دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان 1402 + شرایط، مراحل و هزینه


دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان، یکی از مسیرهای آموزشی است که برای افرادی که به دنبال فراگیری مهارت‌های کاربردی و حرفه‌ای هستند، طراحی‌ شده‌ است. این برنامه آموزشی به‌طور خاص برای بزرگسالانی طراحی‌ شده‌ که می‌خواهند دانش و مهارت‌های خود را در حوزه‌های فنی و حرفه‌ای افزایش دهند. ما در این مقاله در خصوص شرایط دیپلم فنی مدارس بزرگسالان و همچنین  هزینه دیپلم فنی بزرگسالان مطالبی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

3 روش برای دریافت دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان 1402

👈 در حال حاضر، روش‌های متفاوتی برای ارتقای سطح تحصیلات بزرگسالان وجود دارد.

📌 یکی از روش‌ها این است که متقاضیان مستقیما وارد دوره‌های فنی مدارس بزرگسالان شوند و دوره‌های آموزشی مربوطه را طی کنند و دیپلم فنی دریافت کنند.

📌 راه دیگر این است که به مدارس بزرگسالان غیردولتی مراجعه کنند و در نوبت بعد ازظهر دوره‌های آموزش حضوری را بگذرانند.

📌 راه سوم این است که افراد دروس عمومی را در هنرستان‌های بزرگسالان بگذارند و دروس مهارتی را خارج از آموزش و پرورش و عمدتا در وزارت ارشاد، جهاد کشاورزی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بگذرانند و سپس معادل‌سازی کنند تا مجموعه آن به دیپلم کاردانش تبدیل شود.

با اشاره به اینکه کمیته پیشگیری از جعل در آموزش و پرورش فعال است و به صورت جدی با جعلین برخورد می‌کند، می‌توان گفت که اکنون بسیاری از دستگاه‌ها مراحل صدور گواهینامه را از طریق سامانه انجام می‌دهند که امکان جعل را به حداقل می‌رساند و آمار جعل نسبت به گذشته به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

3 روش برای دریافت دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان

برای اطلاع از دیپلم تجربی بزرگسالان  کلیک نمایید.

اهداف دیپلم فنی حرفه‌ای بزرگسالان

👈 در حال حاضر، اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای به عنوان یکی از روش‌های ساده برای افراد بزرگسال در کسب مهارت‌های مورد نیاز برای کاربرد در محیط کار، مطرح است. افرادی که دارای مدرک فنی و حرفه‌ای یا فارغ‌التحصیلان مدارس هنرستان هستند و سابقه کار سه ساله پس از اخذ مدرک را دارا می‌باشند، قادر به مهاجرت با استفاده از ویزاهای تخصص و مهارت خواهند بود. باید توجه داشت که استفاده از مدرک کاردانی فقط محدود به مهاجرت نیست و می‌توان به هر دلیلی، از جمله جهت استخدام، اقدام به کسب این مدرک نمود. این امر با وجود موسسات آموزشی مانند دارالفنون، به آسانی قابل انجام است.

هدف اصلی از ارائه دیپلم فنی حرفه‌ای برای بزرگسالان، ارتقائ سطح دانش فنی و حرفه‌ای این گروه از جامعه و آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به بازار کار است. این برنامه‌ها به بزرگسالان کمک می‌کند تا مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند و موقعیت‌های شغلی جدیدی را برای خود فراهم کنند.

فواید دیپلم فنی حرفه‌ای بزرگسالان

👈 یکی از فواید اصلی دیپلم فنی حرفه‌ای برای بزرگسالان این است که آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. با فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه ای، بزرگسالان می‌توانند فرصت‌های شغلی بیشتری را بدست آورند و درآمد خود را افزایش دهند. علاوه بر این، این برنامه‌ها به بزرگسالان اجازه می‌دهد تا دانش و مهارت‌های خود را به روز کنند و با تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند.

 

آیا راه سریعی برای دریافت دیپلم برای بزرگسالان وجود دارد؟

👈 تسریع در فرآیند اخذ مدرک دیپلم برای اغراض مهاجرت از دلایل بسیار مهم به شمار می‌رود و حتی در صورت عدم تمایل به مهاجرت، شما ممکن است تمایل داشته باشید تا دیپلم خود را در کمترین زمان ممکن و با کمترین مشکلات بدست آورید.

یکی از راه‌هایی که برای دریافت دیپلم برای بزرگسالان، افرادی که از تحصیلات خود کناره‌گیری کرده‌اند، افرادی که دیپلم‌های قدیمی دارند یا افرادی که مدرک متوسطه اول جدید دارند، وجود دارد، دریافت دیپلم فنی حرفه‌ای و کاردانش است.

این مدارک که در دوره متوسطه دوم به داوطلبان ارائه می‌شود، اکنون با صرف زمان کمتری برای بزرگسالانی که به هر دلیلی توانسته نبوده‌اند دیپلم خود را دریافت کنند، قابل دریافت است. داوطلبان می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی مهارت‌ها در آموزشگاه دارالفنون، به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام به دریافت مدارک درخواستی خود نمایند.

برای اطلاع از دریافت دیپلم ریاضی بزرگسالان کلیک نمایید.

شرایط دیپلم فنی مدارس بزرگسالان

👈 اگر زمان تحصیل در مقطع روزانه برای یک بازه زمانی مشخص گذشته باشد، حتی اگر دانش‌آموز زیر ۱۸ سال باشد، اخذ دیپلم برای بزرگسالان لازم است. راه ادامه تحصیل از طریق شاخه کاردانش یا شبانه نیز امکان‌پذیر است که البته مزیت آن نیز دریافت دیپلم به صورت غیرحضوری است. با گذراندن دروس به صورت آموزش از راه دور، هم زمان و هم هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و دانش‌آموز به سرعتتر به دست دیپلم می‌رسد.

داشتن مدرک سیکل باید برای دریافت دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان مدنظر قرار گیرد. ریز نمرات و مدارک نهایی کسب شده در طول تحصیل ضروری است.

اگر تمایل دارید رشته کاردانش دیپلم را مجددا دریافت کنید، باید دروس مهارتی و فنی را گذرانده و درس‌های غیرفنی رشته مورد نظرتان را نیز بگذرانید. همچنین، گذراندن دروس دینی مانند قرآن و تعلیمات دینی ۳ و عربی زبان قرآن ۳ الزامی است و در صورت کسب نمره قبولی در این دروس، موفق به دریافت دیپلم مجدد خواهید شد.

به جز روش فوق، روش دیگر برای دریافت دیپلم مجدد از رشته کاردانش، شامل گذراندن تمامی دروس پایه دوازدهم رشته مورد نظر و دریافت گواهی مهارت‌های فنی حرفه‌ای است. همچنین، همراه با این دروس، باید گواهی دروس غیرفنی را نیز دریافت کنید و موفق به کسب نمره قبولی در تمامی دروس شوید.

دیپلم های فارغ التحصیل رشته های فنی و حرفه ای نمی توانند در همان رشته دیپلم بگیرند.
داوطلبان دوره های فنی و حرفه ای باید به عنوان داوطلب برای شرکت در کلاس دوازدهم به مدارس بزرگسالان مراجعه کنند.

شرایط دیپلم فنی مدارس بزرگسالان

هزینه دیپلم فنی بزرگسالان در 1402-1403

👈 هزینه دیپلم فنی بزرگسالان در هر شهر متفاوت بوده اما با توجه به آخرین ابلاغیه آزموش و پرورش، شهریه مدارس بزرگسالان برای دریافت به شرح زیر است:

میزان شهریه بسته به حضور یا عدم حضور در آموزش، نیز تغییر می‌کند که در روش حضوری داوطلب باید در ابتدای سال تحصیلی شهریه دروسی که از قبل مشخص شده‌اند را پرداخت کند.

در مورد روش عدم حضور، وضعیت کمی متفاوت است، به این صورت که فرد بر اساس تعداد واحدهای باقیمانده، موظف به پرداخت هزینه است که تعرفه تعیین‌شده‌در سال ۱۴۰۲ هر واحد درسی مبلغی معادل ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان تعیین‌شده‌است.

علاوه بر موارد ذکر شده، در مدارس شبانه نیز دانش‌آموز باید شهریه ثابتی را به حساب مدرسه پرداخت کند. هزینه‌های ذکر‌شده‌در جدول زیر برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ است و ممکن است برای سال ۱۴۰۲ تغییر کند. به محض اعلام هزینه‌های جدید، متن مقاله به‌روزرسانی خواهد شد.

هزینه دیپلم فنی بزرگسالان در مدارس شبانه روزی ۱۴۰۲ متوسط اول و متوسط دوم

✅ شهریه ثابت نیمسال: ۱۰۰ هزار تومان

✅ شهریه ثابت دوره تابستانی: ۵۰ هزار تومان

✅ شهریه هر واحد: ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان

✅ شهریه ثابت نیمسال: ۱۰۰ هزار تومان

✅ شهریه ثابت دوره تابستانی: ۵۰ هزار تومان

✅ شهریه هر واحد: ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان

برای اطلاع از جدیدترین اطلاعیه ها در خصوص هزینه دیپلم فنی بزرگسالان می توانید به نزدیک ترین آموزش پرورش محل زندگی خود مراجعه کرده و یا با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

برای اطلاع از نحوه دریافت دیپلم انسانی بزرگسالان  کلیک نمایید.

نحوه دریافت دیپلم فنی و کاردانش

👈 بر اساس آیین‌نامه آموزشی نظام جدید دوره دوم متوسطه، داوطلبانی که می‌خواهند دیپلم مجدد در رشته غیرمتناظر شاخه کاردانش را دریافت کنند، باید دروس عمومی، انتخابی، اختیاری، شایستگی پایه و کارورزی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

همچنین، آن‌ها باید دروس مهارتی (شایستگی‌های فنی) و دروس غیرفنی مرتبط با رشته مورد نظر خود را انجام داده و همچنین دروس تعلیمات دینی ۳ (دینی، اخلاق و قرآن ۳) و (عربی، زبان قرآن ۳) را در یکی از رشته‌های مهارتی شاخه کاردانش اخذ کنند. در صورتی که نمره قبولی در این دروس را کسب کنند، می‌توانند «دیپلم با معدل در رشته مهارتی» را دریافت کنند.

آیین‌نامه بیان می‌کند که فارغ‌التحصیلان نظام جدید آموزش، اگر بخواهند دیپلم مجدد در رشته غیرمتناظر با دیپلم قبلی خود را دریافت کنند، نیازی به انتخاب مجدد درس یا دروسی که قبلا نمره قبولی در آن‌ها را کسب کرده‌اند، ندارند. در صورت تمایل، نمرات این دروس از آن‌ها پذیرفته‌شده‌و در کارنامه تحصیلی جدید آن‌ها ثبت خواهد شد.

تذکراتی درباره کارنامه دیپلم مجدد در شاخه کاردانش بر اساس آنچه آموزش و پرورش اعلام کرده است، اگر داوطلب موافقت کند، تعداد واحد و کد دروسی از دیپلم قبلی که با دروس دیپلم مجدد یکسان است، از وی پذیرفته می‌شود و نمره دروس مذکور به علاوه نمره از قبل، به عنوان نمره اصلی در کارنامه تحصیلی جدید ثبت می‌شود.

استفاده از تبصره تک ماده و محدودیت سقف انتخاب واحد برای متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در رشته غیرمتناظر معتبر نیست. تمامی دروس پایه دهم و یازدهم رشته مورد نیاز به صورت ضربدر (قبول بدون نمره) از دانش آموز قبول می‌شود.

اگر داوطلب قبلا از دروس شیمی، فیزیک، ریاضی ۱ و ۲ و زیست‌شناسی نمره قبولی کسب کرده است، در صورت موافقت و تمایل می‌تواند دروس متناظر آن را در ساختار جدید اخذ نکند. بر اساس نمونه برگ کارنامه تطبیق متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در شاخه کاردانش، فارغ التحصیلان دوره‌های ۳ ساله نیمسالی و سه ساله سالی واحدی متوسطه که متقاضی اخذ دیپلم مجدد در رشته غیرمتناظر هستند.

هزینه دیپلم فنی بزرگسالان

مدارک مورد نیاز برای دریافت دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان 1402

👈 دانش آموزان متقاضی ثبت نام در مدارس بزرگسالان باید در زمان تعیین شده برای هر نیمسال تحصیلی ثبت نام و مدارک لازم جهت ثبت نام را ارائه و مراحل ثبت نام را در زمان ثبت نام در این مدارس تکمیل کنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مدارس بزرگسالان در زیر توضیح داده شده است.
✅ اصل شناسنامه و شناسنامه به همراه کپی شناسنامه و شناسنامه
✅ عکس شخصی 3*4
✅ گواهی پایان دوره متوسطه اول یا پایان امتحان نهایی نهم. کلاس برای داوطلبانی که می خواهند در کلاس X پذیرش بگیرند
✅ کارنامه سالانه دبیرستان
✅ پرونده های کامل دانشجویی سال های گذشته
✅ تحویل مدارک برای تعیین وضعیت اتباع خارجی
✅ دانش آموزان واجد شرایط می توانند با ارائه مدارک لازم در سال تحصیلی بعد در مدارس بزرگسالان پذیرش گرفته و در هر یک از این مراکز تحصیل کنند.

برای اطلاع از راه حل  نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور کلیک نمایید.

نحوه ثبت نام مدارس بزرگسالان برای دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان 1402

👈 ابتدا باید بدانید که مراحل ثبت نام مدرسه بزرگسالان به صورت حضوری انجام می شود، معمولا لیست مدارس آموزش از راه دور در سایت مدیریت از راه دور وزارت آموزش و پرورش به آدرس ایمیل dei.medu.ir موجود است.
بدین ترتیب داوطلبان می توانند بر اساس این لیست نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت خود را انتخاب و با در دست داشتن مدارک لازم شخصاً به آنجا مراجعه کنند.

نکاتی در خصوص دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان 1402

 زمان ثبت نام در مدارس بزرگسالان در ماه مهر سال ۱۴۰۲ بوده است.

آموزش برای دریافت دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان 1402 در مدارس بزرگسالان برای دوره متوسطه اول و دوم به صورت نیمه حضوری و غیر حضوری ارائه می‌شود.

تحصیل در مدارس بزرگسالان برای دریافت دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالانبرای دختران محدودیتی نداشته و شرایط دیپلم فنی مدارس بزرگسالان برای آن ها آسان است.

شرایط دیپلم فنی مدارس بزرگسالان برای پسران به این صورت است که پسران تا سن ۲۰ سال بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانند به تحصیل ادامه دهند و برای آن‌ها به منظور تکمیل دوره تحصیلی متوسطه، معافیت تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.

نکاتی در خصوص دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان

برای اطلاع از شرکت در کنکور نظری با دیپلم فنی و کاردانش کلیک نمایید.

اخبار پیرامون دیپلم فنی مدارس بزرگسالان

📢 امکان دریافت دیپلم  غیرمتناظر وجود دارد

استفاده از فرصت اخذ مدرک دیپلم قوانین خاص خود را دارد، از جمله اینکه تنها در تخصص های غیر واجد شرایط (تخصصی که رشته تحصیلی دیپلم قبلی متقاضی نیست) قابل اخذ است و متقاضی باید در بزرگسالی نیز اقدام کند.

📢 ترمیم نمره برای افراد دیپلم فنی خرفه ای قبل از سال 84

براساس تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش، فارغ التحصیلان دوره متوسطه دوم و پیش دانشگاهی قبل از سال ۱۳۹۱ می‌توانند به صورت داوطلب در امتحانات نهایی دوره متوسطه دوم نوبت دی ماه ۱۴۰۱ شرکت کنند تا سابقه و ترمیم نمره درسهای تاثیر‌گذار در کنکور سراسری ۱۴۰۲ را ایجاد کنند. داوطلبان می‌توانند برای ثبت نام به ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان و یا مدارس دولتی بزرگسالان مراجعه کنند.

خلاصه مطلب

ممکن است به دلایل مختلف موفق به اخذ دیپلم رسمی تحصیلی نشده باشید. جای نگرانی نیست. در واقع امروزه امکان اخذ دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان در زمان بسیار کمتری نسبت به دوره متوسطه دوم وجود دارد. کسانی که به دلایلی موفق به دریافت دیپلم نشده اند، همچنان می توانند آن را دریافت کنند. در طول مقاله در خصوص دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان  و شرایط دیپلم فنی مدارس بزرگسالان  به صورت مفصل صحبت کردیم و همچنین درباره هزینه دیپلم فنی بزرگسالان مطالبی را بیان کردیم.

اگر قصد دریافت دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان دارید، می توانید با مشاورین سامانه ایران تحصیل با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید.

آیا امکان دریافت دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان برای رشته های نامرتبط وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد که افراد با رشته های دیگر، دیپلم فنی حرفه ای خود را دریافت نمایند.

شرایط دیپلم فنی مدارس بزرگسالان چیست؟

شرایط دیپلم فنی مدارس بزرگسالان مانند داشتن سیکل و … در طول مقاله بیان شده است.

هزینه دیپلم فنی بزرگسالان در سال جاری چقدر است؟

هزینه دیپلم فنی بزرگسالان در سال جاری در طول مقاله بیان شده است که می توانید برای اطلاع از جدیدترین هزینه ها با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا