دلایل اخراج از دانشگاه طبق آیین نامه 1402 + شرح جزئیات


هر ساله در دانشگاه های کشور دانشجویان مختلفی به دلیل رعایت نکردن قوانین و ضوابط دانشگاه ها از آن اخراج می شوند. رعایت کردن قوانین دانشگاه برای تحصیل در آن بسیار ضروری است. به همین دلیل برخی از دانشجویان به آن بی‌تفاوت هستند و به همین دلیل بعد از دریافت چند تذکر از دانشگاه اخراج می شوند؛ اما دلایل اخراج از دانشگاه چیست و شما باید چه قوانینی را در دانشگاه رعایت کنید تا از آن اخراج نشوید.

با توجه به این که اطلاع از آیین نامه دلایل اخراج از دانشگاه 1402 برای داوطلبانی که در این دانشگاه ها تحصیل می کنند، بسیار ضروری است. به همین دلیل لازم است شما بعد از آن که در دانشگاه مدنظر خود قبول شدید در مورد دلایل اخراج از تحصیل در دانشگاه 1402 و هزینه و مراحل آن تحقیق نمایید؛ اما آیا می دانید که آیین نامه دلایل اخراج از دانشگاه های مختلف کشور با هم یکسان است یا آن ها قوانین مختلفی را برای اخراج دانشجویان خود در نظر دارند؟ حداکثر چند بار می توانید از دانشگاه های روزانه و شهریه پرداز اخراج شوید؟‌ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با مشاوران ایران تحصیل به عنوان کمک مشاوران تحصیلی در دانشگاه ها با شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

اخراج از دانشگاه های کشور

همان گونه که می دانید تمام دانشگاه های کشور برای خود قوانین خاصی دارند که اگر دانشجو آن ها را رعایت نکند باید از دانشگاه اخراج شود و با طی کردن کلیه مراحل اداری آن هزینه اخراج از دانشگاه را بپردازد. معمولا دلایل اخراج از دانشگاه به دلیل مشروطی بیش از حد یا مشکلات انضباطی می باشد یا در برخی مواقع مشاهده شده است دانشجو به دلیل ارائه مدارک جعلی از دانشگاه اخراج می شود. این دانشجویان اخراجی بعد از ‍ پرداخت هزینه دیگر قادر نخواهند بود از این دانشگاه مدرک تحصیلی و دانشگاهی خود را دریافت کنند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد چند ترم مشروطی باعث اخراج می شود؟ و عواقب مشروطی کلیک کنید.

 

اخراج از دانشگاه های کشور

دانشجویانی که قصد دریافت مدرک دانشگاهی را دارند باید تمام واحدهای درسی را با نمره قبولی پاس کنند تا بتوانید از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و مدرک خود را بگیرند. حال در طول تحصیل ممکن است برای برخی از دانشجویان مسائل انضباطی و تحصیلی پیش بیاید که منجر به اخراج آن ها شود.

بنابراین شما به عنوان یکی از دانشجویان دانشگاه ها برای جلوگیری از اخراج شدن باید به کلیه آیین نامه و دلایل اخراج از دانشگاه 1402 آشنایی داشته باشید و بدانید که دانشگاه ها چه قوانینی را برای اخراج دانشجویان خود در نظر گرفته‌اند.

شرایط و دلایل اخراج از دانشگاه

هر کدام از دانشجویان بعد از قبولی در دانشگاه مدنظر خود باید تعداد واحدهای مشخص شده ای را پاس کنند تا بتوانند در آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند. برای تحصیل دانشجویان در هر مقطع تحصیلی تعداد سنوات تحصیلی مشخصی در نظر گرفته شده است که دانشجویان باید در طول دوره سنوات خود واحدهای درسی را با نمره قبولی پاس کنند.

 

جهت اطلاع از تطبیق واحد دانشجویان اخراجی و شرایط آیین نامه جدید آن کلیک نمایید.

 

دانشجویانی که در طول دوره سنوات تحصیلی خود به هر دلیلی موفق نشدند دوره تحصیلی خود را به اتمام برسانند؛ بنابر تشخیص دانشگاه از آن اخراج می شوند. لذا آن ها قادر به ادامه تحصیل در دانشگاه نخواهند بود.

یکی دیگر از دلایل اخراج از دانشگاه در دوره کاردانی و کارشناسی این است که اگر دانشجویان در دو ترم دوره کاردانی و یا ۳ ترم کارشناسی معدل کمتر از ۱۲ کسب کنند و به اصطلاح مشروط شوند باید طبق قوانین و آیین نامه دانشگاه از دانشگاه اخراج شوند.

به غیر از موارد تحصیلی و آموزشی موارد دیگری نیز می توانند موجب اخراج دانشجو از دانشگاه شوند. این موارد معمولا انضباطی هستند. از جمله موارد انضباطی که موجب می شود دانشجو از دانشگاه اخراج شود؛  ارائه اسناد جعلی به دانشکده، سرقت اموال دانشکده، سرقت اموال غیرمتعلق به دانشکده، تقلب در امتحان، شرکت فرد دیگر به جای دانشجو در امتحان یا شرکت به جای دانشجویان دیگر در امتحان، انجام هر کاری که می تواند موجب ایجاد اختلال یا وقفه یا مزاحمت در اجرای برنامه‌های دانشکده یا خوابگاه شود و هر کاری دیگری که بنا به تشخیص دانشگاه و کمیته انضباطی می تواند موجب اخراج دانشجو از دانشگاه شود.

شرایط و دلایل اخراج از دانشگاه

خوب است بدانید که دانشجویانی که به هر دلیلی از دانشگاه اخراج شدند دیگر قادر نخواهند بود مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه دریافت کنند یا این که آن ها را برای ادامه تحصیل در دانشگاه دیگری معادل سازی کنند. در حال حاضر آیین نامه دلایل اخراج از دانشگاه 1402 به شکل موارد بالا می باشد که اگر هر گونه تغییر در آن ایجاد شد در مقاله ذکر خواهیم کرد. همچنین به یاد داشته باشید که به غیر از موارد بالا هر کدام از دانشگاه ها شرایط به خصوصی دارند که شما برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آیین نامه انضباطی و تحصیلی دانشگاه های مختلف کشور می توانید با مشاوران ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

 

برای اطلاع از آیین نامه کمیته انضباطی دانشگاه ها و عواقب تخلف آن ها کلیک کنید.

 

مراحل اداری اخراج از دانشگاه 1402

دانشجویانی که در دانشگاه های مختلف روزانه، شبانه، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و غیره مشغول به تحصیل هستند باید با رعایت سقف انتخاب واحد از میان دروس ارائه شده در هر نیمسال تحصیلی انتخاب واحد کنند. دانشجویانی که در طول دوره سنوات تحصیلی موفق شدند واحدهای درسی خود را با موفقیت پاس کنند می توانند در پایان با تسویه‌حساب با دانشگاه از آن فارغ‌التحصیل شوند. حال اگر دانشجویانی که در طول دوره سنوات تحصیلی خود موفق نشدند درس خود را به اتمام برسانند معمولا باید برای دانشگاه عذر موجه بیاورند تا دانشگاه برای آن ها فرصتی دوباره دهد. حال اگر دانشگاه عذر آن ها را قبول نکند باید طبق قوانین و آیین نامه تحصیلی در دانشگاه از آن اخراج شوند. شما برای این که مراحل اخراج در دانشگاه خود را تکمیل کنید باید به بخش آموزشی دانشکده خود مراجعه کنید و بعد از آن درخواست خود را به اداره آموزش کل دانشگاه ارائه نمایید.

البته موارد دیگری نیز می تواند از دلایل اخراج از دانشگاه باشد که در این صورت باید هزینه اخراج از دانشگاه خود را پرداخت کنید. معمولا مراحل و قوانین اخراج از دانشگاه هر ساله توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می شود که شما با مطالعه آن ها می توانید مراحل اداری آن را انجام دهید. معمولا در برخی مواقع اگر دانشجو موفق شود نظر مسئولین دانشگاه را به خود جلب کند می تواند مدرک معادل سازی تحصیلی خود را بعد از اخراج از دانشگاه دریافت نماید. شما برای این که بتوانید چگونه مدرک معادل سازی تحصیلی خود را بعد از اخراج از دانشگاه دریافت کنید می توانید با مشاوران ایران تحصیل صحبت نمایید.

 

جهت اطلاع از تسویه حساب دانشجویان اخراجی آزاد و راهنما مراحل تسویه آن کلیک کنید.

 

مراحل اداری اخراج از دانشگاه

هزینه اخراج از دانشگاه های سراسری و شهریه پرداز کشور

بعد از آن که آیین نامه دلایل اخراج از دانشگاه را متوجه شدید کمی در مورد هزینه اخراج از دانشگاه ها نیز اطلاعاتی را کسب نمایید. دانشجویانی که به هر دلیلی در دوره تحصیلات خود در دانشگاه های شهریه پردازی مانند دانشگاه آزاد اخراج شدند باید شهریه ترم جاری خود را به عنوان جریمه اخراج از دانشگاه پرداخت کنند. معمولا شرایط مربوط به هزینه اخراج دانشجویان از دانشگاه ها هر ساله توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می شود و در آیین نامه این وزارت منتشر می شود؛ بنابراین شما برای اطلاع از هزینه دقیق اخراج از دانشگاه باید به سایت این سازمان مراجعه کنید. البته این اطلاعت در سایت خود دانشگاه نیز وجود دارد که می توانید آن را در آیین نامه دلایل اخراج از دانشگاه 1402 مطالعه کنید.

طبق این آیین نامه کلیه دانشجویان اخراجی از دانشگاه های روزانه کشور در صورتی که در طول دوران تحصیلات خود در یک نیمسال تحصیلی از دانشگاه اخراج شوند بدون پرداخت هزینه می توانند مراحل اداری اخراج خود را طی کنند. حال اگر دانشجو در سایر دانشگاه های سراسری کشور مشغول به تحصیل باشد باید هزینه شهریه ثابت و متغیر ترم جاری خود را به عنوان جریمه پرداخت نماید.

 

برای اطلاع از مجازات تقلب در امتحانات دانشگاه و نهایی و آیین نامه جدید آن کلیک کنید.

 

حال اگر دانشجو در دانشگاه های شهریه پرداز قصد دارد از تحصیل در آن دانشگاه انصراف دهد آن ها باید برای تکمیل مراحل انصراف از دانشگاه خود و دریافت مدرک معادل سازی باید مبلغی را به عنوان جریمه به غیر از شهریه های ثابت و متغیر همان ترم تحصیلی پرداخت کنند. معمولا این مبلغ جریمه ۱.۵ برابر شهریه ثابت همان نیمسال تحصیلی می باشد. این مبلغ در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه های کشور متفاوت است که شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن ها می توانید با مشاوران ایران تحصیل صحبت نمایید.

هزینه اخراج از دانشگاه های سراسری و شهریه پرداز کشور

نحوه دریافت مدرک معادل بعد از اخراجی

یکی از سوالاتی که به ذهن دانشجویان اخراجی می آید این است که آیا بعد از اخراج شدن از دانشگاه می توانند معادل مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند؛ زیرا در برخی مواقع مشاهده شده است که دانشجو در دوره کارشناسی ۵ ترم تحصیلی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و حالا می خواهد از دانشگاه اخراج شود در این حالت آیا زحمات ۵ نیمسال تحصیلی او هدر می رود؟ اگر شما از دانشگاه های شهریه پرداز اخراج شده باشید می توانید با ۵ ترم تحصیلی مدرک کاردانی خود را دریافت کنید. در حالی که در دانشگاه ها دولتی به هیچ وجه نمی توانید معادل سازی مدرک تحصیلی خود را حتی در ترم های آخر دریافت نمایید.

 

جهت اطلاع از اعتبار مدرک معادل چقدر است؟ کلیک کنید.

 

تکلیف سربازی بعد از اخراج از دانشگاه

برخی از دانشجویان پسر وقتی از دانشگاه اخراج می شوند می ترسند که باید بلافاصله به دوره خدمت بروند. شما در صورتی بعد از اخراجی از دانشگاه به دوره خدمت سربازی می روید که معافیت تحصیلیتان تمام شده باشد یا این که قید کارهای دولتی را کنار زده و سربازی خود را به عقب بیندازید؛ در این حالت مشمول غیبت خواهید شد و بعدا دوره خدمت شما افزایش خواهد یافت.

مشاوره اخراج از دانشگاه های کشور

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم دانشجویان دوره روزانه بعد از اخراجی از دانشگاه نمی توانند معادل سازی مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند. به همین دلیل اگر شما در این دانشگاه ها در سراسر کشور تحصیل می کنید تلاش کنید تا با نمره خوبی در دانشگاه قبول شوید و در طول دوره سنوات تحصیلی خود واحدهای درسی را با نمره عالی پاس کنید.

مشاوره اخراج از دانشگاه های کشور

 زیرا همان گونه که می دانید برای پیدا کردن جایگاه شغلی مناسب داشتن مدرک تحصیلی معتبر بسیار ضروری است. به همین دلیل شما تلاش کنید تا با نمره قبولی دوران تحصیلات خود را به اتمام برسانید؛ بنابراین تا جایی که می توانید از اخراج شدن از دانشگاه خودداری کنید.

 

برای اطلاع از مشاوره افت تحصیلی{آنلاین + حضوری} کلیک کنید.

 

معمولا اکثر دانشجویان به دلایل افت تحصیلی از دانشگاه اخراج می شوند که افت تحصیلی می تواند دلایل مختلفی مانند مشکلات  فردی، خانوادگی، شغلی، سلامتی و غیره داشته باشد. حال اگر در صورتی که شرایط مساعد برای ادامه تحصیل نداشته باشید می توانید از مرخصی تحصیلی استفاده نمایید تا بتوانید در شرایط بهتر به ادامه تحصیل خود با نمرات عالی بپردازید. حال در برخی از دانشگاه ها برای دانشجویان خود فرصتی دوباره می دهند تا بتوانند با بازگشت به دانشگاه از امکانات تحصیلی این دانشگاه استفاده کنند. حال اگر شما قصد نداشته باشید دوباره به دانشگاه بازگردید می توانید در صورتی که مشکل نظام وظیفه نداشته باشید در کنکور سال بعد شرکت نمایید.

خلاصه مطلب

دانشگاه های سراسر کشور برای تحصیل دانشجویان خود قوانین تحصیلی و انضباطی دارند که شما بعد از ثبت نام در این دانشگاه ها باید آن ها را رعایت کنید. در صورتی که شما هر کدام از آن ها را رعایت نکنید طبق آیین نامه دانشگاه از دانشگاه اخراج می شود. دلایل اخراج از دانشگاه بسیار زیاد است و شما می توانید نمونه های زیادی از آن را در آیین نامه انضباطی و تحصیلی دانشگاه خود مشاهده کنید. این آیین نامه هر ساله توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور اعلام می شود و شما باید آن ها را مطالعه کنید.

بعد از اخراجی از دانشگاه شما باید در بخش آموزش دانشکده خود مراحل اداری را طی کنید تا در نهایت بتوانید اخراجی خود را از بخش اداره کل آموزش دانشگاه دریافت نمایید. هزینه اخراج از دانشگاه نیز برای دانشگاه ها روزانه وجود ندارد؛ اما دانشگاه های شهریه پرداز باید تمام شهریه ثابت و متغیر ترم جاری را واریز نمایید. شما بعد از اخراجی از دانشگاه می توانید از دانشگاه های شهریه پرداز معادل مدرک تحصیلی خود را دریافت کنید اما دانشگاه های روزانه هیچ وقت معادل سازی مدرک تحصیلی شما را ارائه نمی دهند؛ اما خوب است بدانید که برخی از این دانشگاه ها برای دانشجویان خود فرصتی دوباره جهت ادامه تحصیل می دهند. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با مشاوران ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

جهت دانلود پی دی اف این مقاله کلیک کنید.

 

آیا بعد از اخراج از دانشگاه می توان در کنکور سراسری شرکت کرد؟

در صورتی که شما مشکلات پایان خدمت نداشته باشید می توانید در کنکور سراسری سال آینده شرکت کنید.

اگر از دانشگاه روزانه اخراج شویم می توانیم دوباره در دانشگاه روزانه قبول شویم؟

بله؛ در صورتی که شما از دانشگاه روزانه اخراج شوید می توانید با شرکت در کنکور سراسری دوباره در دانشگاه روزانه قبول شوید؛ اما اگر این بار هم از دانشگاه روزانه اخراج شوید نمی توانید برای بار سوم در دانشگاه روزانه قبول شوید.

آیا اخراج شدن از خوابگاه منوط به اخراجی از دانشگاه است؟

خیر؛ شرایط و قوانین خوابگاه ها از دانشگاه ها متفاوت است. اگر شما قوانین خوابگاه را رعایت نکنید ممکن است از دانشگاه اخراج نشوید؛ اما در صورتی که از دانشگاه اخراج شوید قطعا از خوابگاه نیز اخراج خواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا