رتبه کنکور چگونه محاسبه میشود؟ راهنما تحلیل کارنامه


فرمول محاسبه رتبه کنکور 1402

برای اینکه بدانید رتبه کنکور چگونه محاسبه میشود؟ باید با مفهوم تراز کنکور نیز آشنا باشید. تراز کنکور در واقع سطح علمی داوطلب بوده و از مهمترین فاکتورهای قبولی داوطلبین در کنکور می باشد. به کمک تراز کنکور شما م یتوانید سطح علمی خودتان را با رقبای خود مقایسه نمایید. به صورت کلی تراز کنکور را می توان این گونه بیان کرد که به هر سوال در کنکور امتیاز 1 داده می شود، به این امتیاز تراز کنکور گفته می شود. برای بهتر درک کردن مفهوم مثالی میزدیم. فرض کنید شما امتیاز 10 را کسب کرده اید و دیگر رقبای شما امتیازات کمتر از 10 را به دست آورده اند پس شما به عنوان نفر اول شناخته می شوید و حال اگر در آزمون دیگر شما امتیاز 15 بگیرید، اما افراد دیگر امتیازات بیشتر از 15 را کسب نمایند، دیگر شما به عنوان نفر اول نخواهید بود و این امتیاز شما دیگر ارزشمند نخواهد بود.

حال پرسش این است که تراز کنکور چگونه محاسبه میشود؟ ابتدا برای پاسخ به این پرسش باید بدانید که سازمان سنجش برای سوالات کنکور سطح بندی در نظر گرفته است که سوالات به سه دسته ساده و آسان، متوسط و سخت دسته بندی می گردند. با توجه به این دسته بندی امتیازات هر سوال نیز متفاوت است و پاسخ صحیح به سوالات دشوار باعث تراز بیشتری نسبت به سوالات آسان و متوسط می باشد. 

برای محاسبه تراز کنکور  و به دست آوردن رتبه کنکور  باید مراحل زیر را طی نمایید:

✔️ابتدا باید نمره خام کنکور را به دست آورد.

به این صورت که نمره خام به صورت درصد می باشد و برای محاسبه باید مجموع تعداد پاسخ صحیح، پاسخ‌های غلط و همچنین تعداد کل را در نظر بگیریم. همچنین برای پاسخ های اشتباه، نمرات منفی در نظر گرفته می شود و پاسخ های صحیح با ضریب 3 در نظر گرفته می شود. فرمول محاسبه نمرات خام در کنکور به صورت زیر است:

فرمول محاسبه تراز و رتبه

توجه نمایید اگر داوطلب به تمامی سوالات پاسخ صحیح بدهد، نمره خام 100 درصد خواهد بود و در صورتی که به هیچ یک از سوالات پاسخ ندهد، 33/33- درصد می باشد.

✔️سپس تمره تراز را محاسبه نمود.

نمره تراز برای هر درس، به صورت جداگانه و بر اساس یک عدد میاد 0 و 10000 محاسبه می گردد. 

برای به دست آوردن نمره تراز شما در ابتدا باید نمره خام را به دست آورده و سپس به کمک فرمول زیر، نمره تراز را به دست آورید.

نمره تراز = 100* ضریب درس * نمره خام آوردن نمره تراز، فرمول بالا می باشد.

توجه نمایید برای به دست آودرن نمره تراز، فرمول های متفاوتی وجود دارد که راحت ترین روش به دست آوردن آن فرمول بالا می باشد. برای آشنایی با تمامی فرمول ها و محاسبه نمره تراز و رتبه کنکور  می توانید با مشاورین ایران تحصیل با شماره 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

✔️در آخر محاسبه تراز کل و رتبه نهایی می باشد.

جهت اطلاع از رشته های بدون کنکور کلیک نمایید.

 تفاوت رتبه کنکور و تراز کنکور

رتبه کنکور در واقع ترتیب بین داوطلبین در کنکور سراسری می باشد. به طور مثال اگر در آزمون سراسری امسال 2000 نفر شرکت نمایند، رتبه نهایی داوطلبین از نفر اول تا هزار مشخص می گردد. در واقع می توان این گونه بیان کرد که رتبه کنکور، ترتیب سطح علمی داوطلبان را مشخص می نماید و فراموش نکنید که رتبه کنکور نمی تواند تفاوت سطح علمی را به صورت دقیق مشخص نماید.

اما تراز کنکور، دقت بالایی داشته و به کمک آن می توان سطح علمی داوطلبین را با هم مقایسه نمود به همین دلیل همیشه تراز کنکور بسیار پر اهمیت می باشد.

رتبه کنکور در واقع عملکرد داوطلب را یا یک عدد نمایش می دهد و هر چه این عدد کمتر باشد، نشان دهنده عملکرد خوب داوطلب است و برعکس هر چه تراز کنکور عدد بیشتری را نمایش دهد، نشان دهنده عملکرد بهتری خواهد بود.

در یک جمع بندی کلی می توان اینگونه بیان کرد که رتبه کنکور نمایش دهنده ترتیب بین داوطلبان را در آزمون سراسری است اما تراز کنکور نمایش دهنده سطح علمی داوطلبان و دانش‌آموزان در آزمون سراسری می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا