دیپلم انسانی بزرگسالان 1402 + شرایط، مراحل، زمان و هزینه


شرایط اخذ دیپلم انسانی بزرگسالان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد. افرادی که به دنبال دریافت دیپلم مجدد هستند، به راحتی می‌توانند از طریق سازمان آموزش و پرورش برای دریافت آن اقدام کنند. قابل اشاره است که امکان اخذ دیپلم مجدد متناظر وجود ندارد، چرا که افراد نمی‌توانند در همان رشته قبلی مدرک خود را دریافت کنند.

در این شرایط داوطلبان می‌توانند به جای آن می‌توانند دیپلم غیر متناظر بگیرند. به طور مثال اگر شخصی دیپلم تجربی دارد، می‌تواند در رشته دیپلم انسانی مجدداً دیپلم بگیرد و از طریق آن ادامه تحصیل دهد یا به هر دلیلی می‌تواند دیپلم کاردانش بگیرند و از مزایای اجتماعی و شغلی آن بهره‌مند شوند.

منظور از دیپلم مجدد چیست؟

افرادی که دارای مدرک دیپلم هستند، اما به دلایلی مثل افزایش معدل یا ترمیم معدل یا برای افزایش دادن نمره و رتبه خود برای کسب و کار جدید یا مهاجرت از طریق دیپلم مجدد می‌خواهند معدل مدرک خود را ارتقاء دهند.

از نظر آموزش و پرورش گرفتن دیپلم جدید در رشته‌های دیگر مانعی ندارد. در حال حاضر شرایط دیپلم انسانی بزرگسالان اعلام شده است. رشته انسانی یکی از رشته‌های نظری است که دارای زیررشته‌های متنوع می‌باشد.

قبولی در رشته‌های انسانی در دانشگاه‌های مختلف با شرکت در آزمون سراسری و یا بر اساس سوابق تحصیلی امکان‌پذیر است و افرادی که دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی انسانی هستند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش دارند. افرادی که دارای دیپلم دیگر سؤال هستند و می‌خواهند وارد رشته‌های انسانی شوند، می‌توانند برای دریافت دیپلم مجدد رشته انسانی اقدام نمایند.

برای اطلاع از کد منطقه برای سوابق تحصیلی وارد لینک شوید.

منظور از دیپلم مجدد چیست؟

 ضرورت دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان

قبولی در رشته‌های انسانی از طریق دو روش ممکن است؛ شرکت در آزمون سراسری انسانی یا ثبت نام براساس سوابق تحصیلی و اگر داوطلبان بخواهند در دانشگاه روزانه و شبانه پذیرش بگیرند، باید در کنکور شرکت کنند. ولی در صورت عدم تمایل به شرکت در آزمون سراسری امکان اخذ پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی وجود دارد.

از جمله رشته‌های انسانی که به صورت با کنکور و بدون کنکور ارائه می‌شود رشته‌های مدیریت بازرگانی، حقوق، روانشناسی، حسابداری، مدیریت مالی و مشاوره هستند که جز پرطرفدارترین رشته‌های انسانی محسوب می‌شوند.

براساس اعلام شرایط در دفترچه ثبت نام کنکور شرکت در کنکور انسانی با مدرک دیپلم نظام جدید یا با مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم رشته‌های ریاضی، تجربی، فنی حرفه‌ای و کاردانش امکان‌پذیر است. علاوه بر این داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی یا لیسانس که دیپلم آنها متغیر است، این امکان را دارند که در کنکور انسانی شرکت کنند. اما این دسته از داوطلبان که دیپلم و پیش دانشگاهی غیر مرتبط دارند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی نخواهند بود.

شرایط دیپلم انسانی بزرگسالان

افرادی که قصد دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان را دارند، باید واجد یک سری شرایط باشند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • داوطلبان آقا برای ثبت نام دیپلم مجدد حتماً باید کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت را ارائه کنند.
  • چنانچه داوطلبان قبلاً در رشته انسانی دیپلم گرفته‌اند، مجاز به دریافت دیپلم از همین رشته نیستند.
  • برای دریافت دیپلم مجدد حتماً باید در امتحانات نهایی پایه دوازدهم انسانی شرکت کرده باشید. این امتحانات شامل دروس ریاضی و آمار، تاریخ، جغرافیا، روانشناسی و فلسفه است. برای دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان نیازی به شرکت در امتحانات پایه دهم و یازدهم نیست. نمره‌های این دروس با کد ۹۶ در سیستم ثبت خواهد شد و بدون نمره قبلی قبولی خواهید گرفت.

برای اطلاع از عواقب نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط دیپلم انسانی بزرگسالان

تاریخ ثبت نام برای دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان

بسیاری از افرادی که مایل به اخذ دیپلم مجدد در رشته انسانی هستند، باید به تاریخ اسم نویسی برای دریافت مدرک خود توجه داشته باشند و افرادی که قصد دریافت این دیپلم را دارند می‌توانند تا اواخر آبان ماه برای ثبت نام خود اقدامات لازم را انجام دهند.

چنانچه شما عزیزان نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دیپلم مجدد انسانی هستید، می‌توانید با مشاوران خبره آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید تا شما عزیزان را در این خصوص راهنمایی نمایند.

چگونگی ثبت نام دیپلم انسانی بزرگسالان

آشنایی با نحوه دریافت دیپلم مجدد انسانی کاملاً ضروری است و افراد باید همراه آخرین کارنامه فارغ التحصیلی و اصل مدارک گواهی موقت دیپلم به سازمان آموزش و پرورش استان شهرستان یا منطقه مراجعه کنند.

هنگام ثبت نام برای دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان حدود ۲۰ هزار تومان نیز باید پرداخت شود و فیش واریزی نیز به مسئول ثبت نام ارائه گردد. پس از ثبت نام و پرداخت هزینه زمانبندی برگزاری امتحانات اطلاع رسانی می‌شود و افراد باید در تاریخ‌های تعیین شده برای حضور در امتحانات که در مدارس بزرگسالان برگزار می‌شود، اقدامات لازم را انجام دهند.

مراحل دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان

بر اساس نمونه برگ کارنامه‌ تطبیق داوطلبان اخذ دیپلم در رشته‌ ادبیات و علوم انسانی به صورت مجدد، دارندگان دیپلم نظام جدید و نظام قدیم آموزشی (دوره 6 ساله/ 4 ساله/ سه ساله ترمی داحدی/ سه ساله سالی واحدی) که داوطلب اخذ دیپلم مجدد (در رشته‎‌ غیرمتناظر) می باشند، باید جهت دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان، دروسی که در جدول زیر ارائه شده را اخذ کرده و در امتحانات (داخلی / نهایی) این دروس حضور یابند:

ردیف نام درس ردیف نام درس
1 تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 3 9 تاریخ 3
2 فارسی 3 10 ریاضی و آمار 3
3 نگارش 3 11 جامعه شناسی 3
4 زبان خارجی 3 12 فلسفه 2
5 تربیت بدنی 3 13 مطالعات فرهنگی
6 درسی عربی (زبان تخصصی رشته) 3 14 سلامت و بهداشت
7 علوم و فنون ادبی 3 15 درس مدیریت خانواده و سبک زندگی
8 جغرافیا 3 16

مدارک مورد نیاز برای اخذ دیپلم انسانی بزرگسالان

متقاضیانی که مایل به دریافت دیپلم مجدد هستند، باید مدارک مورد نیاز خود را آماده کرده و به مسئولین ثبت نام ارائه کنند. مدارک لازم شامل پرونده تحصیلی دبیرستان یا متوسطه اول، مدارک شناسایی و تطبیق آموزش و پرورش است.

افرادی که قصد دارند از مدرسه برگسالان دیپلم بگیرند، می‌توانند در دو رشته نظری و کاردانش ادامه تحصیل دهند. ولی در رشته متفاوت با دیپلم قبلی خود بر اساس بخشنامه آموزش و پرورش برای دیپلم نظام جدید واحدی، گرفتن دیپلم مجدد در یک رشته امکان‌پذیر نیست.

مدارک مورد نیاز برای اخذ دیپلم انسانی بزرگسالان

زمان برگزاری امتحان دیپلم انسانی بزرگسالان

زمان برگزاری امتحانات دیپلم مجدد همزمان با دیگر واحدهای مهارتی و عمومی است که در مدارس و آموزشگاه‌ها برگزار می‌شود. امتحانات مدارس نیز در خرداد، شهریور ماه و دی ماه هر سال برگزار می‌گردد. داوطلبان باید براساس زمانبندی اعلام شده از طریق سازمان آموزش و پرورش در زمان تهیه شده در جلسه امتحان حضور یابند.

برگزاری آزمون‌ها در زمان‌های مشخص از پیش تعیین شده و افراد فقط باید اعلامیه‌های آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دهند. لازم به ذکر است که در دروس نظری مانند انسانی همه امتحانات در مدارس به صورت حضوری و بعضاً سراسری برگزار می‌گردد. در درس‌های مهارتی نیز تعدادی از امتحانات در آموزشگاه‌ها برگزار می‌شود.

جهت بررسی نحوه دریافت مدرک دیپلم از آموزش و پرورش وارد لینک شوید.

خلاصه مطالب

بسیاری از افرادی که به دلایل مختلف نیازمند دریافت دیپلم مجدد هستند، می‌توانند از طریق ثبت نام در مدارس بزرگسالان برای ادامه تحصیل خود اقدام کنند. در حال حاضر شرایط برای دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان فراهم است و افراد می‌توانند با ارائه مدارک لازم مراحل ثبت نام خود را به صورت حضوری انجام دهند.

در این مقاله به مهم‌ترین مدارک و شرایطی که باید برای اخذ دیپلم انسانی بزرگسالان داشته باشید، اشاره کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل تماس بگیرید تا شما عزیزان را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

 برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

آیا امکان دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان وجود دارد؟

بله افرادی که قبلاً مدرک دیپلم در دیگر رشته‌های گرفته‌اند، می‌توانند دوباره برای گرفتن دیپلم انسانی بزرگسالان اقدام کنند.

آیا افرادی که دارای دیپلم انسانی هستند مجدداً می‌توانند دیپلم انسانی بگیرند؟

خیر امکان دریافت دیپلم مجدد در رشته قبلی وجود ندارد.

برای دریافت دیپلم انسانی داوطلبان مرد چه شرایطی باید داشته باشند؟

داوطلبان مرد برای دریافت دیپلم مجدد باید کارت پایان خدمت یا معافیت ارائه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا