رتبه قبولی کنکور سهمیه ایثارگران 1402 {۵ و ۲۵ درصد)


سازمان سنجش آموزش کشور جهت برقراری عدالت آموزشی، سهمیه هایی را برای گروه های مختلف داوطلبان در نظر گرفته است. یکی از این سهمیه ها، سهمیه ایثارگران است که به دسته 5 درصد و 25 درصد تقسیم می شود. رتبه قبولی کنکور برای سهمیه های مختلف، متفاوت است. ما در این مقاله به توضیح رتبه قبولی کنکور سهمیه ایثارگران 1402 پرداخته ایم. شما می توانید برای دریافت مشاوره انتخاب رشته و آخرین قبولی رشته های تاپ، از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

کنکور سراسری در ایران به عنوان یکی از مهم ترین آزمون های ورودی دانشگاه ها، شناخته می شود. به طوری که هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان برای ورود به رشته و دانشگاه های برتر کشور، با یکدیگر به رقابت می پردازند. متولی برگزاری کنکور سراسری، سازمان سنجش آموزش کشور می باشد. کنکور سراسری معمولا هرساله در اوایل تیرماه در حوزه های سرتاسر کشور برگزار می شود. از سال 1377 کنکور سراسری به صورت تک مرحله‌ای و برای پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان خارجه و هنر به‌طور جداگانه برگزار می‌شود. با توجه به سخت تر شدن کنکور و همچنین افزایش داوطلبان رشته تجربی، رقابت در این رشته کمی سخت تر از دیگر رشته می باشد. به طوری‌که تعداد شرکت‌کنندگان داوطلبان در کنکور تجربی در سال 1395 به 519/488 نفر رسید. این در حالی است که در سال های اخیر بیش از یک میلیون داوطلب در این آزمون سرنوشت ساز شرکت کرده و با یکدیگر به رقابت کرده اند. 

برای اطلاع ازرتبه قبولی پرستاری سهمیه ایثارگران، کلیک کنید.

 

سهمیه های موجود در کنکور 1402

یکی از اصلی ترین سهمیه های کنکور سراسری که تمامی داوطلبان را شامل می شود، سهمیه مناطق است. همه نقاط و استان های کشور با توجه به میزان برخورداری از رفاه آموزشی و دسترسی و امکانات، به سه منطقه تقسیم می شوند. به صورت کلی، کلانشهر هایی نظیر تهران، تبریز، مشهد و … منطقه 1، شهرستان ها نظری کرج، اردبیل و … منطقه 2 و مناطق محروم و کم برخوردار در منطقه 3 قرار دارند. منطقه ثبت شده در کارنامه کنکور، بر اساس محل اخذ دیپلم (سه سال آخر متوسطه دوم) در نظر گرفته می شود. شاید جالب توجه باشد که اگر دانش آموزی هر سه سال آخر دبیرستان را در سه شهر متفاوت سپری کند شهری که مرفه تر باشد (از لحاظ کیفیت آموزشی و زندگی) بالاتر باشد برای دانش آموز محسوب می‌شود.

دانش آموزی که مدرک دیپلم خود را از خارج از کشور ایران اخذ نموده باشد، سازمان سنجش سهمیه منطقه سه را برای این دانش آموز در نظر می گیرد.

 

سهمیه های موجود در کنکور

 

☑️ سهمیه ایثارگران: یکی دیگر از سهمیه های موجود در کنکور سراسری سهمیه ایثارگران است که با توجه به شرایط افراد، به دو گروه 5 و 25 درصد دسته بندی شده است.

 اطلاعیه 

در صورتی که به امکانات کافی دسترسی ندارید، می توانید صفر تا صد فرآیند انتخاب رشته بر عهده مشاوران مجرب ایران تحصیل بسپارید. برای اینکار کافیست از طریق تلفن ثابت، از ساعت 8 صبح الی 12 شب با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

 

 

اما چه کسانی مشمول استفاده از این سهمیه می شوند؟ سهمیه ایثارگران برای گروه های زیر قابل استفاده می باشد:

✔️ همسر و فرزند شهدا

✔️ آزادگان و همسر و فرزندان آنها

✔️ جانبازان با آسیب دیدگی 25 درصد و بالاتر و خانواده درجه 1 آنها (فرزند و همسر)

☑️ گزینه بعدی سهمیه  ایثارگران 5 درصدی است که مقداری با سهمیه 25 درصدی متفاوت است که به تفاوت های آن ها اشاره خواهیم کرد؛جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه جز این موارد قرار می‌گیرند.

☑️ سهمیه رزمندگان؛ این سهمیه برای رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد كشاورزی و رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح است که حداقل شش ماه به صورت داوطلبانه (متناوب یا متوالی) در جبهه های جنگ حضور داشته اند.

داوطلبانی که زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری (پایور) در جبهه حضور داشتند، سه چهارم مدت حضور این دسته از متقاضیان، داوطلبانه در نظر گرفته می شود که اگر این زمان بیشتر از 6 ماه باشد، می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

☑️ سهمیه خانواده شهدا؛ طبق اطلاعات دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری که هرساله در سایت سنجش منتشر می شود، مشمولین سهمیه خانواده شهدا عبارتند از خانواده درجه 1 شهید یعنی: مادر، پدر، خواهر و برادر. این دسته از داوطلبان برای استفاده از سهمیه خانواده شهدا، بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط به تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند و لزومی به مراجعه به درگاه اینترنتی ایثار وجود ندارد.

☑️ سهمیه بهیاران؛ سهمیه بهیاری از سال 1400 به مدت 5 سال و میزان حداکثر 5 درصد ظرفیت از ظرفیت رشته محل های دوره روزانه تنها جهت ورود به رشته پرستاری و از سال 1402 تا 1406 به مدت زمان 5 سال و به میزان حداکثر 5 درصد از ظرفیت موجود در رشته ها و دانشگاه های دولتی، دوره روزانه برای تحصیل در رشته های هوشبری و اتاق عمل قابل استفاده می باشد. داوطلبانی که مشمول استفاده از این سهمیه می شوند، باید پس از پر کردن بند 26 فرم ثبت نام، نسبت به تکمیل بند 31 نیز اقدام کنند.

☑️ سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی (سیل زده و زلزله زده)؛ براساس مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه داوطلبان کنکور 1402 در مناطق سیل زده همانند داوطلبان مناطق زلزله زده محاسبه خواهد شد، بر همین اساس در کنکور 1402، پنج درصد سهمیه مازاد به داوطلبان مناطق سیل زده اختصاص می‌ یابد. 

  • سهمیه ی مناطق
  • سهمیه ی ایثارگران 5 درصد
  • سهمیه ی ایثارگران 25 درصد
  • سهمیه ی رزمندگان
  • سهمیه ی خانواده شهدا
  • سهمیه ی بهیاران

برای اطلاع از رتبه قبولی پرستاری سهمیه ایثارگران، کلیک کنید.

رتبه قبولی کنکور سهمیه ایثارگران

برای قبولی در کنکور داشتن سهمیه بسیار می‌تواند کمک کننده باشد و برگ برنده ای برای داوطلبان محسوب شود گاهی اوقات قبولی در کنکور در رشته های پر متقاضی مانند تجربی می‌تواند رتبه قبولی کنکور سهمیه ایثارگران با رتبه قبولی دیگر رشته ها متفاوت باشد برای مثال با رتبه های یکسان امکان قبولی افرادی که دارای سهمیه ی 5 یا 25 درصدی ایثارگران هستند بسیار بیشتر خواهد بود.

قبولی در بسیاری از رشته های های پر طرفدار مانند پزشکی، حقوق، دبیری به مقدار زیادی بستگی به داشتن سهمیه  ایثارگران دارد. در سازمان سنجش سهمیه ایثارگران در کنکور شامل سهمیه شهدا و جانبازان با درصدهای مختلف جانبازی و آزادگی هستند؛ به طوری که همسر و فرزندان آن‌ها می‌توانند از این سهمیه‌ها استفاده کنند گاهی اوقات سوال پیش می‌آید که آیا فقط سهمیه ها مختص به افراد درجه یک خانواده است، پاسخ این سوال بله است؛ سهمیه ی های کنکور فقط مختص افراد درجه یک خانواده است. توجه کنید که رزمندگان و یا جانبازانی که حداقل مدت 6 ماه در جبهه جنگ حضور داوطلبانه داشته اند، با ارائه مدارک مربوطه، می توانند از سهمیه ایثارگری 5 درصد استفاده کنند. برای استفاده از این سهمیه ها، داوطلبان باید به سازمان های مربوطه مراجعه کرده و نسبت به دریافت کد پیگیری 12 رقمی اقدام کنند. دقت داشته باشید که افراد با هر رتبه ای نمی توانند از سهمیه ایثارگری استفاده کنند؛ تنها داوطلبانی که 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده با سهمیه عادی را کسب کرده اند، مجاز به استفاده از این سهمیه می باشند. همچنین متقاضیان کنکور که دارای سهمیه ایثارگری می باشند، تنها یک بار و در یک دوره از کنکور می توانند از این سهمیه بهره مند شوند.

در ادامه برای شما کارنامه کنکور سهمیه ایثارگران 5 درصد و کارنامه کنکور سهمیه ایثارگران 25 درصد برای شما مورد بررسی قرار می‌دهیم تا یک دید کلی نسبت به رتبه قبولی کنکور سهمیه ایثارگران داشته باشید.

آخرین رتبه قبولی با سهمیه 25 درصد در دانشگاه دولتی

 

رتبه در سهمیه 1648 1609 1566 1566 1503 1501 1494 1464 1462 1460
دانشگاه منتخب دانشگاه علوم پزشکی زابل دانشگاه علوم پزشکی بم دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس دانشگاه علوم پزشکی زابل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دانشکده علوم پزشکی آبادان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم‌آباد دانشگاه علوم پزشکی دزفول دانشگاه علوم پزشکی گناباد
شهر محل سکونت زابل بم بندرعباس زابل بیرجند‍ آبادان شاهرود خرم آباد دزفول گناباد

 

علاوه بر دانشگاه های دولتی سهمیه های ایثارگران می‌تواند برای دانشگاه های خودگردان نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

آخرین رتبه قبولی با سهمیه 25 درصد در دانشگاه دولتی

 

 

آخرین رتبه قبولی پزشکی سهمیه 25 درصدی ایثار گران دانشگاه های خودگردان

رتبه در سهمیه 2067 2055 2025 2021 2014 2007 1947 1947 1923 1914
دانشگاه منتخب دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس دانشگاه علوم پزشکی دزفول دانشگاه علوم پزشکی گلستان – گرگان دانشگاه علوم پزشکی کاشان دانشگاه علوم پزشکی فسا دانشگاه علوم پزشکی فسا
شهر محل سکونت زاهدان بندرعباس بندرعباس جیرفت بندرعباس دزفول گلستان گرگان آران و بیدگل فسا فسا

 

رتبه قبولی سهمیه 5 درصد و رتبه قبولی سهمیه 25 درصد با هم دیگر تفاوت های زیادی دارند به همین دلیل اگر داوطلبی سهمیه ی 25 درصدی ایثارگران را داشته باشد از شانس قبولی بیشتری نسبت به فردی که سهمیه ی 5 درصدی دارد برخوردار می‌باشد.

در ادامه رتبه های قبولی رشته پزشکی با سهمیه ی 5 درصدی ایثار گران را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آخرین رتبه قبولی سهمیه 5 درصد ایثار گران دانشگاه دولتی

رتبه کشوری 5185 5082 4801 4026 1948
دانشگاه محل قبولی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دانشگاه علوم پزشکی جهرم دانشگاه علوم پزشکی فسا دانشگاه علوم پزشکی یزد

برای اطلاع از تکنیک های انتخاب رشته ایثارگران، کلیک کنید.

با مقایسه جدول مربوط به سهمیه ی 25 درصدی با جدول 5 درصدی متوجه تفاوت رتبه های قبولی خواهید شد که نشان دهنده این است که شانس قبولی افرادی که از سهمیه 25 درصدی استفاده می‌کنند بیشتر خواهد بود. زیرا افراد بیشتری شانس استفاده از این سهمیه را دارند.

خلاصه مطلب

در پایان باید بیان کنیم که تاثیرات سهمیه های ایثارگران بر روی رشته های تاپ و پرطرفدار امروزه بر کسی پوشیده نیست و رتبه قبولی کنکور سهمیه ایثارگران عددی کمتر از رتبه ی یک فرد تنها با سهمیه ی مناطق است؛ به عبارت دیگر شانس قبولی فردی با سهمیه ی 25 درصد ایثارگران بیشتر از فردی است که سهمیه ی 5 درصدی ایثار گران را دارد و این دو گروه شانس قبولی بسیار بالاتری نسبت به افراد با سهمیه ی مناطق را دارند.

 

برای دانلود پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

 

آخرین رتبه قبولی با سهمیه ایثارگران چند است؟

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی سهمیه 5 و 25 درصد در رشته های تاپ، مطلب بالا را مطالعه کنید.

تعداد دفعات مجاز استفاده از سهمیه ایثارگران چند بار است؟

هر داوطلب تنها یک بار می تواند از سهمیه ایثارگران خود استفاده کند.

چند نوع سهمیه در کنکور سراسری وجود دارد؟

برای مشاهده لیست سهمیه های کنکور، به مطلب بالا مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا