سرباز فراری کیست؟ مجازات آیین نامه 1402


شاید برای شما این سؤال به وجود آمده باشد که سرباز فراری کیست؟ و آیا سرباز فراری می‌تواند شکایت کند یا نه؟ آیا فرار کردن از خدمت سربازی غیبت محسوب می‌شود؟ فرار از خدمت سربازی یکی از پیچیده‌ترین مباحث سربازی است که افراد باید آن را در نظر بگیرند. سرنوشت سربازان فراری این است که قطعاً مجازات‌هایی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. اگر می‌خواهید از عواقب فرار از سربازی مطلع شوید، باید با نمونه حکم جلب سربازی فراری یا حکم ورود به منزل برای سرباز فراری آشنایی داشته باشید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

از آنجا که بسیاری از سربازان مشمول خدمت نظام وظیفه ممکن است سابقه فرار از خدمت داشته یا مایل به کسب اطلاع از عواقب فرار خود هستند، به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه بیشتر به ارائه مباحثی در این خصوص خواهیم پرداخت.

آیا می‌دانید سرباز فراری کیست؟

سرباز فراری به شخصی گفته می‌شود که ۱۵ روز از یگان خدمت خود غیبت کند. در صورتی که غیبت وی تا ۶۰ روز ادامه دار باشد، یگان خدمتی باید به موضوع رسیدگی کند. چنانچه تعداد روزهای غیبت فرد بالاتر از ۶۰ روز باشد، مراجع قضایی به پرونده سرباز رسیدگی خواهند کرد.

سرنوشت سربازان فراری هرچه که باشد، مشمول حداقل جریمه نقدی خواهند شد. سازمان قضایی نیروی مسلح مسئول رسیدگی پرونده به آن دسته از سربازانی است که بالاتر از ۶۰ روز غیبت دارند. ستاد کل نیروهای مسلح همواره اعلام می‌کند که سربازان فراری در اسرع وقت خود را معرفی کنند تا مشمول بخشیدگی شوند، در غیر این صورت با حکم ورود به منزل برای سرباز فراری می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند. برای ارزیابی بهتر شرایط بررسی چند نمونه حکم جلب سرباز فراری توصیه می شود. 

برای اینکه بدانید آیا سربازان فراری می‌ توانند خدمت سربازی را بخرند؟ بر روی لینک کلیک کنید. 

آیا می‌دانید سرباز فراری کیست؟

سرباز فراری معرف کیست؟

سرباز فراری خود معرف شخصی است که از سربازی فرار کرده، اما پس از چند وقت از کار خود پشیمان شده و به پادگان برمی‌گردد. در واقع سرباز فراری خود معرف سربازی است که از فرار از خدمت نادم است و احساس پشیمانی دارد از کاری که انجام داده است. اما شما باید با عواقب کار خود آشنا شوید یا مطلع شوید که آیا سرباز فراری می‌تواند شکایت کند یا نه، چرا که سرنوشت سربازان فراری به دست نیروهای مسلح است و ممکن است جریمه‌هایی برای افراد در نظر گرفته شود.

اگر فرد مشمول به خدمت سربازی بازنگردد، دلایل فرار وی از سوی دادگاه سازمان نظام وظیفه ارزیابی می‌شود. مجازات افرادی که از سربازی به هر دلیلی فرار کرده‌اند، براساس مدت فرار، جریمه آنها فرق خواهد داشتو برای برخی از افراد فراری حبس یا زندان بریده می‌شود. علاوه بر این افراد فراری باید میزان اضافه خدمت مشخص سوی سازمان نظام وظیفه خدمت انجام دهند.

انواع سربازان فراری

سربازان فراری که از خدمت سربازی فرار کرده‌اند، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • سربازان فراری بلاغیبیت بالاتر از ۱۵ روز
  • سرباز فراری با داشتن غیبت کمتر از ۶۰ روز
  • سرباز فراری با غیبت بالاتر از ۶۰ روز

جهت آشنایی با مجازات سرباز فراری وارد لینک شوید. 

سرنوشت سربازان فراری

افرادی که از خدمت سربازی فرار می‌کنند، مایلند بدانند که سرنوشت سربازان فراری چیست؟ و آیا سرباز فراری می‌تواند شکایت کند؟ در برخی از موارد دادگاه قضایی سازمان نظام وظیفه با حکم ورود به منزل برای سرباز فراری اقدام خواهد کرد و افراد شامل مجازات‌های خواهند شد. مجازات سربازان فراری در شرایط مختلف متفاوت است.

براساس مجازات‌ها براساس ماده ۶۰ قوانین جرائم سازمان نظام وظیفه، آن دسته از مشمولینی که از خدمت سربازی فرار کرده‌اند، اگر فرار آنها اولین بار باشد و خود معرف باشند، حدود ۳ ماه اضافه خدمت خواهند داشت. البیه اگر فرد سابقه فرار از خدمت سربازی را نداشته باشد، شامل این نوع جریمه خواهند شد.

اما آن سربازانی که به طور مکرر از خدمت سربازی فرار می‌کنند، در شرایط خاص بین ۳ تا ۶ ماه زندانی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این سربازان مجبور به پرداخت جریمه‌های نقدی نیز خواهند بود.

اطلاعیه

مجازات سربازان فراری براساس مدت غیبت آنها متفاوت خواهد بود.

سرنوشت سربازان فراری

قوانین مربوط به سرباز فراری چیست؟

قوانینی که برای سربازان فراری در نظر گرفته شده است، قانون‌هایی است که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای سربازان در نظر گرفته، چرا که افراد مشمول پس از اعزام به خدمت سربازی باید در دوره ۲۱ ماهه خود را به طور کامل بگذرانند و در موعد مشخص در پادگان حاضر شوند. برای جریمه فرار از خدمت سربازی قوانین تصویب شده‌ای از سوی سازمان نظام وظیفه در نظر گرفته شده است که محکومیت‌های نیز به افراد تعلق می‌گیرد و شامل موارد زیر می‌باشد.

 ماده قانون ۵۹ مجازات سربازان فراری با داشتن غیبت طولانی

 اگر سربازان وظیفه غیبت طولانی داشته باشند و بیش از ۱۵ روز از غیبت آنها بگذرد، سازمان وظیفه در صورتی که این فرد فراری را دستگیر کند، به مدت سه ماه تا یک سال مجازات خواهد شد.

سازمان نظام وظیفه می‌تواند برای این افراد مدت ۳ ماه تا یک سال اضافه خدمت در نظر بگیرد. مشمولینی که احساس پشیمانی کنند، می‌توانند از بخشودگی برخوردار شوند.

ماده ۶۰ قانون جرائم کارکنان نظام وظیفه

گفتیم که هرگاه فرد فراری پس از غیبت خود به پادگان مراجعه کند، می‌تواند خدمت خود را ادامه دهد. اما اگر برای بار اول فرار کرده باشد، شامل این ماده خواهد شد، اما به ازای هر روز غیبت روز به میزان خدمت ضرورت وی افزوده خواهد شد. از طرف دیگر افرادی که سابقه فرار دارند، شامل حبس و جریمه نقدی می‌گردند.

برای اطلاع از اضافه خدمت سربازان فراری وارد لینک مربوطه شوید. 

فرق سربازان فراری و غایب

در بخش‌های قبلی این سؤال که سرباز فراری کیست؟ پاسخ دادیم. سرباز فراری کسی است که در حال خدمت نظام وظیفه در محل خود ترک خدمت کرده و بیش از ۱۵ روز محل خدمت خود را ترک نموده است.

اما سرباز غایب شخصی است که زمان معافیت موقت او به اتمام رسیده و برای تکمیل دفترچه اعزام به سربازی خود اقدام نکرده است. دلایل غیبت از سربازی شامل موارد زیر است:

  • آن دسته از مشمولینی که معافیت موقت خود را به پایان رسانده است و بیش از یک ماه از مدت اعتبار آن استفاده نموده‌اند.
  • افرادی که برگه اعزام خدمت را در اختیار دارند، اما در مورد مقرر خود را معرفی نکرده‌اند.
  • افراد دیپلمه و پیش دانشگاهی که زمان معرفی آنها فرا رسیده باشد.
  • مشمولان فارغ‌التحصیلی که دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر هستند و تا یک سال پس از فارغ‌التحصیل خود را معرفی نکرده‌اند.
  • آن دسته از افرادی که ترک تحصیل کرده یا انصرافی و اخراجی بوده و تا یک سال پس از آن خود را معرفی نکرده باشند.
  • دانشجویان مشمولی که تحصیلات آنها بالاتر از سنوات تأثیر مجاز طول کشیده است و شامل تمام مقاطع دانشگاهی خواهند شد و به شکل داوطلبانه ادامه تحصیل می‌دهند و تحصیلات آنها پس از مدت قانونی ادامه‌دار خواهد بود.

فرق سربازان فراری و غایب

مراحل دستگیری سرباز فراری چیست؟

تا اینجا فهمیدید که سرباز فراری کیست؟ و چه عواقبی در انتظار وی خواهد بود. اما مراحل دستگیری سربازی فراری به این صورت است که پس از قطعی شدن فرار وی و گذشت یک ماه از زمان مشخص شده برای معرفی به یگان مربوطه یا حوزه نظام وظیفه، کلانتری محل سکونت سربازی فراری با حکم ورود به منزل برای سرباز فراری اقدام خواهد کرد. 

ابتدا اخطار توسط مأمور کلانتری به محل سکونت سرباز ابلاغ می‌شود. اگر سرباز فراری پس از دریافت برگه اخطار به یگان خود مراجعه نکند، عملیات دستگیری وی از طریق حکم ورود به منزل برای سرباز فراری انجام می‌شود و در آخر نیز اگر سرباز از یگانه مربوطه خود خود را معرفی نکند و به مخفی شدن خود ادامه دهد، کلانتری و نیروهای پلیس وی را تحت تعقیب قرار دارد و پس از پیدا کردن محل اختفا وی را دستگیر کرده و به دادگاه نظامی تحویل خواهند داد. بهتر است به این منظور افراد با نمونه حکم جلب سرباز فراری آشنایی یابند تا دید دقیقتری نسبت به عواقب غیبت پیدا کنند. 

اطلاعیه

سربازان باید با نمونه حکم جلب سرباز فراری آشنایی پیدا کنند تا از عواقب فرار از خدمت آگاهی کامل یابند.

بخشش جریمه فرار از خدمت چیست؟

بخشش جریمه افراد مشمول فرار از خدمت، توسط ستاد کل نیروهای مسلح تعیین خواهد شد و به حوزه‌ نظام وظیفه اعلام خواهد شد. قوانین حوزه نظام وظیفه و خدمت سربازی باید به شکلی باشد که مراجع قضایی رسیدگی کننده به پرونده‌ها اختیارات لازم را برای کاهش جریمه یا بخشش و جریمه‌ها بدهند.

براساس شرایط و قوانین، برای مجازات سربازانی که به دلایل مشکلات خانوادگی، نیاز مالی و … خدمت سربازی را ترک کرده‌اند، جزای نقدی و یه جریمه‌های جزئی را برای آنها در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر ممکن است مراجع قضایی تصمیم بگیرند که فرار از خدمتی که از کار خود پشیمان شده و با توجه به سوابق اخلاقی و مذهبی و داشتن شهرت به خوبی یا عدم سابقه فرار از خدمت مجازات حبس آن افراد را به جزای نقدی یک میلیون تا ۱۰ میلیون ریال یا اضافه خدمت از ۲ ماه به چهار ماه تبدیل کند.

برای بررسی مراحل ترخیص از خدمت سربازی بر روی لینک کلیک کنید. 

بخشش جریمه فرار از خدمت چیست؟

جدیدترین اخبار مربوط به سربازان فراری

سربازان فراری که دارای سه فرزند هستند معاف خواهند شد

براساس گزارش تسنیم، سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد سربازانی که دارای سه فرزند هستند، می‌توانند در صورت داشتن شرایط معافیت،  بعد از معرفی خود به یگان خدمتی برای معافیت اقدام نمایند.

افراد با غیبت طولانی سربازی به عنوان سرباز فراری محسوب می‌شوند

سربازانی که زمان غیبت اولیه آنها از یک روز تا سه ماه طول بکشد، سه ماه اضافه خدمت سربازی دارند و چنانچه غیبت آنها بیش از سه ماه باشد، ۶ ماه به اضافه خدمت آنها اضافه می‌شود و علاوه بر شش ماه خدمت سربازی سرباز فراری محسوب می‌شوند و باید مراجع قضایی معرفی گردند.

خلاصه مطلب

در این مقاله در ارتباط با این سؤال که سرباز فراری کیست؟ توضیح دادیم. سربازانی که از خدمت وظیفه خود غیبت می‌کنند و غیبت آنها طولانی خواهد شد، به عنوان سرباز فراری تلقی می‌شوند و مورد پیگیری نیروهای مسلح از طریق حکم ورود به منزل برای سرباز فراری قرار خواهند گرفت.

سربازانی که غیبت آنها به طول می‌انجامد، باید با سرنوشت سربازان فراری و نمونه حکم جلب سرباز فراری آشنایی داشته باشند و بدانند که در صورت غیبت آیا سرباز فراری می‌تواند شکایت کند یا نه، چراکه در مورد غیبت سربازان قوانینی در نظر گرفته شده است و افراد باید با این موارد آشنایی داشته باشند. در این مطلب سعی کردیم توضیحات کاملی در این خصوص ارائه کنیم. چنانچه شما در ارتباط با مطالب این مقاله سؤال و ابهامی داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل سؤالات خود را در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی سؤالات شما عزیزان باشند.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

سرباز فراری کیست؟

سرباز فراری کسی است که غیبت وی بیش از ۱۵روز طول کشیده باشد و از سوی مراجع قضایی مورد بررسی قرار گیرد.

سرنوشت سربازان فراری چیست؟

افرادی که از غیبت از سربازی خود فرار می‌کنند، مشمول جریمه نقدی یا حبس یا مجازات‌های مربوط به اضافه خدمت خواهند شد.

مجازات سربازان فراری در چه دادگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

به پرونده افراد ابتدا در دادسرای نظامی و سپس در دادگاه نظامی رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا