حقوق سربازان آموزشی در سال 1402 + قانون جدید


سازمان نظام وظیفه مبلغی را به عنوان حقوق سربازان آموزشی در نظر گرفته و به حساب آن ها واریز می کند. دستمزدی که به عنوان حقوق برای سربازان آموزشی در نظر گرفته می شود نصف حقوق مشمولانی است که دوره خدمت نظام وظیفه خود را پشت سر می گذارند. عواملی مانند متأهل، تحصیلات، درجه نظامی و محل خدمت در میزان حقوق سربازان اثرگذار است.

طبق اعلام ستاد کل نیروهای مسلح در سال جاری حقوق مشمولان نظام وظیفه افزایش خواهد یافت و به طبع آن نیز به حقوق سربازان آموزشی نیز اضافه می شود. طبق اعلام ستاد نیروهای مسلح و براساس قانون جدید در سال 1402 دستمزد سربازانی که مجرد هستند از 60 درصد تا 70 درصد افزایش می یابد و دریافتی مشمولان متأهل تا 90 درصد افزایش می یابد.

در این مقاله به بررسی میزان حقوق سربازان آموزشی و نحوه محاسبه آن می پردازیم. چنان چه می خواهید اطلاعات بیشتری درباره سربازی و نحوه محاسبه حقوق سربازان آموزشی به دست بیاورید، می توانید از طریق شماره 9099075307 با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

حقوق سربازان آموزشی چقدر است؟

از مهم ترین قسمت های سربازی نظام وظیفه، بخش آموزشی سربازی می باشد. دوره سربازی آموزشی با هدف ارائه آموزش های مورد نیاز به مشمولان نظام وظیفه برگزار می شود. مشمولان خدمت نظام وظیفه در یک دوره فشرده دو الی سه ماه آموزش های لازم را دریافت می کنند و پس از آن می توانند به خدمت سربازی وارد شوند.

قوانینی در دوره سربازی آموزشی حاکم است که شبیه قوانین پادگان ها بوده و مشمولان را برای حضور در یگان های خدمتی آماده می کنند. مدت زمان دوره آموزشی جزء دوران خدمت سربازان محسوب می شود.

سؤالی که برای اکثر مشمولان نظام وظیفه پیش می آید این است که آیا در دوره آموزشی برای سربازان حقوقی در نظر گرفته می شود یا خیر. در صورتی که حقوقی در نظر گرفته می شود، حقوق سربازان آموزشی چقدر است؟

در پاسخ به این سؤال که آیا برای دوران آموزشی سربازی حقوقی در نظر گرفته می شود، باید گفت که دوره آموزشی سربازی جزء دوران خدمت سربازی محسوب شده و طبیعتاً دستمزدی برای سربازانی که در این دوره خدمت می کنند، در نظر گرفته می شود. البته حقوق سربازان آموزشی کمتر بوده و حدوداً نصف حقوق دوره خدمت سربازی را به مشمولان دوره آموزشی پرداخت می کنند.

براساس جدول حقوق مشمولان خدمت نظام وظیفه می توان مبلغ دریافتی سربازان دوره آموزشی را مشخص کرد که نصف مبلغ مشخص شده در جدول می باشد. دلیل این که حقوق سربازان آموزشی به این صورت محاسبه می شود این است که دوره آموزشی سربازی کوتاه است و طی دو الی سه ماه به پایان می رسد.

علاوه بر این عواملی مانند تأهل، میزان تحصیلات و محل خدمت در تعیین میزان حقوق دریافتی سربازان آموزشی تأثیرگذار است. مشمولان خدمت نظام وظیفه پس از آن که دوران آموزشی را پشت سر گذاشتند در یگان های خدمتی خود حاضر شده و مشغول خدمت سربازی می شوند. سربازان در این دوره مبلغی را به عنوان حقوق دریافت می کنند که عوامل اثرگذار بر حقوق سربازان آموزشی در محاسبه حقوق دریافتی آن ها نیز اثرگذار خواهد بود.

برای اطلاع از شرایط کاهش خدمت سربازی  کلیک کنید

حقوق سربازان آموزشی چقدر است؟

محاسبه میزان حقوق سربازان آموزشی

حقوق سربازان آموزشی و مشمولانی که دوران خدمت سربازی را پشت سر می گذارند را نمی توان به راحتی محاسبه کرد زیرا عوامل گوناگونی در تعیین حقوق سربازان آموزشی و مشمولان خدمت سربازی دخیل هستند.سربازان آموزشی با توجه به متأهل یا مجرد بودن و میزان تحصیلات حقوق متفاوتی دریافت می کنند.

امکان دارد که برای برخی از مشمولان نظام وظیفه این سؤال پیش بیاید که نوع ارگانی که در آن خدمت می کنند در میزان حقوق تفاوت ایجاد می کند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که تفاوتی ایجاد نمی کند. فرقی ندارد که مشمولان در ارتش و یا سپاه خدمت کنند. حقوق سربازان براساس مصوبه ستاد مربوطه پرداخت می شود.

سربازانی که به صورت امریه در ارگان های مختلف مانند وزارت نفت، انرژی اتمی و یا به صورت سرباز معلم مشغول به خدمت هستند، حقوقی دریافت می کنند که مبلغ دریافتی این سربازان به سربازان عادی نزدیک است. طریقه محاسبه دستمزد سربازان طبق ضوابط ستاد نیروهای مسلح به این شکل است که می بایست حداقل 40 درصد و حداکثر 60 درصد مبلغ دریافتی کارکنان نیروهای مسلح باشد.

در محاسبه میزان حقوق سربازان آموزشی عوامل مختلفی دخیل هستند که در ادامه مطلب به بررسی آن ها می پردازیم.

جهت اطلاع از میزان حقوق سربازی  کلیک نمایید

تأثیر میزان تحصیلات بر حقوق سربازان آموزشی

میزان تحصیلات سربازان آموزشی از عواملی است که در تعیین حقوق دریافتی مشمولان اثرگذار است. سربازان نیز همانند کارمندان با داشتن مدرک تحصیلی بالاتر، حقوق بیشتری دریافت می کنند. مثلاً مبلغ دریافتی سربازی با مدرک تحصیلی لیسانس بیشتر از مبلغ دریافتی سربازی با مدرک دیپلم است.

  • حقوق سربازان آموزشی با مدرک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم

از عوامل مهم تأثیرگذار بر حقوق سربازان آموزشی مدرک تحصیلی آن ها می باشد. مشمولانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پایین تر از آن هستند، پایین ترین درجه سربازی را دریافت می کنند و متناسب با درجه خود حقوق  می گیرند که کمترین حقوق دریافتی است.

در مورد حقوق سربازان آموزشی 1402با مدرک دیپلم و زیر دیپلم باید گفت که این مشمولان درجه سرباز یکم، سرباز دوم و سوم و یا صفر را دریافت می کنند. بر این اساس و طبق جدول قانون جدید حقوق سربازان نظام وظیفه در حدود 60 درصد الی 62 درصد حداقل حقوق کارکنان پایور را دریافت خواهند کرد. همچنین حقوق دریافتی این سربازان براساس این که در چه نوع منطقه ای (منطقه عملیاتی و یا منطقه غیرعملیاتی) خدمت می کنند تا 75 درصد قبل افزایش می باشد.

ذکر این نکته ضروری است که حقوق سربازان با مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم در حدود 3 میلیون تومان است. لازم به ذکر است در صورتی که این سربازان ازدواج کرده باشند و یا دارای فرزند باشند به حقوق دریافتی آن ها افزوده می شود. امکان دارد این سربازان هزینه ایاب و ذهاب نیز دریافت نمایند.

حقوق سربازان آموزشی با مدرک دیپلم و زیر دیپلم دستمزد پایینی است و اگر معاف از رزم هم شوند این دستمزد کاهش یافته و مبلغ کمتری اخذ می کنند. سرباز صفر پایین ترین درجه نظامی است و حقوق سربازان صفر کمترین میزان واریزی است.

دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم که قصد ادامه تحصیل را دارند ابتدا باید گواهی معافیت تحصیلی دریافت کنند و بعد از آن برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شوند.

جهت کسب اطلاع از مدرک تحصیلی مورد نیاز برای امریه سربازی کلیک کنید

  • حقوق سربازان آموزشی با مدرک تحصیلی لیسانس

برخی از مشمولان خدمت نظام وظیفه پس از اتمام دوران دبیرستان خود و دریافت مدرک تحصیلی دیپلم، وارد دانشگاه شده و تحصیلات خود را ادامه می دهند و بعد از اتمام تحصیل برای رفتن به سربازی اقدام می کنند.

کسانی که در مقطع تحصیلی لیسانس تا دکتری ادامه تحصیل داده اند متناسب با مدرک تحصیلی خود درجه دریافت می کنند. همچنین میزان حقوق دریافتی سربازان طبق همین درجه ها تعیین می شود. بنابراین هر چه مدرک تحصیلی مشمولان بالاتر باشد، حقوق سربازی بیشتری دریافت می کنند.

براساس قانون جدید و طبق اعلام سایت خدمت نظام وظیفه حقوق سربازان در سال 1402 بین 60 درصد تا 75 درصد افزایش خواهد داشت. بر این اساس برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس حقوق سربازی 1402 حداقل 3.000.000 تومان و حداکثر 5.000.000 تومان در نظر گرفته شده است.

ذکر این نکته ضروری است که تمامی سربازان آموزشی با هر مدرک تحصیلی حقوق دریافت می کنند که براساس نوع مدرک تحصیلی و عوامل اثرگذار دیگر مبلغ حقوق سربازان آموزشی متفاوت خواهد بود. حقوق سربازان آموزشی با مدارک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم و لیسانس و بالاتر از آن نصف مبلغ سربازان خدمت وظیفه محاسبه می شود.

تأثیر میزان تحصیلات بر حقوق سربازان آموزشی

تأثیر میزان درجه بر حقوق سربازان آموزشی

میزان تحصیلات مشمولان خدمت سربازی و نوع درجه آن ها با میزان حقوق دریافتی سربازان ارتباط مستقیم دارد. سربازانی که مدرک تحصیلی بالاتری دارند، درجه نظامی بالاتری دریافت می کنند و در نتیجه حقوق آن ها نیز بیشتر خواهد بود. در مورد حقوق سربازان در سال 1402 همان طور که اشاره شد براساس نوع مدرک تحصیلی درجه سربازان مشخص می شود و مشمولان خدمت نظام وظیفه طبق درجه خود حقوق دریافت می کنند.

برای اطلاع مشمولان نظام وظیفه جدول درجه نظامی سربازان مطابق با مدرک تحصیلی در زیر درج شده است.

نوع مدرک تحصیلی درجه نظامی براساس مدرک تحصیلی
مدرک تحصیلی زیر دیپلم سرباز دوم، سرباز سوم و یا صفر
مدرک تحصیلی دیپلم سرباز یکم
مدرک تحصیلی کاردانی درجه گروهبان دوم، درجه گروهبان سوم
مدرک تحصیلی کارشناسی درجه گروهبان یکم، درجه استوار یکم، درجه استوار دوم
مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد درجه ستوان سوم
مدرک تحصیلی دکتری درجه ستوان دوم

تأثیر میزان درجه بر حقوق سربازان آموزشی

تأثیر منطقه خدمت بر حقوق سربازان آموزشی

اصولاً مشمولان نظام وظیفه اطلاع دارند که طول مدت خدمت سربازی در مناطق عملیاتی و بد آب و هوا از مناطق معمولی کمتر است.اما ویژگی دیگر خدمت در مناطق عملیاتی و بد آب و هوا این است که حقوق سربازان آموزشی و مشمولان خدمت سربازی بیشتر خواهد بود.

مناطق عملیاتی، مناطقی هستند که یا درگیر جنگ هستند و یا از آب و هوای بدی برخوردارند. به طور کلی مناطق مرزی از آب و هوای بدی برخوردار می باشند. بر این اساس سربازان آموزشی که در مناطق عملیاتی خدمت می کنند از سربازانی که در مناطق بد آب و هوا و محروم خدمت می کنند دستمزد بیشتری دریافت می کنند. عملیاتی و یا غیر عملیاتی بودن منطقه خدمت سربازان بر میزان حقوق دریافتی آن ها اثرگذار است.

حقوق سربازانی که در مناطق مرزی و بد آب و هوا خدمت می کنند از سربازانی که در مناطق عادی خدمت می کند، بیشتر است. مشمولان خدمت سربازی که دوران خدمت خود را در مناطق مرزی می گذرانند به خاطر شرایط آب و هوایی منطقه و سختی کار دستمزد بیشتری دریافت می کنند.

باید در نظر داشت که ضریب حقوقی سربازانی که در مناطق عملیاتی و یا مرزی خدمت می کنند، افزایش پیدا می کند. حقوق سربازانی که در مناطق عملیاتی و مرزی خدمت می کنند 75 درصد حداقل دستمزد کارکنان پایور می باشد و بالاتر از 6 میلیون تومان می باشد. سربازانی که در این مناطق خدمت می کنند 1.000.000 تومان تا 3.500.000 تومان تشویقی دریافت می کنند و اگر ازدواج کرده و دارای فرزند باشند بر مبلغ دریافتی افزوده می شود.

هر چه شرایط خدمت سخت تر باشد، حقوق سربازان نیز افزایش می یابد و از مزایای دیگری مانند کسری خدمت برخوردار می شوند. کسری خدمت برای سربازانی که در مناطق عملیاتی و مرزی خدمت می کنند در حدود 3 ماه است. لازم به ذکر است که حقوق سربازان آموزشی در مناطق عملیاتی و مرزی نصف این مقدار است.

تأثیر منطقه خدمت بر حقوق سربازان آموزشی

برای آشنایی با پروژه کسری خدمت سربازی  کلیک نمایید.

تأثیر امریه بر حقوق سربازان آموزشی

در قانون نظام وظیفه به سربازانی که شرایط لازم را داشته باشند، امریه تعلق می گیرد و افراد می توانند دوران خدمت خود را در سازمان و ادارات سپری نمایند. ارگان هایی مانند وزارت ارتباطات، آتش نشانی، قرارگاه خاتم، وزارت علوم، آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، علوم پزشکی و ارگان های دیگری جزء لیست ارگان های امریه 1402 قرار ارند.

احتمال دارد برخی از ارگان هایی که سربازان را به صورت امریه به خدمت می گیرند به آن ها حقوق بیشتری بدهند. اما اصولاً حقوق سربازان امریه با دیگر سربازان فرقی ندارد.

باید این نکته را مدنظر قرار داد که میزان تحصیلات سربازانی که به صورت امریه در ارگانی در حال خدمت هستند بر درجه نظامی آن ها تأثیرگذار است. سربازان امریه ای که مدرک تحصیلی و درجه نظامی بالاتری دارند حقوق بیشتری دریافت می کنند.

طبق قانون جدید نظام وظیفه قرار است که برای سربازان امریه که در شهر دیگری غیر از شهر خود خدمت می کنند دستمزد اضافی بابت هزینه خورد و خوراک و رفت و آمد در نظر گرفته شود که هنوز میزان آن مشخص نشده است.

در جدول زیر میزان حقوق دریافتی براساس درجه سربازان ذکر شده است که به خاطر برابر بودن دستمزد سربازان امریه و مشمولان عادی نظام وظیفه، این میزان حقوق در مورد سربازان امریه نیز صدق می کند.

حقوق سربازان طی سال گذشته
درجه و ضریب حقوق مبلغ حقوق
سربازی با ضریب 60% 1.080.000 تومان
ناوی با ضریب 60% 1.080.000 تومان
سرباز دوم با ضریب 61% 1.098.000 تومان
ناوی دوم با ضریب 61% 1.098.000 تومان
سرجوخه با ضریب 63% 1.134.000 تومان
رزم یاز با ضریب 63% 1.134.000 تومان
سرناوی با ضریب 63% 1.134.000 تومان
گروهان سوم با ضریب 65% 1.170.000 تومان
رزم یاز سوم با ضریب 65% 1.170.000 تومان
مهناوی سوم با ضریب 65% 1.170.000 تومان
گروهان دوم با ضریب 67% 1.206.000 تومان
رزم آور دوم با ضریب 67% 1.206.000 تومان
مهناوی دوم با ضریب 67% 1.206.000 تومان
گروهان یکم با ضریب 69% 1.242.000 تومان
رزم آور یکم با ضریب 69% 1.242.000 تومان
مهناوی یکم با ضریب 69% 1.242.000 تومان
استوار دوم با ضریب 71% 1.278.000 تومان
رزم دار دوم با ضریب 71% 1.278.000 تومان
ناو استوار دوم با ضریب 71% 1.278.000 تومان
استوار یکم با ضریب73% 1.314.000 تومان
رزم دار یکم با ضریب 73% 1.314.000 تومان
استوار سوم با ضریب 76% 1.368.000 تومان
ناویان سوم با ضریب 76% 1.368.000 تومان
استوار دوم با ضریب 79% 1.422.000 تومان
ناویان دوم با ضریب 79% 1.422.000 تومان
ستوان یکم با ضریب 82% 1.476.000 تومان
ناویان یکم با ضریب 82% 1.476.000 تومان
ستوان یکم پزشک با ضریب 90% 1.620.000 تومان
ناویان یکم پزشک با ضریب 90% 1.620.000 تومان

برای اطلاع از اینکه امریه سربازی چیست؟ کلیک کنید

تأثیر تأهل بر حقوق سربازان آموزشی

یکی از عواملی که در حقوق سربازان آموزشی و مشمولان نظام وظیفه اثرگذار است، وضعیت تأهل آن ها می باشد. دلیل این امر این است که افرادی که ازدواج کرده و دارای همسر و فرزند هستند، غیر از مخارج خود عهده دار تأمین مخارج خانواده نیز هستند و از سویی دیگر در دوران خدمت نظام وظیفه نمی توانند در جایی مشغول به کار شوند و این امکان برای آن ها وجود ندارد.به همین خاطر سازمان نظام وظیفه برای کمک به این افراد دستمزد بیشتری برای آن ها در نظر گرفته است.

براساس جدول حقوق سربازان، سربازان متأهل حقوقی معادل 90 درصد دستمزد کارکنان پایور دریافت می کنند. سربازان متأهل بیشتر از سربازان مجرد حقوق دریافت می کنند. مشمولان متأهل می بایست در هنگام تکمیل فرم اعزام به خدمت، اطلاعاتی که مربوط به ازدواج آن ها می باشد را تکمیل و ثبت نمایند تا بتوانند از حقوق بیشتری برخوردار شوند.

براساس جدول حقوق سربازان 1402 مشمولان متأهل که فرزندی ندارند 7.200.000 تومان الی 7.500.000 تومان دستمزد دریافت می کنند. براساس قانون حمایت از خانواده برای سربازان متأهل و دارای فرزند مزایایی در نظر گرفته شده است که دریافت حقوق بالا یکی از این مزایا می باشد. سربازان متأهلی که دارای فرزند باشند حقوق بیشتری دریافت می کنند. همچنین به آن ها هزینه رفت و آمد پرداخت می شود. مشمولان نظام وظیفه متأهل به ازای دارا بودن هر فرزند حق علائه مندی نیز دریافت می کنند.

برای آگاهی از حقوق سربازان متأهل کلیک کنید

لازم به ذکر است داشتن فرزند در کسری خدمت سربازان متأهل اثرگذار است و به ازای هر فرزند کسری خدمت دریافت می کنند. همچنین سربازان متأهل از مزایای دیگری مانند انتخاب محل خدمت و دریافت مرخصی بیشتر نیز برخوردار می شوند.

در مورد حقوق سربازانی که مجرد هستند، باید گفت که طبق قانون جدید در سال 1402 افزایش یافته است و قرار بر این است که سربازان در سال 1402 کمتر از 4 میلیون تومان حقوق دریافت نکنند. حقوق سربازانی که مجرد هستند مثل سربازان متأهل طبق حداقل دستمزد کارکنان پایور محاسبه و پرداخت می شود.

به طور کلی ضریب دستمزد سربازان مجرد 60 درصد الی 70 درصد برآورد شده است و حدود 4.800.000 تومامن الی 6.300.000 تومان دریافت خواهند کرد. معمولاً سربازان مجرد در مناطقی غیر از منطقه بومی خود خدمت می کنند که می بایست هزینه رفت و آمد به محل زندگی خود را بپزدازند. حقوق سربازان مجرد کافی نبوده اما هزینه هایی مانند هزینه ایاب و ذهاب را پوشش می دهد.

از سوی دیگر در صورت ارتقاء درجه، حقوق این افراد افزایش می یابد. البته سربازانی که در مناطق عملیاتی و مرزی خدمت می کنند حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد.

تأثیر تأهل بر حقوق سربازان آموزشی

حقوق سربازان آموزشی کی واریز می شود؟

همان طور که گفته شد مشمولان نظام خدمت وظیفه در دوران آموزشی سربازی خود همانند دوره خدمت سربازی مبلغی را تحت عنوان حقوق دریافت می کنند که نصف حقوق دریافتی دوران خدمت سربازی می باشد. حال ممکن است این سؤال برای متقاضیان پیش بیایید که حقوق سربازان آموزشی کی واریز می شود؟ آیا حقوق سربازان آموزشی در همان دوره کوتاه مدت آموزشی سربازی به حساب مشمولان واریز می شود یا خیر؟

برای پاسخ به این سؤال می توان گفت که گاهی اوقات حقوق سربازان آموزشی بعد از آن که دوران آموزشی به پایان رسید به آنان پرداخت می شود. در واقع سربازان آموزشی قبل از تمام شدن دوره آموزشی سربازی امکان دریافت دستمزد خود را ندارند. بعد از آن که دوران آموزشی به پایان رسید، حقوق سربازان به حساب آن ها واریز می شود.

مشمولان نظام وظیفه فرم اعزام به خدمت را در دفاتر پلیس +10 تکمیل می کنند و با طی مراحل قانونی به عنوان سرباز مشغول به خدمت می شوند. در آغاز سربازی از آن ها شماره حسابی گرفته می شود تا ماهانه مبلغی به عنوان حقوق سربازی به حساب آن ها واریز شود. لازم است که مشمولان نظام وظیفه دوره آموزشی خود را مطابق قوانین با موفقیت پشت سر بگذارند تا در نهایت بتوانند دستمزد خود را دریافت نمایند.

حقوق سربازان آموزشی کی واریز می شود؟

بررسی میزان حقوق سربازان

تمامی سربازان در دوران خدمت نظام وظیفه از طریق سرباز کارت در هر ماه دستمزدی را دریافت می کنند. متأسفانه حقوق سربازان طی سال های گذشته بسیار کم بود به صورتی که مشمولان نظام وظیفه حتی نمی توانستند از عهده هزینه ایاب و ذهاب خود برآیند. از همین رو در سال 1399 سازمان نظام وظیفه تصمیم گرفت که در سال های آینده حقوق سربازان را افزایش دهد.

در سال 1401 حقوق سربازان براساس میانگین از 440 هزار تومان به 1.500.000 هزار تومان افزایش یافت. حداقل حقوق کارکنان پایور در مناطق غیرعملیاتی 1.050.000 هزار تومان و در مناطق عملیاتی حداکثر 4.000.000 میلیون تومان در نظر گرفته شد.

اما در سال 1402 طبق اعلام سازمان نظام وظیفه حقوق سربازان آموزشی و سربازانی که مدت معین شده خدمت نظام وظیفه را پشت سر می گذارند از 60 درصد تا 90 درصد افزایش می یابد. افزایش دستمزد سربازان براساس مدرک تحصیلی، متأهل یا مجرد بودن، بر حسب امریه و منطقه محل خدمت صورت می گیرد.

حقوق سربازان مجردی که در مناطق غیرعملیاتی مشغول به خدمت هستند حداقل 60 درصد و دستمزد کسانی که در مناطق عملیاتی خدمت می کنند حداقل 75 درصد افزایش می یابد. حقوق سربازان مجردی که در مناطق غیر عملیاتی خدمت می کنند، رشد 140 درصدی داشته و حداکثر مبلغ 3.780.000 هزار تومان معین شد.

حقوق سربازانی که متأهل هستند معادل 90 درصد حداقل دستمزد کارکنان پایور تعیین می شود. حقوق سربازان متأهل، با در نظر گرفتن حق علائه مندی، رشد 145 درصدی داشت و مبلغ 4.100.000 هزار تومان در نظر گرفته شد. البته به ازای هر فرزند و هزینه رفت و آمد نیز به این مبلغ افزوده می شود.

به طور کلی حقوق سربازان از حدود 4.000.000 میلیون تومان شروع شده و با توجه به مدرک تحصیلی، درجه نظامی و وضعیت تأهل و محل خدمت افزایش می یابد. مشمولان نظام وظیفه (مجرد یا متأهل) غیر از حقوقی که برای آن ها در نظر گرفته شده است متناسب با مدرک تحصیلی که دارند مبلغی در حدود یک میلیون تومان تا سه میلیون تومان افزایش حقوق خواهند داشت.

کمیسیون اجتماعی مجلس مصوبه ای در ارتباط با افزایش حقوق سربازان در سال 1402 تصویب کرد که طبق آن سربازان مجردی که در مناطق غیرعملیاتی خدمت می کنند 5 میلیون و 40 هزار تومان و در مناطق عملیاتی 6 میلیون و 300 هزار تومان دریافت خواهند کرد. حقوق سربازانی که متأهل هستند 7 میلیون و 560 هزار تومان معین شد که بعد از آن که به تأیید شورای نگهبان برسد، اجرا می شود.

بررسی میزان حقوق سربازان 

خلاصه مقاله حقوق سربازان آموزشی

یکی از قسمت های مهم دوران سربازی، بخش آموزشی می باشد. کسانی که قصد رفتن به سربازی را دارند ابتدا در یک دوره فشرده دو الی سه ماه آموزش های لازم را برای حضور در یگان های خدمتی خود دریافت می کنند. دوره آموزشی نیز جزء دوران خدمت سربازی محسوب می شود. سربازان آموزشی مانند مشمولانی که دوره خدمت نظام وظیفه خود را پشت سر می گذارند، حقوق دریافت می کنند.

حقوق سربازان آموزشی نصف دریافتی سربازان نظام وظیفه می باشد. دلیل این که حقوق سربازان آموزشی به این صورت محاسبه می شود این است که دوره آموزشی سربازی کوتاه است و طی دو الی سه ماه به پایان می رسد.

حقوق سربازان آموزشی یکسان پرداخت نمی شود و مانند سربازان دوره خدمت عواملی مانند متأهل و یا مجرد بودن مشمولان نظام وظیفه، داشتن فرزند سربازان متأهل، مدرک تحصیلی، درجه نظامی که براساس مدرک تحصیلی مشخص می شود و محل خدمت بر میزان حقوق سربازان آموزشی تأثیرگذار است.

سربازان آموزشی که در مناطق عملیاتی و غیرعملیاتی خدمت می کنند، حقوق متفاوتی دریافت می کنند. در مورد زمان پرداخت حقوق سربازان آموزشی باید گفت که معمولاً سربازان در طول دوره آموزشی دستمزد خود را دریافت نمی کنند. بعد از آن که دوره آموزشی به پایان رسید حقوق سربازان به حساب آن ها واریز می شود.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید

آیا سربازان در دوره آموزشی حقوق دریافت می کنند؟

دوره آموزشی جزء دوره خدمت سربازی محسوب شده و مشمولان نظام وظیفه در این دوره نیز حقوق دریافت می کنند.

حقوق سربازان آموزشی چقدر است؟

حقوق سربازان آموزشی نصف حقوق سربازان دوره خدمت است و عواملی مانند میزان تحصیلات، درجه نظامی، وضعیت متأهل، محل خدمت در تعیین میزان آن دخیل می باشد.

حقوق سربازان آموزشی چه زمانی واریز می شود؟

معمولاً حقوق سربازان آموزشی بعد از اتمام دوره آموزشی به حساب آن ها واریز می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا