دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه + 10 شرط الزامی


مرخصی از دانشگاه همواره یک موضوعی است که برای دانشجویان اهمیت بالایی دارد. اما برای این که دانشجو بتواند به درستی از این حق خود استفاده کند، باید شرایطی را رعایت کند. در این مقاله، به بررسی دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه پرداخته خواهد شد و همچنین شرایط الزامی برای درخواست مرخصی آورده خواهد شد. با مطالعه این مقاله، دانشجوها قادر خواهند‌بود تا بر اساس قوانین و مقررات مربوطه، به درستی از این حق خود استفاده کنند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دلایل موجه برای استفاده از مرخصی دانشگاهی

مرخصی دانشگاهی یکی از امتیازاتی است که دانشجویان می‌توانند از آن بهره ببرند. اما چرا باید از این امتیاز استفاده کنیم؟ در این مقاله به بررسی لایل موجه برای مرخصی از دانشگاه می‌پردازیم.

✔️ یکی از دلایل اصلی استفاده از مرخصی دانشگاهی، نیاز به استراحت و تجدید نشاط است. دانشجویانی که در طول ترم درسی آموزش می‌بینند و برنامه‌های تحصیلی سنگینی دارند، نیاز به استراحت مناسب دارند. استفاده از مرخصی دانشگاهی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بعد از مدتی فشرده و پر فشار، به خود استراحتی بدهند و انرژی لازم برای ادامه تحصیلات را به دست آورند.

✔️ دلیل دیگری که می‌تواند ما را قانع کند برای استفاده از مرخصی دانشگاهی، انجام وظایف خانگی و مسائل شخصی است. همه ما در کنار تحصیلات دانشگاهی، وظایف خانگی و مسائل شخصی داریم. این وظایف و مسائل می‌توانند برنامه‌های تحصیلی ما را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل استفاده از مرخصی دانشگاهی می‌تواند به ما کمک کند تا وقت کافی برای انجام وظایف خانگی و مسائل شخصی خود داشته باشیم.

✔️ یکی از شرایط الزامی برای استفاده از مرخصی دانشگاهی، عدم تداخل با برنامه‌های تحصیلی است. در برخی موارد، ممکن است برنامه‌های آموزشی و تحصیلی دانشجویان تداخل داشته باشند و این امکان را به آن‌ها ندهد که به صورت منظم درس بخوانند و امتحان بدهند. استفاده از مرخصی دانشگاهی در این موارد می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا از برنامه‌های تحصیلی خود دوری کنند و به صورت منظم و مرتب درس بخوانند.

به طور کلی دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه را می توان موارد زیر بیان نمود:

✔️ بارداری و زایمان دانشجو در طول تحصیل 

✔️ در صورتی که همسر و یا پدر فرد به ماموریتی خارج از کشور رفته باشد.

✔️ ماموریت خود دانشجو به خارج از کشور

✔️ بیماری شدید دانشجو که باید گواهی پزشکی ارائه نماید.

✔️ اگر درسی در نیم سال تحصیلی ارائه نشود.

✔️ اگر دانشجو به سفر حج برود.

دلایل موجه برای استفاده از مرخصی دانشگاهی

برای اطلاع از هزینه مرخصی دانشگاه آزاد  کلیک نمایید.

شرایط ضروری برای درخواست مرخصی از دانشگاه

برخی از دلایلی که ممکن است باعث شود که یک دانشجو به درخواست مرخصی از دانشگاه برسد، می‌تواند عبارت باشد از بیماری، خانواده، وظایف شخصی و یا مسائل مرتبط با تحصیلات. اما 10 شرط الزامی و  دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه به تفکیک هر دانشگاه به شرح زیر است:

شرایط  الزامی برای دریافت مرخصی از دانشگاه های دولتی 

🔷 تمامی دانشجویان دانشگاه های دولتی در مقطع کاردانی تا کارشناسی می توانند یک نیم تحصیلی مرخصی بگیرند و  مرخصی آن ها با توجه به شرایط آن ها می تواند تا دو نیم سال تحصیلی نیز افزایش داشته باشد. برای دریافت مرخصی از دانشگاه های دولتی، فرد باید شرایط زیر را داشته باشد:

🔷برای مرخصی زایمان فرد  می تواند حداکثر تا دو نیم سال مرخصی بگیرد و این مدت زمان در سنوات او محاسبه نخواهد شد.

🔷برای مرخصی پزشکی، فرد می تواند تا دو نیم سال بر اساس تصمیم پزشک معتمد، مرخصی بگیرد و این دو نیم سال در سنوات او محاسبه نخواهد شد.

🔷همچنین مرخصی های مانند اعزام به خارج از کشور و ماموریت های پدر یا همسر و .. نیز مشابه موارد دیگر تا دو نیم سال قابل تمدید باوه و در سنوات مجاز تحصیلی محاسبه نمی گردد.

🔷مرخصی برای دانشجویان ارشد دانشگاه سراسری، حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی مجاز خواهد بود.

🔷دانشجویان مقطع دکتری می توانند تا حداکثر یک نیم سال تحصیلی مرخصی بگیرند.

🔷دانشجویان دکتری، حتی با دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه  نمی توانند در ترم اول مرخصی بگیرد و برای درخواست مرخصی، باید حداقل یک نیم ترم تحصیلی را گذرانده باشند.

🔷مرخصی برای مقطع دکتری به صورت سنوات بوده و دانشجو باید در صورت داشتن سنوات تحصیلی، برای مرخصی درخواست نماید.

برای اطلاع از مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد  کلیک نمایید.

شرایط  الزامی برای دریافت مرخصی از دانشگاه های آزاد

شرایط دریافت مرخصی دانشگاه آزاد با دانشگاه های سراسری مشابه می باشد و بر اساس ماده 48 و 49 آیین نامه آموزشی دانشگاه آزاد شرایط و دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه به شرح زیر است:

🔶 دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه های آزاد می توانند تا حداکثر دو نیم سال تحصیلی با توجه به  دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه، از این دانشگاه مرخصی دریافت نمایند و برای دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و ارشد، دانشجویان می توانند تا 4 نیم سال تحصیلی مرخصی دریافت نمایند.

🔶 دانشجو می تواند از مدت زمان مرخصی خود به صورت متوالی استفاده نماید و برای استفاده متوالی مرخصی باید درخواست خود را به صورت کتبی به دانشگاه ارائه کرده و ر صورت موافقت استفاده نماید.

🔶 ارائه کتبی درخواست مرخصی باید 2 هفته قبل از شروع انتخاب واحد باشد و قسمت آموزش دانشگاه، پس از بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو، موافقت و یا عدم موافقت خود را به واجد انتخاب واحد ارائه می نماید.

🔶 توجه نمایید مرخصی های اجباری مانند تشکیل نشدن یک واحد درسی در طول یک نیم سال و … به عنوان سنوات دانشجو حساب نشده و دانشجو ملزم به پرداخت شهریه نمی باشد.

🔶 اگر همسر یا فرزند فردی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد باشد و به عنوان همراه به خارج از کشور سفر کند، می تواند اگر شرایط و دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه را داشته باشد، تا 4 سال مرخصی تحصیلی گرفته و در این مدت نیمی از شهریه ثابت نیم سال ها را پرداخت نماید.

🔶 اگر دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد بخواهد مرخصی بگیرد، میتواند تا حداکثر چهار نیم سال تحصیلی بر اساس شرایط، مرخصی دریافت نماید.

🔶 مرخصی برای مقطع دکتری در دانشگاه آزاد، مشابه با دانشگاه های دولتی بوده و فرد باید یک نیم ترم از تحصیلش بگذرو و سپس درخواست مرخصی نماید و همچنین این مرخصی جز سنوات او محاسبه می گردد.

برای اطلاع از جدیدترین تبصره های مرخصی در دانشگاه آزاد می توانید با مشاورین ایران تحصیل با شماره   ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷  تماس گرفته و آن ها را دریافت نمایید.

شرایط ضروری برای درخواست مرخصی از دانشگاه

برای اطلاع از شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی کلیک نمایید.

مراحل دریافت مرخصی از دانشگاه

برای دریافت مرخصی ابتدا هر فردد باید فرم مربوط به مرخصی را از واحد آموزش دانشگاه دریافت کرده و سپس آن را تکمیل نماید.

این فرم را افراد متقاضی می توانند به صورت حضوری از دانشگاه گرفته و یا با توجه به دانشگاه فرد از سامانه هایی مانند گلستان، آموزشیار و … به صورت اینترنتی دریافت نماید.

پس از تکمیل فرم درخواست مرخصی به صورت غیر حضوری و یا حضوری، فرد باید به واحد آمزوشی دانشگاه مراجعه کرده و برای مرخصی خود هماهنگی های لازم را دریافت نماید. همچنین برای استفاده از مرخصی، افراد باید حداقل 3 هفته قبل از انتخاب واحد، درخواست مرخضی بدهند.

همچنین همان طور که در طول مقاله بیان شده است، دریافت مرخصی برای دانشگاه های سراسری بدون هزینه است، اما برای دانشگاه  های آزاد همراه با هزینه می باشد و دانشجو برای دریافت مرخصی، باید هزینه ای پرداخت نماید. که این هزینه نصف شهریه ثابت هر ترم تحصیلی فرد می باشد. جهت اطلاع از میزان هزینه دقیق مرخصی در سال جاری می توانید با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

 

اخبار پیرامون دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه 

🔊  انصراف از تحصیل یا مرخصی تحصیلی

با توجه به ماده ۵۱ آیین نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ترک تحصیل یا عدم مراجعه دانشجو به واحد دانشگاهی« انجام ندادن انتخاب واحد» بدون اخذ مرخصی تحصیل در یک نیم‌سال انصراف از تحصیل محسوب می ‌شود و دانشجوی منصرف حق ادامه تحصیل را نخواهد داشت. دانشجو باید تقاضای مرخصی  تحصیلی به صورت کتبی حداقل دو هفته قبل از شروع انتخاب واحد توسط دانشجو به اداره آموزش واحد دانشگاهی باید داد.
اداره آموزش دانشگاه موظف است پس از برسی وضعیت تحصیلی دانشجو، قبل از اتمام انتخاب واحد، موافقت یا عدم موافقت با درخواست مرخصی را کتبا به دانشجو اطلاع دهند.

🔊  قانون سنوات چه می گوید؟

سنوات مجاز تحصیل دانشجویان از این دست قوانین است که آگاهی درباره آن می‌تواند دانشجو را برای برنامه‌ریزی‌های آینده کمک کند از نحوه اخذ واحد‌های درسی در طول ترم‌های تحصیلی گرفته تا برنامه‌ریزی برای آمادگی شرکت در آزمون‌های کشوری. البته اطلاع از قوانین سنوات حتی می‌تواند در موارد ضروری که دانشجو بنا به شرایط در دوره‌ای قادر به پیش‌برد تحصیلش نیست، کارگشا باشد.

خلاصه مطلب

با توجه به عنوان مقاله دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه و سرفصل‌های ارائه‌شده‌در متن، می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از مرخصی دانشگاهی برای دانشجویان دارای دلایل قانع‌کننده و مزایای بسیاری است. این مزایا شامل استراحت و تجدید نشاط، انجام وظایف خانگی و حل مسائل شخصی، عدم تداخل با برنامه‌های تحصیلی و افزایش تمرکز در کلاس‌ها و درس‌ها است. همچنین، درخواست مرخصی از دانشگاه نیازمند رعایت مکانیزم‌های مربوطه است و دانشجویان باید به قوانین و مقررات دانشگاه پایبند باشند و درخواست خود را به درستی و به موقع ارسال کنند. با توجه به این نکات، استفاده از مرخصی دانشگاهی می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا بهترین عملکرد را در تحصیلات خود داشته باشند و به صورت منظم و مرتب درس بخوانند. از این رو، توصیه می‌شود دانشجویان با آگاهی کامل از شرایط ضروری و مزایای استفاده از مرخصی دانشگاهی، درخواست خود را ارسال کنند و از این امتیاز بهره‌برداری کنند. جهت اطلاع بیشتر در خصوص شرایط مرخصی در سال جاری با مشاورین ایران تحصیل با شماره  ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷  در ارتباط باشید.

برای دانلود پی دی اف مقاله دلایل موجه برای مرخصی از دانشگاه کلیک نمایید.

آیا برای درخواست مرخصی تحصیلی، نیاز به پرداخت هزینه می باشد؟

بله؛ تمامی دانشجوها به غیر از دانشگاه های سراسری، لازم است مبلغی معادل نصف شهریه پرداخت کنند.

نحوه گرفتن مرخصی دانشگاه ها چگونه است؟

جهت دریافت مرخصی تحصیلی، لازم است به سایت آموزشی دانشگاه وارد شده و فرم مربوطه را تکمیل نمایید.

شرایط دریافت مرخصی دانشگاه چیست ؟

 دریافت مرخصی دانشگاه برای هر یک از مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری متفاوت از سایر مقاطع است که در متن مقاله جزئیات هر یک ارائه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا