روش های تست زنی تیزهوشان


برای قبولی در آزمون تیزهوشان باید به دو نکته توجه کنید. شما باید در گام اول تمامی مطالب کتاب را به صورت دقیق مطالعه نمایید. در مرحله بعد باید تمامی فنون و روش های تست زنی تیزهوشان را به خوبی بدانید. این نکته که چگونه برای تیزهوشان درس بخوانیم؟ یکی از نکات بسیار مهم قبل از شروع تست زنی می‌باشد. روش درس خواندن برای تیزهوشان کمی با روش های مطالعه برای امتحانات مدارس متفاوت می‌باشد.

توجه داشته باشید که هرچه به روش مطالعه و تست زنی آزمون تیزهوشان آشنایی داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید از پس سؤالات برآیید و به همین ترتیب شانس قبولی شما دو چندان خواهد شد. برای اطلاع از فنون و روش های تست زنی تیزهوشان، دریافت مشاوره و برنامه ریزی و همچنین دریافت نمونه سؤالات آزمون تیزهوشان از سراسر کشور با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا مشاوران خبره مجموعه ایران تحصیل شما عزیزان را راهنمایی کنند.

بهترین روش های تست زنی تیزهوشان

نکاتی که در ادامه برای روش های تست زنی تیزهوشان ارائه خواهیم نمود، بسیار ضروری و در عین حال مهم هستند. بنابراین هرچه سریعتر بتوانید مهارت خود را در این فنون افزایش دهید، احتمال اینکه نام شما در لیست اسامی قبول شدگان مدارس تیزهوشان قرار بگیرد بسیار زیاد خواهد بود.

تست زنی نیاز به تمرین بسیار زیادی دارد و هر چه شما مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید، موفقیت خود را تضمین نموده‌اید. مشاوران ما در تمامی مراحل در کنار شما خواهند بود تا به شما برای رسیدن به هدف کمک نمایند.

  1. کتاب درسی را به خوبی مطالعه نمایید

ابتدا باید کتاب را به صورت دقیق و منظم مطالعه نمایید. مطالعه سطحی برای آزمون نمی‌تواند نتیجه بخش باشد. در صورتی که دفترچه سوالات آزمون تیزهوشان را مطالعه نموده باشید، حتماً متوجه این مساله شده‌اید که سوالاتی که در آزمون تیزهوشان مطرح شده‌اند سطحی نبوده و به صورت عمقی و غیر مستقیم مطرح می‌شوند. مثلاً برای مباحثی که به صورت موردی می‌باشند، باید به گونه‌ای مطالعه نمایید که اگر مثالی از یک مورد بیاورند، بتوانید به راحتی و با توجه به توضیحاتی که خوانده‌اید مورد نوشته شده را تشخیص دهید.

  1. سؤالات را به دقت مطالعه نمایید

همیشه تمام مشاوران در این نکته در روش مطالعه و تست زنی آزمون تیزهوشان اتفاق نظر دارند که خواندن سؤال، نصف جواب است. سؤال‌ها را با دقت هر چه تمام‌تر مطالعه نمایید . گاهی بسیاری از نکاتی که ما در سؤالات مفهومی به دنبال آن می‌باشیم، در خود سؤال نهفته می‌باشد. بنابراین یک اشتباه کوچک می‌تواند موجب شود تا شما نتوانتید به سؤال پاسخ دهید. به عنوان مثال اینکه آیا این موارد جزو آن می‌باشد یا خیر؟ را اشتباه کنید، نه تنها نتوانسته‌اید درصد سؤال را داشته باشید، بلکه امتیاز منفی نیز خواهید داشت.

  1. در پاسخ دادن عجله نکنید

بسیاری از داوطلبان زمانی که پاسخ سوالات آزمون تیزهوشان را مطالعه می‌نمایند، متوجه این مسئله می‌شوند که پاسخ سؤال را می‌دانستند اما به خاطر عجله زیادی که در پاسخ دادن داشته‌اند، نتوانستند پاسخ درست را تشخیص دهند. منظور از سریع پاسخ دادن و زمان بندی برای آزمون، عجله نیست. بنابراین تمامی گریه‌ها را به خوبی مطالعه نمایید. یک نکته مهم را مد نظر قرار دهید که گاهی پاسخ برخی از سؤالات ممکن است عیناً همان متن کتاب نباشد و پاسخ بهتری مد نظر طراح سؤال باشد.

4.پاسخ شانسی ندید

پاسخ شناسی و بر اساس حدس و گمان، می‌تواند موجب شود که شما یک سؤال را از دست بدهید. نمی‌توان تعیین نمود که حدس شما چقدر می‌تواند درست باشد. قبل از شرکت در آزمون، حتماً روش های تست زنی تیزهوشان برای پاسخ‌های شانسی و احتمالی به صورت دقیق بررسی نمایید. زیرا در برخی از موارد ممکن است تعداد سوالاتی که بر اساس حدس و گمان پاسخ می‌دهید نباید زیاد باشد، چراکه این مسئله ممکن است موجب از دست دادن بخشی از درصدهای شما شود.

بهترین روش های تست زنی تیزهوشان

  1. به سؤالات به همان ترتیب دفترچه پاسخ دهید

همانطور که ما در روش درس خواندن برای تیزهوشان به تمامی دانش آموزان توصیه می‌نماییم که برای مطالعه از درس‌های بسیار سخت در ابتدا آغاز نکند؛ همین مسئله را نیز در فنون و روش مطالعه و تست زنی آزمون تیزهوشان به تمامی داوطلبان تاکید می کنیم.

طرح سوالاتی که برای آزمون تیزهوشان در نظر گرفته شده است، به صورت منطقی و کاملاً درست می‌باشد و با توجه به اصول دقیق آن را تعیین نموده‌اند. به همین دلیل در صورتی که ترتیب آن را بر هم بزنید، ممکن است این موضوع موجب شود که استرس به شما وارد شود و نتوانید به خوبی به سؤالات پاسخ دهید.

  1. زمان را از دست ندهید

زمانبدی از اصول مهم روش های تست زنی تیزهوشان محسوب می‌شود. یکی از اشتباهاتی که برخی از دانش آموزان ممکن است داشته باشند، این است که زمان زیادی را صرف سؤالات مفهومی و دشوار می‌نمایند و به همین دلیل در زمان بندی دچار مشکل می‌شوند. در صورتی که پاسخ به سؤالات دشوار زمانی می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید به سؤالات سطح آسان و متوسط پاسخ دهید.

  1. روش مطالعه و تست زنی آزمون تیزهوشان را تمرین کنید

منظور ما از ذکر این نکته این است که تمامی اصولی که باید در زمان آزمون رعایت نمایید را به خوبی تمرین کنید تا بتوانید تمامی این روش‌ها را در زمان آزمون پیاده نمایید. فراموش نکنید بخش مهمی از توانایی شما برای پاسخ دادن به سؤالات، به پاسخ چگونه برای تیزهوشان درس بخوانیم مربوط می‌شود. حتماً تمامی سؤالات دفترچه آزمون را مطالعه نمایید و حتماً در منزل یکبار از خود آزمون بگیرید.

8.شماره سؤال و جواب رو چک کنید

با توجه به اینکه تعداد سؤالات برای جواب دادن به سؤالات زیاده و همچنین این مورد باید حتماً چک بشه. یکی از روش های تست زنی تیزهوشان اینکه برای جلوگیری از این اشتباه، حتماً شماره سؤال رو پیش خودتون بگید و بعدش همون شماره رو چک کنید که آیا درست هست یانه؟ در صورتی که هنوز برای آزمون تیزهوشان ثبت نام ننموده‌اید و همچنین در حال مطالعه و تمرین می‌باشید، حتماً این توصیه را عملی نمایید تا در زمان آزمون دچار مشکلی نشوید.

9.نیازی نیست به همه سؤال‌ها پاسخ بدید

نیازی نیست به همه سؤال‌ها پاسخ دهید. هیچ یک از افرادی که در سال‌های مختلف پذیرفته شده‌اند تمامی سوالاتی که بلد نباشید را پاسخ دهید به خیال اینکه دیگران هم به این سؤال‌ها پاسخ می‌دهند. اما همین پاسخ دادن‌های اضافی می‌تواند باعث منفی زدن شما شود و درصد شما را کم کند و همین مسئله باعث شود که شما نتوانید در این آزمون پذیرفته شوید. روش درس خواندن برای تیزهوشان با توجه به نحوه تست زنی می‌تواند تعیین شود.

  1. استرس نداشته باشید

استرس باعث می‌شود تا شما نتوانید به خوبی به سؤالات پاسخ دهید. همین مسئله موجب می‌شود تا شما نتیجه مطلوب را به دست نیاورید. بنابراین اصلاً به نتیجه فکر نکنید. حتی اگر شما نتوانید در این مدارس پذیرفته شوید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و می‌توانید در سایر مدارس ادامه تحصیل دهید. استرس هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. و حتی موجب می‌شود تمام تلاش شما به هدر رود. بنابراین بدون نگرانی و یا چند نفس عمیق آزمون خود را آغاز نمایید.

شیوه پاسخ به تست‌ های شکدار در آزمون تیزهوشان

بخش مهمی از سؤالات تیزهوشان را تست‌های شکدار دربرمی‌گیرند و داوطلبان هر چقدر که مطالعه قوی داشته باشند، ممکن است زمانی که با این تست‌ها مواجه می‌شوند، در بحث روش های تست زنی تیزهوشان دچار مشکل شوند.

تست‌های شکلدار معمولاً آن دسته از تست‌هایی هستند که بین دو گزینه شک داشته باشید و ندانید که کدام یک از جواب‌ها درست است. مهم‌ترین مشکلی که دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یادگیری نادرست مطالب است. احتمال می‌رود داوطلب مطالب را به درستی مطالعه نکرده یا تمرین کافی برای حل سؤالات نداشته باشد. به همین دلیل در این بخش بین دو گزینه شک خواهد داشت.

دلیل دوم مربوط به بی دقتی داوطلبان است. اگر داوطلب سؤالات را به طور کامل خوانده باشد و متوجه منظور سؤال شود، کمتر پیش می‌آید که در تست‌ها نتواند بین دو گزینه یکی را انتخاب کند.

دلیل سوم هم مربوط به تکرار کردن اشتباهات قبل است. شما زمانی که آزمون را حل کرده باشید، قطعاً به تسلط کافی خواهید رسید و تست‌های شکدار را هم تشخیص خواهید داد و می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام گزینه بیشتر به پاسخ مورد نظر نزدیک است.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید در روش های تست زنی تیزهوشان موفق باشید، این است که زمانی بین دو گزینه شک دارید، اگر سؤال را بلد نیستید، سعی کنید سراغ سؤال بعدی بروید، چرا که شک شما معتبر نیست.

اگر سوالی را بلد هستید و بین دو گزینه شک دارید، گزینه‌ای که به نظر شما درست‌تر است را با مداد علامت بزنید و بعد که سؤالات تمام شد، برگردید و جواب درست را وارد پاسخنامه کنید.

شیوه پاسخ به تست‌ های شکدار در آزمون تیزهوشان

برای هر درس آزمون سمپاد چقدر باید تست بزنیم؟

از نکات دیگری که دانش آموزان باید توجه داشته باشند، تعداد تست‌ها است. در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم از آنجا که فقط سؤالات به شکل تحلیلی مطرح می‌شوند، در نتیجه تعداد تست مشخصی وجود ندارد و هرچقدر بیشتر تست بزنید، راحت‌تر می‌توانید از پس سؤالات آزمون برآیید.

روش های تست زنی تیزهوشان نهم به دهم نسبت به سایر مقاطع فرق دارد، چرا که علاوه بر سؤالات استعداد تحلیلی، سؤالات مربوط به تست پایه نهم نیز وجود دارد. این سؤالات شامل دروس ریاضی، فارسی و علوم مطالعات اجتماعی است که خود شامل سه درس جغرافیا، تاریخ و اجتماعی نیز می‌شود و درس پیام‌های آسمانی و قرآن ریز دربرمی‌گیرد.

هر یک از این دروس ضریب خاص خود را دارند و در بحث تست زنی باید این موارد را در نظر داشته باشید. منابع سؤالات استعداد تحصیلی آزمون سمپاد نهم به دهم از شامل موارد زیر است:

براساس جدول بالا هر چقدر ضریب یک درس بیشتر باشد، اهمیت تست زنی آزمون بیشتر است و باید بیشتر برای آن وقت بگذارید و متعاقباً تست‌های بیشتری را حل کنید.

ضریب رشته تحصیلی نیز به این معنا است که آن درس در رشته دبیرستان چقدر اثرگذار است و هر چقدر ضریب بالاتر باشد، تاثیرگذاری آن در قبولی آزمون بیشتر خواهد بود.

اهمیت زمان در هنگام تست زنی آزمون سمپاد

در روش های تست زنی تیزهوشان یکی از مهمترین نکات مدیریت زمان است. اگر در جلسه آزمون تیزهوشان نهم به دهم شرکت کنید، وقت محدودی دارد و اگر روش های تست زنی تیزهوشان را بلد نباشید، موفق به حل تعداد سؤالات زیادی نمی‌شوید.

زمانی که در خانه برای آزمون تمرین می‌کنید، یک ساعت در کنار خود بگذارید تا بدانید برای حل یک مسئله ریاضی چقدر زمان صرف می‌کنید. اگر زمان زیادی را صرف این کار می‌کنید، قطعاً روش تست زنی شما با مشکل مواجه است و باید سرعت عمل خود را تندتر کنید.

چنانچه برای یک تست ۱۰ دقیقه زمان گذاشته باشید و دفعه دوم نمی‌توانید به یک دقیقه برسانید، باید آن تمرین را اینقدر حل کنید که دست شما سریع‌تر شود.

از مهمترین نکات دیگر شناسایی سریع تست‌های زمانبر است. تست‌ها معمولاً چند بخش هستند و یک سری از این تست‌ها کاملاً زمانبرتر می‌باشند. فرق ندارد که شما چقدر سریع باشید، اگر این تست‌ها را بشناسید، مطمئناً خیلی راحت‌تر می‌توانید بحث مدیریت زمان را عملی کنید.

مهمترین نکات در روش های تست‌ زنی تیزهوشان

در روش های تست زنی تیزهوشان باید نکاتی را مدنظر قرار دهید تا بتوانید در این آزمون موفق شوید:

حتماً به شیوه تست زنی تیزهوشان توجه داشته باشید، چرا که این آزمون نمره منفی دارد. در واقع به ازای هر سه سؤال غلط یک سؤال صحیح حذف خواهد شد.

پس هنگامی که مبحث یک سؤال را نخوانده‌اید و بین گزینه‌ها شک دارید، اصلاً گزینه را جواب ندهید.

داوطلبان قرار است که در این آزمون با دیگر افراد رقابت کنند. بنابراین اگر سطح سؤالات سخت است، استرس نداشته باشید، چرا که برای بقیه داوطلبان نیز چنین است. بنابراین در روش های تست زنی تیزهوشان حتماً را به این موضوع توجه کنید.

هنگام پاسخ به سؤالات آزمون اصلاً دچار اضطراب نشوید و عجله نکنید. شما اعتماد به نفس کافی را برای پاسخ به سؤالات دارید و اگر تک تک مهارت‌ها در هنگام آزمون پیاده کنید، مطمئناً به نتیجه خواهید رسید.

صورت سؤال را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که سؤال در چه موردی است. بر روی گزینه‌ها هم به تک تک کلمات به خوبی دقت کنید و جواب اشتباه را سهواً انتخاب نکنید.

مهمترین نکات در روش های تست‌ زنی تیزهوشان

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی در رابطه با روش های تست زنی تیزهوشان و همچنین پاسخ به این سؤال که چگونه برای تیزهوشان درس بخوانیم را برای شما ارائه نماییم. افرادی که با روش‌ها و فنون تست زنی آزمون سمپاد آشنایی دارند، راحت‌تر می‌توانند به سؤالات آزمون پاسخ داده و شانس و احتمال قبولی افراد جهت اخذ پذیرش در مدارس تیزهوشان افزایش خواهد یافت.

از آنجا که بسیاری در ارتباط با نحوه زمان بندی برای پاسخ به سؤالات و روش مطالعه و تست زنی آزمون تیزهوشان آشنایی ندارند، هرگونه سؤال در رابطه با روش درس خواندن برای تیزهوشان می‌توانید با مشاوران ما مطرح نمایید. مشاوران ما همه روزه حتی ایام تعطیل، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می‌باشند. کافی است با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

4.2/5 – (20 امتیاز)

آیا روش های تست زنی تیزهوشان نیاز به مطالعه دارد؟

خیر. پس از مطالعه دقیق 10 روش های تست زنی تیزهوشان می توانید موفقیت خود را تضمین نمایید.

چگونه برای تیزهوشان درس بخوانیم؟

نکته برداری، یادداشت برداری، خلاصه کردن و مهارت در فنون و روش های مطالعه نوین می توانید موفقیت خود را تضمین نمایید.

روش درس خواندن برای تیزهوشان چه تفاوتی با روش های مطالعه مدارس دیگر دارد؟

با توجه به اینکه مهارت در تست زنی یکی از موارد بسیار مهم می باشد، لذا نکته برداری از اهمیت بیشتری برای مطالعه آزمون تیزهوشان برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا