حذف آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد + شرایط معافیت 1403


دانشجویان با داشتن برخی شرایط، امکان حذف آزمون جامع دکتری در دانشگاه آزاد را نیز خواهند داشت. به طوری که می‌توانند بدون نیاز به آزمون، رساله دکتری خود را برای دفاع آماده کنند. در ادامه به صورت کامل این شرایط را شرح خواهیم داد تا از طریق روش‌های ارائه شده در دانشگاه آزاد، دانشجویان بدون ثبت نام در آزمون جامع دکتری، مجوز نگارش رساله دکتری خود را کسب نمایند.

نکته بسیار مهمی که درباره حذف امتحان جامع دکتری دانشگاه آزاد وجود دارد، این است که برای حذف این آزمون باید قبل از اتمام دوره مقطع دکترای خود اقدامات لازم را در سایت سنجش و آموزش کشور به نشانی sanjesh.org انجام دهند. سامانه سنجش و آموزش کشور به عنوان مجری برگزارکننده این آزمون است که داوطلبان برای ثبت نام یا حذف آزمون دکتری باید به آن مراجعه کنند.

حذف امتحان جامع دکتری دانشگاه آزاد

خوشبختانه امکان حذف امتحان جامع دکتری دانشگاه آزاد وجود دارد؛ اما فقط کسانی می‌توانند بدون شرکت در این آزمون رساله دکترای خود را نگارش کنند که دارای شرایط خاصی باشند. لازم به ذکر است که داوطلبان باید نهایتا تا پایان نیمسال سوم برای شرکت در آزمون اقدامات لازم را انجام دهند و در زمان برگزاری آزمون دکتری به محل تعیین شده مراجعه نمایند.

این آزمون هر سال توسط سایت سنجش و آموزش کشور sanjesh.org، به دو شکل کتبی و شفاهی برگزار می‌شود که بخش کتبی آن به صورت تستی و تشریحی است. به این ترتیب داوطلبان باید در روز تعیین شده به محل آزمون مراجعه کنند و بعد از اطمینان خاطر از مسئولان و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و غیره، وارد حوزه امتحانی شوند. 

حذف امتحان جامع دکتری دانشگاه آزاد

معافیت از آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

همان طور که گفتیم، کلیه متقاضیان و داوطلبان دوره دکتری باید بعد از اتمام دوره تحصیلی خود در هر رشته‌ای که باشند در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد شرکت کنند تا بتوانند موفق به کسب نمره قبولی شوند. این آزمون تنها مختص به دانشجویان دانشگاه آزاد نیست؛ بنابراین دانشجویان دکتری سراسری هم باید برای نگارش رساله خود ابتدا به سوالات آزمون دکتری پاسخ دهند.

البته برخی افراد در این بین به دنبال حذف آزمون جامع دکتری هستند تا بدون شرکت در آزمون بتوانند برای نگارش رساله دکتری و دفاع از آن آماده شوند. در صورتی که این شرایط تنها برای افراد خاص و استثنا است؛ بنابراین تمامی دانشجویان نمی‌توانند برای عبور از این مرحله از شرکت در آزمون جامع دکتری امتناع کنند.

با وجود اینکه نمره نهایی این آزمون نمی‌تواند تاثیری بر روی معدل داشته باشد؛ اما شرکت در این آزمون یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای دریافت مجوز به منظور نگارش رساله دکتری و دفاع از آن است. پس در هر شرایطی باید بعد از به اتمام رساندن دوره دکترای خود در دانشگاه آزاد اسلامی در آزمون جامع شرکت کنید. تمام اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه برگزاری آزمون، موارد درسی، زمان و شرایط دیگر، از طرف شورای آموزشی دانشکده یا واحد دانشگاهی اعلام می‌شود.

داوطلبان می‌توانند در زمان تعیین شده با آمادگی بالا در حوزه امتحانی خود حاضر شوند و آزمون جامع دکتری را انجام دهند. با این‌ حال، خیلی از افراد به دنبال راهی برای حذف آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد هستند. این افراد ترجیح می‌دهند به جای شرکت در این آزمون، به صورت مستقیم مجوز دریافت نگارش رساله دکتری را دریافت کنند و به دنبال روش جایگزینی می‌گردند؛ اما معافیت از آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد شرایط خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

معافیت از آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

شرایط معافیت از آزمون جامع دکتری

به طور کلی، شرایط ثبت نام آزمون دکتری و شرایط معافیت از آزمون جامع دکتری را خود دانشگاه اعلام می‌کند و ممکن است یکسری شرایط برای هر دانشجو با دانشجوی دیگر متفاوت باشد؛ اما سه مورد از مهم‌ترین شرایطی که دانشجویان و داوطلبان می‌توانند از طریق آن‌ها در آزمون جامع دکتری شرکت نکنند، عبارتند از:

  • معدل بالاتر از 17

اصلی‌ترین و اولین شرط معافیت از آزمون جامع دکتری که متقاضیان را نسبت به شرکت در این آزمون بی‌نیاز می‌کند، داشتن معدل بالای 17 است. به عبارت دیگر، دانشجویان و داوطلبانی که معدل دروس آن‌ها بیشتر از 17 باشد، شرایط معافیت از آزمون جامع دکتری را خواهند داشت و نیازی نیست که حتما در این آزمون شرکت کنند. با کسب معدل بیشتر از 17، مدیر آموزشی دانشکده و اساتید متوجه می‌شوند که فرد متقاضی سطح کافی را در دروس خود دارد و لازم نیست که در آزمون جامع شرکت کند.

  • مقالات ثبت شده

یکی دیگر از شرط‌های معافیت و حذف آزمون جامع دکتری در دانشگاه آزاد، داشتن مقالات ثبت شده است. درصورتی‌که متقاضیان مقطع دکتری حداقل دو یا بیشتر مقالات ثبت شده را داشته باشند، نیازی به شرکت آزمون جامع دکتری را ندارند. البته همان طور که گفتیم، خود دانشگاه باید شرایط جایگزینی این آزمون را تعیین کند و بر روی آن نظارت داشته باشد.

  • اختراعات ثبت شده

یکی دیگر از شرایط خاص در نظر گرفته شده برای حذف آزمون جامع دکتری، ثبت اختراع است. داوطلبان مقطع دکتری در صورتی که اختراعی مرتبط با رشته تحصیلی خود را به ثبت رسانده باشند، از شرکت در آزمون جامع دکتری معاف خواهند شد. در واقع ثبت اختراع می‌تواند گزینه‌ای برای جایگزینی امتحان دکتری باشد. البته شرایط ثبت اختراع برای هر دانشگاه متفاوت است، به همین خاطر داوطلبان باید با مدیر امور آموزشی دانشکده خود درباره طرح جایگزین و نحوه انجام آن صحبت کنند.

شرایط معافیت از آزمون جامع دکتری

حذف موقت آزمون جامع دکتری

حذف موقت آزمون جامع دکتری، تنها با داشتن یکسری شرایط اضطراری قابل قبول است. به این ترتیب داوطلبان دوره دکتری که باید در امتحان شرکت کنند، تنها در صورتی می‌توانند شرکت در آزمون جامع را به تاخیر بیاندازند که در شرایطی خاص باشند تا دانشگاه امتحان دکتری را به طور موقت برای دانشجو حذف کند. یکی از این این شرایط اضطراری و قابل قبول، بیماری است.

در صورتی که فرد بیمار شدید باشد، به طوری که در بیمارستان بستری شود، می‌تواند بعد با ارسال مدارک پزشکی یا ارائه حضوری آن به مدیر آموزشی دانشکده، آزمون جامع دکتری خود را به تاخیر بیاندازد. دومین دلیل که باعث حذف موقت امتحان دکتری می‌شود، شرکت در کنفرانس‌ها یا سمینارهای علمی و بین‌المللی است. در صورتی که دانشجو در چنین شرایطی باشد، می‌تواند مدارک خود را برای دریافت حذف موقت آزمون، تحویل مدیر آموزشی دانشکده تحویل دهد.

سومین دلیل موجه که می‌تواند برای حذف آزمون جامع دکتری قابل قبول باشد، فوت یکی از بستگان نزدیک؛ مثل پدر و مادر، همسر یا فرزند است. در صورتی که فرد در چنین شرایطی قرار بگیرد، با ارائه گواهی و مدارک فوت می‌تواند آزمون جامع دکتری خود را به عقب بیاندازد و تا یک مدت زمانی خاص معاف از شرکت در آزمون شود.

مشاوره حذف آزمون جامع دکتری

در این مطلب اطلاعاتی درباره شرایط حذف آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد در اختیار شما قرار دادیم. تنها دانشجویانی می‌توانند از شرکت و ثبت نام در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد معاف شوند که معدل آن‌ها بیشتر از 17 باشد یا مقالات ثبت‌ شده و اختراعات ثبت شده مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشند.

در غیر این صورت، سایر دانشجویان باید در هر رشته‌ای که هستند در آزمون جامع دکتری ثبت نام کنند و نمره قبولی را برای ورود به مرحله پژوهشی به دست بیاورند. البته شرایطی تحت عنوان حذف موقت آزمون جامع قرار داده شده است تا دانشجویانی که شرایط خاصی دارند و نمی‌توانند در آزمون جامع دکتری شرکت کنند، با ارائه مدارک و گواهی پزشکی برای حذف امتحان جامع دکتری دانشگاه آزاد اقدام کنند.

برای دانلود PDF حذف آزمون جامع دکتری روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا