ثبت نام دوره بهیاری 1402-1403 + شرایط، هزینه و اعتبار


ثبت نام کمک بهیاری در سایت نظام پرستاری انجام می‌شود. افرادی که مایل به ثبت نام دوره بهیاری هستند، باید از اطلاعیه‌های زمان نام نویسی اطلاع داشته باشند. این دوره جهت جذب بهیاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نیز کمک به کادر درمان هر ساله تحت نظارت وزارت بهداشت با کمک جهاد دانشگاهی، مراکز درمانی و هلال احمر برگزار می‌شود. افرادی که علاقمند به فعالیت در درمانگاه و بیمارستان‌ها هستند، این امکان را دارند که با گذراندن دوره بهیاری و دریافت کردن گواهی معتبر در سیستم درمانی مشغول به فعالیت شوند.

بهیاری یکی از مشاغل مهم مراکز درمانی و بیمارستان‌ها است و هر سال افراد زیادی تمایل به اشتغال در این حرفه را دارند. بهیار یا کمک پرستار فردی است که در مراکز درمانی زیر نظر پرستار در امر درمان و مراقبت بیماران مشارکت دارد. علاقمندان ابتدا باید در آزمون این دوره‌ شرکت کرده و پس از قبولی در آن فعالیت خود را آغاز نمایند. ثبت نام این دوره در مراکز مختلفی مانند جهاد دانشگاهی و هلال احمر انجام می‌شود. داوطلبان می‌توانند برای اطلاعات از شرایط شرکت در دوره به این مراکز مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهند.

ثبت نام کمک بهیاری در سایت نظام پرستاری

👈ثبت نام دوره بهیاری یا دوره کمک پرستاری از طریق ثبت نام در دوره‌های جهاد دانشگاهی مراکز درمانی و هلال احمر امکان‌پذیر است. جهاد دانشگاهی هر ساله این دوره‌ها را برگزار می‌کند و از طریق ابلاغیه‌، هزینه نام نویسی و جزئیات طول دوره را مشخص می‌نماید.

👈دوره‌های کمک پرستاری ۴ ماه است و هزینه ثبت نام از ابتدا از اشخاص دریافت می‌شود. شهریه ثبت نام دوره بهیاری در آخرین دوره آن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که در دوره جدید هزینه آن افزایش خواهد داشت. امکان پرداخت شهریه نیز به صورت اقساط برای متقاضیانی که توان پرداخت هزینه دوره را به صورت یکجا ندارند، فراهم می‌باشد.

👈جمعیت هلال احمر کشور هم برگزار کننده دوره‌های بهیاری است. اما دوره‌های این سازمان زمان مشخصی برای برگزاری ندارد و متقاضیان لازم است که از طریق سایت این سازمان پیگیر زمان برگزاری دوره بهیاری باشند. سازمان هلال احمر در سال ۹۴ یک دوره کمک پرستاری را برگزار کرد، اما در ۶ سال گذشته فراخوان جذب جدید هنوز ارائه نشده است.

👈جذب بهیاران در مراکز درمانی به شکل برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری است. نام نویسی در دوره‌های آموزش بهیاری در مراکز درمانی از طریق سایت بیمارستان‌ها یا همان مراکز درمانی انجام می‌شود. از مزیت‌های مهم ثبت نام در این دوره‌ها این است که متقاضی در پایان دوره در همان مرکز استخدام می‌شود و به فعالیت می‌پردازد و نگرانی بابت پیدا کردن شغل نخواهد داشت.

👈هر ساله با توجه به نیاز بیمارستان‌ها، درمانگاه و مراکز بهداشتی و درمانی فراخوان جدید برای جذب بهیاران منتشر می‌شود و افراد می‌توانند در بازه زمانی مختلف که از طریق وزارت بهداشت درمان آموزش کشور اعلام می‌گردد، با توجه به تعداد تقاضا و میزان کمبود نیروی بهیار در جهاد دانشگاهی، جمعیت هلال احمر و دیگر مراکز در این دوره‌ها شرکت کنند.

👈سهمیه بهیاری فقط برای آزمون گروه تجربی و پذیرش در رشته پرطرفدار پرستاری در نظر گرفته شده است. بهره‌مندی از این سهمیه مانند دیگر سهمیه کنکور سراسری دارای شرایط و ضوابط خاصی است که از آن جمله می‌توان به سابقه کار مرتبط اشاره کرد.

برای اطلاع از سهمیه های کنکور ارشد وزارت بهداشت وارد لینک شوید.

ثبت نام کمک بهیاری در سایت نظام پرستاری

شرایط ثبت نام دوره بهیاری 1402-1403

👈شرایط شرکت در دوره کمک پرستاری یا دوره بهیاری بسیار آسان است و همه افرادی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه در رشته‌های فنی حرفه‌ای کار دانش و رشته‌های نظری هستند، این امکان را دارند که در دوره بهیاری یا کمک پرستاری شرکت نمایند.

نحوه ثبت نام دوره بهیاری 1402-1403

👈فرایند ثبت نام کمک بهیاری در سایت نظام پرستاری در همه مراکز با یکدیگر متفاوت است. برای ثبت نام مراکز آموزشی آزاد مانند درمانگاه و بیمارستان‌ها افراد باید از طریق سایت مرکز درمانی مراحلی را انجام دهند. جمعیت هلال احمر هم از طریق فراخوان‌های جذب بهیاران که از طریق سایت خود منتشر می‌کند، مراحل ثبت نام در دوره را تعیین خواهد کرد.

👈این سازمان از ۶ سال گذشته هنوز دوره‌ای برگزار نکرده است. برای اطلاع از ثبت نام کمک بهیاری در سایت نظام پرستاری هلال احمر داوطلبان فرد فقط از طریق سایت هلال احمر پیگیری کنند. ثبت نام دوره بهیاری جهاد دانشگاهی نیز در سایت نظام پرستاری به آدرس komakparastari.ir انجام می‌شود و افراد می‌توانند با پرداخت شهریه حدود ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان که در دوره قبل بوده است، اسم نویسی خود را انجام دهند.

👈پس از مراجعه به سایت komakparastari.ir و تکمیل اطلاعات افراد باید مبلغ ۵۰ هزار تومان را برای ثبت نام در دوره و بررسی مدارک و مصاحبه پرداخت کنند تا ثبت نام آنها قطعی شود. حدوداً سه روز پیش از پیش، ثبت نام اولیه در سامانه مذکور، پیامکی با محتوای کد رهگیری برای افراد ارسال می‌شود که این کد تأیید کننده اسم نویسی افراد است. در ادامه راهنمای تصویری ثبت نام در دوره ارائه شده است.

✔️ابتدا باید عبارت سایت دوره کمک پرستاری به نشانی komakparastari.ir را در مرورگر جستجو کنید. زمانی که وارد سامانه شدید بر روی گزینه “شروع ثبت نام” کلیک نمایید.

گام اول ثبت نام دوره بهیاری

✔️شرایط ثبت نام دوره بهیاری را مطالعه کرده و با انتخاب گزینه شروع ثبت نام در انتهای صفحه موافقت خود را با شرایط اعلام کنید.

گام دوم ثبت نام دوره بهیاری

✔️پس از طی کردن مراحل قبل می‌توانید با تکمیل اطلاعات خود می‌توانید وارد مرحله بعد شوید .پس از پیش ثبت نام در سایت نظام پرستاری اطلاعات شما بررسی می‌شود و پیامک کد رهگیری حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از ثبت نام برای شما ارسال می‌شود.

گام سوم ثبت نام دوره بهیاری

👈داوطلبان باید این کد رهگیری وارد سایت شوند و از قسمت رهگیری فرایند نام نویسی خود را تأیید نهایی کنند. پس از تأیید شدن مراحل ثبت نام از سوی سامانه نظام پرستاری وضعیت پذیرش وی به صورت “پذیرفته شده در حال بررسی” یا “رد شده” قابل مشاهده می‌باشد.

👈واحدهایی که برگزار کننده دوره بهیاری هستند باید از طریق تماس تلفنی جزئیات زمان مراجعه حضوری و ارائه مدارک برای ثبت نام را اطلاع دهند.

جهت بررسی شرایط استخدام وزارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با اعتبار و طول دوره بهیاری

👈متقاضیان دوره بهیاری پس از طی کردن سه دوره با موفقیت می‌توانند گواهی معتبر به بهیاری را از وزارت بهداشت دریافت کنند و زیر نظر پرستاران در بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند. دوره بهیاری شامل موارد زیر است:

👈ثبت نام کمک بهیاری در سایت نظام پرستاری شامل دو بخش تئوری عملی و کارآموزی است که بخش تئوری و عملی ۳۰۰ ساعت در طول دو ماه و نیم و بخش کارآموزی شامل ۱۰۸۰ ساعت در طول ۹ ماه به صورت عملی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود. دو هفته پایانی دوره نیز برای آمادگی فراگیران جهت شرکت در آزمون نهایی مد نظر قرار داده می‌شود.

👈افرادی که به هر دلیلی امکان تحصیل در رشته پرستاری نداشته باشند، می‌توانند در فضای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به عنوان کمک پرستار و شرکت در دوره‌های آموزش بهیاری آینده شغلی خود را تضمین کنند.

👈به دلیل نیاز بیمارستان‌های کشور به نیروی کمک به پرستاری یا بهیار، آینده شغلی بهیاری در ایران تضمین شده است. مدرک بهیاری یک مدرک بسیار معتبر است که از سوی وزارت بهداشت تأیید می‌شود و به اشخاصی که این دوره را گذرانده است، تعلق می‌گیرد.

👈با این مدرک می‌توانید در برخی از مراکز درمانی که نیاز به بهار دارند استخدام شوید. درآمد بهیار در ایران در مراکز درمانی مختلف متفاوت است و تا مبلغ ۶ میلیون تومان در ماه نیز خواهد رسید. رشته پرستاری به دلیل داشتن بازار کار مناسب یکی از رشته‌های پرطرفدار پزشکی بدل شده است. افرادی که مایلند در به عنوان پرستار شروع به کار کنند، باید در رشته‌های مرتبط پرستاری در مقطع تحصیلات تکمیلی فارغ التحصیل شده باشند.

آشنایی با اعتبار و طول دوره بهیاری

ثبت نام دوره بهیاری با مدرک دیپلم

👈بهیاران پس از گذراندن دوره در کادر درمان علوم پزشکی، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مشغول  خواهند شد و وظیفه اصلی آنها کمک به بیماران و ارائه خدمات پزشکی زیر نظر پرستاران است. از آنجا که رشته‌های علوم پزشکی مانند پرستاری از رشته‌های پر تقاضای کنکور هستند، قبولی در این رشته بسیار سخت است.

👈بنابراین افرادی که نتوانستند به عنوان پرستار از دانشگاه اخذ پذیرش بگیرند، وزارت بهداشت برای تأمین نیروهای مورد نظر خود در بیمارستان‌ها مجوز ثبت نام کمک بهیاری در سایت نظام پرستاری را به وسیله جهاد دانشگاهی و مراکز هلال احمر تسهیل کرده است. علاقمندان به شغل پرستاری می‌توانند با گذراندن و ثبت نام دوره بهیاری و کارآموزی مدرک خود را دریافت کنند و مشغول به فعالیت شوند.

👈برای عنوان شغلی بهیاری داوطلبان می‌توان به دو روش در بیمارستان مشغول به کار شوند. افرادی که دیپلم خود را دریافت کرده‌اند، می‌توانند در این مراکز زیر نظر وزارت بهداشت، برای شرکت در دوره‌های آموزشی و دریافت مدرک معتبر اقدام کنند.

👈افرادی که هنوز مدرک دیپلم خود را دریافت نکرده‌اند و تحصیلات مقطع متوسط دوم خود را آغاز نکرده‌اند، این امکان را دارند که از طریق هنرستان‌های بهیاری که زیر نظارت وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تأسیس شده‌اند، اقدام به انتخاب رشته بهداری کرده و پس از گذراندن دروس عمومی و اختصاصی گواهی دیپلم بهیاری خود را از آموزش و پرورش دریافت نمایند.

برای مشاهده همه چیز درباره امریه پرستاری وارد لینک شوید.

نحوه بررسی وضعیت فراگیر و بهیاری در سایت کمک پرستاری

👈برخی این سؤال را دارند که بررسی وضعیت فراگیر در سایت کمک پرستاری به چه شکل انجام می‌شود؟ باید بگوییم که پس از تأیید داوطلب، کاربران می‌توانند از طریق سایت دوره کمک پرستاری وضعیت فراگیر را در حال بررسی تأیید شده یا رد شده را مشاهده کنند.

👈پس از مشاهده وضعیت داوطلب در سایت کمک پرستاری جهاد دانشگاهی افراد واحد باید با داوطلبان تأیید شده تماس بگیرند تا به صورت حضوری مراجعه کنند و مدارک خود را برای انجام مراحل بعدی و صدور کارت شناسایی تحویل دهند. مدارک لازم شامل موارد زیر می‌باشد:

✔️ارائه اصل و کپی گواهینامه دیپلم

✔️ ارائه 3 قطعه عکس 4*3

✔️ارائه کردن اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

✔️ارائه چک بانکی و یا سفته به مبلغ 24.000.000 ریال

نحوه بررسی وضعیت فراگیر و بهیاری در سایت کمک پرستاری

خلاصه مطالب

ثبت نام دوره بهیاری از طریق سایت نظام پرستاری جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد. این آزمون حداقل ۳ تا ۴ بار در سال برگزار می‌شود، اما زمان ثبت نام مشخصی ندارد. در سال‌های قبل نیز مراکز درمانی و هلال احمر نیز این آزمون را برگزار می‌کردند. اما افراد برای ثبت نام دوره بهیاری در سال 1402 باید از طریق سایت کمک پرستاری به آدرس komakparastari.ir اقدام کنند.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص شرایط و شهریه ثبت نام کمک بهیاری در سایت نظام پرستاری در اختیارتان قرار دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سؤال می‌توانید با همکاران ما در آکادمی ایران تأثیر در ارتباط باشید تا به سؤالات شما غزیزان در اسرع وقت پاسخ دهند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

زمان ثبت نام دوره بهیاری چه تاریخی است؟

این دور سه تا چهار بار در سال برگزار می‌شود اما زمان مشخصی برای برگزاری آن وجود ندارد.

سایت ثبت نام دوره بهیاری چیست؟

ثبت نام دوره‌های کمک پرستاری یا بهیاری از طریق سامانه komakparastari.ir انجام می‌شود و افراد می‌توانند تا قبل از اتمام مهلت ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.

میزان شهریه دوره بهیاری چقدر است؟

مبلغ شهریه این دوره به میزان 3،650،000 تومان است که به صورت اقساط نیز قابل پرداخت می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا