حذف اضطراری دانشگاه پیام نور + قوانین جدید 1402


با حذف اضطراری دانشگاه پیام نور reg.pnu.ac.ir لازم نیست نگران عدم حضور در جلسه امتحان و یا ثبت نمره صفر در کارنامه باشید. برای دانشجویان دانشگاه پیام نور این امکان وجود دارد که در تاریخ‌های معینی قبل از امتحانات ترم، واحدهای اضافی خود را حذف نمایند. با حذف این واحدها نمره صفر برای آن‌ها ثبت نشده و می‌توانند با خیال راحت واحدهای باقی مانده را برای امتحانات مطالعه نمایند.

البته برخی از دانشجویان تصور می‌کنند در صورت عدم حضور در امتحانات برای آن‌ها نمره صفر در نظر گرفته می‎شود که باید به شما بگوییم اینطور نیست و دانشجویانی که حداقل تعداد واحدهای انتخابی را رعایت کرده باشند، می‎توانند با عدم حضور در جلسه امتحان، همان قانون حذف اضطرای را اجرا نمایند. ما در ادامه نکات مهم در رابطه با قانون حذف اضطراری دانشگاه پیام نور را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

زمان حذف اضطراری دانشگاه پیام نور 1402

دانشگاه پیام نور reg.pnu.ac.ir این امکان را برای دانشجویان خود فراهم کرده است که بعد از هر بار انتخاب واحد، فرصت ویرایش موارد انتخابی را داشته باشند. بازه‌‎ای که برای حذف کردن در نظر گرفته می‌شود اصولا قبل از شروع امتحانات خواهد بود. البته قبل از آن نیز بازه‌ای برای حذف و اضافه تعیین شده است که با برآورد ظرفیت واحدهای باقی مانده، انجام خواهد شد.

◀ تفاوت این مورد با حذف اضطراری دانشگاه پیام نور این است که در دوره حذف، تنها امکان حذف واحدها وجود دارد. زمان آن نیز در هر سه ترم مهر، بهمن و تابستان بوده که به تاریخ امتحانات بستگی دارد. برخی از دانشجویان بیشتر از سقف مجاز انتخاب واحد می‌کنند که لازم است این افراد حتما قبل از امتحانات سقف مجاز را رعایت کرده و واحدهای اضافی را حذف نمایند.

◀ برخی از دانشجویان نیز ممکن است به هر دلیلی زمان و یا توان مطالعه برای یک سری واحدهای انتخاب شده خود را نداشته باشند که این افراد نیز می‌توانند با روش حذف اضطراری دانشگاه پیام نور بدون نگرانی این واحدها را برای ترم‌های بعد انتخاب کنند. حذف و اضافه اضطراری دانشگاه پیام نور حدود 10 روز به طول می‌انجامد که هرسال توسط مسئولین آموزش دانشگاه تعیین و اعلام می‌شود.

◀ به طور کلی دانشجویان برای ترم مهر، بهمن و تابستان پس از انتخاب واحد در موعدی که برای هر رشته در نظر گرفته شده است، این شانس را دارند که واحدهایی که به هر دلیلی نمی‌توانند آن را پاس کنند و یا در کلاس‌ها شرکت نمایند، تغییر داده و یا واحدهای جدیدی از سامانه اخذ نمایند.

◀ در صورتی که دانشجوی دانشگاه پیام نور هستید و در موقعیت سختی قرار گرفته‌اید، بهتر است واحدهای خود را حذف کنید. در صورتی که در اینباره سوالی داشتید، می‌توانید با مشاورین و کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل نمایید. مشاوران ما همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

📢اطلاعیه📢

باتوجه به اینکه هنوز اطلاعیه‌ای در خصوص زمان دقیق و مهلت حذف در نیمسال اول ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳​​ دانشگاه پیام نور منتشر نشده است، امکان درج تاریخ دقیق وجود ندارد.

شرایط حذف اضطراری دانشگاه پیام نور 1402

با اطلاع از نحوه حذف اضطراری در سیستم گلستان reg.pnu.ac.ir می‌توانید به موقع وارد برای تغییر واحدها، اضافه کردن واحدها و یا حذف آن؛ اقدام نمایید. بنابراین این امکان به دانشجویان فرصت می‌دهد که قبل از امتحانات نیمسال تحصیلی خود بتوانند یک یا چند درس را حذف کنند و در امتحان آن شرکت نکنند.

ممکن است یک دانشجو بنا به مشکلات و شرایطی خاص امکان قبولی و به دست آوردن نمره خوب در یک یا چند درس را نداشته باشد. در این شرایط حذف و اضافه اضطراری دانشگاه پیام نور می‌تواند کمک کند که سابقه تحصیلی و معدل دانشجو آسیب نبیند.

حذف اضطراری در هر دانشگاه شرایط و ضوابط خاصی دارد که ما در ادامه توضیحات کاملی درباره شرایط حذف اضطراری دانشگاه پیام نور ارائه خواهیم داد:

👈 یکی از شرایط اصلی این موضوع است که نباید تعداد واحدهای شما کمتر از 12 واحد باشد؛ زیرا حداقل تعداد واحدهای مجاز برای تحصیل در دانشگاه پیام نور، 12 واحد است که باید رعایت شود.

👈 مورد بعدی اقدام در تاریخ های زمانی مشخص شده است. باید توجه داشته باشید که تاریخ‌ها در بازه‌های محدودی تعیین می‎شوند و پس از آن ممکن است امکان تمدید نیز وجود نداشته باشد.

👈 شرط بعدی اجازه استاد برای دانشجویان مشروطی است. دانشجویانی که مشروط هستند نیاز به اجازه استاد برای حذف واحد مورد نظر خود را دارند و در غیر این صورت مجاز به انجام عملیات حذف اضطراری نخواهند بود.

👈 عدم ادعای فارغ التحصیلی نیز ضروری است بدین صورت که دانشجو در صورتی می‌تواند اقدام به حذف اضطراری کند که ادعای فارغ التحصیلی دانشگاه پیام نور نکرده باشد.

👈 نکته مهمی که در رابطه با حذف باید بدانید این است که شهریه‌های پرداخت شده بابت واحدها پس داده نشده و سوخت می‌شود.

👈 در حذف اضطراری امکان اضافه کردن واحد درسی وجود ندارد.

👈 در زمان حذف اضطراری دروس هم نیاز و پیش نیاز نیز طبق مواردی که حذف شده، از لیست واحدها حذف خواهند شد.

برای آشنایی با اپلیکیشن پیام من پیام نور کلیک کنید.

شرایط حذف اضطراری دانشگاه پیام نور

نحوه حذف اضطراری در سیستم گلستان

در ابتدا باید زمان دقیق انجام عملیات حذف اضطراری دانشگاه پیام نور را بدانید. پس از مشخص شدن زمان دقیق باید از سامانه گلستان طبق مراحل زیر برای حذف کردن دروس اقدام کنید. نحوه حذف اضطراری در سیستم گلستان مطابق با موارد زیر است:

◀ ابتدا وارد سامانه گلستان دانشگاه پیام نور به نشانی به نشانی reg.pnu.ac.ir و یا osreg.pnu.ac.ir شوید.

◀ سپس بعد از ورود به سامانه باید روی گزینه “ورود به سیستم” کلیک نمایید.

◀ حال برای ورود باید شماره شناسه، گذرواژه و کد امنیتی که سامانه می‌خواهد را وارد کرده و سپس گزینه ورود را بزنید.

◀ با کلیک روی گزینه ثبت نام؛ پنجره‌ای جدید را مشاهده خواهید کرد که روی آن گزینه‌های “عملیات ثبت نام” و “ثبت نام اصلی” درج شده است.

◀ پس از مشاهده جداول و دروس انتخاب شده، روی درس مورد نظر کلیک کرده و گزینه حذف اضطراری را بزنید.

◀ در نهایت باید بر روی گزینه اعمال تغییرات کلیک کنید.

برای اطلاع از تعداد واحدهای مجاز در هر ترم و پیگیری پرداخت شهریه پیام نور می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید:

سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور
مقطع معدل ترم قبل حداکثر انتخاب واحد
کارشناسی 17 به بالا 24
12 تا 16.99 20
11.99 یا کمتر 14
حداقل انتخاب واحد مشمولین حداقل 12 سایرین حداقل 8
کارشناسی ارشد 14 به بالا 14
13.99 به بالا 12
کارشناسی ارشد ورودی 93 و قبل 14 به بالا 14
13.99 به بالا 8
حداقل انتخاب واحد حداقل 6

به این نکته مهم توجه داشته باشید که برای حذف و اضافه اضطراری دانشگاه پیام نور باید از زمان دقیق آن باخبر شونید تا در 10 روز حذف و اضافه وارد سامانه دانشگاه شوید. همچنین اگر درسی را حذف کردید و بعد از مدتی پشیمان شدید، در صورتی که زمان حذف اضطراری تمام نشده باشد می‌توانید مجدد وارد سایت دانشگاه شده و  واحد مورد نظر را بردارید.

البته اگر ظرفیت واحد درسی پر شده باشد، نمی‌توانید برای اخذ درس مجدد اقدامی نمایید. افرادی که ترم قبل مشروط شده باشند و در ترم جدید لازم است هر 12 واحد را بردارند نیز نمی‌توانند در زمان حذف و اضافه اضطراری دانشگاه پیام نور شرکت کرده واحدی را حذف و یا اضافه کنند.

لیست قوانین حذف و اضافه اضطراری دانشگاه پیام نور

در ابتدا شرایط این امکان در دانشگاه پیام نور را بررسی کردیم، اکنون در این قسمت قصد داریم برخی از مهم ترین قانون‌های حذف اضطراری دانشگاه پیام نور را بررسی کنیم.

👈 در زمان حذف واحدهای درسی، امکان جایگزین کردن واحد دیگری وجود ندارد.

👈 افرادی که بیشتر از واحد مجاز واحدهای درسی انتخاب کرده باشند باید از امکان حذف اضطراری استفاده نمایند، زیرا در غیر این صورت واحدهای اضافه اتوماتیک حذف شده وممکن است در برنامه ریزی دانشجو برای امتحانات مشکل ایجاد نماید.

👈 شهریه به صورت کامل سوخت می‌شود.

👈 عدم شرکت در امتحان عملی واحدها، به معنای حذف اضطراری آن است.

به غیر از قوانین حذف و اضافه، اطلاع از انتخاب واحد دانشگاه پیام نور برای دانشجویان ضروری است. بنابراین بهتر است ابتدا از زمان انتخاب واحدها باخبر شوند و با دقت واحدهای درسی که توان قبولی در آن ترم را دارند را نیز اخذ نمایند.

لیست قوانین حذف واحدها در دانشگاه پیام نور

مزایا و معایب حذف اضطراری دانشگاه پیام نور

مزایای حذف اضطراری برای دانشجویان شامل عدم ثبت نمره مردودی و یا پایین در کارنامه است که بزرگ ترین مزیت محسوب می‌شود. از جمله موارد دیگر می‌توان به کاهش استرس‌های بی‌دلیل و یا نگرانی از نداشتن زمان برای مطالعه دروس اشاره کرد.

اما همانطور که حذف اضطراری دانشگاه پیام نور reg.pnu.ac.ir مزایای خاص خودش را دارد، دارای معایبی است. بنابراین اگرچه نمره‌ای در کارنامه ثبت نمی ‌شود؛ اما این موضوع که درس با روش حذف اضطراری، توسط دانشجو حذف شده درج خواهد شد که خیلی مطلوب نیست.

 

خلاصه مقاله حذف اضطراری دانشگاه پیام نور

حذف اضطراری دانشگاه پیام نور به حذف واحد درسی از سمت دانشجو گفته می‌شود و بهترین راه برای دانشجویانی است که با توجه به ارزیابی عملکرد خود در طول ترم و یا به دلایل شرایط خاص، تصمیم می‌گیرند در امتحانات برخی دروس شرکت نکنند. تمامی دانشجویان می‌توانند از این امکان برای حذف دروس اضافی استفاده نمایند.

از آنجایی که اطلاع از قانون حذف اضطراری دانشگاه پیام نور مهم است ما سعی کردیم شرایط و مراحل حذف را کامل بررسی کنیم. اما چنناچه سوالی درباره نحوه حذف اضطراری در سیستم گلستان داشتید، بهتر است با مشاورین و متخصصین حرفه‌ای ما در ایران تحصیل با شماره تلفن ثابت 9099075307 تماس حاصل نمایید.

برای دانلود pdf این مقاله کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

حذف اضطراری به معنای ثبت نمره صفر در کارنامه است؟

خیر اینطور نیست و با حذف اضطراری تنها واحد مورد نظر حذف برای دانشجو حذف می‌شود.

عدم حضور در جلسه امتحان به معنای حذف اضطراری است؟

بله در دانشگاه پیام نور عدم حضور در امتحان به معنای حذف اضطراری است.

حذف اضطراری روی معدل در کارنامه تاثیرگذار است؟

خیر، هیچ تاثیری نخواهد داشت. اما حذف واحد توسط دانشجو در کارنامه اصلی درج خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا