ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد 1403 + مراحل و شرایط


دانشگاه آزاد امکان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد در ایران را فراهم کرده است. پس از ثبت نام داوطلبان در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، مدارک داوطلبان بررسی‌ شده‌ و در صورت تطابق با شرایط، می‌توانند در رشته و دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنند.

سایت ثبت نام بدون آزمون اتباع خارجی در دانشگاه آزاد، به آدرس الکترونیکی fstudent.iau.ir است. داوطلبان با آگاهی از زمان، شرایط و نحوه ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه آزاد می‌توانند به موقع نام‌نویسی خود را انجام دهند و در صورت قبولی برای شروع ترم آماده شوند.

محتوا پنهان
3 شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد 1403

زمان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد

مهلت ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد، دو بار در هر سال است. داوطلبان غیر ایرانی در هرسال برای ورود به دانشگاه آزاد می‌توانند در سایت fstudent.iau.ir ثبت نام خود را انجام دهند. همچنین متقاضیان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد باید در زمان مقرر مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند.

آخرین فرآیند ثبت نام بدون کنکور برای اتباع خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402 تا آذر ماه بوده است. در حال حاضر، زمان مشخصی از سوی دانشگاه آزاد برای ثبت نام اتباع خارجی اعلام نشده؛ اما این احتمال وجود دارد که نام‌نویسی داوطلبان غیرایرانی همانند سال گذشته در آذر ماه 1403 انجام شود. به محض اطلاع از زمان ثبت نام اتباع غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ دقیق آن در این مقاله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ثبت نام بدون آزمون اتباع خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع مختلف؛ اعم از کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و حرفه‌ای، امکان‌پذیر است. لیست رشته‌ها با شروع زمان نام‌نویسی در سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد fstudent.iau.ir بارگذاری می‌شود تا علاقه‌مندان بعد از بررسی رشته‌ها،ثبت نام خودرا انجام دهند.

زمان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد

ثبت نام بدون کنکور اتباع در دانشگاه آزاد

اطلاع از راهنمای ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور برای اتباع خارجی، الزامی است. متقاضیانی که تمایل به شرکت در ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی را دارند، باید با روند ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد در سایت معاونت بین‌الملل آشنا شوند تا از اشتباهات در این روند جلوگیری کنند.

داوطلبان برای ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی، ابتدا باید لیست رشته‌های بدون کنکور اتباع غیرایرانی دانشگاه آزاد را مطالعه کرده و با شرایط ثبت نام در سایت ثبت نام متقاضیان غیرایرانی دانشگاه آزاد fstudent.iau. ir آشنا شوند. همچنین باید از میزان شهریه مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اتباع خارجی که هیچ تفاوتی با شهریه داوطلبان ایرانی ندارد، مطلع گردند.

هر داوطلب برای ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد، ابتدا باید در این سایت حساب کاربری خود را ایجاد کند. سپس  آن نام کاربری و رمز عبور اختصاصی خود را دریافت نماید تا بتواند با استفاده از آن وارد صفحه شخصی خود شود. متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه مذکور، رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد علاقه خود را اولویت‌بندی کرده و وضعیت پرونده و قبولی یا عدم قبولی خود را از طریق پیگیری ثبت نام دانشگاه آزاد مشاهده کنند.

راهنمای تصویری ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد

متقاضیان غیرایرانی برای انجام فرآیند ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه آزاد، می‌بایست مراحل زیر را به ترتیب طی کنند:

☑️ ابتدا وارد سامانه مرکز دانشگاه آزاد اتباع خارجی به آدرس fstudent.iau.ir شوید.

صفحه اصلی سامانه دانشگاه آزاد ثبت نام اتباع خارجی بدون کنکور

☑️ سپس برای ایجاد حساب کاربری و انجام مراحل نام‌نویسی، روی گزینه “ثبت نام” کلیک کنید.

انتخاب گزینه ثبت نام برای ورود به سامانه سجاد

☑️ بعد از انجام مراحل قبل، به سامانه امور دانشجویان به نشانی saorg.ir منتقل می‌شوید.

صفحه اصلی سامانه جامع امور دانشجویان سجاد

☑️ گزینه سامانه امور دانشجویان (سجاد) را انتخاب کنید و گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید.

ثبت نام و ایجاد حساب کاربری برای تکمیل فرم نام نویسی دانشگاه آزاد

☑️ پس از ثبت نام می‌توانید از بخش “ورود” به سامانه دسترسی پیدا کنید و فرم نام‌نویسی را تکمیل نمایید.

شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد 1403

ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد، مشروط به احراز شرایط و رعایت قوانین مربوطه است. فرایند ثبت نام بدون آزمون اتباع خارجی در دانشگاه آزاد به شرایط عمومی و اختصاصی نیاز دارد تا تنها افرادی را پذیرش کنند که انگیزه لازم برای ورود به دانشگاه را داشته باشند.

متقاضیان قبل از اقدام به نام‌نویسی بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد، باید از این موارد آگاهی یابند تا در مراحل آتی با هیچگونه مانعی مواجه نشوند. هر متقاضی که تابعیت غیر ایرانی دارد، موظف است شرایط کلی و اختصاصی زیر را در  ثبت نام دانشگاه آزاد احراز نماید:

شرایط عمومی برای ثبت نام اتباع غیر ایرانی در دانشگاه آزاد

شرایط عمومی که تمامی داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه بایستی داشته باشند، عبارت است از:

❇️ داشتن تابعیت غیرایرانی جز اصلی‌ترین شرایط ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد است.

❇️ عدم وجود ممنوعیت قانونی برای حضور در جمهوری اسلامی ایران، با تاییدیه اداره کل امور مهاجرین وزارت اطلاعات.

❇️ نداشتن ممنوعیت قانونی برای ادامه تحصیل

❇️ اشخاصی که به منزله پناهنده سیاسی در ایران اقامت دارند، می‌توانند دفترچه پناهندگی سیاسی خود را به عنوان مدرک شناسایی معتبر غیر ایرانی ارائه دهند.

شرایط عمومی برای ثبت نام اتباع غیر ایرانی

شرایط اختصاصی برای اتباع غیر ایرانی در دانشگاه آزاد

همان‌طور که گفتیم، افرادی که تابعیت غیر ایرانی دارند، امکان ثبت نام در مقاطع متفاوت دانشگاه آزاد برای آنان فراهم شده است. بر همین اساس، دانشگاه آزاد اسلامی برای هریک از این مقاطع، شرایط خاصی را معین کرده که رعایت آن الزامی است.

برای آشنایی با این شرایط خاص و منحصربه‌فرد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، هر شرایط را براساس مقطع تحصیلی و رشته تقسیم‌بندی کرده‌ایم تا تنها واجدین شرایط برای نام‌نویسی اقدام کنند. در غیر این صورت، افرادی که بدون مطالعه شرایط مراحل نام‌نویسی را انجام دهند، نمی‌توانند بر شانس خود در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد حساب کنند.

شرایط خاص ثبت نام اتباع خارجی در مقطع کاردانی و کارشناسی رشته‌های غیر پزشکی

شرایط اختصاصی ثبت نام دانشجویان اتباع در سامانه سجاد برای مقطع کاردانی و کارشناسی رشته‌های غیر پزشکی، عبارت است از:

❇️ دارا بودن مدرک دیپلم معتبری که توسط مراجع ذیصلاح در کشور متبوع تایید‌ شده‌ باشد.

❇️ برای این داوطلبان شرط معدل خاصی در نظر گرفته‌ نشده‌ است و تنها معدل به عنوان معیاری برای انتخاب داوطلبان در رقابت با سایر اتباع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که در رشته‌های دیگر حداقل معدل برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد موجود است.

شرایط خاص ثبت نام اتباع خارجی در مقطع کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی

شرایط اختصاصی نام‌نویسی اتباع غیرایرانی در مقطع کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی، به شرح زیر است:

❇️ داشتن معدل دیپلم از 12 به بالا

❇️ دارا بودن مدرک دیپلم معتبر که توسط مراجع ذیصلاح در کشور مربوط تایید‌ شده‌ باشد.

شرایط خاص ثبت نام اتباع خارجی در مقطع کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی

شرایط خاص ثبت نام اتباع خارجی در مقطع کارشناسی ارشد

شرایطی که برای اتباع غیرایرانی در مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده، عبارت است از:

❇️ دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر که توسط مراجع ذیصلاح در کشور مربوط تایید‌ شده‌ باشد.

شرایط خاص ثبت نام اتباع خارجی در مقطع دکتری عمومی

شرایط اختصاصی که برای ثبت نام اتباع خارجی در مقطع دکتری عمومی در نظر گرفته شده، به شرح زیر است:

❇️ داشتن معدل دیپلم 14 به بالا

❇️ قبولی در مصاحبه علمی برای رشته‌های گروه پزشکی

شرایط اختصاصی برای ثبت نام افراد غیر ایرانی در دوره دکتری تخصصی

شرایط مشخص برای ثبت نام افراد غیر ایرانی در دوره دکتری تخصصی، به شرح زیر است:

❇️ الزام به داشتن مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر

❇️ موفقیت در انجام مصاحبه علمی و تخصصی با گروه آموزشی مربوط

✅ علاوه بر این، لزوم تسلط بر زبان فارسی یا ارائه مدرک تایید‌ شده‌ زبان فارسی از آزمون سامفا یا موسسات شناخته‌ شده‌ و مجاز، برای شرکت در تمامی دوره‌های تحصیلی، ضروری است. تمامی اسناد و مدارک ارائه‌ شده‌ باید به زبان فارسی یا انگلیسی باشند.

✅ همچنین، تمام اسناد تحصیلی و ریزنمرات متقاضیان غیر ایرانی باید از سوی وزارت امور خارجه کشور مبدا، وزارت آموزش عالی کشور مبدا و نمایندگی‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا، مهر و تایید شود.

✅ در صورتی که اسناد تحصیلی غیرایرانی فاقد مهرهای مذکور باشند، متقاضی می‌بایست در زمان ثبت نام  و انتخاب رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد، اسناد تحصیلی خود را به نمایندگی دیپلماتیک کشور خود در ایران و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جهت مهر و تایید ارسال کند و سپس به اداره کل جذب و پذیرش دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، تحویل دهد.

شرایط اختصاصی برای ثبت نام افراد غیر ایرانی در دوره دکتری تخصصی

لیست رشته‌های بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد 1403

هر داوطلب، باتوجه به مدرک تحصیلی و میزان علاقه، می‌تواند از فهرست رشته‌های بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد 1403، اولویت‌بندی کند. انتخاب رشته از مقطع کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای، دکتری تخصصی، کارشناسی ناپیوسته، کاردانی پیوسته و دکتری عمومی، قابل انجام است.

داوطلبان برای آگاهی از فهرست رشته‌های پذیرش، باید به وب‌سایت مربوطه مراجعه کرده و با کلیک بر روی آیکون فهرست رشته‌ها، مقطع تحصیلی مورد نظر و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایند. وب‌سایت ثبت نام دانشگاه آزاد برای متقاضیان غیر ایرانی، این فهرست را همراه با نام دانشگاه‌های پذیرنده، مقطع تحصیلی و نوع دوره (آزاد، ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد) ارائه داده است.

داوطلبانی که تمایل به پذیرش بدون آزمون در دانشگاه آزاد سال 1403 دارند، باید پس از انتشار اطلاعیه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد و طبق شیوه تعیین‌ شده‌ از سوی این سازمان، در زمان مقرر اقدام به ثبت نام نمایند.

رشته‌های ممنوعه در زمان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی

رشته‌های ممنوعه و غیر مجاز برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سراسری و آزاد بدون کنکور 1403 برای اتباع غیر ایرانی، وجود دارد. اتباع خارجی در انتخاب رشته‌های تحصیلی خود نیز با محدودیت‌هایی روبرو هستند و اجازه انتخاب رشته‌هایی که دارای شرایط خاص، رشته‌های دارای تعهد خدمت و نیز برخی از رشته‌ها که در جدول زیر بیان کرده‌ایم را ندارند.

به این ترتیب در زمان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد، نباید این رشته‌ها را انتخاب کنند. برای دریافت لیست کامل رشته‌های ممنوعه در سال جاری به اطلاعات مندرج در جدول زیر توجه نمایید.

رشته‌های ممنوعه در زمان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی

مهندسی کامپیوتر مخابرات هواپیما فیزیک ذرات بنیادی مهندسی تعمیر و نگهداری مهندسی هوا فضا
مراقبت پرواز فیزیک مولکولی (پلاسما) مهندسی ایمنی مهندسی فناوری ماهواره مهندسی پلاسما
فیزیک هسته‌ای فناوری اطلاعات IT الکترونیک هواپیمایی فیزیک اتمی تعمیر و نگهداری هواپیما

رشته‌های ممنوعه در زمان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی

اخبار پیرامون ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد

📢 مقررات و ضوابط مرتبط با دانشجویان خارجی گروه غیرپزشکی که در زمان تحصیل

در مورد فارغ‌التحصیلان خارجی که دانشنامه خود را از موسسه تحصیلی دریافت کرده و پس از آن تابعیت ایرانی را اخذ نموده‌اند، امکان صدور دانشنامه دوم با مشخصات تابعیت جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و تنها تغییر تابعیت در پرونده تحصیلی این فارغ‌التحصیلان ثبت می‌گردد.

در مورد فارغ‌التحصیلان خارجی که دوره تحصیلی خود را با هویت مدارک گذرنامه خارجی به پایان رسانده و قبل از دریافت مدرک تحصیلی خود به تابعیت ایران درآمده‌اند، صدور مدرک تحصیلی با مشخصات هویتی و تابعیت جمهوری اسلامی ایران بلامانع است و با توجه به کسب تابعیت ایرانی پس از اتمام تحصیل، مشمول آموزش بدون پرداخت شهریه نیز نخواهند بود.

در مورد فارغ‌التحصیلانی که دوره تحصیلی خود را با مدارک هویتی گذرنامه خارجی آغاز نموده و در طول دوره تحصیل و قبل از پایان تحصیل خود، تابعیت جمهوری اسلامی ایران را کسب نموده‌اند، مدرک تحصیلی بر اساس مشخصات هویتی و تابعیت جمهوری اسلامی ایران صادر خواهد شد و از زمان کسب تابعیت ایرانی به مانند سایر فارغ‌التحصیلان ایرانی، مشمول قوانین و مقررات آموزش بدون پرداخت شهریه خواهند بود.

خلاصه مطلب ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد

در صورتی که ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد را داشته باشید، برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود مجاز هستید. ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد مشمول ضوابط خاص بوده و برای برخی از رشته‌ها با محدودیت‌هایی روبرو است که به صورت دوره‌ای از طریق دفترچه راهنمای پذیرش، به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

توجه داشته باشید که نقض ضوابط تعیین‌شده برای هر رشته می‌تواند منجر به محرومیت از تحصیل فرد پذیرفته‌ شده گردد. دانشگاه آزاد اسلامی هر ساله امکان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد را در مقاطع تحصیلی مختلف از جمله کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری عمومی و دکتری تخصصی مهیا می‌سازد.

این دسته از متقاضیان برای آگاهی از شرایط پذیرش در این دانشگاه در سال 1403 می‌توانند به وب‌سایت fstudent.iau.ir مراجعه نموده و اقدام به ثبت نام خود نمایند.

برای دانلود pdf مقاله ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد روی لینک کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

تحصیل در دانشگاه آزاد برای اتباع خارجی به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است؟

خیر، بر اساس مطالب ذکر‌ شده‌ در مقاله، اتباع برای تحصیل در دانشگاه آزاد باید به زبان فارسی تسلط داشته باشند.

اتباع خارجی می‌توانند بدون کنکور در دانشگاه آزاد ثبت نام کنند؟

بله، کلیه اتباعی که مدرک تحصیلی آن‌ها توسط وزارت علوم و تحقیقات ایران تایید‌ شده‌ باشد، می‌توانند ثبت نام کنند.

 ثبت نام اتباع خارجی بدون کنکور دانشگاه آزاد در کدام سایت انجام می‌شود؟

سامانه ثبت نام اتباع خارجی بدون کنکور در دانشگاه آزاد اسلامی fstudent.iau.ir است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا