رفع مشکل مشابهت یابی در پژوهشیار {راهنمای تصویری}


رفع مشکل مشابهت یابی در پژوهشیار برای دانشجویانی که در حال انتخاب موضوع پایان‌نامه یا رساله خود هستند، اهمیت بسیار بالایی دارد. یکی از مشکلات اساسی که دانشجوها ممکن است با آن مواجه شوند، مشابهت‌یابی برای پروپوزال است. سامانه پژوهشیار، به منظور پیشگیری از سرقت علمی و حفظ حقوق مولفان، مراحل مشابهت‌یابی را در دو مرحله از فرآیند سامانه پژوهشیار؛ یعنی مرحله دوم (برای مشابهت یابی پروپوزال) و مرحله هشتم (برای مشابهت یابی پایان‌نامه دانشجویان ارشد و دکتری در رشته‌های غیرپزشکی و پزشکی) فراهم کرده است.

این مراحل از مشابهت‌ یابی به دانشجوها کمک می‌کند تا مطمئن شوند که پروپوزال و پایان‌نامه‌هایشان بدون تکرار و کپی‌برداری از مطالب دیگران ارائه شده باشد. با آشنایی و استفاده از امکانات موجود در سامانه پژوهشیار، دانشجوها می‌توانند از رفع مشکل مشابهت یابی برای پروپوزال و پایان‌نامه‌های خود، بهره‌مند شوند. همچنین از پروپوزال خود که با استفاده از منابع معتبر و با رعایت حقوق مولفان انجام شده است، اطمینان حاصل کنند.

تشخیص و رفع مشابهت یابی در پژوهشیار

برای تشخیص و رفع مشابهت یابی در سامانه پژوهشیار به نشانی ris.iau.ir، باید چند مرحله را طی کنید. گام اول در جهت تشخیص مشابهت یابی، بررسی منابع معتبر است. مقاله را مجدد مرور کنید و با منابع مطابقت دهید. اگر بخش اعظمی از پروپوزال، از مقالات علمی و کتاب‌های منبع کپی شده باشد، امکان مشاهبت یابی در سامانه پژوهشیار وجود دارد.

یکی دیگر از مواردی که منجر به تشخیص مشابهت یابی در سامانه پژوهشیار می‌شود، تکراری بودن جملات و به طور کلی متن است. همچنین اگر چند جمله یا پاراگراف عینا تشخیص داده شود، هرچند اگر کپی نباشد به عنواون سرقت ادبی شناخته می‌شود. در ضمن از بازنویسی کردن یک متن بپرهیزید و تا جای ممکن، فقط  از منابع برای نوشتن یک پروپوزال الهام بگیرید.

گام بعدی برای تشخیص و رفع مشابهت یابی، گزارش مشابهت یابی است. به رنگ‌بندی گزارش مشابهت یابی دقت کنید. اگر بخش‌هایی از رساله، با رنگ قرمز مشخص شده باشد، به معنی مشابهت یابی بالا است و بخش‌هایی که با رنگ زرد یا سبز نشان داده شود، به معنای مشابهت یابی کمتر است.

و در آخر ساختار جمله و پاراگراف پروپوزال خود را شخصی‌سازی کنید؛ یعنی از لحنی برای توضیح استفاده نمایید که تنها مختص به خودتان باشد. از نرم‌افزارهایی که کپی بودن یا نبودن متن را مشخص می‌کنند، کمک بگیرید. البته این نرم افزاها نمی‌توانند به صورت صددرصدی کپی بودن متن را تشخیص دهند؛ بنابراین بهتر است تا جای ممکن از کپی و بازنویسی از منابع معتبر، دوری کنید.

راهنمای تصویری رفع مشکل مشابهت یابی در پژوهشیار

از این رو این احتمال وجود دارد که سامانه در ارزیابی و استعلام موضوع پایان نامه ارشد و دکتری، از الگوریتم‌های نادرستی استفاده کند. همچنین برنامه‌نویسی‌های آن با مشکل مواجه هستند و فیلترهای تعریف شده در آن خالی از نقص نیستند. به این ترتیب هیچ دانشجویی نمی‌تواند؛ حتی با ارائه بهترین تفسیر و تبیین و انتخاب متون، کاملا اختصاصی از این مرحله عبور کند.

تغییر رویه سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد در مشابهت یابی پایان نامه

مشکل کم نشدن درصد همپوشانی یا همانندی سامانه اصالت سنجی پژوهشیار

خلاصه مقاله رفع مشکل مشاهبت یابی در پژوهشیار

اطلاع از نحوه رفع مشکل مشابهت یابی در پژوهشیار اهمیت ویژه‌ای برای دانشجویان پیدا کرده است. مشکلات مربوط به مشابهت‌ یابی در سامانه پژوهشیار، از جمله افزایش میزان تشابه در متون و ارزیابی‌های نادرست، برای دانشجویان چالش‌هایی ایجاد کرده که باعث افزایش نگرانی‌ها و اختلالات در مراحل نهایی تکمیل پروپوزال و پایان‌نامه می‌شود.

این مسئله نیازمند توجه و اقدامات سریع و مؤثر از سوی مسئولان و متخصصان مربوطه است تا با اصلاحات لازم در الگوریتم‌ها و فیلترها، بهبودی لازم در کیفیت ارزیابی متون و کاهش میزان مشابهت یافته شود. این تغییرات می‌تواند اطمینان و اعتماد دانشجویان را به سامانه افزایش داده و روند پژوهش‌ها و تحقیقات علمی را بهبود بخشد.

برای دانلود PDF مقاله رفع مشکل مشابهت یابی در پژوهشیار روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

کاهش میزان مشابهت یابی در پروپوزال یا پایان‌نامه به چه صورت است؟

برای کاهش میزان مشابهت در پروپوزال یا پایان‌نامه، می‌توانید از منابع مختلف استفاده کنید؛ اما از بازنویسی یا کپی بپرهیزید.

چه اقداماتی برای بهبود سیستم مشابهت‌ یابی در سامانه پژوهشیار لازم است؟

برای بهبود سیستم مشابهت‌ یابی در سامانه پژوهشیار، می‌توان از الگوریتم‌های به‌روز و دقیق‌تر استفاده نمو.، فیلترها و معیارهای ارزیابی را بهبود بخشید و فرآیندهای ارزیابی را شفاف‌تر و قابل‌دسترس‌تر کرد.

دلیل مشابهت یابی بالا در پژوهشیار چیست؟

کپی از منابع، بازنویسی از روی مقالات و کتاب‌های علمی، تکراری بودن جملات و موارد دیگر از جمله دلایل مهم مشابهت یابی در پژوهشیار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا