ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی 1402


در این مطلب در مورد ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی صحبت خواهیم کرد ولی قبل از آن خوب است بدانید در سال ۱۳۷۱ دانشگاه عالی دفاع ملی زیر نظر دانشگاه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را برای اولین بار آغاز کرد. این دانشگاه فقط در مقطع دکترا اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند و برای تربیت و مدیریت مسئولان و افسران ارشد تاسیس شده است.

این دانشگاه به صورت نیمه متمرکز بوده و پس از شرکت در آزمون کتبی داوطلبانی که پذیرفته شده‌‌اند برای مصاحبه دعوت می‌شوند. این دانشگاه امروزه دارای سه دانشکده می‌باشد که شامل دانشکده مدیریت راهبردی، دانشکده دفاع ملی و دانشکده امنیت ملی است.

در حال حاضر ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی فقط از بین آقایان انجام شده و شرایطی برای پذیرش بانوان در شرایط فعلی ندارد.

برای پذیرفته شدن در این دانشگاه نیاز است دو مرحله آزمون را بگذرانید. در مرحله اول شرکت کنندگان به صورت کتبی امتحان می دهند و اگر حد نصاب نمره برای قبولی در مصاحبه را به دست آوردند در مرحله دوم جهت مصاحبه شفاهی از آن ها دعوت به عمل می آید. 

اهداف ایجاد دانشگاه عالی دفاع ملی

اهداف ایجاد دانشگاه عالی دفاع ملی

👈تاسیس دانشگاه دفاع ملی اهداف فراوانی داشته است که به توضیح برخی از مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ پردازیم:

✔ در مرحله اول آموزش مدیران نظامی و فرماندهان برای آماده کردن بیشتر آن ها برای دفاع و امنیت ملی از مهم ترین و اصلی ترین اهداف تاسیس این دانشگاه به حساب می‌ آید.

علاوه بر این ارتقای عملی دانشجویان در زمینه مدیریت راهبردی و توان پژوهشی آن ها را می توانیم از دیگر عوامل مهم و قابل ذکری نام ببریم که این دانشگاه برای تحقق آن ها تاسیس گردیده است.

✔ انجام پژوهش های مهم در مورد امور دفاعی و امنیت کشور و یا حتی مطالعه عناصر قدرت ملی و ربط آن ها با قدرت نظامی از دیگر عواملی شناخته می‌ شود که این دانشکده ها برای مطالعه آن ها ایجاد شده اند.

✔ مشاوره دادن در مورد امور دفاعی و امنیت ملی کشور به دستگاه‌‌های غیر نظامی یا نیروهای مسلح و افراد نظامی در صورت درخواست آن ها

✔ بررسی توانایی ها و ارزیابی علمی دانشجویان و کارآموزان نیروی مسلح که برای دیدن دوره و آموزش های نظامی به کشورهای مختلف اعزام شدند.

✔ چاپ و انتشار مقالات و کتب در زمینه های مختلف مخصوصا در مورد پیشرفت های علمی مربوط به مسائل امنیتی و دفاعی و همچنین برقراری ارتباط با مرکز های پژوهشی داخل و خارج کشور.

✔ همکاری کردن با وزارت خانه ها، دانشگاه ها و سازمان های مرتبط با امور دفاعی امنیتی و افزایش آگاهی و مشاوره دادن به آن ها در مورد افزایش امنیت بیشتر و پیشگیری از ایجاد مشکلات و ناامنی ها. 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه دفاع ملی

👈همانند ثبت نام و شرکت در آزمون دیگر دانشگاه ها جهت ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی نیز یک سری مدارک مهم مورد نیاز است، این آزمون زیر نظر سازمان سنجش برگزار می شود و نتایج آن نیز به سرعت به اطلاع شرکت کنندگان می رسد از مهمترین مدارکی که هنگام ثبت نام متقاضیان باید ارائه دهند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های حوزوی یا رشته دکتری مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه های ستاد و فرماندهی نیروهای مسلح برای داوطلبانی که تمایل به شرکت در گرایش دفاع ملی رشته علوم راهبردی دارند.
  • یک عدد عکس شخصی رنگی با زمینه سفید و کاملاً واضح که جدید گرفته شده باشد (افراد نظامی باید عکس خود را با لباس فرم گرفته باشند).
  • اسکن تصویر کارت ملی به صورت پشت و رو
  • اسکن تصویر تمام صفحات شناسنامه
  • اسکن کپی و تصویر مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • اسکن تصویری از حکم کارگزینی که در آن تمام عناوین شغلی و جایگاه شغلی داوطلبان شرکت کننده در آزمون مشخص شده باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه دفاع ملی

زمان ثبت نام آزمون دکتری دانشگاه دفاع ملی

👈توجه به زمان ثبت نام دانشگاه دفاع ملی مهم است و اگر متقاضی ثبت نام و شرکت در این آزمون هستید بهتر است حتماً زمان ثبت نام آن را در نظر بگیرید.

زمان ثبت نام این آزمون برای سال ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳ به طور تقریبی از ابتدای دی ماه آغاز و تا پایان بهمن ادامه پیدا می‌ کند (البته مهلت ثبت نام و تکمیل اطلاعات متقاضیان تا ۱۵ اسفند سال قبل تمدید شده است).

شما در تاریخ های ذکر شده و این بازه زمانی می توانید با مراجعه به سامانه دانشگاه دفاع ملی نسبت به ثبت نام و تکمیل اطلاعات خود اقدام کنید، پس از پایان تاریخ ذکر شده دیگر امکان ثبت نام و شرکت در این آزمون وجود ندارد.اگر می خواهید با نحوه پذیرش دکتری بدون آزمون آشنا شوید کلیک کنید.

شرایط ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی 1402

👈برای شرکت در آزمون ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی باید متقاضیان یکسری شرایط عمومی و شرایط اختصاصی داشته باشند که در زیر به اختصار به ذکر آن ها می پردازیم:

■ شرایط عمومی ورود به دانشگاه دفاع ملی:

۱_ متقاضیان باید در ابتدا به شرایط دین مبین اسلام و تمام مقدسات آن متعهد باشند.

۲_ دوم باید بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پایبند بوده و به تمام دستورات آن متعهد باشند.

۳_ اعتقاد کامل به ولایت فقیه و دستورات ایشان در هر شرایطی از دیگر شرایط پذیرش در دانشگاه دفاع ملی است که متقاضیان باید به آن پایبندی کامل داشته باشند.

۴_ متقاضیان ورود به این دانشگاه و علاقمند به تحصیل در آن، باید دارای روحیه مسئولیت پذیری و خدمات رسانی به کشور باشند و در همه شرایط آمادگی فداکاری را داشته باشند.

۵_ شرط سن برای ورود به این دانشگاه مطرح هست و داوطلبان حداکثر باید ۵۰ سال سن برای ورود به این دانشگاه داشته باشند، همچنین داوطلبانی که در حال تحصیل هستند نمی توانند در این آزمون شرکت کنند.

■ شروط اختصاصی جهت ورود به دانشگاه دفاع ملی:

۱_ متقاضیان باید حتما در یکی از سازمان های دولتی یا وزارت خانه ها به طور رسمی عضو باشند.

۲_ کارکنان نظامی که قصد ورود به دانشگاه دفاع ملی را دارند باید دارای حداقل مدرک سرهنگ دومی باشند.

۳_ همچنین کارمندان نیروهای مسلح باید در سمت های سرتیپ دومی و بالاتر باشند تا اجازه تحصیل در این دانشگاه را پیدا کنند.

۴_ افراد غیر نظامی که تمایل به ورود به این دانشگاه را دارند باید حداقل دارای مسئولیت های مرتبط با مشاغل دفاعی و خدمت دهی به کشور را داشته باشد.

شرایط ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی

👈علاقه مندان به ثبت نام آزمون و ورود به دانشگاه عالی دفاع ملی می توانند به سامانه ی ثبت نام این دانشگاه به سامانه این دانشگاه مراجعه کرده و پس از طی کردن تمام مراحل ثبت نام خود را انجام دهند.

برای داشتن ثبت نامی موفق شما باید در زمان ذکر شده به این آدرس مراجعه کرده و تمام مراحل ثبت نام از جمله هزینه آزمون، ارسال مدارک و در آخر دریافت کارت ورود به جلسه را به طور صحیح انجام داده و پیگیر آن ها باشید.

لازم به ذکر است برای داشتن ثبت نامی راحت تر و موفق تر شما می توانید به مراکزی مانند کافی نت ها جهت اسکن مدارک و داشتن ثبت نامی سریعتر مراجعه کنید البته با سیستم های خانگی و در منزل نیز می‌ توان این مراحل ثبت نام را انجام داد.

 زمان برگزاری آزمون دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی

👈با اطلاع از زمان برگزاری آزمون شما می‌ توانید به موقع در محل آزمون حضور پیدا کنید، این آزمون در اواخر خرداد و در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌ شود که متقاضیان در بازه صبح جهت آزمون عمومی یعنی معارف و زبان حاضر می‌ شوند و در بازه زمانی بعد از ظهر آزمون های تخصصی به صورت تشریحی برگزار می شود.

لازم به ذکر است که سوالات اختصاصی این آزمون مرتبط با رشته آن ها طراحی می شود که این افراد باید در ساعات ذکر شده به موقع سر جلسه حضور داشته باشند.

بهتر است به این نکته مهم دقت داشته باشید که برای اطمینان بیشتر قبل از ثبت نام و همچنین قبل از شرکت در آزمون شما باید به طور کامل دفترچه ثبت نام را مطالعه کنید زیرا امور ضروری در مورد این آزمون و نحوه پذیرش و شرایط برگزاری آزمون در آن ذکر شده است.

 

📌شاید دوست داشته باشید در مورد مصاحبه دکتری و نحوه طرح سوالات پایان نامه بیشتر آشنا شوید

با مراجعه به اغلب سایت های اینترنتی می توانید به آسانی این دفترچه را به صورت فایل pdf دریافت کرده و آن را مطالعه کنید.

همانگونه که ذکر شد این دانشگاه دارای دانشکده‌ های مختلف و گرایش های متعددی است که همه این موارد در دفترچه ذکر شده است و لازم است شما قبل از ثبت نام و حتی قبل از برگزاری آزمون آن را به طور کامل مطالعه کنید.

زمان برگزاری آزمون دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی

نکات مهم در هنگام ثبت نام دکتری در دانشگاه دفاع ملی

👈افرادی که برای تحصیل در دانشگاه دفاع ملی پذیرفته شده اند باید به یک سری نکات مهم در مورد شرایط تحصیل در زمانی که در این دانشگاه حضور دارند دقت داشته باشند:

این افراد در هنگام تحصیل حق اشتغال در هیچ شرایطی را ندارند و بنابراین اگر در این دانشگاه پذیرفته شده اند باید گواهی عدم اشتغال خود را به همراه امضا از بالاترین مقام دستگاه خود ارائه دهند.

این نکته قابل ذکر است که پذیرش نهایی در این دانشگاه و در تمام رشته های تحصیلی آن بصورت آموزشی_پژوهشی خواهد بود.

تحصیل در این دانشگاه به صورت تمام وقت بوده و تمام افراد و ارگان ها باید نسبت به صدور احکام و گواهی رسمی نسبت به انتصاب سازمان های کشوری با موافقت کردن با تحصیل تمام وقت در این دانشگاه اقدام کنند.

افراد پذیرفته شده باید دو برابر مدت تحصیل یعنی به مدت هشت سال پس از پایان تحصیلات خود به سازمان مربوطه خدمت کند.

نحوه ی مدیریت دانشگاه دفاع ملی

👈همان طور که اطلاع دارید بالا رفتن سطح علمی و افزایش کیفیت نیروهای مسلح و نظام امنیتی هر کشوری لازمه حفظ امنیت آن کشور است به همین دلیل امروز دانشگاه ملی به یک مرکز آموزش در حیطه علوم امنیتی تبدیل شده است که با ایجاد رشته ها و گرایش های مختلف توانسته است در حفظ امنیت بیشتر کشور و جلوگیری از ایجاد خطرات یا نفوذ بیگانگان تلاش فراوانی کند.

نحوه مدیریت این دانشگاه به صورت امنایی می باشد و رئیس ستاد نیروهای مسلح ریاست این دانشگاه را بر عهده دارد، افراد دیگری مانند مقام های لشکری و قوای سه گانه نیز عهده دار اداره این دانشگاه می باشند.

شورای ملی نظاره گر و کنترل کننده عملکرد این دانشگاه بوده و بر اجرای مصوبات توسط هیئت امنا نیز نظارت دارد همچنین بر قسمت های اصلی این دانشگاه و زیر مجموعه ها شامل دانشکده ها، مراکز آموزشی، پژوهشکده ها، اندیشکده ها و دفاتر بررسی و اجرای طرح های مختلف در این دانشکده ها دخیل هستند.

لیست گرایش های دانشگاه دفاع ملی

امروزه گرایش های مختلفی در این دانشکده ها وجود دارند که به توضیح آن ها می پردازیم، همانگونه که قبلا نیز توضیح داده شد این دانشگاه دارای سه دانشکده می باشد که در حوزه دفاع ملی، مدیریت راهبردی و امنیت ملی توانسته است گرایش ها و رشته های متعددی را جذب کرده و علاقه مندان بر اساس رشته های کارشناسی ارشد یا علاقه خود می توانند در یکی از آن ها تحصیل کنند.

📌اگر می خواهید در مورد انتخاب رشته دکتری اطلاعات کاملی بدست بیاورید کلیک کنید.

امروزه شاهد وجود گرایش مختلف در این رشته ها می باشیم که افراد می‌ توانند در آنها دوره بگذرانند و اقدام به کسب مدرک مربوطه نمایند.

1_ گرایش مدیریت راهبردی آینده پژوهشی، گرایش مدیریت راهبردی دانش و گرایش مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل که زیر مجموعه مدیریت راهبردی هستند.

2_ گرایش امنیت داخلی، گرایش تهدیدات امنیت ملی و گرایش مطالعات امنیت نیز زیر مجموعه‌ و گرایشاتی از رشته ی امنیت ملی می باشند.

3_ در مرحله آخر گرایش دفاع ملی، گرایش سیاست دفاعی و گرایش اندیشه ملی نیز زیر مجموعه ای از علوم دفاعی راهبردی هستند.

امروزه شاهد این هستیم که مدیران و مسئولین مربوطه به دنبال گسترش این رشته ها و گرایش ها بر اساس نیازهای موجود در کشور هستند به همین دلیل سرعت رشد آن ها بسیار زیاد است و بیشتر افراد نظامی یا حتی غیر نظامی تمایل به ورود به این رشته ها و تدریس در آن ها را دارند.

هزینه ی شهریه دانشگاه دفاع ملی

👈ممکن است بسیاری از افراد سوال کنند آیا افرادی که مایل به ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی هستند شهریه پرداخت می‌کنند یا خیر؟

باید بگویم که این دانشگاه به دلیل اینکه جزء دانشگاه های دولتی شناخته می شود نیاز به پرداخت هیچ گونه شهریه ای ندارد و از این دانشجویان هزینه ای دریافت نمی شود به گونه ای که تحصیل در آن به صورت کاملا رایگان می باشد.

جالب است بدانید این دانشگاه در حدود ۴۹۰ دانشجو به همراه ۱۰ استاد داشته و تاکنون بالاتر از ۳۰۰ مقاله علمی داخلی منتشر کرده است علاوه بر این جزء دانشگاه های با رتبه علمی بالا در کشور به حساب می‌ آید که رتبه آن در بین دانشگاه های دولتی ۹۵ و در کل کشور ۳۲۹ بوده است.

امروز امتیاز ۴ مجله تخصصی در کشور به دانشگاه دفاع ملی اختصاص دارد که این نشان از بالا بودن سطح علمی این دانشگاه دارد همچنین این دانشگاه صاحب امتیاز و بالاترین افتخارات دانشگاه دولتی در کشور ایران به حساب می‌ آید.

این دانشگاه به دلیل این که محل تحصیل مسئولان رده بالا و بسیاری از فرماندهان ارشد می باشد در نتیجه دارای افتخارات ملی و تحصیلی بسیار بالایی است.

 

📜خلاصه مطلب

ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی دارای گرایش های مختلفی بوده که علاقه‌ مندان می‌ توانند بر اساس رشته ی کارشناسی ارشد و علاقه خود به آن وارد شوند بهتر است بدانید متقاضیانی که علاقه به ورود به این دانشگاه دارند باید دارای یک سری شرایط عمومی و اختصاصی نیز باشند.

امروزه این دانشگاه یک مرکز عالی و برای نخبگان و یا استعدادهای برتر به حساب می‌ آید که این افراد می توانند برای تحصیل در مقطع دکترا و برای آموزش دیدن جهت تبدیل به فرماندهان ارشد برای جمهوری اسلامی ایران در آن تعلیم ببیند.

کسانی که می خواهند در این دانشگاه ثبت نام کنند باید مدارک مورد نیاز را جهت ثبت نام ارائه دهند دا به راحتی مراحل پذیرش ان ها انجام بگیرد و در ضمن باید گفت که برای ثبت نام این دانشگاه نیازی به پرداخت شهریه نیست.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی روی لینک کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه عالی دفاع ملی 1402 چه تاریخی است؟

زمان ثبت نام این آزمون برای سال ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳ به طور تقریبی از ابتدای دی ماه آغاز و تا پایان بهمن ادامه پیدا می‌ کند.

چه مدارکی برای ثبت نام در دانشگاه دفاع ملی نیاز است؟

دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد، یک عدد عکس شخصی رنگی با زمینه سفید و کاملاً واضح، اسکن تصویر کارت ملی به صورت پشت و رو، اسکن تصویر تمام صفحات شناسنامه، اسکن کپی و تصویر مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد، اسکن تصویری از حکم کارگزینی که در آن تمام عناوین شغلی و جایگاه شغلی داوطلبان شرکت کننده در آزمون مشخص شده باشد.

آیا برای تحصیل در دانشگاه دفاع ملی باید شهریه ای پرداخت کرد؟

این دانشگاه به دلیل اینکه جزو دانشگاه های دولتی شناخته می شود نیاز به پرداخت هیچ گونه شهریه ای ندارد و از این دانشجویان هزینه ای دریافت نمی شود به گونه ای که تحصیل در آن به صورت کاملا رایگان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا