رشته های استخدامی شرکت نفت 1403 + مدرک و دانشگاه


یکی از راه های مهم در جذب نیروی انسانی برگزاری آزمون می باشد. داوطلبان می بایست از رشته های استخدامی شرکت نفت اطلاع یابند. شرکت نفت نیز همانند سایر سازمان های دولتی برای جذب نیروی متخصص آزمون برگزار می کند. شرکت نفت ایران یکی از بزرگ ترین و مهم ترین شرکت های نفتی در منطقه می باشد که مسئولیت استخراج، تولید نفت و گاز را بر عهده دارد و برای تأمین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز خود جهت فعالیت در محل های خدمتی، آزمون برگزار می کند.  شرکت های وابسته به وزارت نفت طبق نیازمندی های اعلام شده، از بین کسانی که دارای مدرک تحصیلی مورد تأیید در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس هستند، جذب نیرو می کند.

کسانی که در آزمون استخدامی شرکت کرده و قبول می شوند در بخش هایی که اعلام نیاز شده استخدام می شوند. در هر دوره آزمون رشته های تحصیلی استخدامی شرکت نفت مشخص می شود. داوطلبان می بایست از رشته های تحصیلی مورد تأیید برای شرکت در آزمون اطلاع کافی به دست آورند و براساس رشته تحصیلی و رشته شغل در نظر گرفته شده و مقطع تحصیلی معین شده اقدام به ثبت نام در آزمون و طی کردن فرآیند جذب نیرو نمایند. از همین رو در این مقاله سعی بر آن است که برای اطلاع داوطلبان شرکت در آزمون شرکت نفت، رشته های تحصیلی مورد نیاز و شرایط ثبت نامی رشته های شغلی آزمون را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته های تحصیلی مورد نیاز شرکت نفت

آزمون استخدامی شرکت نفت نیز مانند سایر آزمون های استخدامی فرصتی برای جذب نیرو در حوزه نفت و انرژی است. شرکت نفت نیز مانند سایر ارگان ها به یکسری رشته های تحصیلی نیازمند است. رشته های تحصیلی مورد نیاز شرکت نفت براساس موقعیت شغلی که این ارگان در نظر گرفته است، انتخاب می شوند. بر همین اساس تعداد رشته ها و گرایش های مورد نیاز شرکت نفت در آزمون هایی هر دوره ثابت نبوده و تغییر می کند.

این مسأله بستگی به شرکت نفت و سازمان های تابع وزارت نفت دارد. این سازمان ها در صورت کمبود نیروی کار، نیاز خود را در ردیف شغلی مورد نظر به وزارت نفت اعلام می کنند. به همین خاطر اصولاً رشته های تحصیلی مورد نیاز شرکت نفت در هر دوره برگزاری آزمون متفاوت است که این امر بستگی به سیاست های شرکت نفت و نیاز صنعت نفت و انرژی دارد.

به همین دلیل کسانی که می خواهند در آزمون های شرکت نفت، ثبت نام کنند، می بایست قبل از ثبت نام، دفترچه آزمون و شرایط استخدام شرکت نفت را به دقت مطالعه کنند و اطلاعات دقیق در مورد رشته های تحصیلی را به دست آوردند و بررسی کند که آیا رشته و گرایش تحصیلی آن ها مورد نیاز وزارت نفت است یا خیر. از جمله رشته های تحصیلی مورد نیاز در مقاطع مختلف که داوطلبان این رشته ها، می توانند در آزمون وزارت نفت شرکت کنند، در جدول زیر آمده است.

مهندسی شیمی مهندسی مکانیک
مهندسی عمران مهندسی فناوری اطلاعات
مهندسی کامپیوتر مهندسی صنایع
مهندسی بازرسی فنی مهندسی برق
مدیریت بازرگانی مهندسی ایمنی
مدیریت صنعتی شیمی
حقوق مهندسی دریانوردی
زمین شناسی مهندسی محیط زیست
مهندسی بهداشت حرفه ای مهندسی نفت
آتش نشانی و خدمات ایمنی مهندسی بهداشت، ایمنی و محیط زیست

در آزمون وزارت نفت معمولاً بیشترین ظرفیت شغلی برای رشته های تحصیلی مهندسی شیمی و مهندسی نفت در نظر گرفته می شود چون مطابقت بیشتری با نیاز صنعت نفت و پتروشیمی دارند. همچنین برای برخی ردیف های شغلی، نوع مدرک تحصیلی داوطلب مهم است. لازم است متقاضیان، قبل از ثبت نام آزمون استخدامی نفت، دفترچه آزمون را به دقت مطالعه نمایند و از رشته های تحصیلی مورد نیاز و شرایط هر کدام از آن ها اطلاع یابند.

برای خواندن مقاله معرفی رشته مهندسی نفت کلیک کنید.

با توجه به این که آزمون استخدامی وزارت نفت فرصت مهمی برای ورود به صنعت نفت و انرژی شناخته می شود، بهتر است داوطلبان شرکت در آزمون دقت لازم را در زمان ثبت نام به عمل آورند. در صورتی که داوطلب با رشته تحصیلی دیگری غیر از رشته تحصیلی خواسته شده در آزمون شرکت کند، تخلف محسوب شده و ثبت نام باطل می شود.

رشته های تحصیلی مورد نیاز شرکت نفت

رشته های شغلی آزمون استخدامی شرکت نفت

با توجه به تعداد نیروی مورد نیاز برای استخدام در وزارت کار، رشته های آزمون متنوع می باشد. هر چه ظرفیت استخدامی آزمون بالا باشد، رشته های شغلی آزمون استخدامی شرکت نفت نیز بیشتر خواهد بود.

تنوع رشته های آزمون نیز بیانگر این است که موقعیت های شغلی گسترده ای در انتظار متقاضیان است. معمولاً ظرفیت رشته های شغلی برای رشته های مهندسی عملیات حفاری و حفاری نفت بیشتر است زیرا نیروهای مشغول در این حوزه نقش اساسی در استخراج و تولید نفت ایفا می کنند.

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون را دارند برای اطلاع از رشته های آزمون استخدامی وزارت نفت، می بایست دفترچه آزمون را به دقت مطالعه کنند و از رشته های شغلی آزمون وزارت نفت اطلاع یابند. تمامی اطلاعات مربوط به رشته های شغلی و شرایط احراز صلاحیت داوطلب کد رشته انتخابی در دفترچه ذکر شده است.

در حقیقت مطالعه کامل دفترچه و اطلاع از شرایط رشته های تحصیلی و ردیف های شغلی اولین قدم برای شرکت در آزمون است زیرا بدون مطالعه دفترچه ممکن است دچار مشکل شویم. با توجه به آنکه مقاطع، رشته ها و گرایش ها در به طور کامل ذکر شده است، گواهی تطابق رشته و گرایش تحصیلی با رشته و گرایش تحصیلی مطرح شده در دفترچه مورد پذیرش نیست و رشته مورد نیاز ذکر شده در ثبت نام ملاک عمل می باشد. بر این اساس زمان بررسی مدارک، این داوطلبان واجد شرایط نبوده و نمی توانند سایر فرآیند استخدام را طی نمایند.

پس از آنکه داوطلب مدرک و رشته تحصیلی خود را با رشته های شغلی آزمون استخدامی شرکت نفت مطابقت داد و متوجه تطابق مدرک خود با یک و یا چند رشته شغل شد، می بایست مقاطع تحصیلی را نیز مطالعه کند زیرا برای رشته های شغلی تعیین شده در آزمون، مقاطع تحصیلی مشخصی در نظر گرفته شده است.

طبق دفترچه استخدامی سنوات گذشته، وزارت نفت نیرو مورد نیاز خود را از میان دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب می کند. از آنجا که وزارت نفت و سازمان های وابسته رشته تحصیلی، رشته شغل و مقطع مورد نیاز را مشخص کرده و در استخدام نیرو تمام این موارد را مدنظر قرار می دهند، می بایست از همان ابتدا از تمام این موارد اطلاع کامل و درست حاصل کنیم.

باید توجه داشت در آزمون استخدامی سازمان های زیرمجموعه وزارت نفت داوطلبان می بایست با آخرین مدرک تحصیلی خود ثبت نام نمایند. شخصی که دارای مدرک تحصیلی بالاتری است اما در ردیف شغلی پایین تر ثبت نام می کند حتی اگر در آزمون کتبی و مصاحبه قبول شود نیز نتایج وی مورد پذیرش نیست.

همچنین داوطلب می بایست در کنار توجه به رشته های شغلی و مقاطع تحصیلی مورد نیاز، توجه داشته باشد که چه کسانی (مرد و زن) واجد شرکت در این رشته هستند. استخدام خانم ها نیز بنا به نیاز شرکت نفت در برخی از ردیف های شغلی مانند مهندسی شیمی، مدیریت بازرگانی، حقوق، معماری، پرستاری، و فوریت های پزشکی، حسابداری و … نیز انجام می گیرد.

رشته های شغلی آزمون استخدامی شرکت نفت

ضوابط تحصیلی رشته های استخدامی شرکت نفت

استخدام در وزارت نفت دارای یکسری شرایط اختصاصی می باشد. داوطلبان قبل از هر اقدامی باید این شرایط را به طور کامل مطالعه نمایند. ضوابط تحصیلی رشته های استخدامی شرکت نفت مختص این ارگان بوده و متناسب با رشته شغلی و سازمان وابسته ای که اعلام نیاز کرده، متفاوت است. به همین خاطر داوطلبان می بایست دفترچه را دقیق مطالعه نمایند تا از شرایط اختصاصی ثبت نام آگاه شوند.

ضوابط تحصیلی رشته های استخدامی شرکت نفت به شرح ذیل می باشد:

مدارکی با یکی از عناوین دانشنامه پایان تحصیلات، گواهینامه موقت فراغت از تحصیل، ارزشنامه مدرک تحصیلی صادره از دانشگاه های خارج از کشور که به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده باشد، در یکی از مقاطع و رشته های تحصیلی مورد نیاز شرکت نفت قابل قبول است.

باید توجه داشت که مدارک دانشگاهی کسانی که از طریق آزمون سراسری موفق به ورود به دانشگاه های دولتی و یا دانشگاه آزاد شده اند و مدرک رسمی در یکی از رشته های استخدامی شرکت نفت دریافت کرده اند و مدارک از لحاظ علمی مورد تأیید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری می باشد، مورد قبول است.

باید در نظر داشت که گواهینامه موقت پایان تحصیلات فقط تا تاریخ اعتبار مندرج در مدرک دارای اعتبار است و داوطلبان تا زمانی که گواهینامه آن ها اعتبار دارد می توانند براساس رشته های تحصیلی مورد نیاز شرکت نفت در آزمون ثبت نام کنند. هیچ گونه مدرک دیگری غیر از مدارک ذکر شده مورد قبول نیست.

همان طور که قبلاً نیز ذکر شد داوطلبان بایستی با بالاترین مقطع تحصیلی خود براساس نیازمندی های اعلام شده در آزمون شرکت نمایند. اگر در هر مرحله ای از استخدام مشخص شود که فرد دارای مدرک تحصیلی بالاتر است، اقدامات مربوط به جذب متوقف می شود.

ضوابط تحصیلی رشته های استخدامی شرکت نفت87

جهت اطلاع از ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کلیک نمایید

حداکثر سن استخدامی شرکت نفت

وزارت نفت همانند سایر سازمان های برگزارکننده آزمون در دفترچه استخدامی خود شرایط و ضوابط شرکت در آزمون را درج می کند. یکی از این شرایط که باید به آن دقت کرد شرط سنی می باشد. طبق شرایط اعلام شده حداقل سن داوطلبان جهت ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت نفت 20 سال و حداکثر سن استخدامی شرکت نفت 40 سال تمام می باشد.

طبق قانون جامع خدمات رسانی جانبازان، ایثارگران، آزادگان، اسرا و همسران و فرزندان آن ها مشمول حداکثر سن برای استخدام نمی شوند. همچنین طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به حداکثر سن استخدامی افراد متأهل اضافه می شود.

در هر حال باید توجه داشت که براساس قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی وزارت نفت، جهت تکمیل سنوات تحت هر شرایطی نباید حداکثر سن داوطلبان آقا از 50 سال و داوطلبان خانم از 40 سال بیشتر باشد.

حداکثر سن استخدامی شرکت نفت

خلاصه مقاله رشته های استخدامی شرکت نفت

شرکت نفت مانند سایر سازمان ها برای تأمین نیروی انسانی متخصص در حوزه های مورد نیاز خود اقدام به برگزاری آزمون می کند. در هر دوره آزمون در دفترچه ثبت نامی براساس نیازی که توسط سازمان های وابسته به وزارت نفت اعلام شده، رشته های استخدامی شرکت نفت مشخص می شود. داوطلبان می بایست قبل از هر اقدامی دفترچه راهنمای ثبت نام را به دقت مطالعه کنند و از رشته های تحصیلی مورد نیاز اطلاع یابند.

از جمله رشته های تحصیلی که داوطلبان این رشته ها می توانند در آزمون وزارت نفت شرکت کنند: مهندسی نفت، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر،مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی بازرسی فنی، مدیریت بازرگانی، مدیریت ایمنی، مهندسی دریانوردی، حقوق، آتش نشانی، مهندسی بهداشت و محیط زیست می باشد.

همچنین داوطلبان باید رشته های شغلی را مدنظر داشته باشند و شرایط احراز صلاحیت در هر کد رشته انتخابی را به طور دقیق مطالعه نمایند زیرا گواهی تطابق رشته و گرایش تحصیلی با رشته و گرایش تحصیلی مطرح شده در دفترچه مورد قبول نیست. داوطلب در کنار توجه به رشته تحصیلی و شغلی مشخص شده در دفترچه باید مقطع تحصیلی و این که چه کسانی واجد شرکت در کد رشته انتخابی هستند را نیز مطالعه کند.

شرکت در آزمون شرکت نفت نیازمند یکسری شرایط عمومی و اختصاصی است. شرایط عمومی با شرایط آزمون سایر سازمان ها یکی است اما شرایط اختصاصی آزمون نفت متفاوت است و شامل شرایط سنی و ضوابط تحصیلی می باشد.

حداقل سن مجاز برای شرکت در آزمون 20 سال و حداکثر سن مجاز 40 سال در نظر گرفته شده است. همچنین داوطلب می بایست ضوابط تحصیلی را نیز به طور کامل در دفترچه مطالعه و براساس آن عمل نماید زیرا عدم رعایت قوانین و مقررات ذکر شده باعث حذف داوطلب از آزمون می شود و نمی تواند فرآیند استخدام را طی نماید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

چه رشته های تحصیلی می توانند در آزمون استخدامی وزارت نفت شرکت کنند؟

در هر دوره آزمون رشته های استخدامی شرکت نفت براساس اعلام نیاز سازمان های وابسته به نیروی کار متخصص مشخص می شود. لیست رشته های استخدامی در متن مقاله آمده است و بیشترین استخدام از میان رشته های مهندسی و نفت و شیمی می باشد.

رشته های شغلی استخدامی شرکت نفت کدام است؟

رشته های شغلی استخدامی براساس نیاز صنعت نفت و پتروشیمی در هر دوره آزمون مشخص می شود. بیشترین ظرفیت برای رشته های شغلی مهندسی عملیات حفاری و حفاری نفت است.  

شرایط سنی شرکت در آزمون استخدامی شرکت نفت چیست؟

حداقل سن داوطلبان 20 سال و حداکثر سن آن ها 40 سال در نظر گرفته شده که تحت شرایطی قابل تغییر است. در متن مقاله به طور کامل به این مسأله پرداخته شده است.  

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا