جرثقیل سقفی چیست؟


جرثقیل سقفی چیست؟

برای جابه‌جایی اجسام سنگین در محل‌های مختلف مانند سوله‌ها، کارخانه‌ها و… از جرثقیل سقفی استفاده می‌شود. پرواضح است که نیروی انسانی به تنهایی امکان جابه‌جا کردن لوازم و وسایل سنگین ساخت‌و‌ساز را ندارد. به‌کارگیری از انواع جرثقیل‌های سقفی که دارای دو ریل موازی هستند و به شکل افقی در طول سالن نصب می‌شوند، روند کار را راحت‌تر می‌کنند. البته هر نوع جرثقیل سقفی‌ای برای عملیات جابه‌جایی تدارک دیده نشده است، اما به‌طورکلی متناسب با صنعت موردنیاز، از این نوع جرثقیل‌ها برای افزایش بهره‌وری و جابه‌جایی ساده‌تر لوازم سنگین استفاده می‌شود.

حال اجازه دهید در ادامۀ این مقاله، به بررسی این نوع سازه‌ها بپردازیم:

جرچقیل سقفی چیست

استفاده از انواع جرثقیل نوع سقفی در موقعیت‌های مختلف دلایل زیادی دارد که عبارت‌اند از:

  • سوار یا پیاده کردن لوازم سنگین از خودروهایی مانند کامیون؛
  • جابه‌جا کردن بهینه‌تر لوازم با بهره‌وری مناسب‌تر؛
  • قرار دادن موادهای خام به دهانۀ انواع ماشین صنعتی؛
  • بالا و پایین کردن لوازم مختلف در خط تولید کارخانه‌ها؛
  • جابه‌جایی کانتینرها در نزدیکی بنادر؛
  • کاهش صدمات به وسایل، قطعات و متریال‌ها.

گفتنی است در حال حاضر استفاده از بهترین جرثقیل سقفی در موقعیت‌های مختلف، منجربه کاهش هزینه‌ و عدم نیاز به نیروی انسانی شده‌است.

در حالت کلی جرثقیل‌ها در دو نوع تک پل و دو پل تولید شده‌اند که هرکدام دارای ظرفیت‌های مختلف هستند. البته جرثقیل‌های سقفی از نظر رونشین و آویز بودن نیز تقسیم‌بندی می‌شوند.

حال در ادامه به بررسی هرکدام از انواع جرثقیل سقفی می‌پردازیم:

جرثقیل تک پل در موقعیت‌هایی با دهانۀ کمتر از 25 متر استفاده می‌شود. همچنین برای جابه‌جایی بار (لوازم، وسایل، تجهیزات و…) نهایتاً تا 20 تن کاربردی است. در حالت کلی به‌کارگیری از این نوع جرثقیل که ساخت سازه‌ها را براساس استاندارد پیش خواهد برد، هزینه‌ها را به‌طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد. از طرفی هزینۀ نگه‌داری و در صورت نیاز تعمیر این جرثقیل، فوق‌العاده پایین است.

اگر در موقعیت‌های صنعتی و همچنین کارخانه‌ها نیاز به جابه‌جایی اجسام مختلف باشد، استفاده از جرثقیل دو پل بهترین انتخاب خواهد بود. درواقع این نوع جرثقیل برعکس جرثقیل تک پل، قابلیت جابه‌جایی لوازم و وسایل مدنظر را در ارتفاع بیشتری دارد. ضمناً یادآور می‌شویم این جرثقیل سقفی امکان بررسی، تعمیر و حتی تعویض لامپ‌های تأسیسات گرمایشی سالن‌ها و دیگر موقعیت‌ها را فراهم کرده‌است.

معرفی انواع جرثقیل سقفی

در صنایع گوناگون و در فرایندهای مختلف، استفاده از انواع جرثقیل نوع سقفی الزامی است. برای ماشین وقتی قرار است در صنعت خودروسازی لوازم و تجهیزات خودروها به خط تولید جابه‌جا شود، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از نیروی انسانی استفاده کرد، لذا در چنین موقعیت‌هایی، از بهترین و باامکانات‌ترین جرثقیل سقفی به‌کار گرفته می‌شود. پرواضح است که این موضوع در دیگر صنایع مانند ساخت فلز، حمل‌ونقل، نیروگاه‌ها و… نیز صادق است، اما برای استفاده از جرثقیل مناسب در موقعیت دلخواه، توجه به موارد عنوان‌شده، در ادامه ضروری به نظر می‌رسد. این موارد عبارت‌اند از:

  • دقت در انتخاب جهت جرثقیل دارای اهمیت است. جرثقیل تک پل تنها در دو جهت عمودی و افقی حرکت دارد. این در حالی است که نوع جفت یا همان دو پل در سه جهت y، x و z جابه‌جا می‌شود.
  • باید به ارتفاع و طول و عرض موقعیتی که قرار است در آن از جرثقیل نوع سقفی استفاده شود، دقت کافی شود. اگر برای تخمین اندازه تخصص ندارید، از افراد متخصص کمک بگیرید.
  • برای انتخاب نوع جرثقیل حتماً به وزن بار و حتی تعداد دفعات قابل جابه‌جایی بار نیز دقت داشته باشید تا درنهایت بتوانید بهترین نوع جرثقیل را انتخاب و استفاده کنید.

چرا باید در صنایع مختلف از جرثقیل‌های سقفی استفاده کرد؟

چرا باید در صنایع مختلف از جرثقیل‌های سقفی استفاده کرد

دلایل جذابی برای به‌کارگیری از انواع جرثقیل سقفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

      • کاهش هزینه‌ها

با توجه به این‌که استفاده از جرثقیل‌ها سبب کاهش محدودیت می‌شود و این تجهیزات کاربردی به جای چند لیفتراک عملکرد دارد، بنابراین می‌توان به کاهش هزینه‌های جابه‌جایی در صنایع مختلف امیدوار بود.

از چنین دستگاه‌هایی به علت آن‌که می‌توان تنظیم ارتفاع را در اختیار داشت، به‌راحتی می‌تواند در هر سطحی به‌کار گرفت. البته نحوۀ تنظیم کردن جرثقیل‌های سقفی یک کار تخصصی است و باید افراد متخصص آن را انجام دهند.

      • کاهش خطای انسانی

پرواضح است که جابه‌جایی اجسام سنگین نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. حال اگر این کار به‌وسیلۀ نیروی انسانی انجام شود، درصد رخ دادن خطا افزایش می‌یابد، لذا استفاده از تجهیزاتی مانند جرثقیل نوع سقفی، به کاهش آسیب‌ها کمک خواهد کرد.

      • هزینۀ نگه‌داری پایین

با توجه به این‌که چنین تجهیزاتی برای جابه‌جایی اجسام سنگین تولید شده‌اند، لذا دارای مقاومت عالی هستند، پس به همین علت هزینۀ تعمیر و نگه‌داری پایین‌تری نسبت‌به سایر دستگاه‌های مشابه دارند.

راهنمای خرید جرثقیل سقفی

در این بخش به موارد بااهمیتی اشاره می‌کنیم که باید در زمان خرید جرثقیل نوع سقفی در نظر گرفته شود تا درنهایت باکیفیت‌ترین دستگاه به‌منظور جابه‌جایی اجسام خریداری و استفاده شود. این موارد عبارت‌اند از:

  1. بررسی نیاز به خرید جرثقیل دست دوم یا جدید؛
  2. بررسی حداکثر ظرفیت بار جهت جابه‌جایی؛
  3. بررسی اندازۀ دهانه جرثقیل؛
  4. بررسی کنترل از راه دور دستگاه جرثقیل؛
  5. بررسی حداقل و حداکثر استفاده از جرثقیل به‌صورت روزانه؛
  6. بررسی نوع مناسب‌تر جرثقیل. (تک پل یا دو پل)؛
  7. انتخاب یک مرکز یا مجموعه عرضه انواع جرثقیل‌.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم دربارۀ جرثقیل سقفی و کاربرد اصلی این نوع تجهیزات صحبت کنیم. امروزه در تمامی صنایع مانند صنعت خودروسازی، ساخت و سازها، کشتی‌رانی و… نیاز مبرم به انواع جرثقیل‌ است که باید از طریق بهترین مراکز عرضه‌کنندۀ چنین تجهیزاتی، بهترین نوع آن را خریداری و استفاده کرد، لذا پرواضح است به‌کارگیری از چنین وسایلی، سودآوری مناسبی برای مجموعه‌ها به‌همراه دارد.

به‌طورکلی توصیه می‌کنیم برای خرید انواع جرثقیل نوع سقفی، حتماً موارد عنوان‌شده در مقاله را بررسی کنید، بخصوص این‌که قرار است از این نوع تجهیزات برای جابه‌جایی بار در چه مسافتی استفاده شود. همچنین خرید از مراکز معتبر بهترین اقدام در این خصوص است که باید توجۀ ویژه به آن داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا