درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی در سال 1402 چقدر است؟


اگر از افرادی بودید که در آزمون سردفتری اسناد رسمی شرکت کرده یا به شغل سردفتری علاقه دارید، حتماً به این موضوع فکر کرده‌اید که درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی چقدر است؟ و آیا میزان درآمد این شغل پاسخگوی هزینه‌های دفتر خواهد بود یا نه و آیا شایعات مربوط به بالا بودن درآمد دفتر اسناد رسمی واقعیت دارد؟

میزان درآمد سر دفتر اسناد رسمی وابسته به عملکرد مسئولان آن دفتر است و برای اینکه بتوانید بفهمید میزان درآمد حاصل از این شغل است و می‌تواند پاسخگوی حقوق کارکنان دفترخانه، اجاره بها و تجهیزات و لوازم مصرفی و مالیات باشد، باید از زاویه متفاوتی به آن بپردازید.

کار سردفتر اسناد رسمی چیست؟

دفتر اسناد رسمی یا دفترخانه یک نهاد وابسته به قوه قضاییه است که برای تنظیم و ثبت رسمی اسناد ایجاد شده و به صورت مستقیم و بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی اداره می‌شود. دفاتر اسناد رسمی از سوی سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک، اداره کل ثبت استان‌ها، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بازرسی کانون سردفتران و دفتر یاران بازرسی می‌شود.

یکی از بیشترین میزان نظارت‌ها در بین همه دستگاه‌ها بر روی این صنف است. سردفتر اسناد رسمی مطابق قوانین، تمام معاملات اسناد رسمی و درخواست‌های حقوقی افراد را گواهی می‌کند. سردفتران بر اساس پیشنهاد سازمان اسناد و املاک کشور انتخاب می‌شوند.

سازمان ثبت برای انتصاب سردفتران باید نظر مشورتی کانون سردفتران را نیز جلب کنند. دفاتر ازدواج و طلاق از نهادهای تخصصی مدنی هستند که بخشی از وظایف اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک را انجام می‌دهند. این دفاتر از نظر مالی مستقل بوده و به صورت خصوصی اداره می‌شوند. سردفتر دفاتر ازدواج و طلاق امور مربوط به ثبت ازدواج طلاق یا هر دو را به صورت شرعی و قانونی انجام می‌دهد.

کار سردفتر اسناد رسمی چیست؟

وظایف سردفتر اسناد رسمی

افرادی که به عنوان سردفتر کار می‌کنند یا پس از قبولی در آزمون سردفتری قصد فعالیت در این حرفه را دارند، وظایف متعددی را بر عهده دارند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم و ثبت نمودن اسناد مالی و غیرمالی براساس مقررات و قانون (سند مالکیت منزل، زمین، ماشین، وثیقه‌نامه و اجاره‌نامه)
  • بررسی کردن هویت طرفین معامله با کنترل و بررسی اسناد لازم برای احراز هویت.
  • دادن سواد مصدق یعنی ارائه رونوشت گواهی شده از اسناد ثبت شده به اشخاصی که براساس مقررات حق گرفتن آن را دارند و آن اشخاص عبارتند از متعاملان و اشخاص ذی‌نفع و افرادی که دادگاه دستور اعطای رونوشت سندی را به آن‌ها داده است.
  • تصدیق صحت امضا یا گواهی امضای اشخاص برای مصون ماندن از انکار و تردید.
  • قبول کردن و حفظ اسنادی که افراد  به امانت می‌گذارند مانند وصیت‌نامه.

مهارت‌ های مورد نیاز برای شغل سردفتر اسناد رسمی

افرادی که مایلند درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی بالایی داشته باشند، باید مهارت‌ها و دانش مورد نیاز را در این زمینه کسب کنند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آشنا بودن با قوانین حقوقی و ثبتی کشور
  • ارتباطات اجتماعی مناسب
  • قابل اعتماد و امانت‌دار بودن سردفتردار
  • دقت زیاد و توجه به جزئیات
  • حس مسئولیت‌پذیری

میزان درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی

یک سر دفتر اسناد رسمی از لحاظ مالی وابستگی ندارد و می‌تواند به صورت مستقل عمل کند. بنابراین میزان درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی تابعی از عملکرد مسئولان آن دفتر است. این درآمد از طریق انجام بخشی از وظایف دولتی مانند ثبت اسناد مربوط به خانه، مغازه، ماشین و زمین به دست می‌آید و می‌تواند زیاد باشد.

همه سردفتران می‌توانند درآمد بالایی داشته باشند، چرا که بر اساس محل استقرار دفتر، میزان مشهور بودن افراد مسئول، ارتباطات و شبکه سازی و برخی دیگر از موارد درآمد سردفتران اسناد رسمی در نوسان می‌باشد. مثلاً اگر یک سردفتر اسناد رسمی بتواند با ارتباطات خود ثبت و انتقال اسناد سازمان‌های دولتی از جمله بانک‌ها را به عهده بگیرد، درآمد و امنیت شغلی وی تا حد زیادی بالا می‌رود.

اما حتی در این حالت نیز میزان رونق اقتصادی در جامعه و میزان خرید و فروش در بین مردم به شدت بر درآمد سردفتردار اثرگذار است، چرا که در دوران رکود به علت کاهش خرید و فروش و کاهش ثبات اسناد و املاک، میزان درآمد سر دفتران نیز کاهش چشمگیری می‌یابد.

میزان درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی

جهت آشنایی با شرایط آزمون سردفتری وارد لینک شوید.

عوامل مؤثر در میزان درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی

اگر بخواهیم در مورد درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی صحبت کنیم، باید به عوامل مختلفی که در میزان درآمدی این افراد مؤثر است توجه داشته باشیم. این عوامل را می‌توان به در موارد زیر خلاصه کرد:

– میزان معاملات و عملکرد سردفتر

_ محل استقرار دفتر

– میزان ارتباط با سازمان‌های دولتی مخصوصاً بنگاه‌های خرید و فروش خودرو برای ثبت و انتقال اسناد و یا ارتباط قوی با بانک‌ها

– میزان شهرت افراد مشغول به کار در دفتر اسناد رسمی

– رونق اقتصادی جامعه

در مجموع در دوران رونق مانند خرید و فروش، نقل و انتقال خودرو و … میزان درآمد این شغل قابل توجه است. اما زمانی که رکود اقتصادی اتفاق می‌افتد، درآمد این قشر به شدت کاهش می‌یابد و با توجه به ممنوعیت انجام تبلیغات و اشتغال به امور تجارت و شغل‌های دیگر برای این صنف، معمولاً سردفتران بیشتر از هر صنف دیگری نگران آینده شغلی خود هستند.

نقش دولت در تأمین درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی

بسیاری از سردفتران اسناد رسمی در ارتباط با میزان درآمدی که دارند گله می‌کنند. این افراد در ارتباط با درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی معتقدند که با توجه به ممنوعیت سردفتران از انجام امور تبلیغات و ممنوعیت از اشتغال به امور تجارت و شغل‌های دیگر، قاعدتاً دولت باید حداقل‌های هزینه معیشت این صنف را تضمین کند.

بسیاری شکایت دارند که در عمل اتفاقی نمی‌افتد. برخی از این سردفتران نیز معتقدند که بسیاری از سردفتران اسناد رسمی حتی برای تأمین نیازهای اولیه خود مانند کارمند، مکان، آبدارچی و تجهیزات دفترخانه بالاخص در دوران رکود با مشکل مواجهند. البته همه سردفتران اعلام کردند که درآمد سردفتردار اسناد رسمی در برخی از دفاتر به روش‌های گوناگون مانند انحصار نقل و انتقال اسناد بانک‌های دولتی و خصوصی می‌تواند بالاتر از سایر سردفتران باشد.

نقش دولت در تأمین درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی

جهت برنامه ریزی آزمون سردفتری بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطالب

افراد علاقمند به ورود به شغل سردفتری اسناد رسمی، قبل از هر چیزی باید در ارتباط با بازار کار و میزان درآمدی که در این شغل وجود دارد، اطلاعات لازم را کسب کنند. میزان درآمد سردفتران اسناد رسمی بستگی زیادی وابستگی زیادی به محل استقرار دفتر، میزان معاملات، میزان ارتباط با سازمان‌های دولتی و میزان رونق اقتصادی جامعه دارد. بنابراین زمانی که جامعه در حالت رکود قرار داشته باشد، درآمد این قشر به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و با توجه به ممنوعیت انجام تبلیغات بسیاری از سردفتران نگران آینده شغلی خود هستند.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در ارتباط با در میزان درآمدی که سردفتران می‌توانند کسب کنند توضیح دادیم. برای دریافت خدمات مشاوره در ارتباط با میزان درآمد و بازار کار این شغل می‌توانید با همکاران ما در ایران تحصیل تماس بگیرید تا به سؤالات و ابهامات شما در این زمینه به طور دقیق پاسخ دهند.

 برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

آیا میزان درآمد سردفتران اسناد رسمی مناسب است؟

میزان درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی به شدت تحت تأثیر عوامل مختلف است که این عوامل می‌توانند در میزان درآمد افراد تاثیرگذار باشد.

چه عواملی در میزان درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی تأثیر دارد؟

عواملی چون عملکرد سردفتر، میزان معاملات، محل استقرار، میزان ارتباط با سازمان‌های دولتی می‌تواند بسیار در میزان درآمد تاثیرگذار باشد.

برای دریافت مشاوره در ارتباط با بازار کار و آینده شغلی سردفتری چه می‌توان کرد؟

برای دریافت مشاوره‌های لازم در این زمینه می‌توانید با مشاوران خبره و برجسته ایران تحصیل در ارتباط باشید تا شما عزیزان را به بهترین شکل راهنمایی نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا