شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها چگونه است؟


قوه قضاییه اطلاعیه‌ای برای داوطلبان خانم برای ثبت نام در آزمون قضاوت منتشر کرده است تا آن‌ها را با قوانین و ضوابط مربوط به ثبت نام و تصدی منصب قضا آشنا کند. حال این پرسش مطرح می شود که شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها چگونه است؟ شرایط ثبت نام آزمون قضاوت برای زنان به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم‌شده‌است و دانشجویان می‌توانند با دانلود دفترچه ثبت نام اطلاعات لازم را کسب کنند. برای اطلاع از تمامی این شرایط در طول مقاله با ما همراه باشید.

شرایط کامل آزمون قضاوت برای خانم ها

👈 برای اینکه بدانید شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها چگونه است؟  باید عرض کنم که در آزمون قضاوت برای زنان در سال جاری ، پذیرش بانوان جذب عمومی ۱۰ درصد است که محل خدمت آن‌ها خارج از مراکز استانی خواهد بود.

ملاک احراز شرایط عمومی و اختصاصی، زمان ثبت‌نام را تعیین می‌کند.

مسئولیت صحت و سقم اطلاعات ثبت‌شده‌در سامانه ثبت‌نام به عهده متقاضی است. بنابراین افرادی که شرایط لازم برای شرکت در آزمون را ندارند، باید از ثبت‌نام در آزمون خودداری نمایند، در غیر این صورت در مراحل بعدی حذف خواهند شد.

با توجه به عدم برگزاری آزمون ایثارگران به صورت جداگانه در سال جاری، متقاضیان ایثارگر نیز در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند در این آزمون شرکت نمایند.

در فرآیند تکمیل مدارک و ثبت نام آزمون قضا، یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. در زمان ثبت نام و تصدی منصب قضا برای خانم ها، باید حتما در هنگام بارگذاری عکس پرسنلی، دقت کامل را داشته و اطمینان حاصل کرد که عکس دارای پوشش و حجاب اسلامی است.

این موضوع به دلیل اهمیت بسیار زیادی که بارگذاری عکس مناسب با مشخصات اعلام‌شده‌در دفترچه راهنما دارد، بسیار حائز اهمیت است، و در صورت مغایرت با اصول اعلام شده، ثبت نام شخص در آزمون قضاوت باطل خواهد شد.

در آزمون تستی استفاده از هر گونه کتاب قانونی، جزوه، چرکنویس و… ممنوع است؛ همچنین در خصوص آزمون تشریحی، شرایط برگزاری متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شرایط کامل آزمون قضاوت برای خانم ها

برای اطلاع از میزان تاثیر سهمیه در آزمون قضاوت در سال جاری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون قضاوت برای خانم ها

👈 همان‌طور که پیش از این اشاره‌شده‌است، شرایط و قوانین ثبت نام و شرکت در آزمون قضاوت سال ۱۴۰۲ از سوی قوه قضاییه تعیین می‌شود.

همچنین اولین گروه از شرایط آزمون قضاوت تحت عنوان شرایط عمومی دسته‌بندی می‌شود و داوطلبانی که واجد این شرایط هستند، در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی، می‌توانند در آزمون نام نویسی کنند. در ادامه، شرایط عمومی ذکر‌شده‌در دفترچه ثبت نام آزمون قضاوت ارائه‌شده‌است.

تبصره: سن داوطلبانی که وارد سهمیه ایثارگر می‌شوند و دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، به مدت ۲ سال افزایش می‌یابد. همچنین، برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری، سن ارفاقی ۴ سال مد نظر قرار خواهد گرفت (توجه: متقاضیان آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا باید تنها یکی از شرایط فوق را استفاده نمایند).

با توجه به گفته‌های منابع انسانی قوه قضاییه، شرایط حضور خانم‌ها در منصب قضا بسیار کمتر از آقایان بوده است. شرایط ثبت نام خانم‌ها در آزمون استخدامی قضاوت محدود است. بر اساس آمارها، تنها ۱۰ درصد از خانم‌ها در این آزمون پذیرفته می‌شوند و ۹۰ درصد داوطلبان پذیرفته‌شده‌را آقایان تشکیل می‌دهند.

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون قضاوت برای خانم ها

👈 داوطلبانی که واجد شرایط عمومی (خانم‌ها و آقایان) برای ثبت نام در آزمون قضاوت هستند، باید همچنین شرایط اختصاصی برای ورود به تصدی منصب قضا را نیز داشته باشند. در این صورت، داوطلبان می‌توانند در زمان ثبت نام آزمون قضاوت سال ۱۴۰۲ مراحل نام نویسی خود را تکمیل کنند.

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون قضاوت  در واقع همان رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون قضاوت ۱۴۰۲ است. داوطلبانی که مدارک تحصیلی آن‌ها با یکی از مدارک تعیین‌شده‌مطابقت دارد می‌توانند با پرداخت هزینه ثبت نام ازمون قضاوت در آزمون سال جاری شرکت کنند.

 

برای اطلاع از چگونگی آزمون قضاوت شورای حل اختلاف بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون قضاوت برای خانم ها

👈 پس از آنکه متوجه شدید شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها چگونه است؟ اگر قصد ثبت نام در این آزمون را دارید باید مدارک آن را آماده نمایید.

یکی از اصلی‌ترین مراحل در فرایند ثبت نام در آزمون قضاوت سال ۱۴۰۲، آماده‌سازی و بارگذاری مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه اصلی جهاد دانشگاهی است.

این فرایند به صورت آنلاین و از طریق سامانه جهاد دانشگاهی به نشانی www.hrtc.um.ac.ir انجام می‌شود. به همین دلیل، داوطلبان باید پیش از ثبت نام در آزمون قضاوت، مدارک خود را آماده کرده و اقدام به بارگذاری آن‌ها در سامانه نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون قضاوت سال به شرح زیر است:

پرداخت هزینه ثبت نام در آزمون

اسکن عکس پرسنلی با فرمت JPG ۳

تکمیل فرم‌های اطلاعاتی و شناختی به همراه اطلاعات شناسنامه‌ای بیان مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون قضاوت نشان از حساسیت بسیار بالای این مرحله دارد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون قضاوت برای خانم ها 

وضعیت آزمون قضاوت برای زنان در ایران

👈 حال که با پاسخ پرسش شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها چگونه است؟ آشنا شدید بهتر است بدانید که قضایا برای زنان در ایران بر خلاف اعتقاد عموم مردم، در جامعه ما زنان می‌توانند طبق شرایط و مقررات خاصی که از سوی دستگاه قضا صادر می‌شود به عنوان قاضی فعالیت داشته باشند.

اینکه تاکنون در دادگاه‌ها و سایر مراجع قضایی با قاضی زن مواجه نشده‌ایم، دلیلی بر این نیست که بانوان به هیچ عنوان در سیستم قضایی فعالیت نداشته باشند. در کل، تعداد قضات زنان در ایران نسبت به مردان بسیار کم است و بیش از ۹۰ درصد قضات در حال حاضر مردان هستند.

در کشور ما محدودیت‌های زیادی برای ورود زنان به دستگاه قضایی وجود دارد و این شغل به صورت انحصاری در اختیار مردان است. سیستم اداری ایران به نحوی است که تعداد کارمندان مرد از زن بیشتر است ولی دستگاه قضایی در مقایسه با سایر ارگان‌ها و سازمان‌های اداری، محدودیت‌های خاصی برای بانوان در نظر می‌گیرد و موجب می‌شود که هرساله تعداد اندکی از زنان به این دستگاه ورود پیدا کنند.

طبق روال همیشه، آزمون قضاوت هر ساله برگزار می‌شود و در این بین برای جذب بانوان سهمیه بسیار ناچیزی در نظر گرفته می‌شود که این محدود به تنها چند استان است.

همچنین در آزمون قضاوت برای زنان، بانوانی که به سیستم قضایی ورود پیدا می‌کنند، تنها می‌توانند به عنوان دادیار (سطحی‌ترین درجه قاضی) فعالیت داشته باشند و در بخش‌های مشاوره‌ای نیز از آن‌ها کمک گرفته می‌شود.

البته این موضوعات متعلق به کشور ما نیست و در کشورهای پیشرفته دنیا نیز تعداد قضات مرد بیشتر از زنان است. اما محدودیت‌هایی که برای جذب زنان به سیستم قضایی در این کشورها وجود دارد کمتر است و بانوان با شرایط بهتری می‌توانند به عنوان قاضی فعالیت داشته باشند.

با توجه به این موضوعات، هر سال در زمان برگزاری آزمون قضاوت، تعداد اندکی از زنان شرکت می‌کنند و تقریبا همه شرکت‌کنندگان آقایان هستند. در واقع، عامل اصلی کم شدن تعداد شرکت‌کنندگان خانم در این آزمون قضاوت برای زنان، محدودیت‌های خاصی است که دستگاه قضایی برای ورود آن‌ها در نظر می‌گیرد. جذب بانوان به عنوان قاضی هرساله روند کاهشی دارد و طبق پیش‌بینی‌ها، در آینده نزدیک دیگر قاضی زن حتی به اندازه محدود در ایران نخواهیم داشت.

البته در چند سال اخیر، معاون امور زنان و خانواده تلاش کرده است تا ظرفیت آزمون قضاوت برای بانوان افزایش یابد، اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل‌نشده‌است. در جامعه ما همواره تاکید مسئولان بر این است که تعداد بیشتری از زنان باید در ارگان‌های دولتی استخدام شوند و معاون امور زنان نیز همواره در تلاش است تا بتواند از طریق مراجع ذی‌ربط ورود زنان به سیستم قضایی را افزایش دهد.

در چند سال اخیر، بسیاری از زنان فارغ‌التحصیل رشته حقوق در سطوح مختلف از ظرفیت استخدام اندک و گاها بدون ظرفیت آزمون استخدامی قضات گله‌مند‌بودند و همین مسئله موجب شد که طرح‌های مختلفی برای افزایش ظرفیت زنان در این آزمون مطرح شود. جهت مشاوره و اطلاع از جدیدترین اخبار آزمون قضاوت برای زنان با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

جهت اطلاع از تمدید مهلت ثبت نام آزمون قضاوت کلیک نمایید.

مشاوره خصوص شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها

👈 قوه قضاییه سالانه ۸۰۰ نفر قاضی برای هر استان دعوت به همکاری می‌کند. داوطلبان باید از مراحل گزینش عبور کرده و بر اساس نمرات و امتیازاتی که کسب کرده‌اند، در سطح کشور به کار بپردازند.

مهم است که توجه داشت که ظرفیت پذیرش قاضی برای خانم‌ها کمتر است. هنوز اعلام‌نشده‌که ظرفیت پذیرش قاضی در سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود، اما می‌توان انتظار داشت که آزمون قضاوت همانند سال گذشته با ظرفیت ۸۰۰ نفر برگزار شود.

داوطلبان می‌توانند پس از قبولی در هر مرحله و کسب امتیاز لازم، به مرحله نهایی یعنی مصاحبه آزمون قضاوت برسند. دو مرحله اول آزمون تصدی منصب قضا شامل آزمون تستی و تشریحی است که داوطلبان می‌توانند نتایج این دو مرحله را از سایت مربوطه مشاهده کرده و در صورت کسب حد نصاب نمره، در مصاحبه شرکت کنند. برای دریافت مشاوره در خصوص شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها  با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

مشاوره خصوص شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها 

برای اطلاع از  منابع آزمون قضاوت  بر روی لینک کلیک نمایید.

اخبار پیرامون شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها

📢 در حدود 1200 نفر قاضی خانم در ایران وجود دارد

در اغلب جامعه، ممنوعیت حضور زنان در جایگاه قضاوت امری تصور می‌شود. اما باید ذکر شود که تعداد قضات مرد بسیار بیشتر از قضات زن است. در حال حاضر، ۱۲۰۰ قاضی خانم در ایران در حوزه قضاوت فعالیت می‌کنند، اما موانعی بر سر ارتقای آنان وجود دارد. با فرض عدم وجود موانع، قضاوت زنان در برخی از حوزه‌ها صورت گیرد. اکنون در ایران، قضات محاکم مجتهد نیستند و دادرسی دو یا سه مرحله‌ای لازم است. زنان می‌توانند با داشتن شرایط لازم و آشنایی با قوانین، در مناصب قضایی مشغول به کار شوند و نقش تحولی در امور عدلیه ایفا نمایند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله در خصوص پیرامون پرسش شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها چگونه است؟ به صورت مفصل صحبت کردیم و شرایط و مدارک مورد نیاز آزمون قضاوت برای زنان را بیان نمودیم. حال اگر قصد شرکت در آزمون قضاوت دارید و نیاز به مشاوره و دریافت نکات کلیدی برای قبولی با درصد پایین تر نسبت به آقایان را دارید می توانید با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل فرمایید.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

 چه شرایط برای ثبت نام آزمون قضاوت برای خانم ها لازم است ؟

داوطلبان باید شرایط من جمله شرط سنی، مدارک تحصیلی و …. را برای ثبت نام در این آزمون دارا باشند.

 شرط سنی آزمون قضاوت 1402 به چه میزانی تعیین شده است ؟

داوطلبان برای نام نویسی در این آزمون باید حداقل 24 و حداکثر 36 سال سن داشته باشند.

با توجه به شرایط آزمون قضاوت برای خانم ها، آیا آزمون جداگانه ای برای ایثارگران برگزار می گردد؟

خیر- در سال جاری هر دو آزمون یکی بوده و افرادی که دارای شرایط ایصارگری می باشند، می توانند در همین آزمون شرکت نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا