تخمین رتبه با تاثیر معدل 1402 + تحلیل سوابق تحصیلی


پس از شرکت در کنکور سراسری و تا زمان اعلام نتایج، ممکن است داوطلبان بخواهند تا از حدود رتبه خود در این آزمون مطلع شوند و بدانند که در چه رشته هایی شانس قبولی دارند و برای انتخاب رشته خود برنامه ریزی کنند. راه های مختلفی برای تخمین رتبه کنکور وجود دارد که در این مقاله قصد دارید نحوه تخمین رتبه با تاثیر معدل را شرح دهیم. در سال 1402 میزان تاثیر معدل تا 40 درصد تصویب شده است و این موضوع نشان دهنده اهمیت سوابق تحصیلی است. در نتیجه تخمین رتبه با سوابق تحصیلی می تواند تا حدودی شما را از نتیجه و رتبه اصلی کنکورتان آگاه کند. با ما همراه باشید.

داوطلبان گرامی توجه داشته باشید که انتخاب بهتربن رشته براساس نتیجه کنکور سراسری، از مهم ترین گام های کنکور است؛ چرا که در صورت داشتن انتخابی اشتباه، تمامی زحمات شما هدر رفته و نمی توانید در رشته ای که واقعا شایسته زحمت شماست شروع به تحصیل کنید. برای داشتن انتخاب رشته ای هدفمند و تخصصی، متخصصان ایران تحصیل در کنار شما هستند، تنها کافیست با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل کنید.

عوامل تاثیر گذار بر رتبه کنکور سراسری چیست؟

برای اینکه بتوانید از چگونگی تخمین رتبه با تاثیر معدل آگاه شوید، ابتدا باید بدانید که اصلا رتبه نهایی کنکور چگونه محاسبه می شود؟ محاسبه رتبه کنکور و تخمین رتبه با تاثیر معدل، درصد های سوالات و تراز در گذشته بسیار آسان تر بود؛ اما در سال 1402 تغییراتی در کنکور سراسری اعمال شد که به موجب آن روند تخمین رتبه و مشخص شدن رتبه نهایی کنکور تغییر کرد.

عوامل تاثیر گذار بر رتبه کنکور سراسری چیست؟

در سال های گذشته داوطلبان می توانستند براساس رتبه و تراز خود در هر زیر گروه (که در کارنامه نهایی کنکور اعلام می شد)، انتخاب رشته کنند. اما در سال 1402 «زیر گروه» به کل از کنکور سراسری حذف شد و در نتیجه آن دیگر مفاهیمی چون ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها و رتبه کشوری داوطلب در آن زیر گروه هم در کارنامه اصلی کنکور مشاهده نخواهد شد. همچنین براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سال جاری در دو مرحله دی ماه و تیر ماه برگزار شد و دو نوع کارنامه به داوطلبان ارائه شد.

کارنامه ای که در مرحله اول یعنی بعد از دی ماه به داوطلبان داده شده دارای نمرات خام دروس، نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی داوطلب بود و کارنامه ای که در مرداد ماه منتشر شد، دارای اطلاعاتی چون رتبه کشوری، رتبه در سهمیه، نمره کل نهایی و اینکه آیا داوطلب مجاز به انتخاب رشته است یا خیر؟ می باشد. از طرفی در سال 1402 برای اولین بار میزان 40 درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش آموزان که همان معدل امتحانات نهایی آن ها می باشد، تصویب شده است و به همین دلیل هم درصد خطای تخمین رتبه با سوابق تحصیلی را ممکن است افزایش دهد.

با این حال، نمی توان گفت که امکان تخمین رتبه کنکور سراسری وجود ندارد؛ بلکه با اطلاع داشتن از چگونگی محاسبه آن و سپس عوامل تاثیر گذار بر رتبه، می توان تا حدودی رتبه کنکور خود را تخمین زد. اما فرمول محاسبه رتبه کنکور چیست؟

تراز داوطلب: یکی از مهم ترین معیار ها، تراز داوطلب که نشان دهنده سطح سواد علمی داوطلب است. به زبان ساده اگر تراز را به صورت امتیاز در نظر بگیرید، با هر پاسخ صحیح یک امتیاز را به دست خواهید آورد که بالا بودن این امتیاز شانس پذیرش شما را در رشته های مختلف از سایر رقیب هایتان بیشتر خواهد کرد. مثلا کسی که دارای تراز یا همان امتیاز 8000 است، شانس بیشتری برای تحصیل در رشته پزشکی نسبت به کسی که امتیاز 7000 است خواهد داشت. اما تراز دقیق کنکور چگونه محاسبه می شود؟

 نمره خام = 100 * ((3 * تعداد کل سوالات آزمون) ÷(تعداد پاسخ های غلط) – (3 * تعداد پاسخ های صحیح))

پس از اینکه نمره خام هر یک از دروس را به صورت جدا گانه محاسبه کردید، می توانید از طریق فرمول زیر تراز هر درس را حساب کنید که نمره ای ما بین 0 تا 10000 خواهد بود. 

نمره تراز = 100 * ضریب درس * نمره خام 

رتبه کنکور: رتبه اما نشان دهنده عملکرد داوطلب را نسبت به سایر شرکت کنندگان نشان می دهد و هر چه رتبه کسب شده بالاتر باشد، نشان دهنده عملکرد بهتر داوطلب خواهد بود. اما این رتبه چگونه بدست می آید؟ از مجموع 60 درصد تراز کنکور و 40 درصد سوابق تحصیلی داوطلبان (گروه های ریاضی، تجربی و انسانی) در نظام آموزشی جدید می توان رتبه نهایی را مشخص کرد. در گروه های آزمایشی هنر و زبان اما میزان تاثیر سوابق تحصیلی کمتر بوده و در حدود 26 درصد در نظام آموزشی جدید خواهد بود.

چنانچه در رابطه با فرمول محاسبه رتبه کنکور سراسری خود سوالی دارید و یا می خواهید از حدود رتبه خود مطلع شوید، می توانید با کارشناسان مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل کنید و از راهنمایی های مورد نیاز بهره مند شوید.

 

برای اطلاع از نحوه تخمین رشته قبولی با رتبه کنکور بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

 

آیا تخمین رتبه با تاثیر معدل ممکن است؟

بله؛ داوطلبان تا حدودی می توانند براساس درصد پاسخ گویی خود به سوالات کنکور، سهمیه خود و میزان تاثیر معدل امتحانات نهایی، رتبه کنکور سراسری را تخمین بزنند. در نظر داشته باشید که محاسبه این رتبه برای افرادی که تا کنون این کار را انجام نداده اند ممکن است بسیار گیج کننده و پیچیده باشد؛ در چنین شرایطی کمک گرفتن از مشاور تحصیلی و یا انتظار برای اعلام نتایج قطعی کنکور را پیشنهاد می کنیم. 

آیا تخمین رتبه با تاثیر معدل ممکن است؟

اما برای تخمین رتبه با سوابق تحصیلی می بایست در ابتدا پس از انتشار پاسخ نامه کلیدی آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org، به بررسی پاسخ سوالات خود بپردازید و مشخص کنید که چند درصد از سوالات هر یک از دروس را به درستی پاسخ داده اید، پاسخ چه تعداد سوالی اشتباه و چه سوالاتی را پاسخ نداده اید. به این طریق می توانید نمره خام و در نهایت تراز خود را براساس فرمول هایی که در قسمت قبلی توضیح دادیم، محاسبه کنید.

سپس باید میزان تاثیر سوابق تحصیلی خود را براساس نمرات کسب کرده خود در امتحانات نهایی و نظام آموزشی خود مشخص کند. (میزان تاثیر قطعی معدل برای داوطلبانی که بعد از سال 1398 دیپلم خود را گرفته اند، 40 درصد؛ داوطلبانی که در بازه های زمانی 1391 تا 1397 مدرک پیش دانشگاهی خود را گرفته اند 5 درصد تاثیر مثبت؛ و داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را از سال 1384 به بعد گرفته اند 25 درصد تاثیر مثبت خواهند داشت.)

برای هر چه دقیق تر شدن تخمین خود می بایست میزان سهمیه های خود را نیز در نتیجه بدست آمده دخیل کند. یعنی علاوه بر سهمیه مناطق، اگر دارای سهمیه های دیگری چون ایثارگران 25 درصد یا 5 درصد و … است، باید این موارد را نیز در رتبه خود لحاظ کند. 

با محاسبه تمامی این سه عامل، در نهایت به رتبه ای نهایی خواهید رسید که بهتر است حدود 10 الی 15 درصد خطا را در روند محاسبات خود در نظر بگیرید. علاوه بر خطای محاسباتی، ظرفیت های کنکور نیز سالانه تغییر می کند و در نتیجه پاسخ نهایی شما با احتساب این میزان خطا، به واقعیت نزدیک تر خواهد بود. با مقایسه رتبه تخمینی خود و نتایجی که داوطلبان کنکور در سال های گذشته کسب کرده اند، می توانید تا حدودی از لیست رشته هایی که احتمال قبولی شما در آن ها بالاست مطلع شوید. 

 

برای اطلاع از قانون جدید شرایط معافیت سربازی رتبه های برتر کنکور بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

 

بهترین راه ها برای تخمین رتبه کنکور سراسری چیست؟

همانطور که می دانید راه های مختلفی برای تخمین رتبه کنکور سراسری وجود دارد مانند: تخمین رتبه با تاثیر معدل ، تخمین رتبه کنکور با تراز داوطلب ، تخمین رتبه کنکور با درصد پاسخ گویی به دروس مختلف و … . از میان تمامی این روش ها بهترین راه این است که تمامی عوامل موثر و دخیل در محاسبه رتبه کنکور را در نظر گرفته و تخمین رتبه ای اساسی داشته باشید. یعنی هم تاثیر سوابق تحصیلی، هم تراز هر درس، هم درصد پاسخ گویی به سوالات و هم میزان سهمیه داوطلب را در نظر داشته باشید. 

بهترین راه ها برای تخمین رتبه کنکور سراسری چیست؟

ابزار ها و نرم افزار های تخمین رتبه بسیاری در حال حاضر وجود دارند که هر یک بر اساس نوع تقاضای شما، حدود رتبه کنکور سراسری تان را اعلام می کنند. با اینکه کار با این نرم افزار ها بسیار ساده است و است و در اغلب موارد این نرم افزار ها رایگان هستند، اما هیچ گاه دقت آن ها به مانند دقت محاسبات یک فرد کارشناسان و کاردان در این زمینه نخواهد بود. مشاور می تواند به بهترین نحو برای شما مراحل تخمین رتبه با سوابق تحصیلی، تراز و درصد دروس مختلف را انجام دهد و با کمترین میزان خطا، نتیجه نهایی را اعلام کند.

از این رو پیشنهاد ما این است که در اسرع وقت با متخصصان ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید و درخواست تخمین رتبه با تاثیر معدل، تراز و درصد دروس مختلف را بکنید. مشاوران ما به صورت کامل و با راهنمایی و همراهی شما داوطلبان گرامی نمرات خام و تراز شما را محاسبه کرده و پس از احتساب سهمیه و میزان سوابق تحصیلی شما، رتبه کنکور شما را تخمین خواهند زد. در این حالت می توانید به سادگی به جستجوی رشته های مناسب با رتبه قبولی تان بپردازید.

 

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی کنکور دامپزشکی آزاد و سراسری در سال جاری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

 

تخمین رتبه با سوابق تحصیلی چه تاثیری در انتخاب رشته دارد؟

پس از شرکت در جلسه کنکور سراسری و اعلام کلید آزمون توسط سازمان سنجش، همه داوطلبان تصوری از میزان عملکرد خود در کنکور سراسری خواهند داشت. برخی از داوطلبان نسبت به این تصور بی توجه بوده و کسب اطلاعات دقیق از میزان عملکرد و رتبه خود را به روز اعلام نتایج نهایی کنکور موکول می کنند؛ اما در عوض عده ای از داوطلبان نسبت به این تصور حساس بوده و می خواهند این تصورات را در قالب اعداد و ارقام تقریبی مشاهده کنند. در نتیجه دست به تخمین رتبه با تاثیر معدل یا تراز قبولی یا درصد پاسخگویی به سوالات کنکور و … می کنند. چنین اقدامی بسیار شما را در مراحل انتخاب رشته، یاری خواهد کرد.

تخمین رتبه با سوابق تحصیلی چه تاثیری در انتخاب رشته دارد؟

با دانستن حدود تقریبی رتبه خود و مقایسه آن با رتبه افرادی که در سال های گذشته انتخاب رشته کرده اند و رتبه ای مشابه شما داشته اند، می تواند شما را در تحقیق و بررسی اینکه شانس پذیرشتان در چه رشته هایی بیشتر است؟ یاری کند. هر داوطلبی براساس میزان علاقمندی، توانایی و استعداد خود در هر رشته ای و با در نظر گرفتن رتبه تخمینی خود می تواند اولویت های انتخاب رشته خود را مشخص کند. 

علاوه بر رشته های قبولی، می توانید از لیست دانشگاه هایی که احتمال قبولی تان در آن ها بالاست نیز مطلع شوید. فراموش نکنید که دانشگاه محل تحصیل نیز تاثیر به سزایی در آینده کاری و حتی تحصیلی شما خواهد داشت. تحصیل در دانشگاه های برتر کشور علاوه بر داشتن سطح علمی بالاتر، فضای رقابتی تر و امکانات آموزشی و یادگیری بیشتری هم خواهد داشت که سبب علم آموزی بیشتر و بهتر داوطلبان خواهد شد. به همین دلیل از این ملاک مهم در انتخاب رشته خود به هیچ وجه صرف نظر و یا بی توجهی نکنید. 

لازم به ذکر است که مشاوران تحصیلی مرکز ایران تحصیل در تمامی مراحل انتخاب رشته نیز می توانند شما را راهنمایی کنند. تنها کافیست با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید.

متخصصان ما با بررسی استعداد ها و توانایی های داوطلبان براساس آزمون های علمی مختلف، انتظارات آن ها از رشته تحصیلی و بازار کار آن در آینده، شرایط اقامتی و سکونتی آن ها در شهر های دیگر (از بابت ارائه امکانات اقامتی مانند خوابگاه دانشجویی و یا دوری و نزدیکی دانشگاه ها به محل سکونت دانشجویان و یا میزان دسترسی آسان دانشگاه به وسایل حمل و نقل عمومی و …) و سایر موارد لیستی از مناسب ترین رشته ها را برای شما مشخص خواهند کرد.

 

 رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ برای مشاهده راهنمای تحلیل کارنامه کنکور، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

 

اخبار پیرامون رتبه کنکور

رتبه تمام داوطلبان کنکور سال 1402 در 27 مرداد ماه اعلام شد: 

کارنامه علمی مرحله دوم کنکور سراسری نیز که حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی شرکت‌ کنندگان آزمون سراسری سال 1402 می باشد، در سایت سازمان سنجش آموزش کشور در روز جمعه مورخ 27 مرداد ماه منتشر شد.

به دنبال اعلام مرحله اول نتایج اولیه در 20 مرداد 1402، نتیجه علمی داوطلبان آزمون سراسری سال 1402 به صورت کارنامه حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی بر روی پایگاه اطلاع‌ رسانی سازمان سنجش قرار گرفته که داوطلبان می‌ توانند با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری به آدرس اینترنتی https://my.sanjesh.org نسبت به مشاهده کارنامه خود اقدام کنند.

کنکور سراسری سال 1402 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت و در ماه های دی ماه 1401 و تیر ماه 1402 برگزار شده بود. در کنکور امسال همچنین برای اولین بار سوابق تحصیلی داوطلبان توسط وزارت آموزش و پرورش بر اساس نتایج امتحانات هماهنگ و کشوری با تأثیر قطعی 40 درصدی برای سه گروه اصلی آزمایشی شامل علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و تأثیر قطعی 26 درصدی برای گروه‌ های زبان‌ های خارجی و هنر اعمال خواهد شد.

 

خلاصه مطلب

مرحله انتخاب رشته، پس از جلسه کنکور مهم ترین مرحله در طول این مسیر است که آینده شغلی و تا حدودی شخصی داوطلب را رقم می زند. تمامی رشته هایی که در فرم انتخاب رشته سازمان سنجش انتخاب می کنید، سرنوشت ساز هستند و نباید به سادگی انتخاب شوند. از این رو بسیاری از داوطلبان پس از شرکت در جلسه کنکور از طریق راه هایی چون تخمین رتبه با تاثیر معدل، سعی می کنند تا لیستی حدودی از رشته هایی را که امکان قبولی در آن ها را دارند، مشخص کنند. البته که تخمین رتبه با سوابق تحصیلی نیز نیازمند اطلاع داشتن از اصول خاص آن است که در مقاله فوق سعی کردیم به صورت کامل آن ها را مشخص کنیم. 

با مطالعه مقاله فوق از میزان اهمین تخمین رتبه با سوابق تحصیلی در انتخاب رشته و چگونگی محاسبه رتبه نهایی کنکور مطلع خواهید شد و به این ترتیب نیز می توانید برای داشتن انتخاب رشته ای هوشمند، اقدام کنید. البته که پیشنهاد ما به شما این است که حتما از مشاوران تحصیلی در زمینه انتخاب رشته تخصصی کمک بگیرید تا درصد خطایتان کمتر باشد و بتوانید در رشته مورد علاقه خود پذیرش بگیرید. کارشناسان مرکز مشاوره ایران تحصیل از طریق تماس با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد)، شما را به بهترین نحو راهنمایی خواهند کرد. در صورت داشتن سوال نیز می توانید از طریق قسمت کامنت ها با مشاوران ما در ارتباط باشید. در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله تخمین رتبه با تاثیر معدل بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

آیا می توان رتبه کنکور سراسری را براساس تاثیر معدل امتحانات نهایی تخمین زد؟

بله؛ با در نظر گرفتن تاثیر معدل امتحانات نهایی هر داوطلب و تراز وی می توان به صورت تقریبی رتبه کنکور وی را تخمین زد. برای تخمین رتبه با درصد خطای کم، بهتر است با مشاوران ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید.

چگونه می توان تراز تقریبی دروس را بدست آورد؟

برای بدست آوردن تراز هر داوطلب در ابتدا باید نمرات خام هر درس را بدست آورد. سپس براساس نمرات خام و ضریب دروس می توان تراز داوطلب را مشخص کرد. به مقاله فوق مراجه کنید تا از فرمول محاسباتی و جزئیات بیشتر مطلع شوید.

تخمین رتبه با سوابق تحصیلی چه اهمیتی در انتخاب رشته دارد؟

داوطلبان گرامی می توانند با تخمین رتبه با تاثیر معدل پیش از اعلام نتایج اصلی و نهایی کنکور، به تحقیق در مورد لیست رشته ها و دانشگاه هایی که شانس قبولی شان در آن ها بیشتر است بپردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا