سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری و آزاد|ایران تحصیل


سهمیه بسیج فعال در کنکور دانشگاه آزاد اثرگذار بود. در دفترچه آزمون کنکور سراسری سهمیه های مختلفی مانند سهمیه مناطق، خانواده شهدا، رزمندگان و ایثارگران برای داوطلبان در نظر گرفته شده است. در دفترچه دانشگاه آزاد علاوه بر این سهمیه‌ها، سهمیه بسیج فعال نیز درج شده بود و طی چند دوره متقاضیان می‌توانستند از این سهمیه برخوردار شوند.

استفاده از این سهمیه نیازمند شرایطی بود و می‌بایست کد بسیج فعال در فرم انتخاب رشته وارد می‌شد. اما از سال 1398 به بعد این سهمیه از کنکور حذف شد. اگر می‌خواهید از آخرین اخبار درباره اعمال سهمیه بسیج فعال اطلاع یابید از طریق شماره 9099075307 با مشاوران ایران تحصیل در تماس باشید.

تأثیر سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری

در دفترچه کنکور سراسری سهمیه های مختلفی برای شرکت کنندگان در آزمون در نظر گرفته شده است. هر داوطلبی که قصد شرکت در این آزمون را دارد می‌بایست قبل از نام نویسی، دفترچه را دانلود کرده و تمام شرایط و ضوابط آن را مطالعه نماید و در صورت دارا بودن موارد ذکر شده ثبت نام خود را انجام دهد. یکی از بندهای مندرج در دفترچه ضوابط استفاده از سهمیه ها می‌باشد.

این سهمیه ها شامل سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا است. در هیچ کدام از بندها و تبصره های مربوط به این قسمت تأثیر سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری ذکر نشده است. بنابراین داشتن کد بسیج فعال در قبولی داوطلبان در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان مؤثر نیست. از همین رو متقاضیان تنها می‌توانند از سهمیه مناطق و دیگر سهمیه ها برای بالا بردن شانس قبولی خود در آزمون سراسری استفاده کنند.

تأثیر سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری

تأثیر سهمیه بسیج فعال در کنکور دانشگاه آزاد

داوطلبانی که قصد ورود به دانشگاه آزاد را دارند با دارا بودن سهمیه های در نظر گرفته شده مانند سهمیه مناطق، رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا می‌توانند شانس قبولی خود را بالا ببرند. یکی از سهمیه هایی که درصد موفقیت در آزمون این دانشگاه را افزایش می‌داد، سهمیه بسیج فعال بود.

متقاضیانی که از این سهمیه برخوردار بودند با درج کد 12 رقمی در فرم انتخاب رشته می‌توانستند درخواست استفاده از این سهمیه را داشته باشند. این سهمیه برای داوطلبانی که می‌توانستند در حدود 90 درصد از تراز و نمره آخرین شخص قبول شده در کد رشته محل انتخاب شده را کسب نمایند، اعمال می‌شد.

جهت مطالعه درباره سهمیه های کنکور سراسری کلیک کنید

شرایط محاسبه سهمیه بسیج فعال

برای آن که بتوان از سهمیه بسیج فعال استفاده نمود باید شرایط آن را دارا بود. از جمله شرایط مهم برای کسب امتیازات در این زمینه عبارتند از:

  • داوطلبان جهت استفاده از سهمیه بسیج فعال در کنکور می‌بایست حداقل 100 نمره کسب کرده باشند.
  • متقاضیان حتی در صورت کسب 100 امتیاز نیز حتماً می‌بایست بسیج فعال باشند.
  • داوطلبان استفاده از این سهمیه حداقل باید یک سال عضویت بسیج فعال را در کارنامه خود داشته باشند. در واقع ملاک برای استفاده از این سهمیه داشتن حداقل یک سال عضویت و فعالیت در این ارگان می باشد و مابقی را از سابقه بسیج عادی می توان تأمین نمود.
  • برای آن که بتوان از سهمیه بسیج فعال در کد رشته محل های دوره لیسانس استفاده نمود می بایست حداقل 90 درصد از تراز نفر آخر قبول شده را به دست آورد. در کد رشته های دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی 95 درصد را باید کسب نمود.

شرایط محاسبه سهمیه بسیج فعال

ملاک محاسبه امتیازات جهت دریافت سهمیه بسیج فعال

همان طور که گفته شد برای کسب سهمیه بسیج فعال باید 100 امتیاز به دست آورد. جهت در نظر گرفتن امتیاز برای هر عضو ملاک هایی مدنظر است که عبارتند از:

  • هر فرد برای هر ماه عضویت به صورت عادی، 1 امتیاز دریافت می‌کند.
  • اعضای فعال برای هر ماه عضویت، 2/5 امتیاز کسب می‌کنند.
  • هر فرد عضو در شورای پایگاه به ازای عضویت هر ماه 3/5 امتیاز به دست می‌آورد.
  • با هر ماه عضو بودن در شورای حوزه، 4 امتیاز به فرد تعلق می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات درباره نحوه ثبت نام دوره تکمیلی بسیج کلیک کنید

نحوه دریافت کد بسیج فعال

آن دسته از متقاضیان استفاده از سهمیه بسیج فعال می‌بایست برای دریافت کد 12 رقمی این سهمیه در ابتدا عضویت بسیج محله خود را دارا باشند. در صورت عضویت می‌توانند جهت دریافت گواهی بسیج فعال به حوزه مقاومت بسیج در منطقه خود مراجعه نمایند. پس از دریافت گواهی می‌بایست برای تأیید نهایی آن و اخذ کد سهمیه بسیج به مرکز سپاه پاسداران در شهری که در آن ساکن هستند، مراجعه کنند.

برای آن که بتوان از این سهمیه استفاده نمود داشتن کد 12 رقمی الزامی است. این کد به عضوی از بسیج تعلق می‌گیرد که به طور مستمر در این ارگان فعالیت داشته و ارتباط خود را با آن قطع نکرده است. کسانی که عضویت آن ها به صورت عادی می‌باشد و قصد دارند به عضو فعال تبدیل شوند، باید در دوره ها و کلاس های تکمیلی در نظر گرفته شده برای این موضوع شرکت نمایند.

نحوه دریافت کد بسیج فعال

لازم به ذکر است که داوطلبان تنها یک بار می‌توانند از سهمیه بسیج فعال در کنکور استفاده نمایند. زمان استفاده از این کد نیز پس از آن است که نتایج اولیه کنکور اعلام می‌شود و در فرم انتخاب رشته می‌بایست کد بسیج فعال را وارد نمود. با استفاده از این کد در مقطع فوق دیپلم و لیسانس می‌توان 10 درصد شانس قبولی را افزایش داد. در مقاطع بالاتر تأثیر این سهمیه 5 درصد می‌باشد.

البته استفاده از این سهمیه در مقاطع بالاتر از لیسانس فقط در کنکور دانشگاه آزاد امکان پذیر است. آن دسته از داوطلبانی که کد 12 رقمی دریافت کرده ولی در آزمون پذیرفته نمی‌شوند، امکان استفاده مجدد از این سهمیه را دارند.

جهت آشنایی با سامانه دریافت کد رهگیری بسیج فعال کلیک نمایید

حذف سهمیه بسیج فعال در کنکور

آخرین باری که داوطلبان توانستند در کنکور دانشگاه آزاد از سهمیه بسیج فعال استفاده نمایند، مربوط به سال 1397 می‌باشد. از سال 1398 به بعد ضوابط مربوط به این سهمیه از دفترچه کنکور این دانشگاه حذف گردید. از این پس متقاضیان شرکت در کنکور دانشگاه آزاد به مانند کنکور سراسری فقط می‌توانستند از سهمیه خانواده شهدا، رزمندگان، ایثارگران و مناطق استفاده نمایند.

در سال 98 یکی از مدیران دانشگاه آزاد در پاسخ به انتقادات بسیجیان درباره حذف این سهمیه، ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که حذف سهمیه بسیج فعال در کنکور این دانشگاه طبق مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام گرفته است. از آن تاریخ تاکنون این سهمیه در بالا بردن شانس قبولی داوطلبان اعمال نشده است.

اگر مجریان برگزاری آزمون سراسری و آزاد تصمیم به اعمال سهمیه بسیج فعال در کنکور سال های آتی را داشته باشند، اطلاع رسانی در این باره از طریق همین مقاله صورت می‌گیرد تا متقاضیان بتوانند اقدامات لازم در این زمینه را در اسرع وقت انجام دهند.

حذف سهیمه بسیج فعال در کنکور

خلاصه مقاله سهمیه بسیج فعال در کنکور

سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری به جزء در پذیرش برخی از دانشگاه نظیر دانشگاه بقیه الله، هیچ تأثیری ندارد. از این رو داوطلبانی که می‌خواهند از طریق شرکت در آزمون سراسری وارد دانشگاه شوند برای آن که شانس قبولی خود را بالا ببرند از سایر سهمیه های در نظر گرفته شده در دفترچه در صورت دارا بودن شرایط آن می‌توانند استفاده نمایند.

استفاده از سهمیه بسیج فعال در کنکور دانشگاه آزاد تا سال 1397 امکان پذیر بوده است. متقاضیان می‌توانستند در صورت داشتن شرایط، کد 12 رقمی بسیج فعال را از ارگان مربوطه دریافت و در فرم انتخاب رشته وارد نمایند و درصد قبولی خود را بیشتر کنند. البته استفاده از این سهمیه در دوران تحصیل فقط یک بار امکان پذیر بود. از سال 1398 به بعد این سهمیه از سهمیه های مندرج در دفترچه کنکور دانشگاه آزاد حذف شده و تاکنون خبری در مورد اضافه شدن آن منتشر نشده است.

چنان چه قصد شرکت در کنکور سراسری و آزاد را دارید و می‌خواهید از سهمیه ها و شرایط آن اطلاع کامل به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ایران تحصیل در تماس باشید.

برای دانلود فایل pdf مقاله سهمیه بسیج فعال در کنکور کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری چه تأثیری دارد؟

دارا بودن سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری هیچ اثری ندارد و داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط می توانند از سهمیه های خانواده شهدا، رزمندگان، ایثارگران و مناطق استفاده نمایند.

سهمیه بسیج فعال در کنکور دانشگاه آزاد چه اثری دارد؟

سهمیه بسیج فعال تا سال 1397 در بالا بردن شانس قبولی در این دانشگاه مؤثر بود اما از سال 1398 تاکنون این سهمیه حذف شده است.

آیا سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری و آزاد 1403 اعمال می شود؟

تاکنون خبری مبنی بر تأثیر سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری و آزاد 1403 منتشر نشده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا