سن ورود به پیش دبستانی 1403 + امسال متولدین چه سالی؟


همانطور که سال اول ابتدایی یکی از سال‌های حساس دانش آموزان و نقطه عطف زندگی آن ها محسوب می‌شود. به همین دلیل باید برای آن حساسیت بیشتری داشت. به علاوه قبل از سال اول ابتدایی نیز لازم است دانش آموزان یک سری آمادگی ها را کسب نمایند تا برای این پایه آمادگی بیشتری داشته باشند. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود در دوره پیش دبستانی شرکت کنند تا با جو محیط‌های آموزشی بیشتر آشنا شده و آماده تر باشند. سن ورود به پیش دبستانی نیز موضوع بسیار مهمی است که بسیاری در رابطه با آن اطلاع ندارند؛ به همین دلیل ما در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد سن ورود به پیش دبستانی در اختیار شما قرار دهیم.

زمان ثبت نام دوره پیش دبستانی

زمان ثبت نام دوره پیش دبستانی از اواخر خرداد شروع شده و تا مهر ماه ادامه پیدا خواهد کرد. در حال حاضر ثبت نام از دانش آموزان در دوره پیش دبستانی نیز به صورت آنلاین بوده و از طریق سامانه سیدا انجام می‌شود.

برای ثبت نام در دوره پیش دبستانی نیاز است که ابتدا مدرک  طرح سنجش سلامت را نیز دریافت کرده باشید. با این کار دیگر در پایه اول نیازی به شرکت در این طرح نخواهید داشت.

جزییات سن ورود به پیش دبستانی

حداقل و حداکثر سن ورود به پیش دبستانی

همانطور که ذکر شد دوره پیش دبستانی شامل دو دوره پیش دبستانی 1 و 2  است.  برای ثبت نام دقت داشته باشید که سن شناسنامه ای کودکان اولویت خواهد داشت و بر اساس آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

در واقع زمانی که کودکان شش سالگی خود را به اتمام رسانده باشند؛ قبل از ورود به مدرسه می‌توانند وارد دوره‌های آموزشی لازم شود و با توجه به مباحثی که در دوره پیش دبستانی 2 ارائه می‌شود از آموزش‌های لازم بهره مند شوند.

در خصوص حداقل و حداکثر سن ورود به پیش دبستانی باید به شما بگوییم که در ابتدا باید تصمیم بگیرید که قصد ثبت نام در یکی از دوره‌های پیش دبستانی را دارید یا هر دو برای پیش دبستانی دوره یک سن 4 تا 5 سال و برای پیش دبستانی 2 سن 5 تا 6 سال مناسب است.

حداقل و حداکثر سن ورود به پیش دبستانی

بهترین سن ورود به پیش دبستانی

در خصوص اینکه بهترین سن ورود به پیش دبستانی چه زمانی است باید بگوییم این موضوع بستگی به خودتان دارد. به طور مثال برخی بهترین سن را قبل از ورود به مدرسه یعنی سن 6 سالگی می‌دانند؛ اما برای برخی کودکان بهتر است از 4 سالگی یعنی زمان شروع پیش دبستانی 1 باشد. در این خصوص می‌توانید از کارشناسان کمک بگیرید تا به شما کمک کنند تا بهترین سن ورود به پیش دبستانی را بشناسید.

حداقل سن ورود به پیش دبستانی

قانون جدید نیمه دومی ها برای ثبت نام مدرسه

ثبت نام نیمه دومی ها همیشه یکی از مواردی است که والدین در مورد آن سوال می‌پرسند. در واقع محاسبه سن نیمه دومی ها یکی از موارد رایجی است که در مورد آن سوال می‌شود. در خصوص محاسبه سن نیمه دومی ها باید بدانید؛ از آنجایی که آغاز سال تحصیلی در مهر ماه است، باید برای محاسبه سن نیز این ماه معیار در نظر گرفته شود. افرادی که نیمه دوم سال متولد شده اند و در مهر ماه به 6 سال نرسیده اند، نمی توانند در مدرسه ثبت نام کنند. البته در یک قانون جدید برای نیمه دومی ها، تخفیف دو روزه در نظر گرفته شده و متولدین نیمه اول و دوم مهر ماه می‌توانند ثبت نام کنند.

مناسبترین سن برای پیش دبستانی

دانش آموزانی که شش سال آنها تمام شده است از نظر رشد ماهیچه ها و توانایی تمرکز و همچنین آمادگی یادگیری امکان حضور را خواهند داشت و می‌توانند به راحتی برای یادگیری قوانین جدید آمادگی لازم را پیدا کنند. قطعاً تفاوت‌های فردی در بین کودکان وجود دارد و این مسئله برای تمامی کودکان کشور یکسان نخواهد بود اما با توجه به اینکه قوانین برای تمام افراد به صورت یکسان در نظر گرفته می‌شوند به اکثریت جامعه توجه دارند و به همین دلیل پیروی از آن ضروری خواهد بود.

تصمیماتی در رابطه با امکان ثبت نام ورود دانش آموزان و کودکان نیمه دوم در همان ابتدای سال گرفته شده است و این تصمیمات به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شده اند اما تا زمان بررسی آن و همچنین تبدیل شدن با قانون  هنوز اطلاعات خاصی در دسترس نمی باشد و فعلاً با توجه به قوانین موجود امکان ثبت نام برای کودکان نیمه دوم وجود نخواهد داشت.

مزایای شرکت در دوره پیش دبستانی

مطابق با تحقیقات انجام شده روانشناسان برای کودکانی که واجد شرایط ثبت نام کودکان برای پیش دبستانی دوره پیش دبستانی را گذرانده اند :

  • افزایش اعتماد به نفس کودکان در برخورد با هم سن و سالان خود از مزایای تحصیل در سن ورود به مدارس پیش دبستانی
  •  توانایی برقراری ارتباط با سایر هم سن و سالان خود
  •  تقویت توانایی مهارتی و استعدادهای کودکان
  •  کاهش وابستگی به خانه به خانه و خانواده و آمادگی برای ورود به محیط جدید

برای دانلود pdf مقاله سن ورود به پیش دبستانی کلیک کنید.

سن ورود به پیش دبستانی چه سنی است؟

از سن 4 تا 6 سالگی می‌توانید کودکان خود را در مراکز ثبت نام نمایید.

آیا ممکن است سن مناسب کودکان برای پیش دبستانی در هر سال متفاوت باشد؟

با توجه به دوره اول و دوم حداقل و حداکثر سن پیش دبستانی می‌تواند متفاوت باشد.

مناسب ترین سن برای پیش دبستانی چه سنی است؟

با توجه به قوانین تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پروش بهترین سن همان شش سالگی خواهد بود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا