جواب دانش تکمیلی صفحه 49 دین و زندگی یازدهم


در این نوشته با جواب دانش تکمیلی صفحه 49 دین و زندگی یازدهم همراه شما هستیم.

جواب دانش تکمیلی صفحه 49 دین و زندگی یازدهم

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد شیوهٔ تنظیم آیات توسط پیامبر کسب کنید، به سایت گروه قرآن و معارف، بخش «دانش تکمیلی» مراجعه کنید.

آیات در سوره‌های قرآن با ارشاد و راهنمایی‌های پیامبر اسلام (ص) صورت گرفته است. چون هر وقت وحی نازل می‌شد ایشان یکی از نویسندگان وحی را احضار می‌فرمود و به وی می‌گفت: این «آیه یا آیات» را در فلان محل از فلان سوره قرار دهید.

گاه آیه یا آیاتی نازل می شد ولی پیامبر به نویسندگان وحی، دستور می‌دادند که آن آیه یا آیات را در لابه لای سوره‌ای که قبلا نازل شده و پایان یافته بود قرار دهند. این گونه تنظیم آیات که خارج از روال طبیعی نزول آیات بوده، نیازمند به تصریح و تعیین شخص پیامبر داشت و بی گمان حکمت و مصلحتی در آن نهفته بوده است.

ابن عباس می‌گوید: زمانی بر پیامبر خدا (ص) می‌گذشت و آیاتی چند بر او نازل می‌گشت. وقتی آیاتی بر او نازل می‌شد بعضی از نویسندگان را احضار کرده می‌فرمود: «این آیات را در سوره‌ای که فلان خصوصیات را دارد بگذارید.»
به عنوان مثال، به هنگام نزول آیه «وَ اتَّقُواْ یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلیَ اللَّهِ ثُمَّ تُوَفیَ کل نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ وَ هُمْ لَا یُظْلَمُون»، این آیه به گفته جبرئیل و دستور پیامبر (ص)، بعد از آیه 280 بقره – بین آیه ربا و آیه دین  قرار داده شد.

هم چنین زید بن ثابت که از کاتبان وحی بود می‌گوید:
«انّا کنّا عند رسول الله نؤلف القرآن من الرقاع؛ زید بن ثابت می‌گوید؛ ما در نزد پیامبر، قرآن‌های نوشته شده روی رقاع (قطعه‌ای از پوست یا برگه که برآن می‌نوشتند) را جمع آوری و تنظیم می‌کردیم.»

منظور از جمع آوری (تألیف) در این سخن، ترتیب آیات و سوره‌های قرآن بوده است که طبق دستور رسول خدا (ص) انجام می‌گرفت، به همین جهت ترتیب آیات به هیچ وجه قابل تغییر نیست.

در نتیجه ترتیب و نظم و عدد آیات در سوره‌ها، در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) و با نظارت و دستور خود آن حضرت انجام گرفته است لذا باید آن را تعبدا پذیرفت و از آن پیروی نمود و به همان ترتیب در هر سوره تلاوت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا