که قوانین و ضوابط خاصی برای پذیرش دانش آموز در هر دو دوره متوسطه اول و متوسطه دوم دارند. در این مدارس سعی می کنند تا حد ممکن متقاضیان را از فیلترهای خاصی عبور دهند و شایسته ترین آن ها را انتخاب کنند. اگر شما هم از داوطلبان علاقمند به تحصیل در مدارس تیزهوشان هستید، اطلاع از تجربه کسانی که در تیزهوشان قبول شدند، برای شما بسیار مفید خواهد بود. برای مطالعه مصاحبه با قبول شدگان تیزهوشان یا سمپاد تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اهمیت قبولی در آزمون مدارس تیزهوشان

آزمون تیزهوشان، آزمون ورود به مدارس سمپاد است که برای سنجش سطح علمی دانش آموزان متقاضی، سالانه توسط سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان برگزار می شود. قبولی در این آزمون مستلزم داشتن تسلط کافی به محتوای کتاب های درسی، مهارت تست زنی، توان مدیریت زمان و … است.

مدارس تیزهوشان در دو دوره تحصیلی یعنی دوره متوسطه اول (پایه ششم به هفتم) و دوره متوسطه دوم (پایه نهم به دهم) دانش آموز می پذیرند.

مرحله بعد از قبولی در این مدارس برای قبول شدگان سمپاد به نسبت دانش آموزان سایر مدارس، ساده تر خواهد بود. چراکه به دانش آموزان سمپادی از همان ابتدا مطالب و نکاتی فراتر از محتوای کتاب های درسی آموزش داده می شود و مهارت های شرکت در آزمون های مهم در این مدارس تمرین و تکرار شده و دانش آموزان به صورت همه جانبه و کامل برای شرکت در مانند کنکور و المپیاد های دانش آموزی آماده می شوند.

آزمون تیزهوشان و اهمیت قبول شدن در آن

اما مرحله قبل از قبولی در مدارس تیزهوشان چرا مهم است؟ اصلا چرا باید در آزمون مدارس استعداد های درخشان شرکت کرد؟

پاسخ آن ساده است؛ تمام آزمون ها و امتحاناتی که دانش آموز قبل از آزمون تیزهوشان در آن شرکت می کند ساختار متفاوتی دارند و پاسخ اکثر آن ها عین متن کتاب است. همچنین در این آزمون ها زمان زیادی به دانش آموز داده می شود تا مطالبی را که حفظ کرده است وارد برگه امتحانی کند. اما آزمون تیزهوشان به این صورت نیست. هر داوطلب برای پاسخ دادن به هر سوال زمان بسیار محدودی دارد و نمی تواند سوالات را حفظی جواب دهد، بلکه باید مطالب درسی را خوب فهمیده و تحلیل کرده باشد تا بتواند به سوالات پاسخ دهد.

همین ساختار متفاوت آزمون باعث خواهد شد تا دانش آموز از سن کم با مطالعه تحلیلی آشنا شود، تست زدن را تمرین کند و بتواند زمان خود را مدیریت کند. همچنین با خواندن مصاحبه با قبول شدگان تیزهوشان نیز متوجه خواهید شد که این قبولی سبب افزایش اعتماد به نفس آن ها می شود و آنها را به کسب موفقیت های بیشتر در آینده و رسیدن به اهداف خود امیدوارتر می کند.

تاثیر مدارس تیزهوشان در کنکور چقدر است؟ برای اطلاع از میزان سهمیه سمپاد در کنکور بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

تجربه کسانی که در تیزهوشان قبول شدند، چیست؟

در مصاحبه با قبول شدگان تیزهوشان اکثرا مشاهده خواهید کرد که به پشتکار، برنامه ریزی مداوم و اصولی، تست زنی به میزان کافی، تمرین مهارت مدیریت زمان و … اشاره شده است. بعد از خواندن چند نمونه از مصاحبه های قبول شدگان سمپاد می توانید یک نقشه راهی را برای مطالعه خود و یا فرزندتان تصور و ترسیم کنید.

یکی از قبول شدگان سمپاد می گوید که در سالی که می خواست در آزمون تیزهوشان شرکت کند، مدام به او می گفتند که ظرفیت قبولی در این مدارس بسیار کم است و تنها کسانی قبول می شوند که از اول سال مطالعه خود را شروع کرده باشند؛ اما او می گوید که مطالعه را از بهمن ماه آغاز کرده و در فروردین سال بعد نیز دچار سانحه شده اما باز هم امید خود را از دست نداده و با برنامه ریزی مداوم و تلاش مجدد توانسته در این آزمون قبول شود.

تجربه کسانی که در تیزهوشان قبول شدند، چیست؟ 

در مصاحبه با قبول شدگان تیزهوشان مشاهده می شود که به آن ها گفته اند در این مدارس تنها باهوش ها قبول می شوند و دانش آموزانی که بهره هوشی معمولی دارند شانسی برای قبولی در آزمون ندارند. با اینکه باهوش بودن یک امتیاز مثبت است، اما تا زمانی که مسیر مطالعه و تلاش افراد اصولی نباشد تنها با تکیه بر هوش نمی توان در این آزمون قبول شد. به همین دلیل هم باید بگوییم این ادعا غلط است و حتی دانش آموزان عادی هم می توانند با اصولی پیش رفتن، قبولی خود را تضمین کنند.

یکی از مدرسینی که دارای سال ها سابقه تدریس در خصوص آموزش و آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در آزمون تیزهوشان است، می گوید: معمولا در جلسه اول برگزاری کلاس خود می توانم تشخیص بدهم که چه دانش آموزانی شانس قبولی در این آزمون را دارند. اکثر این دانش آموزان به سرعت مطالب را فرا می گیرند و در زمان تست زدن به جزئیات بسیار توجه می کنند و در نتیجه تعداد پاسخ های صحیح آن ها بیشتر است.

اما گاه دانش آموزانی را مشاهده می کند که به نسبت دیگران دیرتر مطالب را درک می کنند ولی با پشتکاری که دارند و اصول درستی که در مطالعه و برنامه ریزی به کار می برند، خود را در لیست قبول شدگان سمپاد قرار می دهند.

دانش آموزانی که در مورد شروع مطالعه و برنامه ریزی برای شرکت در آزمون تیزهوشان نیاز به مشاوره تخصصی و ویژه دارند، می توانند از طریق تماس با شماره 9099075307، با مشاوران مرکز ایران تحصیل ارتباط برقرار کرده و از راهنمایی های لازم بهره مند شوند.

 

برای اطلاع از نحوه برنامه ریزی برای قبولی در تیزهوشان ششم به هفتم بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

نکات مهم قبولی در آزمون تیزهوشان از زبان قبول شدگان سمپاد

در قسمت های قبلی بخشی از مصاحبه های قبول شدگان تیزهوشان را مشاهده کردید؛ با استناد به این حرف ها و تجربه کسانی که در تیزهوشان قبول شدند می توان گفت که تقریبا اکثر داوطلبان در ابتدای راه سردرگم هستند و نیاز به راهنمایی دارند. برای اینکه شما متقاضیان گرامی سریع تر از این سردرگمی خارج شوید و مطالعه خود را شروع کنید، می توانید از نکات مهمی که قبول شدگان سمپاد به کار برده اند، استفاده کنید.

🔺 با ساختار و مباحث آزمون آشنا شوید:

باید بدانید که آزمون چند سوال دارد؟ چقدر زمان دارد؟ از چه منابعی سوال طرح می شود؟  آزمون نمره منفی دارد یا نه؟ ضریب هر یک از دروس چقدر است؟ کدام مباحث مهم تر هستند؟ معمولا سوالات چه درس هایی سخت تر طراحی می شود؟ و …

🔺 منابع خود را برای شروع یادگیری و تست زنی هر درس مشخص کنید:

با توجه به اینکه سطح سوالات آزمون تیزهوشان اکثرا فراتر از کتاب درسی است، باید کتاب های کمک درسی مناسب را تهیه کرده و بدانید که سطح سوالات تستی کدام منابع به سطح سوالات آزمون تیزهوشان نزدیک تر است.

🔺 تکنیک های تست زنی را یاد بگیرید و به مقدار کافی تست بزنید:

این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا بدانید حل چه سوالاتی زمان بر است؟ چه سوالاتی دشوار است؟ چه سوالاتی ساده و چه سوالاتی گمراه کننده است؟ سوالات هر درس چگونه طراحی می شود؟ سوالات پرتکرار کدامند؟ و …

نکات مهم قبولی در آزمون تیزهوشان از زبان قبول شدگان سمپاد

🔺 در آزمون های شبیه ساز شرکت کنید:

این آزمون ها در مدیریت بهتر زمان، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف، کم تر کردن استرس در روز آزمون، اطلاع از میزان پیشرفت و … به شما کمک می کنند.

🔺 به خودتان ایمان داشته باشید و با اعتماد به نفس در روز آزمون حاضر شوید.

🔺 مداد و پاک کن اضافی به همراه داشته باشید تا در صورت گم کردن آن ها یا افتادن به زمین، زمان خود را از دست ندهید.

🔺 خوراکی مقوی و شیرین به همراه داشته باشید تا در صورت افتادن فشار بتوانید حال جسمی خود را بهبود بخشید. سعی کنید کمتر نوشیدنی بنوشید تا هم خطر ریختن آن بر برگه پاسخ را کمتر کنید و هم از مراجعه بی رویه به سرویس بهداشتی جلوگیری کنید.

 

برای دانلود نمونه سوالات آزمون تیزهوشان و مشاهده پاسخ آن ها بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

در هنگام آغاز هر کاری مشورت و گفتگو با افرادی که قبل از شما همان مسیر را طی کرده اند و موفق شده اند، می تواند اطلاعات بسیاری مفیدی به شما بدهد. دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون مدارس استعداد های درخشان را دارند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مطلع شدن از تجربه کسانی که در تیزهوشان قبول شدند از طریق مطالعه مصاحبه با قبول شدگان تیزهوشان، می تواند شما را با منابع مطالعاتی آن ها، روش های تست زنی و خلاصه نویسی، نکات مهم جلسه آزمون و … آشنا کند.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله تجربه کسانی که در تیزهوشان قبول شدند بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

چرا شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان مهم است؟

به دلیل اینکه دانش آموزان از سن کم با نحوه مطالعه تحلیلی و تفهیمی، مهارت تست زدن، مدیریت زمان، برنامه ریزی و … آشنا می شوند. برای مطالعه تجربه کسانی که در تیزهوشان قبول شدند و اطلاع از نکات مهم، به مقاله بالا مراجعه کنید.

قبول شدگان سمپاد چه کارهایی را در زمان مطالعه برای آزمون ورودی انجام داده اند؟

تقریبا تمام قبول شدگان سمپاد به داشتن انگیزه، اراده، سخت‌ کوشی و برنامه ریزی همیشگی و مستمر تاکید دارند. اما علاوه بر این موارد برخی نکات را نیز رعایت کرده اند که می توانید در مقاله بالا به صورت کامل تمامی این نکات را مشاهده کنید.

آیا داشتن مشاور تحصیلی برای قبولی در تیزهوشان لازم است؟

مشاور از تمامی منابع مفید و تاثیر گذار، روش های تست زنی، روش های مدیریت زمان، سوالات تله دار و … اطلاعات کامل دارد و می تواند با ارائه برنامه درسی تخصصی و ارزیابی روند تحصیلی شما در هموار شدن مسیر قبولی تیزهوشان کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا