دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1402 + pdf


آزمون دستیاری پزشکی توسط وزارت بهداشت در دو گروه دستیاری پزشکی تخصصی و فوق تخصصی برگزار می‌ شود تا افرادی که دارای شرایط لازم برای این آزمون باشند بتوانند در صورت قبولی، بر اساس دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی رشته‌ های مورد نظر خود را انتخاب نمایند. توجه داشته باشید زمان انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی در دو گروه تخصصی و فوق تخصصی با یکدیگر تفاوت دارد و به همین علت دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی برای هر یک از رشته‌ های تخصصی و فوق تخصصی به صورت جداگانه منتشر می‌ شود.
در این مقاله قصد داریم دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی تخصصی سال ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار دهیم و نکات مهم آن را بیان نماییم پس پیشنهاد می‌ کنیم این مقاله را تا انتها با دقت مطالعه کنید و چنانچه در خصوص موارد ذکر شده در این مقاله دچار سوال یا ابهامی شدید با مشاوران مرکز مشاوره ایران تحصیل که همه روزه حتی در ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند، تماس بگیرید. برای برقراری تماس تنها کافیست شماره 9099075307 را بدون کد استانی شماره‌ گیری نمایید.

بررسی لزوم اطلاع از دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی

یکی از مواردی که متقاضیان شرکت در آزمون دستیاری پزشکی لازم است حتماً به آن توجه داشته باشند، مطالعه دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی است. این دفترچه به داوطلبان کمک می‌ کند از سهمیه‌ ها، زمان ثبت نام ، اولویت‌ های پذیرش، کارنامه افراد پذیرفته شده، شرایط پذیرش در رشته‌ های آزمون و ظرفیت پذیرش در هر یک از دانشگاه‌ ها مطلع شوند و همچنین با نحوه دریافت بورسیه آشنا گردند. از این رو کلیه داوطلبان پذیرش در آزمون دستیاری برای داشتن یک انتخاب رشته صحیح و اصولی لازم است حتماً دفترچه انتخاب رشته این آزمون را به صورت کامل و دقیق مطالعه نمایند.

بررسی لزوم اطلاع از دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی

 

برای اطلاع از ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی روی لینک کلیک کنید.

 

زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی سال ۱۴۰۲

بنابر اطلاعیه های منتشر شده از سوی سازمان سنجش و پزشکی کشور، مهلت انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی تخصصی سال ۱۴۰۲ در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ تیر ماه بود و داوطلبان می‌ توانستند در این بازه زمانی برای انتخاب رشته اقدام نمایند.

انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی فوق تخصصی نیز از بیست و هفتم فروردین ماه تا بیست و ششم اردیبهشت سال جاری بود و افراد پذیرفته شده در این آزمون می‌ توانستند در مهلت اعلام شده برای انتخاب رشته خود اقدامات لازم را انجام دهند.

دفترچه انتخاب رشته گروه های تخصصی و فوق تخصصی نیز تقریبا به صورت همزمان با مهلت انتخاب رشته منتشر می شود.

آشنایی با بخش های مختلف دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی

همانطور که گفتیم داوطلبان شرکت در آزمون دستیاری پزشکی باید حتما دفترچه انتخاب رشته این آزمون را به دقت مطالعه نمایند و سپس به انتخاب رشته های مورد نظر خود بپردازند.

در این قسمت از نوشته می خواهیم شما را با بخش های مختلف این دفترچه آشنا سازیم.

بخش اول: کارنامه علمی

در این بخش داوطلبان با قسمت های مهم کارنامه افراد پذیرفته شده بیشتر آشنا می شوند. این بخش شامل موارد زیر می باشد:

✅ اطلاعات ورودی توسط داوطلب و نمرات و رتبه

✅ اولویت و نحوه پذیرش داوطلبان 

✅ مصاحبه برای رشته های روان پزشکی و زنان و زایمان 

✅ شرایط پذیرش در رشته طب اورژانس در دانشگاه ارتش 

✅ شرایط بورسيه در دانشگاه بقيه الله 

✅ شرایط پذیرش در رشته پزشکی قانونی

✅ تعهدات بومی مناطق محروم 

✅ پذیرش سهميه بومی مناطق محروم 

بخش دوم: فرم انتخاب رشته- محل

بخش سوم : تذکرات بسیار مهم در انتخاب رشته محل ها

بخش چهارم: جداول ظرفيت ها

در بخش جدول های دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی موارد زیر را می توان مشاهده کرد:

✅ جدول شماره یک: نياز دانشگاه های علوم پزشکی در هر رشته جهت سپردن تعهد به مناطق محروم استان های محل استقرار آن دانشگاه ها

✅ جدول شماره دو: ظرفيت پذیرش دانشگاههای علوم پزشکی

✅ جدول شماره سه: برنامه های آموزش دستياری مشترک (joint)

✅ جدول شماره چهار: ظرفيت پذیرش متقاضيان بورسيه نيروهای مسلح

✅ جدول شماره پنج: ظرفيت پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی بقيه الله به تفکيک بورسيه سپاه پاسداران و کادر رسمی

آشنایی با بخش های مختلف دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی

 

برای اطلاع از اعلام نتایج آزمون دستیاری پزشکی روی لینک کلیک کنید.

 

لینک دانلود دفترچه سال 1402 آزمون دستیاری پزشکی

برای دانلود دفترچه سال 1402 پنجاهمین آزمون دستیاری پزشکی باید به سایت سنجش آموزش پزشکی کشور مراجعه کرد. اما ما در این قسمت از مقاله برای سهولت دسترسی به این دفترچه، لینک دانلود آن را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

 

نکات مهم در مورد پذیرش داوطلبان در آزمون دستیاری

داوطلبان محترم در خصوص پذیرش آزمون دستیاری پزشکی لازم است موارد زیر را مدنظر قرار دهند.

✔ تنها متقاضیان کمتر از 41 سال برای پذیرش دستیاری پزشکی مجاز هستند. (به استثناء کارکنان سازمان پزشکی قانونی کشور)

✔ کلیه متقاضیان می بایست شرایط عمومی استخدام در دستگاه های دولتی را داشته باشند.

✔ دانشگاه های علوم پزشكی محل آموزش تعهدی در قبال اسكان و تامين خوابگاه دستياران پذيرفته شده ندارند لذا به این موضوع دقت نمایید.

✔ عدم تکميل و ارسال فرم اینترنتی انتخاب رشته – محل در موعد مقرر توسط هر داوطلب (به هر دليل) به منزله انصراف وی از فرآيند انتخاب رشته تلقی می شود و فرد مذکور از فرآيند پذيرش حذف خواهد شد.

✔ استفاده از سهميه های ایثارگری در یک مقطع طبق قانون تنها یکبار امکان پذیر است، بنابراین اگر داوطلبی از این سهميه استفاده کرده و قبول شود، در صورت انصراف از ثبت نام یا ادامه تحصیل، مجددا مجاز به استفاده از سهميه نمی باشد.

✔ انتخاب نهایی دستیار پزشکان از بین رتبه های برتر آزمون دستیاری به میزان سه برابر ظرفیت اعلام می شود و پذیرش نهایی از طریق مصاحبه علمی و تخصصی توسط سازمان پزشکی قانونی کشور انجام می شود.

✔ پس از ثبت نام و تکميل فرم آن، تحت هیچ شرایطی تغيير سهميه يا تغيير دانشگاه منطقه محروم برای گذراندن تعهدات خاص ممکن نیست.

✔ چنانچه ظرفيت سهميه مناطق محروم دانشگاه های علوم پزشكی تكميل نشود، این سهمیه به ساير داوطلبان آزاد با رعايت مقررات پذيرش تعلق می يابد.

✔ تعهد به انجام خدمات قانونی برابر با دوران تحصیل در محل های مورد نیاز سازمان پزشکی قانونی کشور است.

✔ تمامی متقاضیان نباید هیچ گونه رابطه استخدامی با سایر دستگاه های اجرایی داشته باشند. (به استثناء سازمان پزشکی قانونی کشور)

✔ پذیرش دستیار با رعایت مقررات پذیرش و سهمیه های اعلامی انجام می شود و اولویت های آن به صورت زیر است:

  • نمره آزمون پذیرش دستیاری 
  • اولویت انتخاب رشته – محل 

✔ در مورد داوطلبانی که نمرات آزمون پذیرش دستیاری و اولویت انتخاب رشته-محل یکسان باشد، نمره آزمون جامع پیش کارورزی و سپس معدل کل دوره پزشکی عمومی بدون احتساب معدل دوره کارورزی معیار سنجش قرار می گیرد.

 

برای اطلاع از ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون آزمون دستیاری پزشکی

 زمان اعلام نتایج آزمون دستیاری سال ۱۴۰۲

آقای محمد مهدی نوروز شمسی، رئیس سازمان سنجش آموزش پزشکی گفتند تلاش می‌ کنیم نتایج نهایی پنجاهمین آزمون دستیاری تخصصی را تا نیمه اول شهریور ماه به اطلاع داوطلبان برسانیم.

 تعداد شرکت کنندگان پنجاهمین آزمون دستیاری پزشکی 

در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی ۱۳ هزار و ۴۱ نفر داوطلب ثبت نام کرده بودند که حدود ۱۱ هزار نفر از این افراد مجاز به انتخاب رشته شده اند. ظرفیت پذیرش در پنجاهمین دوره دستیاری ۴ هزار و ۶۱۲ نفر و میزان اعلام نیاز دانشگاه‌ های علوم پزشکی در هر رشته جهت سپردن تعهد به مناطق محروم یک هزار و ۲۴۲ نفر اعلام شده است.

 انتشار کلید سوالات آزمون دستیاری دندانپزشکی

بر اساس اعلام سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی، کلید اولیه سوالات آزمون دستیاری دندانپزشکی منتشر شده است و داوطلبان می‌ توانند پاسخ سوالات سی و هفتمین دوره دستیاری رشته‌ های دندانپزشکی را در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی مشاهده نمایند.

رشته های امتحانی این دوره از آزمون شامل پروتزهای دندانی، آسیب شناسی دهان و فک و صورت، ارتودانتیکس، اندودانتیکس، پریودانتیکس، بیماری های دهان و فک و صورت، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی ترمیمی، دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت بود.

اخبار پیرامون آزمون دستیاری پزشکی

برای اطلاع از منابع آزمون دستیاری دندانپزشکی بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

خلاصه مطلب 

در این مقاله به بررسی دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی پرداختیم و زمان انتشار آن را بیان کردیم. افزون بر این گفتیم چرا مطالعه این دفترچه اهمیت دارد و بخش های آن را نیز ذکر کردیم تا شما را با محتویات این دفترچه آشنا سازیم. در کنار موارد مذکور، برای سهولت دریافت و دسترسی به این دفترچه لینک دانلود آن را در مقاله فوق قرار دادیم تا بدون هیچ مشکلی بتوانید آن را دانلود نمایید.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را برای انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی یاری کنیم. شما همراهان گرامی می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص این آزمون با شماره 9099075307 از تلفن ثابت و بدون کد تماس بگیرید. مشاوران مرکز مشاوره ایران تحصیل هر روز هفته حتی در روزهایی که تعطیل هستند نیز آماده پاسخگویی و راهنمایی شما عزیزان هستند. 

افزون بر برقراری تماس، می توانید سوالات خود را به صورت کامنت در انتهای این صفحه و در بخش نظرات برای ما بنویسد تا کارشناسان این مجموعه در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

 

برای دانلود مقاله دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی در چه سایتی منتشر می شود؟

برای مشاهده و دریافت دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی باید به سایت  سنجش آموزش پزشکی کشور به نشانی اینترنتی sanjeshp.ir مراجعه نمایید.

چگونه می توان از بهترین منابع آزمون دستیاری پزشکی اطلاع پیدا کرد؟

برای مطلع شدن از بهرتین منابع قبولی در آزمون دستیاری پزشکی می توانید همه روزه حتی در روزهای تعطیل از تلفن ثابت با شماره 9099075307 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید.

آیا افراد بومی مناطق محروم در آزمون دستیاری پزشکی دارای سهمیه هستند؟

بله با توجه به دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی این افراد دارای سهیمیه هستند که در پذیرش سهميه بومی مناطق محروم اولویت پذیرش در هر استان با داوطلبانی است که محل تحصيل آنها در استان محل تعهد قرار داشته باشد و در صورت عدم تکميل ظرفيت باقيمانده آن به سایر داوطلبانی که دانشگاه محل تحصیل آنها در استان محل تعهد قرار نداشته باشد اختصاص داده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا