روش تورق سریع| جمع بندی کنکور در چند دقیقه


روش تورق سریع یکی از روش‌های کارآمد برای مطالعه در کمترین زمان است. بسیاری از افراد که پشت کنکوری هستند، با اطلاع از تورق سریع می‌توانند مطالب کنکور را در چند دقیقه جمع‌بندی کنند. این روش برای افراد مناسب است که نزدیک به امتحانات نهایی و یا کنکور سراسری هستند و می‌خواهند منابعی که مطالعه کرده‌اند را به سرعت مرور کنند.

به این ترتیب با این روش کارآمد، دانش آموزان و داوطلبان کنکوری می‌توانند تمام مطالب را در کوتاه‌ترین زمان، یادآوری کرده و بخش‌های مهم را در ذهن خود مرور کنند؛ اما نحوه مطالعه روش تورق سریع یکی از نکاتی است که داوطلبان باید آن را یاد بگیرند. چراکه این روش تاثیر زیادی در کنکور سراسری و حتی آزمون‌های دیگر دارد. همچنین این روش یکی از روش‌های بسیار رایجی است که اصول آن را عنوان خواهیم کرد.

منظور از روش تورق سریع چیست؟

روش تورق سریع یکی از روش‌های مطالعاتی است که شما در آن می‌توانید جمع‌بندی کنکور در چند دقیقه را انجام دهید. این روش برای داوطلبان کنکور سراسری یا هر کسی که یک آزمون مهمی در پیش دارد، بسیار کاربردی است. به صورتی که می‌تواند به آن‌ها در رقابت نفس‌گیر یاری برساند. نحوه و روند مطالعه صحیح، یکی از نکات مهم تورق سریع است که در آن شما باید مطالب را مطالعه کنید تا به تسلط کافی برسید. سپس در مرحله آخر آن‌ها را تثبیت نمایید.

تورق سریع مشابه تکنیک های تندخوانی کنکور است که اطلاع از مراحل آن بیشتر برای کنکوری‌ها توصیه می‌شود. تورق سریع در لغت به معنای ورق زدن سریع یک منبع مطالعاتی است. این روش در دو زمان کاربرد دارد؛ ابتدا زمانی که قصد دارید مطالب را برای اولین‌بار مطالعه کنید و هیچ آشنایی در مورد آن ندارید. در واقع استفاده از این روش قبل از تدریس و ارائه درس می‌تواند به یادگیری سریع شما کمک کند. موقعیت دوم زمانی است که می‌خواهید در امتحانی شرکت کنید و نیاز به مرور سریع مطالب دارید.

اگر در مورد روش‌های مطالعه کنکور سراسری مطالعه کرده باشید، متوجه می‌شوید که رتبه‌های برتر کنکور سراسری در روزهای پایانی، از روش‌هایی مانند روش تورق سریع برای جمع‌بندی سریع مطالب کنکور در چند دقیقه استفاده می‌کنند تا در آن تمام آموخته‌های خود را مرور کرده و این مطالب را از طریق تست‌زنی تثبیت کنند.

در روش تورق سریع، داوطلبان قرار نیست مطالب جدیدی را به آموخته‌های قبلی خود اضافه کنند؛ بلکه تنها مطالب قبل را بصرفا برای مرور و تثبیت مطالعه می‌کنند. به این ترتیب در روش تورق سریع با ورق زدن سریع مطالب مهم، تمرکز خود را بر روی مطالب اصلی افزایش می‌دهید.

در این روش سریع علاوه بر این که مطالب کلی را مرور می‌کنید؛ به کمک آن می‌توانید بهره‌وری حافظه تصویری و کوتاه مدت خود را افزایش دهید تا کلیه مطالب را در جلسات کنکور سراسری یا امتحانات فراموش نکنید؛ اما به این موضوع دقت داشته باشید که تورق سریع به معنای ورق زدن مطالب به صورت شتاب‌زده و با عجله نیست. در این روش شما باید مطالب را با سرعت و تمرکز بالا مطالعه کنید.

منظور از روش تورق سریع چیست؟

هدف از روش تورق سریع، بازیابی مطالبی است که ممکن فراموش شده باشد و یا پیش زمینه قبل از مطالعه مطالب جدید باشد. در روش تورق سریع شما باید  مهم‌ترین نکات راهبردی و کاربردی هر مبحث را در نظر بگیرید تا بین ذهن و چشم شما هماهنگی زیادی ایجاد شود. تورق سریع بهترین روش برای مرور مطالب در هفته‌های پایانی کنکور است. چراکه شما یک‌بار دیگر تیترها، نکات، فرمول‌ها و غیره را مشاهده و به خاطر می‌سپارید.

معمولا در این روش تمرکز خود را بر روی متن دروسی مانند زیست، شیمی و دینی قرار می‌دهید و برای دروسی مانند فیزیک و ریاضی نیز باید به خلاصه نویسی‌های روزمره رجوع کنید. روش های نوین مطالعه کنکور سراسری بسیار زیاد است که با آشنایی و اطلاع از شیوه آن‌ها می‌توانید یک جمع‌بندی نهایی داشته باشید.

در روش تورق سریع باید کتاب‌های خود را ورق بزنید و قسمت‌هایی که در آن نشان داده شده و مطالبی که در حاشیه کتاب‌ها نوشته شده است، دقت نمایید. حال اگر می‌خواهید با روش تورق سریع مطالب جدیدی را بگیرید، در این جا نیز مانند تورق سریع امتحانی عمل کرده و کتاب را مطالعه کنید. در این روش نیز انتظار نداشته باشید کلیه مطالب را به خوبی یاد بگیرید و جز به‌ جز مطالب را درک نمایید.

مراحل انجام روش تورق سریع

در روش تورق سریع شما باید کتاب‌های درسی؛ مانند زیست، دینی و قسمت‌هایی از درس شیمی که حفظ کردنی هستند را از خود کتاب مطالعه کنید. برای دروس تحلیلی مانند ریاضی و فیزیک بهتر است در پایان هرجلسه، خلاصه نویسی‌ داشته باشید. معمولا این خلاصه نویسی‌ها قبلا توسط افراد داوطلب کنکور در کتاب‌های تست، درج و ثبت شده است.

همچنین برای اینکه بتوانید از روش تورق سریع نتیجه بهتری بگیرید، مطالب کتاب را به صورت خط به خط بخوانید و تنها به نکات هایلایت شده در آن توجه نکنید. برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک که فرمول دارند، فرمول‌ها را مرور کنید و راه حل تست‌های پر تکرار کنکور و آزمون‌های مختلف را مرور نمایید. مرحله اول انجام تورق سریع، آماده‌سازی و برنامه‌ریزی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • مرحله اول آماده‌سازی

در مرحله اول؛ یعنی آماده‌سازی تورق سریع بایستی ابتدا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. مشخص کنید چه دروسی اولویت دارند و کدام فصل‌ها باید مرور شوند. همچنین زمان بررسی و مطالعه هردرس را به صورت مشخص، یادداشت کنید. به عنوان مثال، درس روانشناسی از درس 4 تا 6 نیاز به 2 ساعت مطالعه دارد.

کتاب‌، جزوه، خلاصه‌نویسی از منابع را جمع‌آوری کنید و در برنامه‌ریزی هفتگی یا ماهانه خود قرار دهید. آخرین مرحله از آماده‌سازی روش تورق سریع، محیط مطالعه است. برای مطالعه نیاز به تمرکز و آرامش دارید؛ بنابراین فضایی را انتخاب کنید که در آن به راحتی می‌توانید مطالب را به‌خاطر بسپارید.

مراحل انجام روش تورق سریع

  • مرحله دوم مرور مطالب

در مرحله دوم؛ یعنی مرور مطالب باید منابعی که از قبل برای خواندن و خلاصه‌نویسی، برنامه‌ریزی کرده‌اید را در یک لیست مشخص بنویسید و بعد به ترتیب اولویت، مرور کنید. برای یادآوری مطالب، عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها، کلمات کلیدی و تصاویر و جداول مهم هستند. سپس نکات کلیدی که از قبل در حین مطالعه مشخص کرده‌اید را مجدد بررسی کنید.

معمولا این نکات شامل فرمول‌ها، قواعد و مسائل سخت یا تئوری هستند. در آخر قسمت‌هایی که به نظر ارزش زیادی داشته و امکان طرح سوال از آن بخش بالا است را خلاصه‌نویسی کنید و به جای مطالعه حفظی، درس خواندن با ساعت مطالعه بالا اصولی به روش رتبه های برتر را امتحان کنید. دقت رد مرور مطالب برای درک مفاهیم در روش تورق سریع مهم است.

مزایای استفاده از روش تورق سریع در کنکور سراسری

هر کدام از روش‌های مطالعه دارای نکاتی است که اگر آن‌ها را رعایت کنید، می‌توانید از مزایای آن استفاده نمایید. روش تورق سریع نیز مزایای فوق‌العاده‌ای دارد که تاثیر خود را در نتایج کنکور سراسری نشان داده است. در واقع روش تورق سریع یک شاه کلید برای موفقیت در ماراتن کنکور سراسری است.

در روش تورق سریع، داوطلب در مرحله اول شاید از خود سوال نند که چگونه مطالب زیادی را در مدت زمان کوتاهی مرور کرده و آن‌ها را در ذهن خود تثبیت نماید؟ چراکه در این خصوص ممکن است احساس ناتوانی کند.

☑️ در این روش امتحانی قرار نیست مطالب جدیدی را یاد بگیرید که نگران تثبیت آن در ذهن خود باشید؛ بلکه در آن کلیه مطالبی که قبلا مطالعه کردید را مرور می‌کنید تا با ورق زدن سریع کتاب و نگاه کوتاه به تیترها، متون، تصاویر و فرمول‌‌ها؛ مطالب یادآوری شوند.

☑️ داوطلبان کنکور سراسری معمولا یک الی دو ماه آخر کنکور سراسری مهارت‌های تست زنی خود را افزایش می‌دهند و تلاش می‌کنند با شبیه‌سازی فضای کنکور سراسری تست‌های تمام سال‌های گذشته را بزنند. به‌طوری که در حین آن‌ها لازم باشد مطالب و نکات را بررسی کرده و آن‌ها را یادآوری کنند. در این مدت بهتر است داوطلبان در کنار نکات مهم برای تست‌زنی آن‌ها را در کنار نقاط ضعفشان یادداشت کرده و یک تست و نحوه حل آن را ثبت کنند.

مزایای استفاده از روش تورق سریع در کنکور سراسری

☑️ با این روش مطالعه، داوطلب نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و آن‌ها را در ذهن خود یادداشت می‌کند. به‌طوری که اگر یک تست مشابه آن مشاهده کرد، بتواند آن را به راحتی حل کرده و از استرس خود بکاهد؛ بنابراین شما با تورق سریع هر کتاب، تست‌های هر درس را کار کنید. با این حال نباید وسواس به خرج دهید.

☑️ در یادگیری مطالب جدید ذهن شما نسبت به آن کاملا خلع صلاح بوده و هیچ پیش زمینه‌ای برای آن ندارد. حال روش تورق سریع می‌تواند ذهن شما را روی مطالب اصلی جلب کرده و پیش زمینه خوبی در ذهن شما ایجاد کند. این کار می‌تواند یادگیری مطالب شما را افزایش دهد.

☑️ کسانی که برای یادگیری مطالب جدید از روش تورق سریع استفاده می‌کنند در واقع می‌خواهند یک پیش زمینه در ذهن خود ایجاد کنند تا هنگام تست‌زنی و امتحان عملکرد بهتری داشته باشند؛ بنابراین می‌توان دریافت که داشتن یک برنامه‌ریزی و آشنایی با روش‌های مطالعه دروس و تثبیت مطالب می‌تواند یک روش موفقیت‌آمیز برای کنکور سراسری شما باشد.

سوالاتی در مورد روش تورق سریع

معمولا افراد و داوطلبان در رابطه با روش تورق سریع سوالاتی دارند که پاسخگویی به آن‌ها می‌تواند یک گزینه خوب جهت استفاده از این روش برای جمع‌بندی مطالب کنکور در چند دقیقه باشد.

☑️ یکی از سوالات مهم در روش تورق سریع، این است که چگونه به دنبال سوالات پرتکرار کنکور سراسری یا آزمون باشیم؟

در تورق سریع شما باید به دنبال کتاب‌های درسی و اصلی خود بروید. البته استفاده از درسنامه‌هایی که در طول سال تحصیلی، آن‌ها را یادداشت کردید نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ اما در ابتدا به کتاب‌های اصلی خود رجوع کرده و بعد به خلاصه‌نویسی رجوع کنید. روش صحیح مطالعه و مرور نفرات برتر می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

☑️ یکی دیگر از سوالات مهم افراد در اینباره این است که چگونه تورق سریع انجام دهیم؟

در این روش شما بهتر است مطالب درسی خود را خط به خط مطالعه کرده و در آخر فقط بخش‌های هایلایت شده را نگاه کنید. در دروسی مانند ریاضی و فیزیک باید به فرمول‌هانیز توجه داشته باشید و جواب تست‌های پرتکرار را نیز در ذهن خود مرور کنید.

☑️از جمله سوالات مهم دیگر که برای بسیاری از افراد پیش آمده، این است آیا که به هنگام تورق سریع هم باید تست بزنیم؟

بله؛ به هنگام تورق سریع شما می‌توانید از کتاب‌های تست نیز استفاده کنید؛ اما تست‌ها باید محدود باشند. سعی کنید بعد از آن که هر کتاب را مطالعه کردید، تست‌های مربوط به آن را بزنید؛ اما نباید این تست‌ها به گونه‌ای باشند که هیجان شما برای کنکور سراسری را تحت پوشش قرار دهند. در روش تورق سریع وسواس را کنار بگذارید و با اعتماد به نفس کامل مطالب را مطالعه کنید. تمام کتاب را مطالعه کرده و به تصاویر و پاورقی‌های آن‌ها نیز توجه کنید.

سوالاتی در مورد روش تورق سریع

خلاصه مقاله روش تورق سریع

یکی از بهترین روش‌های مطالعه کنکور سراسری، روش تورق سریع است. داوطلبان معمولا در روزهای پایانی کنکور قصد دارند به کمک روش‌های مختلف، تمامی مطالب خوانده شده در طول سال‌ها را در ذهن خود یادآوری کنند. برای این کار روش‌های مختلفی ارائه شده است که روش تورق سریع توانسته یکی از بهترین روش‌های کاربردی و موثر باشد.

این روش در میان داوطلبان رتبه‌های برتر کنکور سراسری طرفدار دارد. به طوری که طبق اطلاعات به دست آمده، این روش تاثیر زیادی در موفقیت کنکور سراسری و آزمون های مختلف داشته است. شما از روش تورق سریع علاوه بر روشی به عنوان جمع‌بندی مطالب کنکور در چند دقیقه، می‌توانید از آن برای یادگیری مطالب جدید استفاده کنید.

برای دانلود فایل pdf روش تورق سریع روی لینک کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

روش تورق سریع چیست؟

این روش یکی از روش‌های مطالعه سریع و یادآوری مطالب است که در آن شما اول خط به خط متن کتاب را مطالعه می‌کنید تا در آخر بتوانند در کوتاه‌ترین زمان مطالب را مرور کنید.

بهترین منابع برای تورق سریع چیست؟

بهترین منابع در روش تورق سریع، کتاب‌های درسی و مطالب خلاصه نویسی شده شما است.

نکات مهم در تورق سریع چیست؟

سعی کنید مطالب کتاب را خط به خط مطالعه کنید. مطالب جدید یاد نگیرید و به تصاویر و پاورقی ها دقت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا