تکنیک زمان های نقصانی| مزایا و معایب + نکات طلایی


تکنیک زمان های نقصانی، برای افراد در کنکور و دیگر آزمون‌ها برای ورود به دانشگاه یا کار بسیار مورد توجه است. این تکنیک می‌تواند یک روش موثر و کاربردی برای آزمون مهمی مانند کنکور باشد. می‌دانیم یکی که از اصلی‌ترین چالش‌های شرکت کنندگان در آزمون‌ها؛ مدیریت زمان است. شما باید برای کسب نتیجه مطلوب باید بدانید که چگونه زمان خود را مدیریت کرده و از هر ثانیه درست استفاده کنید.

در همین راستا شما را با “تکنیک زمان های نقصانی”  آشنا می‌کنیم. این تکنیک به شما کمک می‌کند که با وجود زمان محدود برای حل سوالات در آزمون و حتی وجود سوالات سنگین و سخت؛ بیشترین تعداد سوال را از هر درس و مبحثی حل کنید.

تکنیک زمان نقصانی چیست؟

تکنیک زمان های نقصانی را با ارائه یک مثال برای شما توضیح می‌دهیم. فرض کنید زمان یک آزمون 1 ساعت است و تعداد سوالات نیز 10 عدد است. در نتیجه شما برای هر سوال 6 دقیقه زمان دارید.

در این تکنیک ما با برنامه ریزی ابتدا سوالات ساده‌تر را در کمتر از 6 دقیقه حل می‌کنیم. برای مثال برای هر سوال 4 دقیقه وقت می‌گذاریم و در انتها از زمان باقی مانده برای مرور و حل سوالات سخت‌تر استفاده می‌کنیم.

با این روش، زمان شما برای حل سوالات آسان‌تر و مهم‌تر صرف می‌شود و احتمالاً عملکردتان در آزمون بهبود می‌یابد. در نتیجه با انجام تکنیک زمان‌‌های نقصانی شما با شناسایی سوالات سخت از آن‌ها عبور می‌کنید و زمان خود را برای کلنجار رفتن با سوالات سخت و حل نشدنی هدر نمی‌دهید.

به طور کلی، تکنیک زمان‌ های نقصانی به این معنا است که؛ شما در مواجه با هر سوال ابتدا با استفاده از یک روخوانی سریع متوجه می‌شوید سطح سوال چگونه است. بعد تصمیم می‌گیرید که از آن عبور کنید یا به حل آن بپردازید. با این روش در انتهای آزمون شما تایم زیادی برای مرور و حتی حل سوالات سخت‌تر دارید.

در این تکنیک استفاده علامت گذاری و تمرین بسیار مهم است که در قسمت‌های بعد توضیحات کامل این روش را به شما می‌دهیم.

زمان های نقصانی

مراحل استفاده از تکنیک زمان های نقصانی

در گام نخست و پس از آشنایی با مفهوم این تکنیک؛ لازم است شما با روش‌ها و مراحل انجام آن آشنا شوید، تا بتوانید آن را به درستی انجام دهید و نتیجه دلخواه خود را کسب کنید.این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. اولین مرحله تقسیم زمان برای هر درس است. این امر بدین معناست که شما تصمیم بگیرید که برای هر درسی چند دقیقه وقت لازم دارید.
  2. مرحله دوم این است که با شروع آزمون سوالات ساده‌تر را تشخیص دهید و به سراغ سوالاتی که در حل آن‌ها مهارت بیشتری دارید بروید. این امر نه تنها باعث افزایش سرعت شما می‌شود بلکه در اعتماد به نفس و روحیه شما موثر است.
  3. به یاد داشته باشید که لازم است سوالات دشوار را رد کنید و به سرعت از آن‌ها عبور کنید. با انجام این کار ذهن شما آرام‌تر خواهد ماند و از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود.
  4. از مهم‌ترین روش‌های این تکنیک استفاده از علامت‌گذاری است. یعنی اگر سوالی برای شما مبهم است یا پاسخ آن را فراموش کرده‌اید؛ با گذاشتن علامتی در کنار آن موقتا از آن عبور کنید و در انتها به آن بازگردید و آن را دقیق‌تر بررسی کنید.
  5. لازم است تمرین مداوم داشته باشید و در تمام آزمون‌های آزمایشی خود این تکنیک را پیاده کنید. این کار باعث می‌شود شما یاد بگیرید به سادگی سوالات آسان را از سوالات پیچیده جدا کنید و در انجام این تکنیک ماهر شوید.
  6. فراموش نکنید که سوالات را به دقت بخوانید و به جزئیات سوالات دقت کنید. همچنین مطمئن شوید درک درستی از سوال پیدا کرده‌اید و دقیقا می‌دانید سوال از شما چه می‌خواهد.

با تمرین و تکرار این روش بعد از مدتی می‌توانید بهبود نتیجه را در نتایج خود مشاهده کنید.

برای مشاهده تکنیک های تندخوانی کنکور کلیک کنید.

مزایای تکنیک زمان های نقصانی

چرا باید از تکنیک زمان های نقصانی استفاده کنیم و استفاده از آن چه فوایدی برای ما دارد؟ تا همین‌جا تا حدودی با برخی از فواید این روش آشنا شدید ولی با هم به دیگر مزایای این روش می‌پردازیم.

  • اگر بدانید برای هر سوال چقدر وقت لازم است زمان خود را بهتر مدیریت خواهید کرد و با مشکل زمان روبرو نمی‌شوید.
  • اگر برای آزمون خود روش و برنامه داشته باشید؛ استرس شما کاهش خواهد یافت.
  • این روش باعث افزایش دقت و تمرکز در شما می‌شود.
  • از دیگر فواید این روش که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم می‌توانیم به افزایش سرعت عمل شما در آزمون‌ها اشاره کنیم.
  • شما در مدت کمی با بهبود نتایج خود روبرو خواهید شد.
  • سرعت بالا و توانایی حل سوالات در این روش اعتماد بنفس شما را افزایش می‌دهد.
  • صرف نکردن انرژی بر روی سوالات سخت انرژی شما را تا پایان آزمون حفظ می‌کند و شما احساس خستگی نخواهید کرد.
  • این روش باعث کاهش اشتباهات و خطاهای شما در آزمون می‌شود.
  • تقویت مهارت‌های مدیریت زمان و مهارت‌های تصمیم‌گیری در لحظه از دیگر مزایای این روش است که در زندگی عادی شما نیز اثر گذار خواهد بود.

در نتیجه؛ استفاده از تکنیک زمان‌های نقصانی یک روش موثر برای بهبود عملکرد شما در آزمون است.

مزایای تکنیک زمان های نقصانی

معایب تکنیک زمان‌ های نقصانی

هر تکنیک و روشی در صورت اشتباه و خطا در اجرای آن می‌تواند مشکلاتی را رقم بزند. این تکنیک اگر اصولی انجام نشود، ممک است به پروسه آزمون شما لطمه وارد کند. با دقت به نکات زیر، سعی کنید جلو بروز این مشکل را بگیرید.

  • ممکن است شما در محاسبه زمان و برنامه ریزی برای آن دچار خطا و اشتباه شوید.
  • اگر شما از زمان برنامه ریزی شده خود عقب بمانید ممکن است دچار استرس و فشار شوید و تمرکز خود را از دست بدهید.
  • محدود کردن زمان می‌تواند برای شما خطاهای محاسباتی ایجاد کند.
  • ممکن است به دنبال حل سریع سوالات باشید و اطلاعات عمیق‌تر را نادیده بگیرید یا در تشخیص سوالات ساده از پیچیده با خطا مواجه شوید و امتیاز سوالات ساده را از دست بدهید.

معایب تکنیک زمان های نقصانی

تمرین و تکرار در اجرا تکنیک راه پیشگیری از این خطاها است. شما باید بدانید به چه نکاتی توجه کنید تا از بروز این خطاها جلوگیری کنید.

نکات مهم در تکنیک زمان های نقصانی

برای بهتر نتیجه دادن این تکنیک نکات زیر را با دقت بخوانید و بر آن‌ها مسلط شوید. به برخی از این نکات پیش‌تر اشاره کردیم اما به مرور سریع آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

  • تمرین این تکنیک در آزمون‌های آزمایشی امری حیاتی است.
  • در ابتدای آزمون تمامی سوالات را به سرعت مرور کنید تا متوجه سطح عمومی سوالات شوید.
  • در تخمین زمان مورد نیاز برای هر بخش یا درس دقت کنید.
  • با استفاده از ساعت مچی از زمان خود مراقبت کنید و مدام ساعت را چک کنید.
  • سریع‌ترین روش‌ها را برای حل سوالات استفاده کنید.
  • اگر برای سوالی زمان صرف کردید و در نهایت موفق به حل آن نشدید؛ روحیه خود را از دست ندهید و با اعتماد بنفس به آزمون ادامه دهید.
  • مرور نهایی را فراموش نکنید تا از پاسخ درست سوالات ساده مطمئن شوید و به شما حس اطمینان خاطر دست دهد.

این نکات مهم را در فراموش نکنید و با دقت از تکنیک زمان های نقصانی استفاده کنید تا بهترین نتیجه نصیب شما شود به ویژه آزمون‌های سازمان سنجش با این روش می‌توانید عملکرد خود را بهبود بخشید.

نکات تکنیک زمان های نقصانی

خلاصه مقاله تکنیک زمان های نقصانی

تکنیک زمان های نقصانی را به عنوان یک روش موثر برای مدیریت زمان و نحوه حل سوالات در آزمون بررسی کردیم. در ابتدا به مفهوم و اهمیت تکنیک زمان های نقصانی پرداختیم و به این موضوع اشاره کردیم که در اجرای این روش لازم است از سوالات پیچیده و سخت به سرعت عبور کنیم و زمان خود را برای سوالات ساده‌تر بگذاریم.

فراموش نکنید که اگر برای سوالی زمان گذاشتید و به پاسخ نرسیدید خود را سرزنش نکنید تا تمرکز خود را از دست ندهید. همچنین از خطاهای احتمالی مانند اشتباه در محاسبه زمان و  خطاهای محاسباتی و دقت نکردن به جزئیات برای افزایش سرعت بپرهیزید.

در کل شما با استفاده از تکنیک زمان های نقصانی در کوتاه مدت متوجه بهبود در نتایج و عملکرد خود خواهید شد و بر این تکنیک تسلط لازم را پیدا خواهید کرد. امیدواریم این روش یک روش موثر و خوب برای شما باشد و در بهبود عملکرد شما موثر باشد.

برای دانلود PDF مقاله تکنیک زمان های نقصانی کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

تکنیک زمان‌های نقصانی چیست؟

تکنیک زمان‌های نقصانی یک روش موثر برای مدیریت زمان در آزمون‌هاست که با تخصیص زمان محدود به هر سوال و انجام سوالات ساده به سرعت، به شما کمک می‌کند تا از زمان خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

استفاده از تکنیک زمان های نقصانی چه فوایدی دارد؟

استفاده از این تکنیک منجر به افزایش سرعت عمل، افزایش دقت، و کاهش استرس زمانی در حین آزمون می‌شود.

 چه نکاتی باید در استفاده از تکنیک زمان های نقصانی در نظر گرفت؟

تمرین پیش از آزمون، انعطاف‌پذیری در استفاده از روش، و مراقبت از زمان از جمله نکاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا