دروس امتحان تغییر رشته 1402-1403 + دهم، یازدهم و دوازدهم


بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش افرادی که قصد دارند برای تغییر رشته اقدام کنند، حتماً باید در آزمونی که هر سال برگزار می‌شود شرکت کنند. این آزمون معمولاً برای تغییر رشته دهم به یازدهم و یازدهم به دوازدهم برگزاری می‌شود. برای کسب نمره قبولی، دانش آموزان حتماً باید با دروس امتحان تغییر رشته آشنایی داشته باشند. نکته قابل توجه این است که دانش آموزان مجاز هستند که در همه دروس تغییر رشته سال دوازدهم یا پایه یازدهم خرداد یا شهریور ماه امتحان دهند و یا اینکه آنها را به دو بخش تقسیم کرده و بخش اول را در خرداد ماه و بخش دوم را در شهریور ماه پاس کنند.

اگر هم دروس تغییر رشته دهم به یازدهم یا درس های تغییر رشته یازدهم به دوازدهم با هم تداخل داشته باشد، می‌توانند به عنوان غائبین موجه در نوبت بعدی حضور یابند. نمره‌های امتحان فقط برای تغییر رشته مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ ارزش دیگری نخواهد داشت. علاوه بر این برای شرکت در این امتحان هزینه به عنوان تصحیح اوراق دریافت خواهد شد. اما آن چیزی که مستلزم است دانش آموزان در نظر داشته باشند، این است که حتماً باید دروس و منابع امتحان تغییر رشته پایه دهم به یازدهم و یازدهم به دوازدهم گروه‌های نظری و فنی حرفه‌ای و همچنین کاردانش را به طور مؤثر مطالعه کنند و اگر نیاز به مشاوره دارند از کمک مشاوران مجرب در این زمینه بهره مند شوند.

ضرورت آشنایی با لیست دروس امتحان تغییر رشته

👈دانش آموزانی که به هر دلیلی مایل به تغییر رشته در سال دهم، یازدهم و دوازدهم هستند، این امکان را دارند که با توجه به شرایط تغییر رشته دبیرستان یا هنرستان رشته مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از تکمیل فرم شرکت در امتحانات، برای خود برنامه مطالعاتی بچینند.  اما آن چیزی که باعث موفقیت دانش آموزان در این امتحانات می‌شود، این است که دانش آموزنا دروس مربوط به تغییر رشته هر پایه را به خوبی مطالعه کنند.

👈طراحی برنامه‌ درست برای هر کدام از دروس پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، مستلزم در اختیار داشتن منابع و دروسی است که در هر مقطع اعلام شده است. مثلاً افرادی که قصد دارند برای رشته ریاضی به تجربی در پایه یازدهم امتحان دهند، باید در درس زیست شناسی ۱ نیز نمره لازم را کسب کنند.

👈از سوی دیگر داوطلبانی که می‌خواهند از رشته تجربی به ریاضی وارد شوند، باید برای مطالعه درس فیزیک ۱ و هندسه ۱ برنامه‌ریزی داشته باشند. یکی دیگر از مواردی که اهمیت مطالعه لیست دروس امتحان تغییر رشته پایه‌های مختلف را تعیین می‌کند، این است که افراد ممکن است از رشته‌های نظری بخواهند وارد رشته‌های فنی حرفه‌ای و هنرستان شوند.

👈بنابراین باید بدانند که لیست دروس امتحان تغییر رشته انسانی، تجربی و ریاضی به فنی حرفه‌ای یا شاخه کاردانش کدامند تا براساس آن بتوانند اولویت بندی برای خواندن دروس داشته و به صورت قدرتمند مسیر مطالعه خود را پیاده کنند. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه فهرست دروس تغییر رشته در هر کدام از پایه‌ها در رشته‌های تجربی، ریاضی، انسانی و فنی حرفه‌ای ارائه شده است.

جهت تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

ضرورت آشنایی با لیست دروس امتحان تغییر رشته

لیست دروس امتحان تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم

👈دانش آموزانی که قصد دارند برای تغییر رشته پایه دهم به یازدهم اقدام کنند، باید اول از همه به به لیست دروس امتحان تغییر رشته دسترسی داشته باشند. افرادی که از رشته‌های نظری وارد رشته‌های فنی حرفه‌ای می‌شوند نیز باید در ارتباط با دروس امتحان تغییر رشته این پایه اطلاعات لازم را داشته باشند.

👈به دلیل سهولت دسترسی در ادامه لیست دروس از پایه دهم به یازدهم از رشته‌های ریاضی به تجربی، انسانی به تجربی، تجربی به ریاضی، انسانی به ریاضی، ریاضی به انسانی، تجربی به انسانی و تمام رشته‌های نظری به کاردانش و فنی حرفه‌ای ارائه شده است.

دروس امتحان تغییر رشته از پایه‌ دهم به یازدهم
از رشته تجربی، انسانی، معارف، فنی و حرفه ای و کاردانش
به ریاضی
از رشته ریاضی، تجربی، انسانی، فنی و حرفه ای و کاردانش
به علوم و معارف اسلامی
از رشته کاردانش، ریاضی، تجربی، انسانی، معارف
به فنی و حرفه ای
  • ریاضی 1
  • هندسه 1
  • فیزیک 1
  • شیمی 1

از رشته تجربی به ریاضی: در صورت قبولی در درسشیمی 1 و ریاضی 1 رشته‌ تجربی، تنها در دو آزمون زیر شرکت نمایند:

  1. هندسه 1
  2. فیزیک 1
  • تاریخ 1 (تخصصی رشته)
  • عربی 1 (زبان تخصصی رشته)
  • اصول عقاید 1
  • علوم و معارف قرآنی 1
  • الزامات محیط کار
  • دروس شایستگی فنی (تخصصی)

از رشته کاردانش به فنی: در صورت قبول شدن در الزامات رشته فعلی، فقط باید در آزمون های زیر شرکت کنند:

  1. دروس شایستگی فنی (تخصصی)
از رشته ریاضی، انسانی، معارف، فنی و حرفه ای، کاردانش
به تجربی
از رشته ریاضی، تجربی، معارف، فنی و حرفه ای، کاردانش
به انسانی
از رشته ریاضی، تجربی، انسانی، معارف و فنی و حرفه ای
به کاردانش
  • ریاضی 1
  • زیست 1
  • فیزیک 1
  • شیمی 1

از رشته ریاضی به تجربی: در صورت قبولی در فیزیک 1، شیمی 1 و ریاضی 1 رشته‌ی ریاضی، فقط در آزمون زیر شرکت کنند:

  1. زیست 1
  • علوم و فنون ادبی 1
  • جامعه شناسی 1
  • اقتصاد
  • منطق
  • الزامات محیط کار
    (گذراندن استاندارد مهارت دهم تا آخر پایه یازدهم)

از رشته فنی به کاردانش: (در صورت قبولی در الزامات رشته فعلی)

لیست دروس امتحان تغییر رشته پایه یازدهم به دوازدهم

👈وزارت آموزش و پرورش هر ساله لیست دروس امتحان تغییر رشته را برای افرادی که به هر دلیلی می‌خواهند در رشته دیگری تحصیل نمایند، اعلام می‌کند. گاهی آموزش و پرورش تست‌های رغبت و توانایی برگزار می‌کند و افراد می‌توانند بر اساس نتایج هدایت تحصیلی انتخاب رشته کنند.

👈در این بین دانش آموزانی هستند که هنگام انتخاب رشته هنرستان یا دبیرستان در پایه دهم یازدهم و دوازدهم پشیمان می‌شوند و می‌خواهند که رشته خود را تغییر دهند. تغییر رشته تجربی، انسانی و ریاضی در مقطع دبیرستان فقط در زمان ورود پایه یازدهم امکان پذیر است. دانش آموزان می‌توانند قبل از اینکه به پایه بعدی ورود پیدا کنند، مراحل تغییر رشته را انجام دهند. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه به لیست دروس امتحان تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم گروه ریاضی، تجربی، انسانی، علوم معارف و فنی حرفه‌ای اشاره کرده‌ایم.

دروس امتحان تغییر رشته‌ پایه یازدهم به دوازدهم
عنوان رشته منابع دروس امتحان تغییر رشته
رشته ریاضی فیزیک حسابان 1 / هندسه 2 / فیزیک 2 / شیمی 2
رشته علوم تجربی ریاضی 2 / فیزیک 2 / شیمی 2 / زیست‌شناسی 2
رشته ادبیات و علوم انسانی علوم و فنون ادبی 2 / جامعه‌شناسی 2 / عربی 2 / فلسفه 1
رشته علوم و معارف اسلامی علوم و معارف قرآنی 2 / اصول عقاید 2 / عربی (زبان تخصصی رشته) 2 / تاریخ 2 (تخصصی رشته)

لیست دروس امتحان تغییر رشته پایه یازدهم به دوازدهم

لیست دروس امتحان تغییر رشته فنی حرفه ای به شاخه کاردانش

✔دانش آموزانی رشته‌های نظری دبیرستان و رشته‌های فنی حرفه‌ای هنرستان برای اینکه بتوانند وارد شاخه کاردانش شوند، باید در همه آزمون‌های دروس اختصاصی رشته مورد نظر شرکت کرده و نمره قبولی را در دروس شایستگی‌های غیر فنی اکتساب کنند.

✔از سوی دیگر باید باید دوره شایستگی فنی استاندارد مهارت را طی نموده و نمره قبولی را در پایان پایه یازدهم کسب نمایند.

جهت بررسی شرایط تغییر رشته بعد از دیپلم، وارد لینک شوید.

نحوه دسترسی به دروس امتحان تغییر رشته نظری به گرافیک

✔دانش آموزانی که می‌خواهند از رشته نظری انسانی، ریاضی، تجربی و علوم معارف وارد رشته گرافیک شوند، باید حتماً دروس تغییر رشته آن را بدانند و نمره لازم را در هر کدام از امتحانات کسب کنند.

✔از آنجا که داوطلبانی که از رشته‌های نظری وارد رشته گرافیک می‌شوند، نسبت به دیگر رشته‌ها جامعه آماری کمتری دارند. به همین علت باید از طریق مدرسه مورد نظر خود لیست درست تغییر رشته را دریافت نمایند.

دریافت مشاوره مطالعه منابع امتحان تغییر رشته پایه‌ های مختلف

✔معمولاً زمانی که امتحانات پایان سال خرداد ماه برگزار می‌شود، زمزمه‌های تغییر رشته برخی از دانش آموزان نیز به گوش می‌رسد. تغییر دادن رشته ممکن است به دلایل مختلفی از جمله علاقه نداشتن به رشته تحصیلی باشد. خوشبختانه آموزش و پرورش در فاصله‌های زمانی مختلف فرصتی را ایجاد کرده که دانش آموزان می‌توانند برای تغییر رشته اقدام نموده و وارد رشته مورد علاقه خود شوند.

✔ اطلاع از دروس امتحان تغییر رشته باعث می‌شود که شما بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای مطالعه خود داشته باشید، چرا که همانطور که می‌دانید تغییر رشته در دبیرستان فقط از بدو ورود به پایه یازدهم امکان‌پذیر می‌باشد. بنابراین افرادی که از پایه دهم وارد می‌شوند، حتماً باید قبل از امتحانات خرداد تصمیم خود را برای تغییر رشته جهت ادامه تحصیل در رشته مورد نظر اتخاذ کنند.

✔برای کسب نمره قبولی در امتحان تغییر رشته که هر سال در خرداد و شهریور برگزار می‌شود، داوطلبان حتماً باید برنامه‌ریزی درست و دقیقی داشته باشند تا بر پایه آن بتوانند همه دروس مربوط به رشته‌ای که قصد تحصیل در آن دارند را مطالعه نمایند. از این رو دریافت مشاوره تحصیلی در این مسیر بسیار اهمیت دارد. مشاورانی که در این زمینه فعالیت دارند، می‌توانند با طراحی یک برنامه صحیح به شما در مسیر مطالعه دروس امتحان تغییر رشته کمک کنند.

✔اگر شما دانش آموزان عزیز قصد دارید که این آزمون را با موفقیت طی کنید و از منابع امتحان تغییر رشته مطلع شوید، توصیه می‌کنیم با مشاوران مجموعه ایران تحصیل که سال‌ها در امر مشاوره تحصیلی در حال ارائه خدمات به دانش آموزان در پایه‌های مختلف هستند در ارتباط باشید تا شانس و احتمال قبولی خود را در این آزمون سرنوشت ساز افزایش دهید.

برای بررسی امکان تغییر رشته در دانشگاه علمی کاربردی لینک مربوطه را مطالعه کنید.

دریافت مشاوره مطالعه منابع امتحان تغییر رشته پایه‌ های مختلف

خلاصه مطالب

دانش آموزانی که قصد تغییر رشته فعلی خود را به رشته دیگر در مقاطع دهم به یازدهم و یازدهم به دوازدهم را دارند بهتر است که قبل از هر چیز با دروس امتحان تغییر رشته آشنا شوند، چرا که بدون پاس کردن درس‌های رشته مورد نظر شما نمی‌توانید رشته فعلی خود را تغییر دهید. دروس تغییر رشته دهم به یازدهم و دروس تغییر رشته سال دوازدهم هر سال از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام می شود.

توجه داشته باشید که تغییر رشته فقط در بدو پایه تحصیلی یازدهم صورت می‌گیرد. بنابراین شما قبل از امتحانات خرداد و شهریور باید حتماً درس‌های تغییر رشته را مطالعه کرده باشید تا با آمادگی بیشتری در این آزمون حضور یابید. با توجه به اینکه دریافت مشاوره تحصیلی در زمینه مطالعه و زمانبندی درست بسیار اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم که با مشاوران آکادمی ایران تحصیل با داشتن تیم خبره و برجسته از مشاوران سطح یک کشور در ارتباط باشید تا در این خصوص شما عزیزان را همراهی کنند.

برای دریافت pdf مقاله دروس امتحان تغییر رشته کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

ضرورت اطلاع از دروس تعیین رشته چیست؟

با اطلاع از لیست این درس‌ها، شما می‌توانید راحت‌تر برنامه‌ریزی مطالعاتی مناسبی داشته باشید.

 لیست دروس تغییر رشته پایه دهم به یازدهم چیست؟

در متن مقاله به لیست این دروس به طور کامل اشاره شده است.

آیا می‌توان برای تغییر رشته از نظری به شاخه کاردانش اقدام کرد؟

بله شما دانش آموزان گرامی می‌توانید از رشته‌های نظری وارد رشته‌های شاخه کاردانش شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا