تربیت معلم دانشگاه پیام نور + رشته ها و شرایط 1402


دانشگاه پیام نور به علت ارائه رشته های بدون کنکور در مقاطع تحصیلی مختلف، محبوبیت بسیاری در میان افرادی دارد که موفق به کسب رتبه مورد نیاز برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود نشدند و یا دوست ندارند در کنکور سراسری شرکت کنند. برخی از رشته های ارائه شده در دانشگاه پیام نور فرصت معلمی را به متقاضیان می دهند. از جمله این رشته های تربیت معلم دانشگاه پیام نور می توان به آموزش ریاضی، ورزش، روانشناسی و … اشاره کرد. ولی آیا با مدرک پیام نور میتوان معلم شد؟ شرایط استخدام معلمان به چه صورت خواهد بود؟ در این مقاله به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت. 

دانشگاه فرهنگیان در گذشته تنها مرجعی بود که برای تعلیم، تربیت و استخدام معلمان مورد استفاده قرار می گیرفت اما در سال های اخیر داوطلبان می توانند با تحصیل تربیت معلم دانشگاه پیام نور نیز استخدام شوند. متقاضیان گرامی توجه داشته باشید که در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر و مشاوره تخصصی برای رشته تربیت معلمی، می توانید با مشاوران مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل کنید. 

آشنایی با شرایط  و رشته های تربیت معلم دانشگاه پیام نور 

در ایران دانشگاه فرهنگیان اصلی ترین محل پذیرش و تحصیل داوطلبانی است که می خواهند معلم شده و به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآیند. در این دانشگاه نیز تمامی رشته های تربیت معلم ارائه می شود و دانشجویان فرصت تحصیل در هر رشته ای را که بخواهند، خواهند داشت. اما دانشگاه دیگری نیز شروع به ارائه رشته هایی مانند تربیت معلم در سال های اخیر کرده که البته تعداد رشته های ارائه شده در آن محدود است؛ این دانشگاه، دانشگاه پیام نور است.

آشنایی با شرایط  و رشته های تربیت معلم دانشگاه پیام نور 

تربیت معلم دانشگاه پیام نور مانند تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان نیست و نباید توقعی را که در زمان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دارید، از دانشگاه پیام نور هم داشته باشید؛ به عنوان مثال در زمان تحصیل در این دانشگاه حقوقی دریافت نخواهید کرد و یا طول تحصیل شما به عنوان سابقه کار حساب نخواهد شد. همچنین بلافاصله پس از فارغ التحصیلی استخدام مستقیم نخواهید شد. 

برای اینکه بهتر با تربیت معلم دانشگاه پیام نور آشنا شوید، باید بگوییم که رشته های ارائه شده در این دانشگاه، دقیقا مانند تربیت معلمی نیست. یعنی دانشجویان پس از تحصیل در این رشته ها تنها می توانند در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شرکت کنید و چنانچه موفق به کسب نمرات مورد نیاز شوید، می توانید به عنوان معلم شروع به کار کنید. برخی از رشته هایی که مانند تربیت معلم در دانشگاه پیام نور هستند عبارتند از:

ارتباط تصویری

ریاضی

علوم تربیتی

روانشناسی

حسابداری

زبان و ادبیات فارسی

علوم ورزشی

آمار

شیمی – فیزیک

علوم کامپیوتر

زبان انگلیسی

زبان و ادبیات عربی

علوم اجتماعی

جامعه شناسی

زیست شناسی

میکروبیولوژی

تاریخ

زمین شناسی

جغرافیا

اقتصاد

معارف اسلامی

مهندسی مکانیک

مهندسی برق

و  … 

اگر به شغل معلمی علاقمند هستید و کار کردن در مراکز آموزشی را دوست دارید، یکی از بهترین رشته هایی که می توانید انتخاب کنید، رشته علوم تربیتی است. در واقع همین رشته علوم تربیتی است که در بیشتر مواقع با رشته تربیت معلم دانشگاه پیام نور اشتباه گرفته می شود. برخی از متقاضیان تصور می کنند که رشته تربیت معلم در دانشگاه پیام نور ارائه می شود. در صورتی که این گونه نیست و اکثرا تربیت معلم را با علوم تربیتی اشتباه می گیرند. با این حال رشته علوم تربیتی نیز یکی از گزینه های عالی برای افراد علاقمند به چنین مشاغلی است. 

✅ رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی دارای گرایش های زیر است:

علوم تربیتی

رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی 

علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستانی

آشنایی با رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی 

✅ در مقطع کارشناسی ارشد اما گرایش های این رشته بیشتر شده و رشته هایی را شامل می شود که در مدارس، مراکز آموزشی و وزارت آموزش و پرورش مورد نیاز می باشند. این گرایش ها عبارتند از:

مشاوره و راهنمایی 

مشاوره – گرایش مشاوره خانواده

مشاوره – گرایش مشاوره مدرسه

مشاوره – گرایش مشاوره شغلی

مشاوره – گرایش مشاوره توانبخشی

برنامه ریزی درسی

تکنولوژی آموزشی

برنامه ریزی آموزشی

آموزش و بهسازی منابع انسانی

فلسفه تعليم و تربيت – گرايش آموزش فلسفه به كودكان و نوجوانان

تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

تحقیقات آموزشی

مدیریت آموزشی

روانشناسی تربیتی

باتوجه به اینکه شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان دشوار است و پذیرش در این دانشگاه مستلزم شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه مورد نیاز است، تحصیل در رشته های نسبتا مشابه تربیت معلم دانشگاه پیام نور، می تواند شما را به رویای معلمی تان برساند. پیشنهاد ما تحصیل در رشته علوم تربیتی پیام نور است که تقریبا در تمامی مراکز مربوط به وزارت آموزش و پرورش مورد نیاز بوده و آینده کاری بسیار مناسبی دارد. 

 

برای اطلاع از جزئیات بیشتر در مورد رشته علوم تربیتی در ایران {درآمد و چارت دروس + آینده شغلی} بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

آیا با مدرک پیام نور می توان معلم شد؟

حال که با رشته های تربیت معلم دانشگاه پیام نور آشنا شده اید، ممکن است این سوال ذهنتان را درگیر کند که پس از تحصیل در این دانشگاه، آیا با مدرک پیام نور میتوان معلم شد؟ بله؛ در این قسمت به بررسی کامل پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. 

آیا با مدرک پیام نور میتوان معلم شد؟

پس از اینکه تحصیلات خود را در دانشگاه پیام نور به اتمام رساندید و فارغ التحصیل شدید، می توانید با داشتن مدرک کارشناسی خود در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شرکت کنید. البته توجه داشته باشید که فارغ التحصیلان برخی از رشته های خاص می توانند در این آزمون شرکت کنند؛ چرا که داشتن مدرک کارشناسی مرتبط از شروط اصلی و الزامی مورد نیاز جهت ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش است.

تذکر مهم: لیست رشته های قابل قبول برای شرکت در این آزمون استخدامی در بخش قبلی ارائه شده است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر یک از رشته های فوق و یا آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش می توانید با کارشناسان مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد تماس حاصل کنید. مشاوران تحصیلی ما همه روزه از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهند بود.

البته شرکت در آزمون استخدامی این وزارت خانه تنها راه موجود برای محصلان رشته های تربیت معلم دانشگاه پیام نور نیست. این افراد می توانند برای استخدام شدن در مدارس غیر دولتی (غیر انتفاعی) نیز اقدام کنند. در ادامه به شرح کامل این دو روش خواهیم پرداخت تا به صورت کامل به سوال «آیا با مدرک پیام نور میتوان معلم شد؟» پاسخ داده باشیم.

روش اول: شرکت در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش

برای ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در موعد مقرر شده، متقاضیان باید دارای برخی شرایط باشند. مهم ترین شرط مرتبط بودن مدرک کارشناسی بود که مطرح کردیم، اما از دیگر شروط مهم می توان به محدودیت سنی اشاره کرد. تنها متقاضیانی می توانند با مدرک پیام نور و شرکت در این آزمون معلم شوند که دارای حداکثر 35 سال سن باشند. همچنین پس از موفقیت در آزمون، باید بتوانید مرحله مصاحبه حضوری و شفاهی را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

چنانچه تمامی این مراحل را طی کردید، به مدت یک سال وارد دانشگاه فرهنگیان خواهید شد. در این یک سال برخی از مهارت های مهم معلمی را به شما آموزش خواهند داد. پس از اتمام این دوره یک سال می توانید در نهایت به عنوان معلم و نیروی رسمی این وزارت خانه شروع به کار کنید.

روش دوم: استخدام در مدارس غیر انتفاعی یا نهضت سواد آموزی

اگر متقاضی ای در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش نمره کافی را کسب نکرده باشد یا در مصاحبه فرهنگیان رد شده باشد و یا سن وی بیش از 35 سال باشد، در این صورت آینده کاری وی چگونه خواهد بود؟ آیا با مدرک پیام نور میتوان معلم شد؟ بله؛ هنوز راه دومی وجود دارد. این دسته از دانش آموختگان رشته های تربیت معلم دانشگاه پیام نور می توانند برای تدریس در مدارس غیر انتفاعی یا نهضت سواد آموزی اقدام کنند.

استخدام در مدارس غیر انتفاعی یا نهضت سواد آموزی برای فارغ التحصیلان پیام نور

توجه داشته باشید که استخدام آن ها به هیچ عنوان به صورت رسمی نخواهد بود و به عنوان نیروی حق التدریس و یا معلم قراردادی یا پیمانی شروع به کار خواهند کرد. استخدام در این مدارس نیز رقابتی می باشد هر چه روابط عمومی بالاتر، سابقه تدریس خصوصی بیشتر، قدرت بیان واضح تر و توانایی انتقال مفاهیم مناسبی برای آموزش دانش آموزان داشته باشید، شانس استخدامی بیشتری نیز خواهید داشت.

 

برای اطلاع از شرایط معلم شدن در مدارس و هنرستان ها بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

شرایط ثبت نام تربیت معلم دانشگاه پیام نور 

برای اینکه بتوانید ثبت نام خود را برای آغاز تحصیل در یکی از رشته های تربیت معلم دانشگاه پیام نور انجام دهید، لازم است تا دارای برخی شرایط عمومی و اختصاصی باشید. در این قسمت به شرح کامل این شرایط خواهیم پرداخت.

شرایط ثبت نام در رشته های تربیت معلم دانشگاه پیام نور چیست؟ 

شرایط عمومی مورد نیاز برای ثبت نام تربیت معلم دانشگاه پیام نور: 

داشتن تابعیت ایرانی و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

معتقد بودن به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان مطرح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

عدم داشتن سابقه فساد اخلاقی و یا اعتیاد به مواد مخدر، روان گردان ها و … .

عدم داشتن عناد و دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران.

عدم داشتن سابقه کیفری و یا عضویت در گروهک های مخالف جمهوری اسلامی.

عدم داشتن منع تحصیلی.

پذیرفتن تمامی قوانین و مقررات تحصیل در دانشگاه پیام نور.

پرداخت شهریه متغیر و ثابت مصوب شده برای رشته های دانشگاه پیام نور .

شرایط اختصاصی مورد نیاز برای ثبت نام تربیت معلم دانشگاه پیام نور: 

داشتن یکی از مدارک دیپلم چهار ساله نظام قدیم، مدرک پیش دانشگاهی، دیپلم نظام جدید دوازدهم و یا مدرک کاردانی.

چنانچه از فارغ التحصیلان دارای دیپلم فنی حرفه ای و یا کار و دانش هستید، تنها در صورتی مجاز به ثبت نام کارشناسی خواهید بود که مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی نیز ارائه کنید.

پذیرش بدون کنکور در دانشگاه پیام نور بر اساس معدل کتبی دیپلم داوطلبان صورت می گیرد. (اولویت پذیرش با معدل های بالاست.)

چنانچه دانشجویان دوره روزانه متقاضی تحصیل در رشته های تربیت معلم دانشگاه پیام نور باشند، می بایست پیش از ثبت نام از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف داده باشند. 

چنانچه در رابطه با هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی مطرح شده در این قسمت سوالی دارید، می توانید با متخصصان مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. مشاوران ما به بهترین نحو پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهند بود.

 

برای اطلاع از لیست رشته های مورد نیاز سرباز معلم براساس بخشنامه سال جاری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون تربیت معلم

روابط عمومی دانشگاه پیام نور از تمدید مهلت پذیرش بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) در مقطع کارشناسی این دانشگاه خبر داد:

تمدید مهلت پدیرش بدون آزمون (بر اساس سوابق تحصیلی) کارشناسی دانشگاه پیام نور تا 9 شهریور 1402
به گزارش این روابط عمومی ثبت‌ نام و انتخاب رشته در رشته‌ های بدون کنکور (صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی) دانشگاه پیام نور سال 1402 تمدید شد. دانشجویان گرامی می توانند از روز سه‌ شنبه 31 مرداد ماه الی روز چهارشنبه 9 شهریور 1402 ثبت نام خود را ثبت نهایی کنند.

متقاضيان گرامی می‌ توانند بر اساس ضوابط و شرايط درج شده در دفترچه راهنمای مربوط به پذيرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصيلی به درگاه اطلاع‌ رسانی اين سازمان به نشانی اینترنتی sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌ نام و انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل به صورت اینترنتی اقدام کنند.  

تذکر مهم: متقاضيانی که در آزمون سراسری سال 1402 (نوبت های اول و دوم) ثبت نام کرده و غایب جلسه آزمون بودند نيازی به ثبت نام مجدد برای رشته هايی که پذیرش آن ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است، ندارند.

تذکر مهم: لازم به تاکيد است چنانچه متقاضی در مرحله انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 اقدام به تکميل فرم انتخاب رشته کند و مجدداً در پذيرش رشته های صرفاً با سوابق تحصيلی (بدون آزمون) هم ثبت نام و انتخاب رشته کند، فرم ثبت نام و انتخاب رشته مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی وی باطل خواهد شد.

 

خلاصه مطلب

دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاه های شهریه پردازی است که امکان تحصیل بدون آزمون را برای متقاضیان رشته های مختلف گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی و هنر فراهم کرده است. این دانشگاه همچنین با ارائه رشته هایی چون علوم تربیتی، روانشناسی، آموزش ریاضی و … فرصت تربیت معلمان آینده را مهیا کرده است. دانشجویان می توانند بدون کنکور در تربیت معلم دانشگاه پیام نور ثبت نام کنند ولی آیا با مدرک پیام نور میتوان معلم شد؟ می توان استخدام رسمی شده و در مدارس شروع به تدریس کرد؟

با توجه به اینکه این سوال، سوال اکثر متقاضیانی است که می خواهند تربیت معلم دانشگاه پیام نور را انتخاب کنند ولی از آینده کاری خود مطمئن نیستند، در مقاله بالا به تشریح کامل تحصیل این رشته در دانشگاه پیام نور پرداختیم و پاسخ سوال فوق را اعلام کردیم. در صورت داشتن سوال بیشتر می توانید از طریق قسمت دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید و یا با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس گرفته و همه روزه از ساعت 8 صبح الی 12 شب با کارشناسان ایران تحصیل مشورت کنید.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله تربیت معلم دانشگاه پیام نور بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

آیا رشته های تربیت معلم در دانشگاه پیام نور ارائه می شوند؟

خیر؛ در دانشگاه پیام نور رشته های تربیت معلم ارائه نمی شوند. اما در این دانشگاه برخی رشته ها بدون کنکور ارائه می شوند که پس از فارغ التحصیلی، متقاضیان می توانند به صورت استخدام رسمی یا قراردادی معلم شوند.

چه شرایطی جهت ثبت نام تربیت معلم بدون کنکور لازم است؟

برای اینکه بتوان در رشته های دانشگاه پیام نور (بدون کنکور) ثبت نام کرد باید دارای برخی شرایط عمومی و اختصاصی بود مانند: داشتن مدرک دیپلم نظام جدید و قدیم و … .  برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

آیا فارغ التحصیلان رشته تربیت معلم دانشگاه پیام نور می توانند معلم شوند؟

بله؛ این دسته از متقاضیان می توانند در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شرکت کنند یا برای استخدام در مدارس غیرانتفاعی و نهضت سواد آموزی اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا