ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان 1403 + زمان، شرایط پایه ها


ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان برای دانش‌آموزانی مناسب است که بعد از انتخاب رشته، متوجه می‌شوند به رشته خود علاقه ندارند. هم دانش‌آموزان پایه دهم می‌توانند برای تغییر رشته به یازدهم اقدام کنند و هم دانش‌آموزان پایه یازدهم، می‌توانند به پایه دوازدهم تغییر رشته دهند. بااین‌حال، این تغییر رشته شرایط خاصی دارد که مهم‌ترین آن قبولی در آزمون است.

انتخاب رشته می‌تواند تاثیر به‌سزایی در آینده فرد بگذارد. به همین دلیل دانش‌آموزان باید تمام تلاش خود را به‌کاربگیرند تا بدون تحت تاثیر قرار گرفتن، انتخاب رشته کنند. بااین‌حال، اگر برخی از دانش‌آموزان بعد از گذراندن یک یا دو سال از سال تحصیلی متوسطه دوم، متوجه شدند که به رشته خود علاقه‌ای ندارند، می‌تواند با مطالعه دروس رشته مقصد و شرکت در آزمون، تغییر رشته دهند.

مراحل تغییر رشته و ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان

دانش‌آموزان پایه دهم می‌توانند بعد از گذراندن یک سال تحصیلی، تغییر رشته بدهند. بااین‌حال، تغییر رشته و ثبت نام در آزمون در این مقطع نیاز به طی مراحل خاصی دارد. از این رو در این قسمت، مهمترین کارهایی که باید برای ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان در مقطع دهم یازدهم انجام دهید را به ترتیب شرح خواهیم داد.

  • اقدام برای تغییر رشته از 15 روز قبل از امتحانات خرداد یا شهریور: شما باید حداقل 15 روز قبل از شروع امتحانات نهایی در خرداد یا شهریور ماه، برای تغییر رشته تصمیم خود را نهایی کنید. در همان زمان، باید برای تغییر رشته دبیرستان و ثبت نام در آزمون آن اقدام کنید.
  • تکمیل فرم شماره الف در سایت سناد: در قدم بعدی، هم دانش‌آموز و هم والدین ایشان باید فرم مربوط به تغییر رشته را در سایت سناد تکمیل کرده و امضا و اثر انگشت خود را نیز وارد نمایند. سپس آن را به مدرسه ارائه دهند.
  • تایید و امضای فرم الف توسط مشاور مدرسه (در صورت عدم حضور مشاور، مدیر نیز می‌تواند این کار را انجام دهد.)
  • تایید این مرحله از طریق آموزش و پرورش منطقه
  • معرفی برای شرکت در ثبت نام امتحان تغییر رشته
  • دادن امتحان در مدرسه یا واحد مورد نظر
  • دریافت نمره قبولی و ورود به رشته جدید

مراحل تغییر رشته و ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان

زمان آزمون تغییر رشته 1403

تاکنون متوجه شده‌اید که زمان آزمون تغییر رشته در هنرستان و دبیرستان چه زمانی است. همان طور که گفتیم، دانش‌آموزان باید 15 روز قبل از شروع امتحانات، برای ثبت نام آزمون تغییر رشته اقدام کنند. در نتیجه، زمان این آزمون در خرداد ماه، هم‌زمان با سایر دانش‌آموزان رشته‌های نظری، معارف، فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش است.

در صورتی که برخی از دانش‌آموزان نتوانند نمره قبولی این امتحان را کسب کنند، جای هیچ نگرانی نیست؛ زیرا مجدد می‌توانند هم‌زمان با سایر دانش‌آموزان تجدید شده خرداد ماه، در رشته تحصیلی مورد نظر خود در شهریور ماه، بار دیگر در آزمون شرکت کنند.

شرایط ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان از دهم به یازدهم

دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم می‌توانند برای ثبت نام امتحان تغییر رشته اقدام کنند. البته آن‌ها باید در آزمون تغییر رشته دبیرستان شرکت و نمره قبولی را دریافت کرده باشند. در این قسمت، مهم‌ترین شرایط آزمون تغییر رشته دبیرستان از مقطع دهم به یازدهم را نام می‌بریم. به این ترتیب قبل از شرکت در این آزمون، مطمئن شوید که شرایط ذیل را داشته باشید.

  • دانش‌آموزانی که قصد تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم را دارند، باید در امتحاناتی که در نوبت خرداد یا شهریور از آن‌ها گرفته می‌شود، نمره قبولی بگیرند. این نمره قبولی باید بیشتر از 10 باشد.
  • در صورتی که در دروس مربوطه نمره قبولی را بگیرند، باید در آزمون‌های دیگری نیز شرکت کنند. برخی از این آزمون‌ها دروس مشابه در رشته قبلی آن‌ها را نیز شامل می‌شود.
  • ممکن است برخی از دروس موقع تغییر رشته، غیر قابل تطبیق باشند. این شرایط بیشتر برای دانش‌آموزان پیش می‌آید که قصد تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم را دارند. آن‌ها می‌توانند این دروس را از همان پایه یازدهم یا دوازدهم در ماه‌های خرداد یا شهریور بگذرانند.
  • این احتمال وجود دارد که کد درسی برخی از دروس رشته قبلی با دروس رشته جدید یکسان باشد. در این شرایط، نمره قبولی دروس قبلی به عنوان درس‌های گذرانده شده در نظر گرفته می‌شود.

شرایط ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان از یازدهم به دوازدهم

از طرف دیگر، ممکن است برخی از دانش‌آموزان با گذراندن دو سال تحصیلی و اتمام پایه یازدهم، تصمیم بگیرند که در رشته جدیدی تحصیل کنند. تغییر رشته برای این دانش‌آموزان از مقطع یازدهم به دوازدهم نیز نیاز به شرایط خاصی دارد. این شرایط عبارت‌ است از:

  • دانش‌آموزان پایه یازدهم در هر یک از رشته‌های تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی، امکان تغییر رشته را دارند.
  • برای ثبت نام امتحان تغییر رشته در این مقطع تحصیلی، درخواست دانش‌آموز باید حتما به تایید آموزش و پرورش رسیده باشد.
  • گفتیم که دانش‌آموزان برای تغییر رشته از مقطع یازدهم به دوازدهم، باید نمره قبولی در سال تحصیلی پیشین را دریافت کرده باشند.
  • دانش‌آموزان در صورت ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان و عدم موفقیت در کسب نمره قبولی در خرداد ماه، امکان شرکت مجدد در شهریور ماه را نیز خواهند داشت.
  • امکان تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم فقط برای دانش آموزان یکی از رشته‌های نظری وجود دارد. این بدان معنی است که دانش‌آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، امکان تغییر رشته را ندارند.

شرایط ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان از یازدهم به دوازدهم

دروس آزمون تغییر رشته در دبیرستان

دروس امتحان تغییر رشته برای دانش‌آموزانی است که قصد تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم و یازدهم به دوازدهم را دارند. این دروس در رشته مقصد ارائه شده و نمره قبولی برای هر دروس در امتحانات خرداد و شهریور ماه، نمره 10 است. در ادامه لیست دروس تغییر رشته نظری و هنرستان را در جدول آورده‌ایم:

دروس تغییر رشته دهم به یازدهم
از ریاضی، معارف، انسانی، کار و دانش و فنی‌وحرفه‌ای به رشته تجربی از انسانی، معارف، تجربی، ریاضی و فنی‌و‌حرفه‌ای به رشته کار و دانش از تجربی، معارف، ریاضی، فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش به رشته انسانی
فیزیک 1

زیست 1

ریاضی 1

شیمی 1

تبصره: در صورتی که دانش‌آموز در فیزیک 1، ریاضی و شیمی 1 قبول شده باشد، تنها در آزمون زیست 1 باید شرکت کند.

الزامات محیط کار

 

تبصرف: در صورتی که دانش‌آموز از فنی‌وحرفه‌ای بخواهد به کار و دانش بیاید، در صورت قبول شدن در الزامات محیط آزمونی ندارد.

 

 

اقتصاد

منطق

علوم و فنون ادبی 1

جامعه شناسی 1

 

 

از انسانی، تجربی، ریاضی، فنی‌و‌حرفه‌ای و کار و دانش به رشته معارف اسلامی از انسانی، معارف، تجربی، معارف، فنی‌و‌حرفه‌ای و کار و دانش به رشته ریاضی از انسانی، معارف، تجربی، ریاضی، انسانی و کار و دانش به رشته فنی‌وحرفه‌ای
اصول عقاید 1

تاریخ 1(تخصصی)

عربی 1

علوم و معارف قرآنی 1

 

 

 

فیزیک 1

هندسه 1

ریاضی 1

شیمی 1

تبصره: دانش‌آموزانی که تجربی به ریاضی می‌خواهند در ثبت نام امتحان تغییر رشته شرکت کنند، در صورتی که شیمی و ریاضی 1 را قبول شده باشند، تنها باید در هندسه 1 و فیزیک 1 آزمون دهند.

 

دروس شایستگی فنی به صورت تحصصی

الزامات محیط کار

 

تبصره: دانش‌آموزانی که از کار و دانش به رشته فنی و حرفه‌ای می‌خواهند وارد شوند، فقط باید در آزمون شایستگی فنی به صورت تخصصی شرکت کنند.

 

 

دروس تغییر رشته یازدهم به دوازدهم
رشته دروس تغییر رشته
ادبیات و علوم انسانی جامعه شناسی 2، عربی 2، علوم و فنون ادبی 2، فلسفه 1
ریاضی هندسه 2، شیمی 2، حسابان 1، فیزیک 2
علوم و معارف اسلامی عربی 2، اصول عقاید 2، علوم و معارف قرآنی 2، تاریخ 2
تجربی ریاضی 2، شیمی 2، زیست 2، فیزیک 2

مشاوره آزمون تغییر رشته دبیرستان

اولین گام برای ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان، شناخت علایق، استعدادها، نقاط قوت و ضعف است. دانش‌آموزان باید با بررسی همه این موارد انتخاب رشته کنند. برای این کار می‌توانید از منابع مختلفی مانند دفترچه راهنمای انتخاب رشته استفاده کنید. پیش از هرگونه اقدامی، شرایط و ضوابط تغییر رشته را با شرایطی که در حال حاضر دارید، مقایسه کنید.

به عناون مثال، دروس و نمره مورد نیاز برای قبولی در هر رشته را پیگیری کرده و بعد در آزمون شرکت نمایید. بعد از اینکه برای تغییر رشته تصمیم گرفتید و شرایط آن را بررسی کردید، یک برنامه‌ریزی درسی مناسب برای مطالعه دروس آزمون تغییر رشته داشته باشید. از منابع کمک آموزشی مانند کتاب‌های تست، کمک درسی، نمونه سوالات سال‌های گذشته و مشاوره تغییر رشته استفاده کنید.

مشاوره آزمون تغییر رشته دبیرستان

خلاصه مقاله ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان

در این مقاله به طور کامل درباره نحوه ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان صحبت کردیم. به علاوه گفتیم که زمان آزمون تغییر رشته 15 روز قبل از شروع امتحانات؛ یعنی خرداد ماه است. دانش‌آموزان دبیرستان برای ثبت نام امتحان تغییر رشته در مقاطع دهم و یازدهم، باید نمره قبولی را کسب کنند که تنها از راه شناخت توانایی‌ها، برنامه‌ریزی، شناخت منابع آزمون تغییر رشته و تلاش است.

دانش‌آموزانی که می‌خواهند برای ثبت نام امتحان تغییر رشته خود را آماده کنند، بایستی علاوه بر مطالعه درسی و کمک درسی، کتاب‌های تست را خریداری کرده و با برنامه تمامی تست‌های آزمون سال‌های گذشته را حل کنند.

برای دانلود pdf مقاله ثبت نام آزمون تغییر رشته دبیرستان روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

نمره مورد نیاز برای قبولی در امتحان تغییر رشته چقدر است؟

برای هر دو پایه‌های دهم و یازدهم، دانش‌آموزانی که قصد تغییر رشته دارند باید نمره قبولی حداقل 10 را در دروس مورد نظر دریافت کنند.

زمان برگزاری امتحان تغییر رشته چه زمانی اعلام شده است؟

دانش‌آموزانی که قصد تغییر رشته در پایه‌های دهم و یازدهم را دارند، می‌توانند همزمان با سایر دانش‌آموزان رشته مورد نظر خود در خرداد ماه، امتحان بدهند.

همه دانش‌آموزان دبیرستانی امکان تغییر رشته را دارند؟

بله. دانش‌آموزانی مقطع دبیرستان امکان تغییر رشته به ریاضی، تجربی، انسانی و غیره را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا