تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی + شرایط بخشنامه 1402


دانشگاه علوم پزشکی شرایطی را برای افرادی که مایل به تغییر رشته تحصیلی خود هستند، اعلام کرده است و افراد باید براساس دستورالعمل اجرایی تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی اقدامات لازم را انجام دهند. دستورالعمل‌های اجرایی دانشگاه هر ساله تغییر خواهد کرد و پس از بازنگری از سوی معاونت آموزشی و شورای آموزشی در شورای دانشگاه به تصویب می‌رسد.

با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت مبنی بر انجام یکپارچه فرایند انتقال و تغییر رشته از طریق سامانه الکترونیکی مربوطه، زمان تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی به دانشجویان اعلام می‌شود. از آنجا که بسیاری از افراد نیازمند تغییر رشته و انتقال به رشته‌های دیگر هستند، بهتر است که قبل از هر چیزی با بخشنامه وزارت بهداشت در این خصوص آشنایی داشته باشند.

بخشنامه تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی 1402

👈هر سال متقاضیان زیادی در رشته علوم پزشکی خواهان تغییر رشته خود هستند و این تغییر رشته ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد. افرادی که مایلند رشته خود را از پزشکی تغییر بدهند، باید بخشنامه‌های مرتبط در این زمینه را بررسی نمایند. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه شرایط تغییر رشته پزشکی و آیین نامه مربوط به آن ارائه شده است و افراد باید براساس این آیین نامه درخواست خود را ثبت کنند.

✅ ماده 58 آیین نامه:

👈دانشجو در طول دوران تحصیل در دوره کاردانی و کارشناسی این امکان را دارد که باداشتن شرایط زیر و در صورت موافقت گروه آموزشی ذیربط از یک رشته به رشته دیگری در یک گروه آزمایشی و در همان دانشگاه تغییر رشته دهد:

58-1- ادامه تحصیل دانشجو در رشته قبل از نظر مقررات آموزشی بلامانع خواهد بود.

58-2- حداقل 6/1 و حداکثر 3/2 واحدهای دوره را طی کرده باشد.

58-3- نمره آزمون ورودی فرد از نمره آزمون پایین ترین فرد پذیرش شده، در سهمیه و رشته مورد تقاضا در همان سال کمتر نباشد.

58-4- با توجه به حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو، امکان پاس کردن واحدهای درسی مورد نیاز در رشته جدید در رشته باشد.

تبصره 1:

تغییر رشته در دوره کارشناسی ناپیوسته ممنوع است.

تبصره 2:

تغییر رشته دانشجویانی که به دستگاه های اجرایی خاصی تعهد دارند، با رعایت همه شرایط این ماده و اعلام موافقت دستگاه اجرایی ذیربط امکان پذیر است.

تبصره 3:

تغییر رشته به رشته هایی که در آیین نامه گزینش آنها شرایط خاصی پیش بینی شده، موکول به احراز شرایط مربوطه می باشد.

تبصره 4:

دانشجو در هر کدام از مقاطع تحصیلی، فقط یک بار این امکان را دارد که تغییر رشته دهد.

بخشنامه تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی

✅ ماده 59 آیین نامه:

👈تغییر رشته در مقاطع هم سطح صورت خواهد گرفت، در غیر این صورت فقط از مقطع بالاتر به مقطع پایین تر امکان پذیر خواهد بود.

✅ماده 60 آیین نامه:

👈در صورت موافقت کردن با تقاضای تغییر رشته، دانشجو باید در اولین فرصت در رشته جدید اسم نویسی کند و پس از آن حق بازگشت به رشته قبلی را ندارد.

تبصره 1:

عدم اقدام به موقع دانشجو برای اسم نویسی در رشته جدید در وقت معین، به معنی انصراف از تغییر رشته تلقی خواهد شد و حق تغییر رشته تا پایان دوره از وی سلب می گردد.

تبصره 2:

دانشجو باید تا قبل از اسم نویسی در رشته جدید تابع مقررات رشته قبلی باشد.

شرایط تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی توأم با انتقال

✅ ماده 61:

👈در صورتی که دانشجو همزمان شرایط انتقال و شرایط تغییر رشته را داشته باشد، تغییر رشته توأم با انتقال بلامانع است.

تبصره:

تغییر رشته توأم با انتقال از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برعکس در صورت داشتن تغییر رشته و انتقال بلامانع خواهد بود.

✅ماده 62:

👈دروسی که دانشجو در رشته قبلی پاس کرده است، در گروه آموزشی رشته جدید برررسی و معادل سازی خواهد شد و فقط دروسی از وی پذیرفته می گردد که به تشخیص گروه آموزشی، با دروس رشته جدید،حداقل 80% اشتراک محتوایی داشته و نمره هریک از آن دروس نیز از 12 کمتر نباشد.

تبصره 1:

👈دروس پذیرفته شده در کارنامه دانشجو ثبت خواهد شد و نمره انها در محاسبه میانگین کل منظور می گردد، اما نمرات دروس پذیرفته نشده بدون احتساب در میانگین در کارنامه دانشجو باقی خواهد ماند. در این شرایط چنانچه میانگین همه واحدهای پذیرفته نشده وی کمتر از 12 باشد، جمعاً به عنوان یک نیمسال مشروط برای دانشجو در رشته جدید منظور خواهد شد.

تبصره 2:

👈چنانچه تعداد واحدهای دروس پذیرفته نشده دانشجو در حدی باشد که امکان پاس کردن واحدهای مورد نیاز رشته جدید را در طول مدت مجاز، از وی سلب نماید با تقاضای تغییر رشته وی موافقت نخواهد شد.

✅ماده 63:

👈دانشجویی که متقاضی تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی است، باید در خواست خود را همراه با مدارک لازم، حداقل 6 هفته قبل از شروع نیمسال تحصیلی به اداره آموزش دانشگاه در محل تحصیل خود تسلیم کند.

✅ماده 64:

👈اگر دانشجو از مقطع کارشناسی پیوسته به مقطع کاردانی تغییر رشته بدهد، حداکثر مدت مجاز تحصیل براساس دوره کاردانی محاسبه می شود و به ازای هر 20 واحد پذیرفته شده از دانشجو، حداکثر یک نیمسال تحصیلی از طول مدت مجاز تحصیل وی کم خواهد شد.

شرایط تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی توأم با انتقال

تغییر رشته اضطراری در دانشگاه علوم پزشکی 1402

✅ ماده 65:

👈اگر دانشجو در دوران تحصیل، دچار سانحه و یا بیماری شود که به تشخیص شورای پزشکی دانشگاه و تأیید شورای آموزشی دانشگاه امکان و توان ادامه تحصیل در آن رشته و یا امکان بهره گیری از کارایی حاصل از آن رشته را طبق جدول نقص عضو از دست دهد، نمی تواند در آن رشته ادامه تحصیل دهد و می تواند با رعایت کردن سایر مقررات به رشته دیگری که از لحاظ نمره آزمون ورودی نزدیکترین نمره را دارد، تغییر رشته بدهد. در این شرایط دانشجو از رعایت شرایط موضوع ماده 58 به استثنای بند 1 معاف می شود.

تبصره:

👈در مواردی که فرد در طول دوره تحصیل دچار اختلالات روانی و رفتاری با بیماری جسمی و نقض عضو موثر شود، به صورتی که امکان ادامه تحصیل در هیچ کدام از رشته های گروه آزمایشی مربوطه را نداشته باشد، می تواند با نظر شورای پزشکی دانشگاه و با تأیید شورای آموزشی دانشگاه به رشته ای در گروه آزمایشی دیگر که از نظر نمره آزمون ورودی، نزدیکترین نمره را دارد، پس از کسب کردن موافقت دانشگاه مقصد رشته خود را تغییر دهد.

از کدام رشته‌ ها می‌ توان وارد رشته پزشکی شد؟

👈علاوه بر دانشجویانی که مایلند برای تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنند، برخی از افراد نیز پس از قبولی در سایر رشته‌ها تصمیم دارند که وارد شغل پزشکی شوند. لازم به ذکر است که نیازی به اینکه این داوطلبان در کنکور سراسری شرکت کنند نیست، چرا که دانشگاه علوم پزشکی تهران برای این دانشجویان شرایطی فراهم کرده تا بتوانند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند.

👈یکی از راه‌های پزشک شدن شرکت مجدد در کنکور سراسری تجربی است. اما بسیاری از علاقمندان به تحصیل در رشته پزشکی زمان و حوصله لازم برای شرکت در کنکور را ندارند. بنابراین باید در آزمون لیسانس پزشکی اسم نویسی کنند. دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تغییر رشته به پزشکی، در دانشگاه پزشکی هر ساله آزمونی را به عنوان آزمون لیسانس پزشکی برگزار می‌کند و افراد می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن نسبت به ثبت نام آزمون لیسانس پزشکی اقدام نمایند.

👈سوالی که مطرح می‌شود این است که از چه رشته‌هایی می‌توان وارد رشته پزشکی شد؟ باید توجه کنید که ثبت نام این آزمون از بین افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند صورت می‌گیرد. متقاضیان باید فارغ التحصیل یکی از رشته‌های علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی باشند.

👈براساس آیین نامه پذیرش دانشگاه پزشکی دانشگاه تهران مصوب تاریخ 1396/3/16 که در وب سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی ثبت شده است، آزمون لیسانس پزشکی صرفاً از طریق رشته‌های مذکور صورت می‌گیرد و تغییر رشته از علوم انسانی به پزشکی از طریق آزمون لیسانس پزشکی وجود ندارد.

از کدام رشته‌ ها می‌ توان وارد رشته پزشکی شد؟

خلاصه مطالب

افرادی که قصد تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی را دارند، باید بر اساس آیین نامه و بخشنامه‌هایی که هر ساله مورد بازبینی قرار می‌گیرند درخواست خود را ثبت کنند. در حال حاضر آیین نامه تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی برای نیمسال تحصیل 1402 – 1403 منتشر شده است. افراد باید پس از بررسی شرایط لازم درخواست خود را به دانشگاه ارائه کنند. از سوی دیگر افرادی که می‌خواهند از رشته‌های دیگر وارد رشته پزشکی شوند، باید از گروه آزمایشی ریاضی، فنی و تجربی باشند.

در این مقاله به مهم‌ترین شرایط در ارتباط با تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی اشاره شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کافی است با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا همکاران ما در مجموعه ایران تحصیل مهم‌ترین اطلاعات را در این زمینه به شما عزیزان ارائه کنند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

شرایط تغییر رشته دانشگاه علوم پزشکی چیست؟

در متن مقاله به شرایط و آیین نامه مربوط به تغییر رشته علوم پزشکی اشاره شد.

چگونه می‌توان وارد رشته علوم پزشکی شد؟

 افرادی که در گروه آزمایشی ریاضی، فنی و تجربی شرکت کرده‌اند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

برای دریافت مشاوره در ارتباط با تغییر رشته در دانشگاه علوم پزشکی چه می‌توان کرد؟

به این منظور شما می‌توانید با مشاوران خبره آکادمی را تحصیل در ارتباط باشید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا