تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403


مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج از کشور به داخل ایران انجام شده است. این تسهیلات برای راحتی دانشجویان خارج از کشور بیان شده و سبب می‌شود تا این افراد در مدت زمان های محدودی بتوانند به کشور بازگردند.

تسهیلات جدید ویژه دانشجویان مشمول چیست؟

تسهیلات جدید برای دانشجویان مشمول، یک گام مهم در جهت ارتقاء و تسهیلات بیشتر برای دانشجویان خارج از کشور است. با این تسهیلات، دانشجویان مقیم خارج از کشور می‌توانند با استفاده از مهر ویژه خروج، به مدت حداکثر سه ماه در سال، دو بار به کشور خود بازگردند. این امکانات احتمالاً برای دانشجویانی که در دوره‌های آموزشی طولانی مدت در خارج از کشور حضور دارند، بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.

با حذف شرط سه سال غیبت برای تردد در کشور، تسهیلات بیشتری برای دانشجویان مقیم خارج از کشور فراهم می‌شود. همچنین وجود امکانات و تسهیلاتی مانند ضبط وثیقه و ارسال نامه‌های رسمی از سوی وزارت امور خارجه و سازمان نظام وظیفه، نشان از توجه دولت به نیازهای این گروه از دانشجویان دارد و به آنها امکان می‌دهد تا با اطمینان بیشتری به تحصیل در کشور خارجی بپردازند.

تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور به منظور رفت و آمد و تردد

بر اساس اطلاعاتی که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد، مشمولان غایب خدمت سربازی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند بر اساس شرایط خاص، دوبار در سال به ایران رفت و آمد کنند. افراد می توانند برای اطلاع از شرایط تردد مشمولان خارج از کشور از طریق ورود به سایت نظام وظیفه ناجا اطلاعات تکمیلی را بدست آورند.

تمدید مهر خروج ویژه مشمولان خارج از کشور تا پایان سال 1405

 از دیگر تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور، تمدید مهر خروج است. با توجه به اطلاعیه جدید ستاد کل نیروهای مسلح، مهر خروج ویژه مشمولین خارج از کشور تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شده است. مشمولین ایرانی که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته‌اند، می‌توانند تا تاریخ ۲۹ / ۱۲ / ۱۴۰۵ به مدت سه ماه و حداکثر دو بار در سال به کشور تردد کنند.

شرایط تردد مشمولان خارج کشور بعد از غیبت

👈 خبر خوش برای مشمولان خارج از کشور این است که دولت برای این افراد تسهلاتی در صورت غیبت در نظر گرفته است. اصلی‌ترین شرایطی که باید این افراد برای رفت و آمد به ایران داشته باشند، این است که حداقل سه سال در یکی از کشورهای خارجی اقامت داشته باشند. در این صورت، می‌توانند دو بار و برای بازه زمانی سه ماهه بین کشور مورد نظر خود و ایران رفت و آمد کنند.

👈 در گذشته این قانون کمی متفاوت‌تر بود. مشمولان فقط زمانی می‌توانستند بین مرزهای ایران رفت و آمد کنند که حداقل سه سال غیبت خدمت سربازی داشته باشند. این در حالی است که هم اکنون این قانون کمی تغییر کرده است. به این صورت که مشمولان خدمت سربازی بعد از گذشتن سه ماه از دوره غیبت خود و ضبط وثیقه، می‌توانند دوبار در سال به ایران بیایند و نهایتا به مدت سه ماه در ایران بمانند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور، بر روی لینک کلیک کنید.

👈 این مشمولان زمانی وارد غیبت سربازی می‌شوند که یا درس خود را در خارج از کشور به اتمام رسانده یا از دانشگاه انصراف داده باشند. افرادی که از دانشگاه اخراج شده‌اند هم جزء این دسته قرار می‌گیرند. به طور کلی، اگر فرد در خارج از کشور مشغول تحصیل نباشد و معافیت تحصیلی وی به اتمام رسیده باشد، امکان تردد بین ایران و کشور مورد نظر خود را خواهد داشت. سازمان‌های مورد نیاز بعد از بررسی کامل شرایط فرد مشمول، مهر ویژه خروج مشمولین را برای این فرد صادر خواهد کرد.

شرایط تردد مشمولان خارج کشور با غیبت بیشتر از 8 سال

👈 همان طور که پیش از این نیز گفته شد، شرایط و تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور فقط برای افرادی بود که غیبت آنها بیشتر از سه ماه محاسبه می‌شد. اکنون ممکن است این سوال برای برخی از افراد پیش بیاید که شرایط مشمولان با غیبت بیشتر از 8 سال در خارج از کشور چگونه است؟

👈  برای پاسخ، باید بگوییم که مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند افرادی که بیشتر از 8 سال غیبت سربازی دارند، امکان رفت و آمد به داخل ایران را نخواهند داشت.

شرایط تردد مشمولان خارج کشور با غیبت بیشتر از 8 سال

تنها روشی که از طریق آن می‌توانند به ایران رفت و آمد کنند، این است که جریمه مورد نیاز را به سازمان نظام وظیفه بپردازند. با این حال، هم اکنون طرح جریمه ریالی طرح سربازی نیز دچار محدودیت‌هایی شده است. بر این اساس، این افراد می‌توانند در بازه زمانی سه ماهه و در مجموع دوبار به ایران رفت و آمد داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تمدید معافیت تحصیلی، روی لینک مربوطه کلیک کنید.

نکات مهم درباره تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

 لازم به ذکر است که برخی از مشمولان خارج کشور شرایط خاصی دارند و شرایط آنها با موارد ذکر شده که پیش از این گفتیم، متفاوت است. در این قسمت، نکات مهمی که باید درباره تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور بدانید را به صورت مختصر نام می‌بریم.

✅ شرایط مشمولان غایب بیشتر از 50 سال: قوانین نظام وظیفه مشخص کرده که افراد بیشتر از 50 سال دارای معافیت خدمت سربازی خواهند بود. در نتیجه، این افراد با ارائه شناسنامه عکس‌دار خود، نیازی به داشتن کارت معافیت از خدمت ندارند.

✅ شرایط مشمولان متولد شده بین سال‌های 1346 تا 1354: مشمولانی که در بین سال‌های 1346 تا 1354 متولد شده‌اند، مشمول عفو رهبری هستند. در نتیجه، آنها نیازی به مهر خروج ویژه مشمولین برای تردد به ایران نخواهند داشت. متولدین این بازه زمانی می‌توانند با مراجعه به مراکز پلیس + 10 و مشورت با افراد آگاه، کارت معافیت خود را دریافت کنند.

✅ محل اقامت مشمولین: باید حتما در گذرنامه مشمولان غایبی که بخواهند با استفاده از مهر خروج وارد ایران شوند، یکی از کشورهای خارجی درج شده باشد. این بدان معنی است که مشمولین باید حتما اقامت خارج از کشور داشته باشند و حداقل 3 سال در آن کشور زندگی کرده باشند.

نکات مهم درباره تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

خلاصه مقاله تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

در این مقاله از ایران تحصیل، اطلاعات کاملی درباره تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که گفته شد، مشمولینی که حتی یک روز از غیبت سربازی آنها گذشته باشد و سه سال اقامت خارج از کشور داشته باشند، می‌توانند با استفاده از مهر خروج، وارد ایران شوند.

البته محدودیت‌هایی برای مدت زمان ماندن آنها در ایران وجود دارد. آنها فقط دو بار در مجموع به مدت 3 ماه می‌توانند در خاک ایران بمانند و مجددا باید به کشور مورد نظر خود بازگردند. این مشمولان می‌توانند از طریق تماس با شماره 9099075307 با کارشناسان ایران تحصیل، شرایط دریافت تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور را به صورت تخصصی درباره ورود به ایران بررسی کنند. 

برای دانلود pdf مقاله تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

آیا مشمولین غایب سربازی خارج از کشور امکان ورود به ایران را دارند؟

مشمولین غایب سربازی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، تنها در صورتی حق ورود به ایران را دارند که حداقل 3 سال در کشور خارجی مورد نظر خود زندگی کرده و اقامت این کشور را داشته باشند.

مشمولین غایب خارج کشور تا چند روز می‌توانند در ایران بمانند؟

مدت زمان ماندگاری این افراد در کشور کاملا محدود است. به این صورت که آنها می‌توانند نهایتا دوبار و در مجموع به مدت سه ماه در ایران بمانند. بعد از به اتمام رسیدن این بازه زمانی، باید به کشور مورد نظر خود بازگردند.

در چه شرایطی مشمولان خارج کشور وارد غیبت می‌شوند؟

زمانی که درس مشمولان خارج از کشور به اتمام می‌رسد، از دانشگاه انصراف می‌دهند و یا اخراج می‌شوند، معافیت تحصیلی آنها به اتمام می‌رسد. با به اتمام رسیدن معافیت تحصیلی، این مشمولان وارد دوره غیبت خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا