ثبت نام سامانه ملی کارآموزی + ورود karamouz.irost.org


ثبت نام سامانه ملی کارآموزی یکی از مهم‌ترین مراحل برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است. این سامانه به منظور تسهیل در یافتن فرصت‌های کارآموزی و ایجاد ارتباط بین کارآموزان و شرکت‌ها طراحی‌شده‌است. با ثبت نام در این سامانه، افراد می‌توانند از فرصت‌های کارآموزی در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

برای ثبت نام در سامانه ملی کارآموزی، ابتدا باید به وب‌سایت رسمی این سامانه مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید. در این فرم‌ها اطلاعات شخصی، تحصیلی و مهارتی شما مورد نیاز است. پس از تکمیل فرم‌ها و ارسال آن‌ها، اطلاعات شما توسط کارشناسان سامانه بررسی‌شده‌ و در صورت تایید، شما می‌توانید به جستجوی فرصت‌های کارآموزی بپردازید.

لازم به ذکر است که ثبت نام در این سامانه رایگان است و تمامی خدمات ارائه‌شده‌برای کارآموزان بدون هزینه است. بنابراین، اگر به دنبال تجربه کارآموزی در یک شرکت معتبر هستید، حتما در سامانه ملی کارآموزی ثبت نام کنید.

معرفی سامانه ملی کارآموزی

سامانه ملی کارآموزی فنی و حرفه‌ای و دانشجویی برای دانشجویانی که موظف به گذراندن دوره کارآموزی در واحدهای پذیرنده سازمانی و صنعتی هستند، تحت نظر پارک علم و فناوری تاسیس‌شده‌است تا به دانشجویان در یافتن واحد مناسب برای گذراندن دوره کارآموزی کمک کند.

به این ترتیب، دانشجویان می‌توانند با ورود به سامانه ملی کارآموزی، واحد پذیرنده خود را بر اساس رشته تحصیلی انتخاب کنند. در واقع، گذراندن دوره کارآموزی جزو واحدهای درسی دانشجو است و فرد باید برای به‌کارگیری دانش خود از این شرایط استفاده کند.

برای ثبت درخواست کارآموزی، دانشجویان باید به سامانه ملی کارآموزی به آدرس karamouz.irost.org  مراجعه کرده و اطلاعات شخصی خود را وارد نمایند تا اجازه ورود به سایت کارآموزی را داشته باشند. همچنین دانشگاه‌ها برای تایید درخواست و ارائه معرفی‌نامه دانشجو و واحدهای پذیرنده صنعتی و سازمانی برای جذب کارآموز باید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند تا بتوانند به درخواست‌های دانشجویان دسترسی داشته باشند..

به منظور انجام واحد کارآموزی، دانشجویان باید ابتدا درخواست خود را در سامانه ملی کارآموزی ثبت کنند و پس از تایید صلاحیت، هزینه جایابی را پرداخت کنند. با پرداخت هزینه، داوطلبان می‌توانند واحد مرتبط با رشته تحصیلی خود را از میان واحدهای پذیرنده انتخاب کنند.

پس از تایید کارآموز توسط واحد پذیرنده، دانشگاه موظف است معرفی نامه‌ای را برای کارآموزی دانشجو ارسال کند تا در تاریخ تعیین‌ شده‌ دوره کارآموزی آغاز شود. همچنین پس از گذراندن دوره کارآموزی و تایید واحد پذیرنده، دانشجو باید فرم نظرسنجی و گزارش کارآموزی را بارگذاری کند تا گواهی پایان دوره صادر شود.

معرفی سامانه ملی کارآموزی

نحوه ثبت نام سامانه ملی کارآموزی

بعضی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف می‌توانند بر اساس چارت تحصیلی ارائه شده، علاوه بر گذراندن دروس تئوری و تخصصی خود، نیز واحدهای عملی که به عنوان کارآموزی شناخته شده‌اند را پیروی کنند. این افراد می‌توانند زیر نظر اساتید مربوطه برای گذراندن دوره کارآموزی خود واحد پذیرنده مورد نظر را با ورود به سامانه ملی کارآموزی karamouz.irost.org  انتخاب نمایند.

در ادامه راهنمای ورود به سامانه ملی کارآموزی در اختیار شما قرار گرفته تا بتوانید جهت ثبت نام در سامانه جایابی کارآموزی و کارورزی به راحتی اقدامات لازم را انجام دهید. همپنین برای ا طلاع از آیین نامه کارآموزی وزارت علوم با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

آموزش تصویری مراحل ثبت نام در سامانه ملی کارآموزی

برای ورود به سامانه جایابی کارآموزی، ابتدا متقاضیان بایستی در این سامانه ثبت نام نمایند تا با مشخص شدن کلمه عبور و نام کاربری خود، اجازه ورود به سامانه ملی کارآموزی و کارورزی را داشته باشند.

راهنمای گام به گام و آموزش تصویری ثبت نام سامانه ملی کارآموزی به شرح زیر است:

برای ثبت نام در سامانه جایابی کارآموزی، متقاضیان بایستی به آدرس karamouz.irost.org مراجعه نمایند تا به سایت ثبت درخواست کارآموزی، انتخاب دانشگاه و واحد پذیرنده مربوط به دوره کارآموزی و کارورزی دسترسی داشته و از سایر خدمات ارائه‌ شده‌ در این سامانه استفاده نمایند.

با ورود به سایت کارآموزی دانشجویی، می‌توانید برای تکمیل فرم کارآموزی ثبت نام خود، بر روی گزینه ثبت نام کلیک نموده و به صفحه راهنمای ثبت نام منتقل شوید.

مراحل ثبت نام در سامانه ملی کارآموزی

صفحه راهنمای ثبت نام توضیحاتی در خصوص فراموش نکردن وارد کردن شماره تماس فعال و ایمیل شخصی به درستی برای اجرای مراحل احراز هویت ارائه‌شده‌است.

این سامانه برای هر یک از داوطلبان دانشجو، واحد پذیرنده، دانشگاه و کارمند صفحه‌ای جداگانه برای ثبت نام در نظر گرفته است. در مرحله بعد، هر فرد باید با ورود به گزینه ثبت نام مربوط به خود، اطلاعات درخواست‌ شده‌ را وارد کند تا بتواند فرم ثبت نام خود را تکمیل کند. به عنوان مثال، تصویر اطلاعات دانشجو برای شما ارائه‌ شده‌ است.

نحوه بازیابی رمز ورود به سامانه ملی کارآموزی

افرادی که مایل به استفاده از سامانه ملی کارآموزی و کارورزی هستند و رمز عبور خود را فراموش کرده‌اند، می‌توانند از امکان بازیابی رمز ورود به سامانه استفاده نمایند.

نکته اول: نام کاربری سامانه جایابی کارآموزی برای دانشجویان، کد ملی و برای واحدهای پذیرنده، دانشگاه‌ها و کارمندان، پست الکترونیکی است.

نکته دوم: در صورت بروز مشکل در ثبت نام سامانه ملی کارآموزی، از آخرین نسخه مرورگر موزیلا فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده کنید. برای بازیابی رمز عبور، به سایت رسمی سامانه ملی کارآموزی به نشانی karamouz.irost.org  مراجعه کنید و گزینه «ورود» را انتخاب کنید.

مراحل ثبت نام در سامانه ملی کارآموزی

پس از انتخاب گزینه ورود، صفحه ورود به حساب کاربری برای شما نمایش داده خواهد شد که در انتهای آن گزینه «کلمه عبور را فراموش کرده ام» را بزنید. سپس بر روی آن کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.

نحوه بازیابی رمز ورود به سامانه ملی کارآموزی

در این بخش، که تحت عنوان بازیابی رمز عبور از طریق پیامک قرار دارد، دانشجویان باید آگاه باشند که نام کاربری آن‌ها کد ملی است و برای واحدهای پذیرنده، دانشگاه‌ها و کارمندان، پست الکترونیکی است.

پس از تکمیل دو فیلد مربوطه، بر روی گزینه «بازیابی از طریق پیامک» کلیک کنید. در این بخش، یک گزینه دیگر به نام «بازیابی رمز عبور از طریق پست الکترونیکی» نیز وجود دارد که مراحل آن مشابه تصویر بالاست، با این تفاوت که رمز به ایمیل شما ارسال می‌شود.

در صورت نیاز به تغییر شماره موبایل، می‌توانید پس از ورود به حساب کاربری خود، بر روی گزینه «تغییر شماره همراه» کلیک کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و در نهایت گزینه «ارسال» را فشار دهید.

نحوه جست و جو واحد های پذیرنده در سامانه کارآموزی

سامانه کارآموزی ملی به دانشجو امکان می‌دهد تا واحدهای صنعتی و سازمانی که تمایل به پذیرش کارآموز دارند، از میان درخواست‌های ارسال شده، افراد مناسبی را برای گذراندن دوره کارآموزی انتخاب کنند. این سامانه karamouz.irost.org  به دانشجویان کمک می‌کند تا محل و نوع واحدهای پذیرنده کارآموزی را انتخاب کنند و درخواست خود را ثبت کنند.

پس از تایید صلاحیت توسط دانشگاه و انتخاب واحد پذیرنده توسط دانشجو، معرفی نامه ارسال می‌شود. واحدهای پذیرنده کارآموز باید در سامانه ثبت نام سامانه ملی کارآموزی ثبت نام کنند تا برای داوطلبان قابل‌ مشاهده و انتخاب باشند.

به همین هدف واحدهای پذیرنده باید اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل فرم ثبت نام در سامانه ملی کارآموزی را وارد کنند. از جمله اطلاعات واحد پذیرنده که برای ثبت نام لازم است، وضعیت واحد سازمانی و صنعتی از نظر مستقل یا غیر مستقل بودن است. در صورتی که این واحد پذیرنده نوعی مرکز مستقل باشد، باید شناسه ملی خود را در فرم مربوطه وارد کند تا در میان لیست واحدهای پذیرنده سایت جایابی کارآموزی قرار گیرد.

در صورت غیر مستقل بودن واحد پذیرنده، این سازمان فاقد شناسه ملی است و مدیر واحد صنعتی یا سازمانی باید کدملی خود را وارد کند. همچنین برای ثبت واحد پذیرش کارآموز داوطلبان باید نوع واحد پذیرنده خود را از نظر خصوصیف دولتی و نیمه دولتی مشخص کنند و شناسه صنفی خود را برای تایید احراز هویت جهت ثبت در سامانه وارد کنند.

بعد از تکمیل وارد کردن این اطلاعات ذکر شده، واحد پذیرنده در میان لیست واحدهای ثبت نام‌ شده‌ قرار می‌گیرد. برای راهنمایی در خصوص  برای کارآموزی کجا بریم می‌توانید با کارشناسان و مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

نکات مهم استفاده از سامانه ملی کارآموزی

استفاده از هر سامانه‌ای نکات قابل‌توجهی دارد که اطلاع از آن و همچنین رعایت آن باعث می‌شود با مشکلات کمتری روبرو شوید. از این رو یک سری نکات مهم هنگام استفاده از سامانه ملی کارآموزی و کارورزی برای افراد متقاضی ذکر‌ شده‌ است:

دانشجویان تا زمانی می‌توانند درخواست خود را تغییر داده و یا ویرایش کنند که درخواست آنان از سوی مسئول کارآموزی دانشگاه تایید‌ نشده‌ باشد.

در صورتی که در سامانه ملی کارآموزی ثبت نام نموده‌اید اما امکان اعلام ظرفیت ندارید به این معناست که کارتابل شما هنوز از سوی پشتیبانی سامانه تایید‌ نشده‌ است.

سامانه ملی کارآموزی تنها به دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی خدمات جایابی ارائه می‌دهد از این رو امکان استفاده فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از خدمات سامانه وجود نخواهد داشت.

در بخش ورود به سامانه و انتخاب گزینه بازیابی رمز عبور یا فراموشی رمز، پس از وارد کردن کدملی و شماره همراه، کد تایید به شماره تلفن همراه شما ارسال خواهد شد که بیاید آن را وارد کرده و رمز عبور جدید خود را ثبت نمایید.

پس از تایید دانشگاه در سامانه ثبت نام سامانه ملی کارآموزی، این امکان برای دانشجویان فراهم می‌شود که حداکثر سه محل را برای جایابی انتخاب نمایند.

به تمامی متقاضیان استفاده از این سامانه توصیه می‌شود به دلیل اینکه سامانه ملی کارآموزی و کارورزی به صورت مداوم در حال تغییر و به‌روزرسانی است، مراجعه به این سامانه را در فواصل زمانی کوتاه انجام داده تا بتوانند نسبت به ثبت نام خود اقدامات لازم را انجام دهند.

نکات مهم استفاده از سامانه ملی کارآموزی

واحد های پذیرنده کارآموزی + آموزش در راهنمای تصویری

پس از ثبت نام سامانه ملی کارآموزی ، افراد باید با روند جستجوی واحدهای پذیرنده سایت کارآموزی آشنا‌ شده‌ و برای ثبت‌نام در طرح کارورزی اقدام کنند. تمامی مراحل دریافت پذیرش از واحدهای پذیرنده به صورت آنلاین انجام می‌شود که در ادامه راهنمای تصویری آورده‌ شده‌ است.

کاربران برای جستجوی واحدهای پذیرنده سامانه ملی کارآموزی و کارورزی باید نشانی سایت karamouz.irost.ir را در مرورگر جستجو کرده و سپس می‌توانند در انتهای سایت لیست واحدهای همکار را مشاهده یا جستجوی لازم را انجام دهند.

واحد های پذیرنده کارآموزی

دانشجویان می‌توانند استان محل سکونت خود را طبق تصویر زیر انتخاب کرده یا نام واحد پذیرنده مورد نظر خود را در فیلد جستجو وارد کنند.

پس از انتخاب استان مورد نظر، لیست واحدهای همکار همانند تصویر زیر برای داوطلب نمایش داده می‌شود و همچنین امکان جستجو در بین واحدهای یک استان نیز وجود دارد.

لیست واحدهای همکار برای کارآموزی

افراد در صورت نیاز می‌توانند در مورد انتخاب بهترین واحد پذیرنده با دانشگاه خود مشورت کرده و اطلاعات لازم را به دست آورند. اساتید واحدهای کارورزی معمولا دانشجویان را در این مورد راهنمایی می‌کنند و به آنان کمک می‌کنند تا مناسب‌ترین دوره کارآموزی را برای خود انتخاب کنند.

برای دانلود فایل پی دی اف مقاله ثبت نام سامانه ملی کارآموزی کلیک کنید.

برای ورود به سامانه کاورزی نیاز به رمز عبور و نام کاربری دارم. چگونه می‌توانم این اطلاعات را دریافت کنم؟

برای دریافت رمز عبور و نام کاربری باید ابتدا در سامانه عضو شوید. نام کاربری هر دانشجو، کد ملی او است.

آیا دانشجویان دانشگاه آزاد نیز می‌توانند در سامانه کارورزی ثبت نام کنند؟

دانشجویان تمامی دانشگاه‌های کشور اعم از روزانه، غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور و… می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

رشته و گرایش تحصیلی من از سوی هیچ سازمانی در سامانه کارورزی ارائه‌نشده‌است. آیا راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟

مراکز پذیرنده کارآموز به تدریج ظرفیت‌های کارآموزی مورد نیاز خود را در این سامانه ثبت می‌کنند. توصیه می‌شود مرتبا به حساب کاربری خود مراجعه و از لیست سازمان‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها مطلع شوید.>

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا