راهنما جامع انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی + قوانین 1402


در دانشگاه‌ غیرانتفاعی، دانشجویان باید پیش از شروع هر ترم و برای ورود به ترم جدید، دروسی را که در آن ترم باید گذراند، انتخاب کنند. این انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی به صورت آنلاین انجام می‌شود و دانشجو موظف است با رعایت دروس پیشنیاز و همچنین با مراعات معدل و مطابق با زمانبندی که دانشگاه اعلام می‌کند، به پورتال دانشجویی خود مراجعه کرده و واحد‌های مورد نظر خود را انتخاب کند. در ادامه ما قصد داریم شرایط انتخاب واحد را بررسی کنیم و نکاتی را که باید رعایت کنیم، بدانیم. لطفا تا انتها متن را مطالعه کنید و در صورت داشتن سوال، می‌توانید در بخش نظرات پرسش کنید.

زمان انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی

👈 انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی در ترم اول برای تمام دانشجویان به عهده دانشگاه است، اما از ترم دو به بعد، دانشجو باید خودش واحد را انتخاب کند. هر سال شامل دو ترم است و اگر می‌خواهید تا زمان فارغ التحصیلی زودتر بیش‌ترین تعداد دروس را بگذرانید، می‌توانید ترم تابستان را نیز برداشت کنید، اما این اجباری نیست.

انتخاب واحد در ترم‌های فرد، یعنی ترم‌های ۱، ۳، ۵ و ۷، در ماه شهریور انجام می‌شود و از ماه مهر شروع می‌شود. انتخاب واحد در ترم‌های زوج، یعنی ترم‌های ۲، ۴، ۶ و ۸، در اواخر ماه دی برگزار می‌شود و شروع ترم از نیمه دوم بهمن ماه است.

زمانبندی دقیق انتخاب واحد برای ورودی‌های سال‌های مختلف در سایت دانشگاهتان اعلام می‌شود و البته شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان مرکز مشاوره، از تاریخ آن مطلع شوید و در صورت تمایل با کمک مشاوران انتخاب واحد را انجام دهید.

👁‍🗨 برای اطلاع از تفاوت دانشگاه غیر انتفاعی و آزاد  کلیک نمایید.

زمان انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی

سقف انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی

👈سقف انتخاب واحد دانشگاه غیرانتفاعی برای دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه بسیار حائز اهمیت است تا بتوانند به موقع و در طول سال‌های قانونی مقطع تحصیلی خود، واحد‌های درسی مقرر‌شده‌را پاس کنند.

انتخاب واحد دانشگاه غیرانتفاعی از طریق سیستم گلستان انجام می‌شود و برای انتخاب رشته دانشجویان در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، بازه‌های زمانی متفاوتی در نظر گرفته‌شده‌و از طریق وبسایت دانشگاه به دانشجویان اطلاع داده می‌شود.

دانشجویان بایستی قبل از اقدام به انتخاب واحد، سقف انتخاب واحد مربوط به مقطع تحصیلی خود را بررسی کنند تا بدانند حداکثر چند واحد می‌توانند اخذ کنند. در ادامه به سقف انتخاب واحد در مقاطع مختلف خواهیم پرداخت.

سقف انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع کارشناسی

👈انتخاب واحد در هر ترم بر اساس معدل ترم قبلی صورت می‌گیرد. به این معنی که هر دانشجو باید ابتدا بر اساس تعداد واحد‌های مجاز که بر اساس معدل تعیین‌شده‌است، واحد‌های درسی خود را انتخاب کند.

دانشجویانی که معدل بالاتر از ۱۷ در هر ترم دارند، مجاز به انتخاب حداکثر ۲۴ واحد درسی هستند.

دانشجویانی که معدل بین ۱۲ تا ۱۷ دارند، مجاز به انتخاب حداکثر ۲۰ واحد درسی هستند.

دانشجویانی که معدل کمتر از ۱۲ دارند، مجاز به انتخاب حداکثر ۱۴ واحد درسی هستند.

در ترم تابستان، حداکثر ۸ واحد درسی معارف و عمومی به دانشجو اختصاص داده می‌شود.

دانشجویانی که در ترم آخر هستند و تعداد واحد‌های درسی کمی دارند، می‌توانند از استاد معرفی دریافت کنند.

توجه نمایید که سقف انتخاب واحد دانشگاه غیرانتفاعی برای دانشجویان ترم آخر با دانشجویان دیگر متفاوت است. حتی اگر دانشجویی معدل کمتر از ۱۲ و مشروط باشد، برای فارغ التحصیلی در ترم آخر باید ۲۴ واحد را اخذ کند، اما می‌تواند با تائید مدیر گروه خود تمامی واحد‌های باقی مانده برای فارغ التحصیلی را به دست آورد.

سقف انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع کارشناسی ارشد

👈سقف انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز طبق آئین‌نامه آموزشی دانشگاه‌های سراسری مشخص‌شده‌است، برای دانشجویانی که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های غیرانتفاعی هستند و معدل کامل دارند به‌جز مشروطی، حداکثر ۱۴ واحد قابل اخذ است.

همچنین حداقل تعداد واحدهای قابل اخذ برای این دانشجویان نیز ۸ واحد تعریف‌شده‌است. همچنین میزان سقف واحد انتخابی در شرایط خاص به تایید مدیر گروه وابسته است و ممکن است تا ۱۶ واحد افزایش یابد.

👁‍🗨 برای اطلاع از شرایط انصراف از دانشگاه غیر انتفاعی کلیک نمایید.

سقف انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع دکتری

👈سقف انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی مقطع دکتری دانشگاه‌های سراسری برای همه دانشجویان مقطع دکتری با همه معدل‌ها به جز مشروطی، مطابق با آئین‌نامه آموزشی دانشگاه‌های سراسری، تعریف‌شده‌است که تعداد واحدهای آن ۱۲ است.

حداقل تعداد واحدهای قابل انتخاب برای این دسته از دانشجویان دکتری دانشگاه غیرانتفاعی ۸ واحد است.

سقف انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع دکتری

سقف انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی برای ترم تابستان

👈در فصل تابستان، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تعداد کمتری واحد درسی ارائه می‌دهند. دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی مجاز به اخذ حداکثر ۶ واحد در ترم تابستان هستند و دانشجویانی که سهمیه ایثارگران دارند، مجاز به اخذ حداکثر ۸ واحد در ترم تابستان می‌باشند.

دانشجویانی که با گذراندن حداکثر ۸ واحد در ترم تابستان در دانشگاه غیرانتفاعی فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند با دریافت تایید مدیر گروه آموزشی تا حداکثر ۸ واحد و دانشجویان با سهمیه ایثارگری تا حداکثر ۱۰ واحد دروس مورد نظر خود را اخذ کنند.

پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی چیست؟

👈برای هر درس، یک پیش نیاز معین‌شده‌است که ابتدا باید دروس پیش نیاز را به پایان برسانید تا بتوانید درس مورد نظر خود را برندارید. به عنوان مثال، در رشته حسابداری، اصول حسابداری ۱ به عنوان پیش نیاز اصول حسابداری ۲ تعریف‌شده‌است و در صورتی که اصول حسابداری ۱ را قبول نکنید، نمی‌توانید اصول حسابداری ۲ را بگیرید.

دروس پیش نیاز در چارت درسی و در سایت دانشگاه موجود هستند و در زمان انتخاب واحد باید حتما این موضوع را رعایت کنید. البته در صورتی که پیش نیاز درسی را قبول نکرده باشید، سیستم به شما اجازه گرفتن آن درس را نمی‌دهد و با اخطار سامانه در مورد عدم رعایت دروس پیش نیاز، مواجه می‌شوید.

  به‌طور معمول‌شده‌است که شما چندین بار با موقعیتی مواجه شده‌اید که برای قبول شدن در یک درس، نیاز به گذراندن یک درس پیشنیاز داشته‌اید. شاید برایتان پیش آمده باشد که در مورد معنی واقعی همنیاز کردن در انتخاب واحد سوال کنید.

برای روشن شدن در این مورد، می‌توانیم یک مثال ساده ارائه دهیم: فرض کنید دو درس ریاضی ۱ و ریاضی ۲ را در نظر بگیرید و اینکه درس ریاضی ۱ به عنوان درس پیشنیاز برای ریاضی ۲ در نظر گرفته‌شده‌است، به این معنی که شما باید ابتدا درس ریاضی ۱ را قبول کنید تا بتوانید درس ریاضی ۲ را بگیرید.

امکان دارد شما درس ریاضی ۱ را اخذ کرده و در آزمون هم شرکت کرده باشید، اما نتوانید نمره لازم را در این درس کسب کنید و در نتیجه مردود شوید. در ترم تحصیلی بعد، شما می‌توانید هر دو درس ریاضی ۱ و ریاضی ۲ را همزمان بگیرید و به این دلیل که قبلا درس ریاضی ۱ را برداشته‌اید، می‌توانید همنیاز کنید.

چارت انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی

👈برای همه رشته‌ها یک نمودار درسی وجود دارد که بر اساس آن واحدهای درسی را انتخاب می‌کنیم. در نمودار درسی، دروس هر ترم که باید بگذرانید به صورت جداگانه تعیین‌شده‌است و اگر می‌خواهید به راحتی و با رعایت دروس پیش نیاز، تمام واحدهای درسی را بگذرانید، از روش انتخاب واحد نمودار درسی استفاده کنید.

🔶 به عنوان مثال چارت انتخاب واحد دانشگاه سمنگان به شرح زیر است:

نام رشته :  نرم افزار کامپیوتر  در مقطع کاردانی با 79 واحد درسی                                               

ترم : اول                   مهر                       تعداد واحد: 18 ترم : چهارم                     بهمن                            تعداد واحد: 19
ردیف نام درس

 

تعداد واحد کد درس ردیف پیشنیاز ردیف نام درس

 

تعداد واحد کد درس ردیف پیشنیاز
نظری عملی نظری عملی
1 ریاضی پیش دانشگاهی 3 116300 27 پایگاه داده ها 2 116324 15
2 زبان پیش دانشگاهی 3 116301 28 آزمایشگاه پایگاه داده ها 1 116325
3 فیزیک الکتریسیته و مغناطیس 2 116302 29 برنامه سازی مبتنی بر  وب 1 1 116326 6
4 سیستم عامل(2) 2 116303 30 مباحث ویژه 1 1 116327
5 کارگاه سیستم عامل(2) 1 116304 31 گرافیک کامپیوتری(از دروس اختیاری) 1 1 116328 11
6 مبانی اینترنت 1 116305 32 کار آفرینی و پروژه 1 1 116329
7 برنامه سازی پیشرفته(1) 2 1 116306 33 سخت افزار کامپیوتر(2) 2 1 116330 23
8 فارسی و آیین نگارش 3 1100 34 اخلاق اسلامی(مبانی و مفاهیم) 2 1101
35 دانش خانواده و جمعیت 2 1103
36 تربیت بدنی(1) 1 1104
جمع 15 3 جمع 12 7
ترم : دوم                    بهمن           تعداد واحد: 19 ترم : پنجم                       تابستان                تعداد واحد: 4
ردیف نام درس

 

تعداد واحد کد درس ردیف پیشنیاز ردیف نام درس

 

تعداد واحد کد درس ردیف پیشنیاز
نظری عملی نظری عملی
9 ریاضی عمومی 3 116307 1 37 پروژه(96 ساعت) 2 116331
10 زبان عمومی 3 1102 2 38 کارآموزی(240 ساعت) 2 116332
11 برنامه سازی پیشرفته(2) 2 1 116309 7
12 شبکه های محلی کامپیوتری 2 116310 4 و 5
13 کارگاه شبکه ها ی محلی کامپیوتری 1 116311
14 شیوه ارائه نوشتاری و گفتاری 1 116312
15 ذخیره و بازیابی اطلاعات 3 116313
16 آزمایشگاه نرم افزارهای گرافیکی 1 116314
17 مبانی مهندسی نرم افزار 2 116315
جمع 16 3 جمع 4
ترم : سوم                مهر                    تعداد واحد: 19
ردیف نام درس

 

تعداد واحد کد درس ردیف پیشنیاز
نظری عملی
18 ریاضی کاربردی 2 116316 9
19 آمار و احتمالات 2 116317 9
20 زبان فنی 2 116318 10
21 زبان ماشین و اسمبلی 2 1 116319 11
22 ساختمان داده ها 2 1 116320 7
23 مبانی الکترونیک 2 116321
24 کارگاه مبانی الکترونیک 1 116322
25 اصول سرپرستی 2 116323
26 اندیشه اسلامی (1) 2 1105
جمع 16 3

 

حال شما می‌توانید با مشاوران ایران تحصیل با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا چارت درسی رشته خود را با توجه به سالی که وارد دانشگاه شده‌اید، دریافت کنید. زیرا چارت درسی ورودی‌های مختلف دانشگاه‌ها از لحاظ تعداد واحد‌های درسی، متفاوت است.

 

👁‍🗨 برای اطلاع از اعتبار مدرک دانشگاه غیر انتفاعی کلیک نمایید.

چارت انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی

شرایط معرفی به استاد در دانشگاه غیر انتفاعی

👈در صورتی که یک دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی در ترم آخر تحصیلی خود، حداکثر دو درس تئوری داشته باشد، با تایید مدیر گروه، امکان دارد دو درس را به استاد در همان نیمسال تحصیلی یا در تابستان بگذراند. دروسی که به استاد معرفی می‌شوند، باید عملی نباشند.

همچنین، اگر دانشجو در یک درس عملی-تئوری در ترم‌های قبلی نمره قبولی را کسب نکرده اما دوره‌های عملی آن را گذرانده باشد، با تایید مدیر گروه، می‌تواند آن درس عملی-تئوری یه صوزت معرفی به استاد انتخاب نمایید.

جهت اطلاع از لیست رتبه بندی دانشگاه های غیرانتفاعی  کلیک نمایید.

نکاتی در زمان انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی

👈در زمان انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی به نکات زیر توجه فرمایید:

🏫 چند روز پیش از آغاز انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی، لیست واحدهایی که می‌خواهید بردارید را یادداشت کنید تا در زمان انتخاب واحد زمانتان از دست نرود.

🏫 حتما از طریق پرس و جو از دانشجویان ترم بالاتر، بهترین استادها را شناسایی کنید تا با همان استادها درس بگیرید.

🏫 انتخاب واحد از طریق کد هر درس صورت می‌گیرد که در لیست دروس ارائه‌شده‌هر ترم و در سایت دانشگاه در کنار آن درج‌شده‌است و حتما باید آن‌ها را یادداشت کنید.

🏫 به ساعت برگزاری کلاس‌ها و تاریخ امتحانات هر درس توجه کنید تا تداخل زمانی نداشته باشند.

🏫 انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی را بر اساس روزهایی که می‌توانید در دانشگاه حضور داشته باشید، انجام دهید.

🏫 چک کنید که اتصال اینترنت شما اختلالی نداشته باشد زیرا در انتخاب واحد سرعت عمل بسیار مهم است و اگر سریع کد درس را وارد سایت نکنید، توسط دانشجویان دیگر ظرفیت آن درس تکمیل می‌شود و در نتیجه مجبور می‌شوید درس دیگری را بگیرید که ممکن است باعث بی‌نظمی در برنامه هفتگی شما شود.

🏫 حتما پیش از انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی باید بدهی خود را تسویه کنید و در غیر این صورت سامانه انتخاب واحد برای شما باز نمی‌شود. اگر قادر به پرداخت بدهی و شهریه نیستید، پیش از آغاز انتخاب واحد به امور مالی دانشگاه مراجعه کنید.

نکاتی در زمان انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی

👁‍🗨برای اطلاع از ثبت نام تکمیل ظرفیت غیرانتفاعی  کلیک نمایید.

اخبار پیرامون انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی

📢 چالش های انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی

مشکل انتخاب واحد در دانشگاه همواره وجود داشته و برای دانشجوها چالش‌هایی ایجاد می‌کند. سیستم انتخاب واحد نیز مشکلات خود را دارد، اما معمولا این مشکلات به سرعت حل می‌شوند. اما در این باره مشکلات بیشتری وجود داشته و برخی از دانشجوها نتوانستند واحد بردارند. اشکالات سیستم آموزشی دانشگاه نیز مشکلاتی دیگری را برای انتخاب واحد ایجاد می‌کند. این مشکلات عمدتا به برنامه‌ریزی نامناسب دانشگاه‌ها برمی‌گردد.

خلاصه مطلب

انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی برای ترم‌های تحصیلی اول و دوم و ترم تابستان با یکدیگر متفاوت است. تمامی دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری موظفند مطابق با معدل و سقف انتخاب واحد دانشگاه غیرانتفاعی، واحد درسی خود را انتخاب نمایند. شرایط انتخاب واحد در دانشگاه غیرانتفاعی برای مقاطع تحصیلی مختلف و همچنین دانشجویانی که قصد انتخاب واحد در ترم آخر را دارند، متفاوت است که تمامی این موارد در طول مقاله بررسی شده است. در صورت نیاز به مشاوره در خصوص انتخاب واحد می توانید با شماره 9099075307 تماس بگیرید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

 

👁‍🗨 برای دریافت پی دی اف مقاله انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی بر روی لینک کلیک نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید

آیا دانشگاه مسئولیت انتخاب واحد را به عهده می‌گیرد؟

به‌طور عمومی، دانشگاه‌ها تنها در ترم اول، انتخاب واحد دانشجو را انجام می‌دهند.

در صورتی که انتخاب واحد نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که انتخاب واحد ننمایید، آن ترم برای شما حذف خواهد شد.

سقف انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی چقدر است؟

انتخاب واحد دانشگاه غیر انتفاعی در مقاطع مختلف در طول مقاله بیان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا