دانشگاه صنعتی خاورمیانه ترکیه ⭐️ شرایط ورود و شهریه و رشته ها


معرفی دانشگاه صنعتی خاورمیانه ترکیه ، شهریه ، رتبه و رنکینگ ، شرایط تحصیل ، نحوه پذیرش ، رشته ها و جزئیات دقیق این دانشگاه به صورت کامل در ادامه برای شما عزیزان قرار داده شده است.

با نوین گام همراه باشید.

معرفی دانشگاه صنعتی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه،دانشگاهی دولتی در ترکیه است که در سال ۱۹۵۶  تاسیس شده است و در حال حاضر حدود ۲۷۰۰۰ دانشجو دارد. این دانشگاه برنامه تبادل دانشجو را با  دانشگاه‌های دیگر کشور ها انجام می‌دهد و برای دانشجویان ایرانی نیز پذیرش دارد. دانشگاه صنعتی خاورمیانه، با کسب رتبه ۵۱۰-۵۰۱ در رنکینگ جهانی QS و قرار گرفتن در رده ممتاز لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه؛ یکی از گزینه‌های مناسب جهت مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی به ترکیه به شمار می‌رود.

 

مساحت دانشگاه صنعتی خاورمیانه حدود ۴۵۰۰ هکتار است که از ۳۰۴۳ هکتار سطح جنگلی نیز برخوردار است. این دانشگاه در نزدیکی دریاچه ایمیر “Eymir” قرار دارد و حدود ۲۰ کیلومتر با مرکز آنکارا فاصله دارد. این دریاچه می‌تواند برای قایقرانی، ماهیگیری، پیک نیک و فعالیت‌های عمومی تفریحی مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد. دانشگاه صنعتی خاورمیانه جهت تامین رفاه حال دانشجویان، امکانات مختلف و متنوعی را در محوطه خود به دانشجویان ارائه می‌دهد. برخی از این امکانات عبارتند از:

  • مرکز خرید
  • بانک
  • اداره پست
  • زمین تنیس
  • مسیر پیاده‌روی
  • استخر سر پوشیده
  • سالن‌های ورزشی
  • استخر در فضای باز

 

مقاطع تحصیلی دانشگاه صنعتی خاورمیانه‌

 

دانشگاه صنعتی خاورمیانه یکی از دانشگاه‌های برتر ترکیه محسوب می‌شود که شامل ۵ دانشکده کارشناسی است. در این پنج دانشکده، ۴۱ رشته تحصیلی ارائه می‌شود. دانشگاه فنی خاورمیانه همچنین با احتساب دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری ۱۷۵ دوره آموزشی دارد. هم چنین دانشگاه صنعتی خاورمیانه از یک دانشکده مختص به زبان‌های خارجی برخوردار است که شامل ارائه گروه‌های آموزشی زبان انگلیسی مقدماتی هم می‌شود. به‌علاوه، این دانشگاه ۱۵ برنامه کارشناسی و ۵ برنامه تحصیلات تکمیلی در پردیس قبرس شمالی METU ارائه می‌دهد.

 

دانشکده‌های موجود در دانشگاه صنعتی خاورمیانه (METU)

دانشگاه صنعتی خاورمیانه دارای پنج دانشکده کارشناسی است. این دانشکده‌ها به شرح زیر می باشند:

  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده علوم اقتصادی و اداری
  • دانشکده معماری
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده هنر و علوم

 

علاوه بر دانشکده‌های مختص به کارشناسی، دانشگاه صنعتی ترکیه از ۵ دانشکده تحصیلات تکمیلی برخوردار است. این دانشکده‌ها عبارتنداز :

  • دانشکده تحصیلات تکمیلی ریاضیات کاربردی
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم دریایی
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی انفورماتیک
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم طبیعی و کاربردی

 

شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه فنی خاورمیانه

شرایط اخد پذیریش از دانشگاه صنعتی خاورمیانه در هر کدام از رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، متفاوت است. با‌ این‌ وجود، در اکثر شرایط متقاضی باید مهارت زبان انگلیسی خود را از طریق یکی از آزمون‌های زبان EPE ، IELTS یا TOEFL اثبات کند. همچنین متقاضی باتوجه به رشته و یا مقطعی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارد، باید در یکی از آزمون‌های مورد نظر دانشگاه شرکت کرده و نمره مناسب را کسب کند. تعدادی از آزمون‌های مورد نظر دانشگاه فنی ترکیه عبارت‌اند از:  آزمون ALES (آکادمیک و تحصیلات تکمیلی)، آزمون GRE (رکورد فارغ‌التحصیل) یا آزمون GMAT (پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی)

 

TOEFL IBT: آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، مبتنی بر اینترنت.
Online TOEFL IBT: آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، مبتنی بر اینترنت نوع خانگی.
METU EPE: آزمون مهارت انگلیسی دانشگاه فنی خاورمیانه.
PTE ACADEMIC: آزمون انگلیسی پیرسون، نوع دانشگاهی.
IELTS ACADEMIC: سیستم بین المللی تست زبان انگلیسی، نسخه دانشگاهی میانگین چهار بخش.
SUNY (BAS & GIA): یکی از دانشگاه‌های ایالت متحده آمریکا است که در نیویورک قرار دارد. این دانشگاه با دانشگاه صنعتی خاورمیانه در زمینه امور جهانی و بین المللی (GIA)،مدیریت بازرگانی (BAS) و آموزش زبان انگلیسی همکاری دارد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در مقطع کارشناسی

در ابتدا باید دانست  که برای ثبت نام در مقطع کارشناسی دانشگاه فنی خاورمیانه، نیازی به پرداخت هزینه نیست. برای تکمیل درخواست خود، باید هر یک از اسناد زیر را به همراه ترجمه رسمی آن به زبان ترکی یا انگلیسی اسکن کنید. سپس اسناد را با فرمت pdf یا jpg بارگذاری و ضمیمه مدارک اصلی کنید. تمام اسناد باید به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه شده باشند که در غیر این صورت، باید توسط دفتر ترجمه به هر دو زبان ترجمه شوند.

 

مدارک مورد نیاز به شرح زیر میباشد :

  • عکس؛ در اندازه ۴.۵x۶ سانتی‌متر، رنگی و در شش ماه گذشته گرفته شده باشد.
  • بارگذاری صفحه اول گذرنامه
  • نامه معادل سازی از وزارت آموزش و پرورش ترکیه یا سفارتخانه‌های ترکیه که گواهی می‌دهد دیپلم وی معادل دیپلم دبیرستان ترکیه است. اگر متقاضی موفق به اخذ پذیرش شود، باید این مدرک را در هنگام ثبت‌نام ارائه دهد.
  • دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی (کسانی که هنوز مدرک خود را دریافت نکرده اند، باید نامه رسمی گواهینامه فارغ‌التحصیلی موقت خود را که از دبیرستان گرفته‌اند، با ذکر تاریخ تقریبی فارغ التحصیلی، بارگذاری کنند.
  • متقاضیان باید ریز نمرات دبیرستان را به همراه ترجمه آن‌ها به زبان انگلیسی و ترکی که مهر و موم شده و توسط اداره آموزش و پرورش تأیید شده است، ارائه دهند.
  • بارگذاری نتیجه شرکت در آزمون رسمی (نوع آزمون مورد نیاز در بخش شرایط پذیرش، مشخص می‌شود. آزمون‌هایی مثل: SAT GCE، لیسانس بین المللی و غیره)

 

هزینه تحصیل در دانشگاه صنعتی خاورمیانه

شهریه ترمی دانشگاه صنعتی خاورمیانه برای برنامه‌ها و مقاطع تحصیلی متفاوت، در جدول زیر ارائه شده است:

برنامه‌ها  مقطع شهریه ترم
دانشکده معماری کارشناسی ۲۲۵۰ دلار
دانشکده هنر و علوم (ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، ژنتیک کارشناسی ۲۲۵۰ دلار
دانشکده مهندسی کارشناسی ۲۲۵۰ دلار
دانشکده هنر و علوم (جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ، فلسفه) کارشناسی ۱۵۰۰ دلار
دانشکده اقتصاد و علوم اجرایی کارشناسی ۱۵۰۰ دلار
دانشکده آموزش کارشناسی ۱۵۰۰ دلار
همه برنامه‌ها تحصیلات تکمیلی ۱۱۲۵ دلار

خوابگاه دانشگاه فنی ترکیه

این دانشگاه دارای ۱۸ خوابگاه میباشد که تعدادی از آن‌ها مختص به زنان و تعدادی از آن‌ها مخصوص به مردان است. خوابگاه‌های دانشجویی در ترکیه بطور معمول از امکانات گسترده‌ای همچون : اتاق مطالعه ، آزمایشگاه رایانه‌ای ، اتاق‌های تلویزیون، فروشگاه‌های مواد غذایی و آشپزخانه های مدرن و … برخوردار هستند. همچنین این خوابگاه‌ها امکانات رفاهی مورد نیاز دانشجویان مثل ماشین لباسشویی، خشک کن، اینترنت و … را فراهم می‌کنند.
دانشجویانی که خانواده‌های آن‌ها در خارج از آنکارا زندگی می‌کنند، می‌توانند در این خوابگاه‌ها نیز مستقر شوند. برای این کار لازم است دانشجویانی که تازه در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند فرم درخواست خوابگاه را پر کنند. برای دریافت خوابگاه ارزیابی‌های خاصی توسط هیئت اجرایی خوابگاه انجام می‌شود. برای مثال موقعیت مالی و اجتماعی خانواده متقاضی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و درنهایت متقاضیانی که بتوانند بیشترین امتیاز را از هیئت اجرایی خوابگاه دریافت کنند، واجد شرایط استفاده از خوابگاه‌های این دانشگاه خواهند شد.

 

سال تحصیلی در دانشگاه صنعتی خاورمیانه

سال تحصیلی در این دانشکده به 2 دوره تقسیم می‌شود. دوره اول سال تحصیلی در هفته آخر سپتامبر شروع می‌شود و تا اواسط ژانویه به پایان می‌رسد. همچنین دوره دوم سال تحصیلی ، در اواسط فوریه شروع شده و تا اواسط ژوئن به پایان می‌رسد. به‌علاوه یک تدریس تابستانی با دوره‌های منظم و یک دوره تدریس تابستانی بین‌المللی با موضوعات ویژه برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

چشم انداز بین‌المللی دانشگاه صنعتی خاورمیانه

دانشگاه صنعتی خاورمیانه از زمان تاسیس تا حال حاضر به‌عنوان یک دانشگاه پیشرو در زمینه وسعت مشارکت تحقیقاتی در سطح بین‌المللی شناخته شده است. این دانشگاه در بسیاری از پروژه‌های علمی مثل بنیاد ملی علوم (NSF)، پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) و … مشارکت می‌کند. همچنین دانشگاه صنعتی خاورمیانه تاکنون در ۵۹ پروژه برنامه‌های چارچوبی توسعه فنی و تحقیقاتی (FP6) مشارکت داشته ‌است که ۴۸ مورد از آن‌ها تکمیل شده‌ است همچنین در ۳۲ پروژه برنامه‌های چارچوبی توسعه فنی و تحقیقاتی (FP7) شرکت کرده است که هنوز در حال اجرا هستند. به‌علاوه این دانشگاه ۱۹ برنامه مشترک بین‌المللی با دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی در سطح کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دارا میباشد.

 

دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه صنعتی خاورمیانه هم‌اکنون میزبان بیش از ۱۷۰۰ دانشجوی بین‌المللی از ۹۴ کشور مختلف است که در حال مطالعه و اجرای تحقیقات خود در برنامه‌های مختلف دانشگاهی میباشند. همچنین این دانشگاه ‌در حال حاضر در ۱۶۸ توافقنامه اراسموس شرکت دارد و در ۱۸۲ توافق نامه دو جانبه مبادله و همکاری با دانشگاه‌های کشورهای در حال توسعه مشارکت می‌کند. در همین راستا ، سالانه ۳۵۰ دانشجو و ۶۰ کادر آموزشی به این کشورهای مختلف می‌فرستد و درمقابل، میزبان ۳۰۰ دانشجو و ۵۰ کادر آموزشی محقق است. علاوه‌بر موارد گفته شده، این دانشگاه عضو تعداد زیادی از انجمن‌ها و شبکه‌های تخصصی در زمینه آموزش و تبادل بین‌المللی است.

 

استانداردهای عالی آموزش دانشگاه صنعتی خاورمیانه

دانشگاه METU به حفظ سطح بالای آموزش با استانداردهای بین المللی متعهد شده است. کلیه برنامه‌های کارشناسی دانشکده مهندسی این دانشگاه، توسط شورای مهندسین توسعه حرفه‌ای “ABET” ارزیابی شده و معتبر شناخته شده است. این دانشگاه یکی از رقابتی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است. هر ساله بیش از یک‌سوم از هر ۱۰۰۰ متقاضی که در آزمون ورودی دانشگاه ملی ترکیه شرکت می‌کنند و موفق به کسب بالاترین نمره می‌شوند، در این دانشگاه به تحصیل می‌پردازند. همچنین بیش از ۴۰٪ دانشجویان دانشگاه صنعتی خاورمیانه، تحصیلات خود را در این دانشگاه برای دریافت مدرک تحصیلات تکمیلی ادامه می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا